Ik loop zoals velen hier al vanaf dat ik heel klein was tussen de paarden en ik heb in al die jaren natuurlijk wel ervaring opgedaan, maar ik merk steeds vaker dat ik eigenlijk nog veel meer wil weten dan dat ik nu weet, en dan vooral dingen die je in de dagelijkse praktijk niet zo even vanzelf leert. En daarbij ook stiekem omdat ik (ook al jaren) een ''penny-droom'' heb om als ik ooit het geld zou hebben paarden die ''afgedankt'' zijn een tweede kans te kunnen geven... Daarom wil ik me in mijn zomervakantie eens echt gaan verdiepen in de theorie(ën) achter de omgang met paarden en het rijden etc. en dan vooral: - gedrag en communicatie - bij rijproblemen zoals bokken, vluchten etc.: leren begrijpen waar het vandaan komt en hoe je het goed op kan lossen - de anatomie en de juiste houding van een paard en daar ook de eventuele (basis) problemen in leren opmerken en oplossen
Dit is nogal een mond vol, dus ik wil me eerst eens gewoon gaan inlezen. Ik vraag me af of er een goed boek is waar de basis van al deze dingen een beetje in te vinden is; dus ''in a nutshell'' een boek over gedrag, communicatie en anatomie? Heeft iemand hier aanraders?
Het boek :Gedrag van het paard Oorsprong, principes en praktijk Daniel Mills & Kathryn Nankervis Kan ik je zeker aanraden, in dit boek staat alles over het gedrag van het paard, communicatie met het paard, het leerproces van het paard, enz.
Gedrag van het paard is inderdaad een goed boek. Horse in motion is voor de anatomie best geschikt, net als equine exercise physiology, dat gaat ook een heel deel in op de training in combinatie met de anatomie.