Hoi allemaal! ik loop een beetje tegen een probleempje aan. Ik heb nu een aantal maanden een paard die net 4 is geworden. We zijn lekker aan het rijden en dat gaat allemaal goed. (opstappen ook) nou wil ik zonder zadel rijden ooit - nee het heeft echt geen haast- maar hij is zo ontzettend bang hiervoor. Vandaag ging een vriendin hem vasthouden en ging ik proberen te hangen maar dan gaat hij trappen en word hij helemaal wild. weet iemand nog kleinere stapjes hoe ik hem kan laten wennen?
Hij heeft trouwens géén problemen in zijn lijf want voorderest gaat álles goed en hij is helemaal van top tot teen gekeurd.
Gaat hij ook trappen en gek doen als je gaat hangen MET zadel?
carditjeuh
Geplaatst: 08-05-12 19:00
hoe ben je erop gegaan heb je gwn met je arm over zijn rug gehangen of ben je gesprongen tot je met je buik op zijn rug lag?
steffidelano
Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-12 19:05
Met zadel kan ik gewoon hangen, ook lopend hangen enz. en ik ben er gewoon meteen met mijn buik gaan ophangen (wel eerst even laten wennen enzo) maar misschien toch veel langer de tijd nemen met alleen mijn armen hangen dan !
Is gewoon een kwestie van oefenen, even het juiste moment zoeken waarop het dier er het minste weerstand tegen heeft, bvb. dat je na het rijden met zadel nog even er op klimt zonder zadel, misschien gaat dat beter dan vanuit het niets ineens op de rug klimmen zonder zadel ?
Of probeer het eens met alleen een dekje met dekensingel, of een BareBackPad?
Begin echt bij héle kleine stapjes. Zorg eerst dat hij rustig is als je naast hem springt en overal op zijn rug klopt, dan pas springen en af en toe tegen hem aan. Pas als hij dat niet meer eng vindt een beetje hangen vanaf een krukje, altijd gelijk even rust geven als je ziet dat hij een beetje ontspant. Daarna pas echt hangen en met 1 been overal over z'n rug en billen 'aaien' (vanaf het krukje) en pas later eens zitten en wat stapjes doen.
Zorg ook dat je hem niet onnodig pijn doet door bungelende koodjes met van die fijne ronde balletjes eraan, of ritsen etc. Probeer geen elleboog.knie of hand ergens te plaatsen waardoor je drukpunten krijgt. Dat kan ook al enorm schelen! Je hebt nl met zadel geen last dus ik denk aan dat soort dingen het eerst....
Cassidy
Geplaatst: 11-05-12 20:39
Kijk eens even naar dit filmpje, en dan met name op het moment dat er aan de longeersingel losse boeien (uit de scheepvaart) worden gehangen. Je dient je paard te desensibiliseren voor vreemde voorwerpen op zijn rug en langs zijn lijf. En op het tweede filmpje, het werk met de bal (werkt alleen als je het voorgaande werk goed hebt gedaan, dus bekijk dag 1 tm 8 even....
Ik weet er weinig vanaf, mar misschien eerst beginnen met een boomlooszadel of bbp. misschien vind hij het eng als hij je erg goed kan voelen, met een boomloos of bbp is dat ook zo, maar heeft hij toch een soort zadel op de rug, wat hem kan calmeren.
misschien kun je je paard wennen aan het feit dat je opstapt met een krukje en dan dit ook zonder zadel proberen, misschien is dat voor je paard minder eng dan gaan hangen of erop springen.
Zorg ervoor dat je met je elleboog niet te veel kracht zet op de ruggewervel, want dat kan pijn doen.
Verder gewoon heel langzaam druk opbouwen in verschillende stapjes, totdat je uiteindelijk zoveel druk op zijn rug legt met je handen, dat je gewoon hangt. Vervolgens wat op en neer springen naast het paard met veel druk op zijn rug, als voorbereiding dat je er op springt. Dan pas eerste keer proberen.
Ik ken dit niet, maar misschien zou het helpen als je het met een longeer of dekensingel zou proberen? Bij mijn eigen paardje stapten we er zo op, dus ik ken het niet.
Bij ons werkt het bareback pad heel goed!! Het lijkt op een zadel (het verdeeld je gewicht ook..) Maar het zit alsof je geen zadel hebt! echt een aanrader!
Ik zou toch zeggen dat dit paardje problemen heeft met 'voelen'. Als je paardje niet kan ontspannen terwijl je zijn blote rug aanraakt (al dan niet in beweging), zou ik nog niet gaan rijden. Misschien een idee om ontspanningsoefeningen te doen vanaf de grond? Bij mij en mijn verzorgpaardje hielp de oefening 'moving massage' erg goed (Karen Rohlf).
eldora1
Geplaatst: 13-08-12 17:01
simpel, je oefend het eerst een paar keer met een zadel op. dan leg je een dekje op z`n rug, met een longgeer singel. dan doe je dr alleen een dekje op ect, zo moet je afbouwen