Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:44

Op dit moment rijd ik een paardje van 20 jaar. Ik rijd hem met een gewoon hoofdstel, dressuurmatig. Ik wil graag meer afwisseling in het rijden en evt. helemaal de overgang maken naar bitloos rijden.
Nou is mijn vraag, wat is wijsheid om mee te beginnen? Het paardje is super braaf in de bak, maar is altijd met een bit gereden.
Is het verstandig om een bitloos hoofdstel aan te schaffen, of kan een touwhalster ook of een cross rope bridle?
Ik doe overgens veel grondwerk met hem, hij luisterd goed naar stem en zithulpen.

In ieder geval bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je reactie :)

brittney98

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:34

Als ik jouw was zal ik eerst gewoon met een stalhalster rijden en als het dan goed gaat een duurder hoofdstel kopen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:27

Maar zit er niet een heel groot verschil tussen een stalhalster en een touwhalster/bitloos hoofdstel? Heb me wel een beetje verdiept in de bitloze optomingingen en het stalhalster kwam niet zo best uit de testen die zijn verricht..

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:28

In het begin met een gewoon halster, om te kijken of het goed gaat. Later, als je dressuur matig rijd vind ik persoonlijk het bitlooshoofdstel Pardoes erg fijn.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:43

Mikkiej schreef:
Maar zit er niet een heel groot verschil tussen een stalhalster en een touwhalster/bitloos hoofdstel? Heb me wel een beetje verdiept in de bitloze optomingingen en het stalhalster kwam niet zo best uit de testen die zijn verricht..

Ja dat is wel waar je kunt ook een touwhalster kopen maar als ik jouw was zal ik niet meteen een duur bitlooshoofdstel kopen want als je pony er niet goed op reageerd is het weggegooit geld :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:45

Ik zou gaan voor een sidepull in mijn ervaring kunnen de meeste paarden dat heel makkelijk begrijpen en pakken het daardoor ook snel op.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:35

@Brittney98: Ja daar heb je ook wel gelijk in! Die dingen zijn best prijzig.

@Swift: Oke! Ik zal eens kijken of ik er ergens één op de kop kan tikken :j

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:44

ga met swift mee, sidepull is het makkelijkste te begrijpen. (tweedehands redelijk goedkoop te vinden)
Bij dr cook en dergelijke hoofdstellen moet je op de release letten.
bedenk je ook wat bij jou en je paard past, dingen waar je over na kunt denken zijn:
- rijd je met constante teugeldruk?
- accepteert je paard druk op de neus?
- is je paard bekend met neckreining?
- hoeveel gebruik je je teugel en waar gebruik je je been?
enz. enz.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:46

Hier iemand met hetzelfde..
Mijn 20 jarige merrie, ook altijd met bit gereden, totdat ik laatst geen zin had om te zadelen en ik maar zonder zadel en halster ging rijden, wat verbazend genoeg erg goed ging. Reageerde fijn etc.
Ik wil ook de overstap naar bitloos maken, maar wil niet meteen een duur hoofdstel gaan aanschaffen, en ik weet ook niet welk.. Ik was ook aan het denken aan een sidepull of iets..

maar ik ben bang als ik het heb, het dus niet bevalt...

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:51

ik ben ook overgestapt en begonnen met een sidepull. mijn pony reageerde er erg fijn op en ik kon er zo mee weg rijden!

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:56

Ik ben sinds kort ook overgestapt op bitloos.. ik heb gekozen voor een sidepull omdat dit nadat ik vanalles gelezen heb over bitloos het beste bij mij en mn paard past.. ik heb eerst een losse sidepull besteld ( hier op bokt) deze kan je gewoon aan je bestaande hoofdstel maken en heb het daar een tijdje mee geprobeerd, dit ging zo goed dat ik nu een mooie sidepull gekocht heb.
Losse sidepull is eventueel te koop..
Succes met je keuze!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:38

femmigje schreef:
Ik ben sinds kort ook overgestapt op bitloos.. ik heb gekozen voor een sidepull omdat dit nadat ik vanalles gelezen heb over bitloos het beste bij mij en mn paard past.. ik heb eerst een losse sidepull besteld ( hier op bokt) deze kan je gewoon aan je bestaande hoofdstel maken en heb het daar een tijdje mee geprobeerd, dit ging zo goed dat ik nu een mooie sidepull gekocht heb.
Losse sidepull is eventueel te koop..
Succes met je keuze!

Ik denk dat ik idd voor de sidepull ga, aangezien mijn verzorgpaardje nooit echt bitloos is gereden (wel een x voor de lol met een touwhalster gestapt, maar nooit echt bitloos gewerkt..) Dus denk dat de sidepull het beste bij hem past. :j. Mag ik vragen waar je die losse sidepull hebt besteld? Want om nou meteen een (prijzige) sidepull te gaan aanschaffen, en stel hij reageerd er toch niet goed op..

Bedankt overgens allemaal voor de reacties. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:41

gewoon uitproberen, niet zomaar blind een sidepull kopen.

Paard hier loopt voor geen meter op een sidepull, maar wel op kaakgekruist.
Met een sidepull gaat ze echt giga hangen en wordt ze dwars.
Ik vermoed dat dat komt omdat kaakgekruist de druk veel meer verdeelt over het hoofd.
Sidepull is alleen neus, kaakgekruist achter de oren, onder de kaken én neus.

Word altijd een beetje moe van het standaard sidepull verhaal eerlijk gezegd.
Vraag me altijd af of mensen uberhaupt iets anders getest hebben voor ze zoiets zeggen.
Ik heb alles getest, sidepull, hackamore, kaakgekruist, kingekruist..
Toen tot de conclusie gekomen dat kaakgekruist het fijnste ging.
Hack= teveel druk op grotendeels alleen de neus
kingekruist = idem, te veel druk op neus
sidepull'= idem
kaakgekruist; probleemloos.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 09:54

moonfish13 schreef:
gewoon uitproberen, niet zomaar blind een sidepull kopen.

Paard hier loopt voor geen meter op een sidepull, maar wel op kaakgekruist.
Met een sidepull gaat ze echt giga hangen en wordt ze dwars.
Ik vermoed dat dat komt omdat kaakgekruist de druk veel meer verdeelt over het hoofd.
Sidepull is alleen neus, kaakgekruist achter de oren, onder de kaken én neus.

Word altijd een beetje moe van het standaard sidepull verhaal eerlijk gezegd.
Vraag me altijd af of mensen uberhaupt iets anders getest hebben voor ze zoiets zeggen.
Ik heb alles getest, sidepull, hackamore, kaakgekruist, kingekruist..
Toen tot de conclusie gekomen dat kaakgekruist het fijnste ging.
Hack= teveel druk op grotendeels alleen de neus
kingekruist = idem, te veel druk op neus
sidepull'= idem
kaakgekruist; probleemloos.

Nee precies, vandaar dat ik het ook eerst op de "goedkope" manier wil proberen. Elk paard is verschillend, misschien vind de mijne de sidepull helemaal niks!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:03

TS femmigje bied haar lose side pull te koop aan in haar bericht misschien kun je hem zo goedkoop proberen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 10:16

Oh, ja nu ik het nog een keer lees zie ik het inderdaad ;) niet goed gelezen..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:28

@ moonfish13: Ik heb zo'n beetje alle bitloze optomingen getest en wissel ook vaak af. Ik heb gereden met touwhalster, crossrope bridle, kingekruisd, kaakgekruisd, sidepull, hackemore, bloemhack, bosal en kaptoom. Vergelijkingsmatriaal genoeg dus :) Ik heb momenteel de sidepull, de hack, de bosal, het touwhalster en de kaptoom nog, het maakt voor Tristan en mij nu niet zo gek veel uit welk hoofdstel we gebruiken omdat ik met heel weinig teugeldruk rij. Maar de vraag gaat over een paard en ruiter die willen beginnen met bitloos rijden en dat is de sidepull in mijn ervaring de meest logische stap omdat het voor veel paarden gewoon heel duidelijk te begrijpen is. Onze dochter van 4 heeft een shetlandertje en dit weekend heeft ze voor het eerst los met haar sidepull gereden, shet had het nog nooit gedaan maar ze reden er zo mee weg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:14

klopt het dat een sidepull en een kaptoom een beetje vergelijkbaar zijn ?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:03

Mijn academische kaptoom heeft een ketting in de neus, dat klikt heel heftig maar valt heel erg mee omdat er zacht leer omheen zit. Ik gebruik de kaptoom voornamelijk voor het werken aan de hand (rechtrichten), Ik heb er ook een paar keer mee gereden en merk weinig verschil met de sidepull maar Tristan en ik kunnen inmiddels met de meeste optomingen wel uit de voeten omdat ik met erg weinig teugeldruk rij. Ik heb wel het idee dat de sidepull wat stabieler blijft liggen.
Het verschil tussen een sidepull en kaptoom zijn: de postie van de ringen, bij de kaptoom zitten ze meer naar voren en bij de sidepull echt aan de zijkant, in een kaptoom kan een ketting zitten in een sidepull niet en de sidepull heeft extra riempjes voor een stabielere ligging (die driehoekjes zeg maar).

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:05

Ik rijd gewoon met stalhalster, geen problemen mee hoor. ( nu kan ik momenteel niet rijden i.v.m. blessure van mijn lease pony ;( )

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:44

Je zou anders ook een hoofdstel kunnen kopen (tweedehands is goedkoper) die je op verschillende manieren kunt gebruiken. Voor mijn pony heb ik de Barefoot Syringa, die kun je als sidepull gebruiken en als kaakgekruist. Voor mijn paard heb ik de Rambo Micklem, die je als sidepull, als kingekruist, als kaakgekruist en met bit kunt gebruiken.