"getraumatiseerd paard" wat te doen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pixiewixie

"getraumatiseerd paard" wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:02

Dag allemaal,

twee jaar geleden kocht ik bij betrouwbare mensen een jonge leuk gefokte hengst, hij was toen een jaar en zeven maand oud.
Alles verliep verliep van een leien dakje, hij kwam in de wei met een shet-ruin, we deden veel grondwerk (waar hij supergoed in is) en we gingen wandelen. Alles deed hij alsof hij het al 1000 keer gedaan had. Kortom, ik had goede vooruitzichten.

Toen hij 3 werd heb ik hem naar een gekende en goede trainer gebracht (reining) om hem zadelmak te maken en door te trainen voor wedstrijden. En daar begonnen er bepaalde dingen duidelijk te worden. In het begin was hij zeer braaf, maar toen hij zadeltraining kreeg begon hij overgevoelig te reageren op de singel. Dat probleem is na 2 maanden elke dag werken langzaam verdwenen. Bij het rijden was hij heel ritselig op de ruiter en hij liet overdreven schrikreacties zien op kleine impulsen. Omdat hij ook overgevoelig reageerde op vaak onduidelijke zaken hebben we hem laten ruinen in de hoop dat dit zou beteren. Ondertussen is de osteopaat ook lang gekomen om te zien of er een fysiek probleem was, ze heeft niets gevonden. In het begin leek zijn overgevoeligheid te verdwijnen na de castratie. Nu zijn we weer een paar maanden verder en we zitten terug in een neerwaartse spiraal. Na vele gesprekken met de trainer en na het zien van verschillende trainingen zijn we tot de conclusie gekomen dat de schrikreacties blijven opduiken en van kwaad naar erger gaan.

Wat doet hij?
Hij heeft een bepaalde schrikreactie op bijvoorbeeld het opheffen van de hand van de ruiter (zonder contact te maken). Eens hij geschrokken is, is hij niet meer te kalmeren en begint hij op alles wat er daarna komt een overdreven schrikreactie te tonen, bv beendruk, een vallend blad, een onverwacht geluid, ... Hij bokt niet maar gaat als een speer rennen, en je kan hem op dat moment ook geen enkele manier kalmeren. Eens hij de knop heeft omgezet is hij niet uit die mindset te krijgen. Het enige dat de trainer dan kan doen is proberen hem tot stilstand te krijgen door de longeerlijn langzaam aan korter te maken.

Voor hij in de mindset gaat, gaat alles normaal. Hij reageert normaal op beendruk, er mag vanalles gebeuren in de omgeving, hij kijkt er niet naar. In omgang op de grond is hij een zeer attent, lief en rustig paard. Zowel ik als de trainer snappen niet hoe dit kan. Het is zeer tegenstrijdig hoe hij meestal is, en als hij overgevoelig wordt. De trainer heeft jaren ervaring (ook met de moeilijkere paarden) en rijd op Europees niveau wedstrijden. Ook hij ziet zijn reacties niet aankomen.

Omdat ik van plan ben om reining wedstrijden te rijden heb ik besloten om hem te verkopen, ook omdat mijn financiën binnenkort opraken moet ik een besluit nemen. Ik kan zo'n paard niet aan gewone mensen verkopen. Dit paard moet bij een professional terecht komen (of een semi-prof) die ervaring heeft met dit soort problemen. Of hij komt hoogstwaarschijnlijk in de gehaktmolen terecht. Aangezien ik erg gehecht ben aan hem, wil ik alles proberen om hem daarvan te behoeden, mijn probleem is alleen, na 7 maanden dure training begint het geld (en daarmee ook de opties) op te raken. Ik ben ten einde raad. Ik heb dit paard alle kansen gegeven maar nu moet er een knoop doorgehakt worden.

Wat doe ik met dit paard?

FriesWytske

Re: "getraumatiseerd paard" wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:15

Verkopen. Jij bent duidelijk nog niet toe aan een jong paard wat net is ingereden. Sorry, maar hier wordt ik gewoon zo kwaad om. Dit paard heeft gewoon iemand nodig die snapt hoe je met jonge paarden om moet gaan. En als het niet lukt niet direct zegt dat ie getraumatiseerd is.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:19

FriesWytske schreef:
Verkopen. Jij bent duidelijk nog niet toe aan een jong paard wat net is ingereden. Sorry, maar hier wordt ik gewoon zo kwaad om. Dit paard heeft gewoon iemand nodig die snapt hoe je met jonge paarden om moet gaan. En als het niet lukt niet direct zegt dat ie getraumatiseerd is.

Hallo, lees je dit wel goed???
Dit paard staat bij een professionele trainer die op Europees niveau wedstrijd rijd! Niet bij de trainer om de hoek en ik rijd hem dus niet!!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:20

waarom niet nog een jaartje in het land? (goedkoper stallen, desnoods iets verder van huis) en dan rustig weer opbouwen volgend jaar.
kan je intussen weer wat sparen en om je heen kijken voor een andere, beter, mss zelfs goedkopere trainer. ook als je nu met de wedstrijden was gestart had het je toch geld gekost?
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:20

Wat geeft jouw het idee dat dit een getraumatiseerd paard is?

Misschien heeft je trainer wel een verkeerde invloed op dit paard...

Europees niveau of niet....zegt mij niet dat het ook goed gebeurd...paarden zijn individuen en daar is geen standaard training voor..

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:26

De enigste optie lijkt me om hem te verkopen. denk ook aan je eigen veiligheid.
Je hebt van alles geprobeerd (goede ervaren trainer) dus zul je hoe moeilijk het ook
is de knoop door moeten hakken.

Ben het dus ABSOLUUT NIET EENS met wat Fries Wytske schrijft!!!

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:27

Amalarab schreef:
waarom niet nog een jaartje in het land? (goedkoper stallen, desnoods iets verder van huis) en dan rustig weer opbouwen volgend jaar.
kan je intussen weer wat sparen en om je heen kijken voor een andere, beter, mss zelfs goedkopere trainer. ook als je nu met de wedstrijden was gestart had het je toch geld gekost?
succes!

Hij heeft tot zijn 3 jaar lekker in het land gehouden met soortgenoten.

Ja, wedstrijden kosten geld, maar financieel had ik niet voorzien dat de training zoveel ging uitlopen. Goedkopere trainer vind ik met dit paard niet zo'n goed idee. En geld aan wedstrijden geven is gelijk aan ervaring opdoen. Als ik verder geld geef aan de training van dit paard, dan weet ik niet waar ik ga uitkomen en is het misschien weggesmeten geld.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:29

Wat is er precies gedaan aan het singelprobleem? Je zegt dat er aan gewerkt is, maar hoe dan? Weet je dat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:30

Dat iemand op hoog niveau rijd, zegt mij helemaal niks. Hoe iemand met zijn paarden omgaat veel meer. En deze persoon gaat dus duidelijk niet goed om met jonge paarden. Anders was dit helemaal niet gebeurt. Bij een jong paard hoor je de tijd te nemen. En dat heeft deze persoon dus duidelijk niet gedaan. Want dan had hij jou het advies ook gegeven om dit paard rust te geven en lekker het land op te gooien. Nadat ie beleert was. Een jong paard hoort namelijk te kunnen verwerken wat ie meemaakt. En daar de tijd voor te krijgen. Net zoals ieder paard wat iets nieuws meemaakt.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 31-03-12 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:31

russel schreef:
Wat geeft jouw het idee dat dit een getraumatiseerd paard is?

Misschien heeft je trainer wel een verkeerde invloed op dit paard...

Europees niveau of niet....zegt mij niet dat het ook goed gebeurd...paarden zijn individuen en daar is geen standaard training voor..

Omdat we maar geen verklaring vinden voor zijn onvoorspelbare en overdreven schrikreacties dachten de trainer en de osteopaat dat de oorzaak misschien bij een vroeger trauma ligt maar dat is ook maar speculatie. Ik ben er zeker van dat hij bij mij nooit iets tegengekomen is want hij stond gewoon in het land en buiten gewoon basic grondwerk is er niets met hem gebeurt.

Dat hij een persoonlijkere aanpak nodig heeft ben ik volledig mee eens, probleem is gewoon waar vind ik iemand met die ervaring en kennis die hem wil overnemen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:32

FriesWytske schreef:
Dat iemand op hoog niveau rijd, zegt mij helemaal niks. Hoe iemand met zijn paarden omgaat veel meer. En deze persoon gaat dus duidelijk niet goed om met jonge paarden. Anders was dit helemaal niet gebeurt. Bij een jong paard hoor je de tijd te nemen. En dat heeft deze persoon dus duidelijk niet gedaan. Want dan had hij jou het advies ook gegeven om dit paard rust te geven en lekker het land op te gooien. Nadat ie beleert was. Een jong paard hoort namelijk te kunnen verwerken wat ie meemaakt. En daar de tijd voor te krijgen. Net zoals ieder paard wat iets nieuws meemaakt.

Mee eens.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:33

stormy8 schreef:
Omdat we maar geen verklaring vinden voor zijn onvoorspelbare en overdreven schrikreacties dachten de trainer en de osteopaat dat de oorzaak misschien bij een vroeger trauma ligt maar dat is ook maar speculatie. Ik ben er zeker van dat hij bij mij nooit iets tegengekomen is want hij stond gewoon in het land en buiten gewoon basic grondwerk is er niets met hem gebeurt.

Dat hij een persoonlijkere aanpak nodig heeft ben ik volledig mee eens, probleem is gewoon waar vind ik iemand met die ervaring en kennis die hem wil overnemen?

Maar je zegt juist dat hij totaal ongecompliceerd reageerde op alles toen je hem net had. Dus die optie geloof ik niet zo in.

De verklaring van de problemen die bij het rijden er zijn, ligt in zijn kennismaking met het rijden en daar is heel overduidelijk iets misgegaan waardoor hij zo bang is geworden.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:34

Mindfields schreef:
Wat is er precies gedaan aan het singelprobleem? Je zegt dat er aan gewerkt is, maar hoe dan? Weet je dat?

Rustig herhalen, langzaam opbouwen, veel belonen en de nadruk leggen op de dingen die hij wel goed deed.
Dit probleem is nu helemaal van de baan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:35

Bij het trainen van paarden krijg je te maken met sensibiliseren en desensibiliseren. Het tweede is bij dit paard duidelijk niet voldoende gedaan. Een wedstrijdruiter wil een paard scherp aan de hulpen hebben, maar tegelijkertijd moet het dier nergens van staan te kijken als er dingen gebeuren die onverwacht zijn. En een paard moet ook de tijd krijgen om dingen te verwerken. Druk op een paard kan ervoor zorgen dat hij ontploft.

Het character van een paard kun je niet veranderen. Als je een heet dier hebt, kun je naar boven en naar onder wat bij gaan stellen, maar als jij een paard wilt hebben dat echt nergens van staat te kijken, dan heb jij niets aan een heet en temperamentvol paard.

Ik zou dus ook adviseren om te verkopen. Om de financiele redenen die jij noemt, en ook omdat het paard en jij waarschijnlijk toch niet bij elkaar zouden passen. Het probleem wat jij nu tegenkomt is echter wel te verhelpen, dus onverkoopbaar is hij echt niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:36

Inderdaad, Cassidy.

Mindfields

Eens met Cassidy.

Dhani

Ik denk dat je te snel wil. ik zeg ook zet hem een jaartje op het land of een half jaar. laat hem de boel eens laten bezinken! Het is een jong paard. wat naar mijn idee veel te veel moet. Een 3 jarige uit het land plukken ( jij zegt dat hij in het land heeft gestaan ) bij een trainer droppen en er dan elke dag mee trainen??

Nee dit dier is overprikkeld. en nog lang niet toe aan elke dag werken. ;) Mijn idee

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:37

FriesWytske schreef:

Dit is iemand die goed is met jonge paarden, moest dat niet zo zijn was in in eerste instantie niet zover gekomen in de sport. Wat die tijd nemen betreft... 7 maand vind ik al behoorlijk wat tijd. Hij heeft niets overhaast en is niet begonnen met nieuwe dingen totdat de vorige problemen (zoals de singeldruk) opgelost waren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:39

Mocht je een koper zoeken, kijk even op http://www.trainingsstalstarnmeer.nl
Misschien kunnen ze bemiddelen, of ander hebben ze misschien wel interesse in een overname van het dier.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:40

Dhani schreef:
Ik denk dat je te snel wil. ik zeg ook zet hem een jaartje op het land of een half jaar. laat hem de boel eens laten bezinken! Het is een jong paard. wat naar mijn idee veel te veel moet. Een 3 jarige uit het land plukken ( jij zegt dat hij in het land heeft gestaan ) bij een trainer droppen en er dan elke dag mee trainen??

Nee dit dier is overprikkeld. en nog lang niet toe aan elke dag werken. ;) Mijn idee

veel te veel moeten?? We zijn na 7 maand nog steeds niet eens toegekomen aan sturen of los van de longe... Je kan me dan toch niet zeggen dat de trainer niet genoeg tijd neemt voor de basis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:41

En soms komt ook een trainer een paard tegen dat een maatje te groot voor hem is, dat moet hij kunnen en durven toegeven. Te lang bij de basis blijven hangen kan soms averechts werken.

Iemand die hoog in de sport heeft gereden hoeft niet goed te zijn bij het beleren van jonge paarden. Misschien wordt het tijd voor een andere trainer.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:42

Cassidy schreef:
Mocht je een koper zoeken, kijk even op http://www.trainingsstalstarnmeer.nl
Misschien kunnen ze bemiddelen, of ander hebben ze misschien wel interesse in een overname van het dier.

Dankjewel Cassidy, dit is een antwoord waar ik zeker iets aan heb. Ik ga contact opnemen met hen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:42

Citaat:
In het begin was hij zeer braaf, maar toen hij zadeltraining kreeg begon hij overgevoelig te reageren op de singel. Dat probleem is na 2 maanden elke dag werken langzaam verdwenen. Bij het rijden was hij heel ritselig op de ruiter en hij liet overdreven schrikreacties zien op kleine impulsen.
Dit geeft aan dat het zadel geintroduceerd is toen hij daar nog niet aan toe was, en dat hij daardoor vluchtreacties is gaan vertonen. Is dus niet heel slim geweest. Je gaat pas een zadel opdoen als de singel in alle rust geaccepteerd is, en dat lukt met de juiste voorbereiding. Er zijn gewoon wat stappen overgeslagen. Ik snap niet waarom je volhoudt dat dit goed gedaan is, want dat is het overduidelijk niet.

Als reactie op je laatste post: Jawel, want er had sowieso nog niet eens iemand op mogen zitten als hij dit soort problemen vertoont. Je desensibiliseert eerst zover dat hij niet meer gaat schrikken van een ruiter boven en achter hem. Dan pas gaat er iemand op. Dat is dus niet zo gebeurt. Als dit wel was gedaan op die manier had je nu geen 7 maanden later nog niets kunnen doen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:43

Jullie komen niet verder omdat het dier niet verder kan op het moment. waarom zou je elke dag met zon paard gaan trainen?

om respect af te dwingen? of gewoon je zin door te drijven?
Dier is er niet aan toe. Dat lijkt mij wel duidelijk. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:44

heeft daar niet zoveel mee te maken Dhani, een paard een jaar wegzetten op de wei lost hier niets op. Hier moet op de juiste wijze mee gewerkt gaan worden om hem te desensibiliseren. Wegzetten met dit probleem zorgt er niet voor dat dit probleem volgend jaar weg is. Echt niet.