Belasting rug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amyy_

Belasting rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 01:03

Hoi hoi,
Ik ben tegenwoordig aan het oefenen met neckrope te rijden ipv hoofdstel, het gaat opzich wel redelijk.
Ik heb vanmiddag ook het zadel eraf gehaald, maar is dat erg belastend voor zijn rug? Hij loopt wel ontspannen over de rug, maar af en toe gaat zijn hoofd omhoog en krijg ik dat lastig hersteld. Op dat moment ga ik ook erg hobbelen omdat hij zijn rug wegdrukt, maar is dat overbelastend ?

x_Heidi

Re: Belasting rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:35

Zonder zadel rijden is niet goed voor de paardenrug omdat de druk dan niet verdeeld word. Als je hobbelt bots je dus zegmaar de hele tijd op de rug in.. Misschien is het een idee als je echt vaak zonder zadel wilt rijden om een bbp aan te schaffen? :D

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:23

Daar was ik idd ook bang voor. Zo'n bbp lijkt me wel wat ja, bedankt :D :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:03

Ik rijd ook veel zonder zadel, mijn oplossing is de pad van mijn boomloze zadel.
Die maak ik dan vast met een dekensingel. De afdruk is na het rijden hetzelfde als wanneer ik met zadel rijd. :) De ruggengraat blijft dus vrij, en door de inlages zit het allemaal net wat zachter.
Het zit niet zo "vast" als met een bbp, je moet dus wel goed rechtop zitten. En met veel tempowisselingen en galoperen schuift het soms iets naar achter, dan ga ik even op de kont zitten en trek de boel weer goed. Dat is het enige nadeel, maar op deze manier kan ik wel lekker rijden zonder de rug te belasten. Dus mischien kun je zo'n pad aanschaffen?

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:50

Dat lijkt me ook wel wat ja, dat schuiven vind ik geen probleem, heb alle tijd van de wereld :+
Bedankt :D

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:36

Zonder zadel is vooral schadelijk bij een paard dat zijn lichaam niet goed gebruikt en niet voldoende bespiering heeft. Als het paard mooi in balans beweegt komt de rug omhoog en dragen de rug spieren jouw gewicht. Een uutje zonder zadel is dan geen probleem. Ga geen lange buitenritten maken omdat je toch altijd punt belasting heb van jouw zitbeen knobbels.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:57

Het gaat om een Friese ruin van 8 jaar. Hij is nu ong. 3/4 jaar onder het zadel, hij is aardig dik zeg maar :o
Ik ga volgende week even in de winkel kijken voor zo'n pad :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:02

Zo'n pad kun je denk ik beter online bestellen, tenminste er zijn geloof ik niet veel winkels die ze verkopen. Oa bij boomloosrijden.nl zijn ze, maar nickyskeet.nl heeft het soort pads die ik gebruik, leuk kleurtje en goedkoper, hoewel ze wel wat slapper zijn, die van barefoot gaan langer mee.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:00

knap dat je zonder zadel op ee fries kan rijden. Heb enkele lesklanten met friezen. Stapwerk doen we wel zonder zadel, maar draven word vaak erg moeilijk.

Dikke paarden belasten hun lichaam al vaak verkeerd. Zit wel lekker, maar spieren of vet is nog een heel verschil.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:01

Met een barebackpad kan je dus zadelloos rijden zonder de rug teveel te belasten, als ik het goed begrepen heb. En geld dat ook voor langere trektochten, of kan je dan beter toch met zadel (met of zonder boom) rijden?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:16

Als je een goede onafhankelijke zit hebt, je paard lichamelijk geen problemen heeft en lekker ontspannen kan lopen. Dan is er helemaal niks mis mee om af en toe eens zonder zadel te rijden.
Voor vaker zou ik ook een BBP aanraden!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:47

josien schreef:
knap dat je zonder zadel op ee fries kan rijden. Heb enkele lesklanten met friezen. Stapwerk doen we wel zonder zadel, maar draven word vaak erg moeilijk.

Dikke paarden belasten hun lichaam al vaak verkeerd. Zit wel lekker, maar spieren of vet is nog een heel verschil.

Hij gooit gelukkig niet zo hoog op als de rest van de Friezen op stal ( Friezen stoeterij ) nou moet ik toegeven dat ik liever stap of galoppeer hoor :=

Gypsy schreef:
Zo'n pad kun je denk ik beter online bestellen, tenminste er zijn geloof ik niet veel winkels die ze verkopen. Oa bij boomloosrijden.nl zijn ze, maar nickyskeet.nl heeft het soort pads die ik gebruik, leuk kleurtje en goedkoper, hoewel ze wel wat slapper zijn, die van barefoot gaan langer mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:48

DeSprinkhaan schreef:
Met een barebackpad kan je dus zadelloos rijden zonder de rug teveel te belasten, als ik het goed begrepen heb. En geld dat ook voor langere trektochten, of kan je dan beter toch met zadel (met of zonder boom) rijden?

Langere tochten kun je beter met zadel rijden, een bbp verdeelt nauwelijks de druk.

Onafhankelijk van de vraag of het (fysiek) schadelijk is voor je paard is het punt dat niet alle paarden het waarderen. Mijn oudere merrie (netjes in haar bespiering en kan haar lichaam keurig gebruiken) vindt het dus echt niet fijn. Ze accepteert het wel, maar met duidelijke weerzin en daarom doe ik het haar zelden aan.