Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sliertje schreef:Ik werk bij een jong paard eerst naar buiten toe, en later als je wat meer van hand bent veranderd, uitnodigen om naar binnen toe te keren en langzamerhand meer naar je toe te komen.
Ik merk bij dominantere paarden dat het wel goed is om zo te beginnen. Dan heb je toch meteen iets meer "te zeggen" op afstand..
Cassidy schreef:CA vindt het gebruik van stemcommando's niet verkeerd, alleen vindt hij (en daar moet ik hem gelijk in geven) dat mensen daar meestal niet zo konsekwent mee zijn, en hele verhalen tegen hun paard lopen te houden. Een klik om sneller te gaan, "whoa" om te stoppen, desnoods nog een stemhulp anders dan een klik om aan te springen in de galop, maar dat is het dan ook. Alle andere dingen die je tegen je paard zegt, stompen hem af voor stemcommando's. Het is allemaal met lichaamstaal op te lossen.
sanne83 schreef:ik zie echt geen enkele overeenkomst met parelliIk vraag me echt af of we naar hetzelfde filmpje aan het kijken zijn?
sanne83 schreef:ik zie echt geen enkele overeenkomst met parelliIk vraag me echt af of we naar hetzelfde filmpje aan het kijken zijn?
Cassidy, je bent nogal tegen de join-up, toch? Wat is hier precies anders dan bij een join-up?
Cassidy schreef:Je zou je overigens ook af kunnen vragen of CA wel aan NH doet, en of dit niet een - wat Parelli zou zeggen "normal" - manier van trainen is. Voor mij valt hij wel degelijk onder de NH. Maar dat zou je anders kunnen zien.
Cassidy schreef:sanne83 schreef:ik zie echt geen enkele overeenkomst met parelliIk vraag me echt af of we naar hetzelfde filmpje aan het kijken zijn?
Cassidy, je bent nogal tegen de join-up, toch? Wat is hier precies anders dan bij een join-up?
Ik ben niet tegen de JU, want als de band met je paard goed is, krijg je hem vanzelf. Ook met Parelli. Ik krijg met mijn eigen paard een JU als ik de box in kom. Ik ben tegen de JU volgens Roberts en het feit dat mensen op grond van een demo dingen gaan uitproberen, zonder dat ze echt begrijpen waar ze mee bezig zijn. Het feit dat, als je demo ziet, dat je denkt dat dit het wondermiddel is voor de betere band met je paard. En het feit dat er tijdens de demo niets op volgt. De hele methode is de JU, en that's it.
Wat CA hier doet is in mijn ogen geen "natuurlijke" JU, want de reactie die het paard geeft moet worden aangeleerd. Hij moet leren binnendoor te draaien.
En in mijn ogen gaat CA niet oneindig door tot hij die "overgave" krijgt die je bij de JU volgens Roberts wel krijgt. Ja, paardje is moe, want heeft hard gewerkt, maar daar is niets mis mee. CA wisselt vaak genoeg van richting om de aandacht vast te houden. Voorkomt het moment van overgave. Je ziet aan de reactie van de merrie dat ze dingen uitprobeert, en dat ze daar de ruimte voor heeft. Het aanhaken en naar binnen vragen is het bepalen van het rustpunt in het midden van de round pen, bij de persoon die daar staat. CA blijft hem daarbij aankijken, en dat doet Roberts niet.
Je zou je overigens ook af kunnen vragen of CA wel aan NH doet, en of dit niet een - wat Parelli zou zeggen "normal" - manier van trainen is. Voor mij valt hij wel degelijk onder de NH. Maar dat zou je anders kunnen zien. Zijn filosofie is anders dan die van Parelli. Niet iedereen heeft initieel zin en behoefte aan psychologische diepgang bij de omgang met zijn paard en bij het beleren ervan.
Cassidy schreef:En dan nog heb je niveau's. Niet iedereen is klaar voor of heeft zin in ontzettende diepgang bij het ontwikkelen van zichzelf. Is ook CA's filosofie niet. Hij ziet een probleem, gaat dat fixen en klaar. En hij is zich er ontzettend van bewust dat persoonlijkheden bij trainers mensen kunnen aantrekken of afstoten.
http://www.youtube.com/watch?v=KX0n9dAUnoQ
sanne83 schreef:Wat is de reden dat jij je afvraagd of CA wel of niet aan NH doet?
Cassidy schreef:sanne83 schreef:Wat is de reden dat jij je afvraagd of CA wel of niet aan NH doet?
Ik vraag me het niet af hoor, ik weet zeker dat hij aan NH doet. Maar dat kunnen anderen anders zien. Vanuit je zonnevlecht paardje instralen en er uren over lopen te piekeren waarom paardlief je nu die trap heeft gegeven en hoe je dat in toekomst kunt vermijden...is dat ook NH? Zo ja, dan is dat iets waar ik de kriebels van krijg....
Paarden leven in het hier en nu. En kennen een lik op stuk beleid. Zoals CA zelf zegt: hij is een zwart/wit type. En daar kan ik heel goed mee overweg. Uitgebreid over dingen gaan filosoferen is mijn ding niet. Parelli kan daar soms een beetje in doorschieten. Ik kan hem daar soms niet in volgen. Misschien ben ik zover nog niet. Misschien ga ik er nooit komen ook. Misschien wil ik daar ook wel niet komen. Op dit moment vaar ik wel bij CA.
Cassidy schreef:sanne83 schreef:Wat is de reden dat jij je afvraagd of CA wel of niet aan NH doet?
Ik vraag me het niet af hoor, ik weet zeker dat hij aan NH doet. Maar dat kunnen anderen anders zien. Vanuit je zonnevlecht paardje instralen en er uren over lopen te piekeren waarom paardlief je nu die trap heeft gegeven en hoe je dat in toekomst kunt vermijden...is dat ook NH? Zo ja, dan is dat iets waar ik de kriebels van krijg....
Paarden leven in het hier en nu. En kennen een lik op stuk beleid. Zoals CA zelf zegt: hij is een zwart/wit type. En daar kan ik heel goed mee overweg. Uitgebreid over dingen gaan filosoferen is mijn ding niet. Parelli kan daar soms een beetje in doorschieten. Ik kan hem daar soms niet in volgen. Misschien ben ik zover nog niet. Misschien ga ik er nooit komen ook. Misschien wil ik daar ook wel niet komen. Op dit moment vaar ik wel bij CA.