Clinton Anderson Colt Starting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Clinton Anderson Colt Starting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:11

Ik kwam nog niet zo heel lang geleden deze filmpjes van Clinton Andersons Colt starting programma tegen. Trek er even voor uit, want samen zijn deze filmpjes goed voor zo´n 12 uur kijkplezier.

Het gaat hier om een werk in progress, geen gelikt demonstratiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=FF5KPdOM ... ature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=WP66O-Xd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=WP66O-Xd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=deNEme1G ... re=related

Wat vinden jullie van deze manier van aanpak?

tamary

Re: Clinton Anderson Colt Starting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:20

Interessant om even voor te gaan zitten. Reactie komt later.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:40

okee cassidy, ik vind dit er dus ECHT NIET vriendelijk uitzien paard moet maar aan de kant en krijgt anders een mep,arm paard schrikt zich rot! Kan jij me dit uitleggen want ik denk dat ik het niet snap, ik vind dit dus zielig, je kan toch een met je hand (zoals ik het doe) op de borst en achteruit zeggen, veel vriendelijker in mijn ogen?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:57

deel 2 bijna bij t einde paardje wordt maar geslagen en geslagen met dat mongolending waarom ingodsnaam! Waarom moet een paard dat accepteren? Waar is dit voor nodig?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:00

Deze ken ik nog niet van CA
Helaas heb ik nu geen tijd, zal ze donderdag eens uitgebreid bekijken. :)

Sowieso bedankt voor je bijdrage cassidy!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:05

_RMHorse_ schreef:
okee cassidy, ik vind dit er dus ECHT NIET vriendelijk uitzien paard moet maar aan de kant en krijgt anders een mep,arm paard schrikt zich rot! Kan jij me dit uitleggen want ik denk dat ik het niet snap, ik vind dit dus zielig, je kan toch een met je hand (zoals ik het doe) op de borst en achteruit zeggen, veel vriendelijker in mijn ogen?

Bij een mustang die je niet zo dicht bij laat komen? Veiligheid van de mens staat op nummer 1 en dat betekent o.a. dat die kont bij je weg blijft. Net als dat hij voor je opzij moet ipv met 500kg over je heen te rammen als je volgens hem in de vluchtweg staat.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:32

Oke denk dat ik het dan verward met mijn lieve paardje waarbij ik dit dus absoluut niet zou doen, maar bij een paard dat geen respect voor je plek/territorium/ruimte heeft lossen ze dit zo op?

En hoe zouden ze het dan via de 'normale/gewone' manier oplossen?

Zou die 2 graag eens vergelijken.

Heb denk ik nog nooit zulke 'wilde' paarden in me handen gehad dann:P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:50

Een paard dat mensen gewend is kan je anders aanpakken, al kan het best zijn dat die zo verpest is dat die een hardere aanpak nodig heeft om mensen weer te zien staan en ze ruimte te geven ipv plat te walsen. Deze mustang zal eerder uit blinde angst gevaarlijk worden dan uit lompheid.

Daarnaast is dit de western manier van opvoeden, dat betekent ook een opleiding tot werkpaard waar de ruiter op moet kunnen bouwen tijdens het werken met vee. Als zo'n paard niet gehoorzaam is en goed aan de hulpen staat vallen er doden. Wat Clinton ook meteen al aangeeft is dat de 1e prioriteit het waarborgen van de veiligheid van de mens is. Daarnaast hoe gemeen/hard/etc. dit op veel mensen ook overkomt, het is een eerlijke opvoeding met duidelijke regels over gewenst en ongewenst gedrag. Paard weet dus heel snel precies waar die aan toe is en wat hij van de mens kan verwachten, dat consequent zijn maakt een goede leider waarbij een paard een veilige plek heeft ongeacht de omgeving.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:37

Als je even in je achterhoofd houdt dat dit de omgang is met een Mustang, waarvan zelfs Monty Roberts zegt dat ze niet te trainen zijn - en wat is Shy Boy in zijn ogen dan, is dan meteen de vraag die bij mij omkomt - vind ik de resultaten die Clinton Anderson met Boomerang bereikt toch bijzonder opmerkelijk....

Verder volgt Clinton Anderson het credo: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Als je een keer hard in moet grijpen om door te dringen tot een paard, dan moet je dat doen, en durven doen.
Een paard gaat uiteindelijk leren hoever hij mag gaan. Een keer doordringen tot een - wat Parelli noemt fase 4 - is voldoende.
Het paard zal in de toekomst weten wat er volgt en op een lichte aanwijzing reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 00:25

Nog een toevoeging, kan niet meer editen.

Bij het beleren van een paard dat nog niets kent moet je soms heel duidelijk zijn. Zwart/wit, en soms wat harder ingrijpen om door te dringen. Iedere aanwijzing die je paard niet snapt of ignoreert is een aanwijzing die je niet had mogen geven, omdat het je paard afstompt. Dus wees duidelijk en geef de aanwijzing in een intensiteit die aankomt - zelfs als het in jouw ogen overdoseren is. Gaandeweg kun je zachter worden.

Volgt helemaal het credo: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:01

Heb nog niet alles gekeken maar wel het eerste filmpje (bijna).

Wat ik er van gezien heb vind ik de beste man wel een beetje hard. Je hebt een paard wat de mens nog helemaal niet kent en het druk van een touw niet kent, dan vind ik dat je het paard best iets meer tijd mag geven om het te snappen.
Ook vind ik hem zelf niet altijd even rustig overkomen.

Kortom ik mis de rust een beetje.

Al geloof ik best dat zijn manier sneller gaat en dat ie uiteindelijk een paard heeft wat scherp aan de hulpen staat, ik zou het toch liever iets anders bereiken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:55

Ik heb door elk filmpje een beetje heen gezapt, maar ik kan hier niet vrolijk van worden :n
Ik weet dat je vaak clinton anderson als een soort parelli beschrijft, Cassidy, maar daar ben ik het toch echt niet mee eens. Tijdens road of the horse kon ik er al niet naar kijken.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Sorry, ik zie hier alleen maar de: "zo hard als het moet". Waar is die "zo zacht als het kan" gebleven??
Ik mis rust, ik mis feel, ik mis ontspanning en begrip voor het paard.
Ik zie bij hem alleen technieken en weinig inspelen op het specifieke paard.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:22

Veel negatieve reacties hier..

Dit is een paard wat vecht tot de dood, vandaar dat ik het 'zo hard als het moet' idee wel begrijp.
Vraag me af hoe Parelli dit gedaan zou hebben (ter vergelijking)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:37

Als je goed luistert naar CA, dan snap je ook waarom hij werkt zoals hij doet en zie je het paard daarop reageren. Ik vind persoonlijk dat CA een hele goede trainer is en een goede trainingsmethode heeft. In de filmpjes gebruikt hij niet hele makkelijke paarden, daardoor zie je hoe een paard in lastige situaties reageert.

Veel mensen gebruiken in een trainingsvideo paarden die "makkelijk" te trainen zijn, waardoor het lijkt dat altijd een hele zachte aanpak werkt. Als je vanuit de kudde kijkt, is er ook geen keuze voor het paard. Het paard heeft te luisteren, en daarmee uit. En eigenlijk is dat met een training ook zo, alleen wij mensen vinden dat al heel snel zielig.

Kijk maar eens naar de paarden van de mensen die vaak zacht en daardoor onduidelijk zijn; deze paarden zijn onrustiger met opzadelen, staan niet stil met opstappen en hebben in de hele omgang en rijden vaak storing in communicatie met hun begeleider.
mensen die hun paard duidelijk en vaak iets korter/strenger trainen hebben meestal paarden die zeer braaf stilstaan en luistern. en dit kun je bereiken zonder enige vorm van geweld. Gewoon duidelijkheid verschaffen en als een paard op jouw paard reageren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:50

Als dat je enige vergelijking is, sliertje, dan ben ik het met je eens.
Er is alleen nog een tussenweg: "zo zacht als het kan, zo hard als het moet". Dat betekent (voor mij) inderdaad zacht, begrijpend, ontspannen, haast onzichtbare hulpgeving en dan een korte, langzame (!) correctie als het nodig is. En dan ook gelijk weer terug naar onzichtbaar.

In mijn ervaring is het zo dat een paard dat op deze manier behandeld wordt, moeilijk lijkt. Ik heb zelf echt het "zo zacht als het kan" moeten leren. Ik was in het begin meer een strict persoon. Nu ik veel zachter te werk ga, zijn de paarden ineens makkelijker. Heel vreemd :+ Neemt een eigenaar het paard dan weer over (door gebrek aan ervaring) nog met heftige bewegingen en slechte coordinatie, dan is het paard opeens weer lastig, vliegerig, heftig.
Moeilijke paarden worden makkelijk door een juiste behandeling voor hun specifieke persoonlijkheid.
Voor mij gaat horsemanship gepaard met zo min mogelijk stress bij het paard: "make no dust". Zelfs een correctie moet harmonieus zijn.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 03:40

Make no dust vind ik inderdaad wel een mooie uitspraak, ik moet ook zeggen nu ik meer ervaring heb dan vroeger, ik ook met minder druk werk en ook zie dat paarden hier goed op reageren.
Wel ben ik heel consequent in de omgang met de paarden, maar als je goed naar je paard kijkt en op de kleine details let die je paard jouw al geeft, kun je met hele zachte druk al veel bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:16

Hebben jullie echt alle filmpjes doorgekeken, of alleen diagonaal even snel doorgescrollt? Hebben jullie echt alles gehoord wat CA vertelt?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-01-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:17

Dat is lastig want je mist een deel volgens mij, je hebt 1 link 2x staan :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:18

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:20

Als je een beetje oplet bij youtube kan je deel 3 ook wel vinden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:20

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:24

Ik heb ze inderdaad niet allemaal gekeken.
Ik heb al redelijk veel materiaal van Clinton gezien. Onder andere zijn manier van werken bij road to the horse.
Ik ben niet meer op zoek naar meer technieken of een gehoorzamer paard. Dat heb ik namelijk al. Ik ben geinteresseerd in nog meer feel, nog meer timing, nog meer ontspanning, nog meer samenwerking. Het (voor mij) echte horsemanship, wat "make no dust" heel goed verwoordt. Dan vind ik niet bij Clinton.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:25

Yup de roundpen serie, toch vind ik hem daar iets minder (detail)uitleg geven dan bij colt starting.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:35

Bij Road to the Horse zie ik alle deelnemers dingen doen in een te kort tijdsbestek waar ik mijn vraagtekens bij heb. Niet alleen Clinton Anderson, ook dingen van bijv. Parelli.
Maar goed, het kan best zijn dat je dat stadium voorbij bent dat je Parelli of Anderson of iemand anders volgt.
Er zijn genoeg bokkers die zo ver niet zijn, voor hen zijn deze filmpjes geplaatst. Temeer Anderson in NL niet zo bekend is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:51

Absoluut, dat ben ik helemaal met je eens :j
Ik ben het ook niet 100% eens met alles wat een parelli of een chris cox doet, maar Clinton vind ik geen fijne attitude hebben. Verder niets mis met de technieken. Denk ook dat mensen er zeker wat van kunnen leren. Clinton is ook een stuk jonger en als je oude filmpjes van parelli terugkijkt, dan zie je vaak hetzelfde. Hij heeft er na road to the horse een blog over geschreven, zal het even zoeken.