agressie tijdens loswerken jong aarde/vuur paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dessy84

agressie tijdens loswerken jong aarde/vuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:38

Hallo Allemaal,

Ik heb een Fries van 3,5 jaar en ik denk dat zij onder het aarde/vuur teken valt.
Ze is echt een pittig ding en draait haar hoef er niet voor om, om te gaan steigeren als je met haar loopt of vlak bij je te bokken.
Hierdoor ben ik een tijdje best wel bang voor haar geweest, maar langzaam beginnen we nu vertrouwen in elkaar te krijgen.
Alleen als ik met haar los werk, en haar dus van me af wil hebben, dan wordt ze heel boos.
Ze bokt dan echt richting mij.
Vorige week stond ze buiten en hebben een paar kinderen haar opgejaagd zonder mijn medeweten.
Toen ik het zag, heb ik haar opgehaald en er was niets met haar te beginnen.
Ze was zo ontzettend boos, sloeg tijdens het wandelen richting de stal 3 keer achteruit en kwam daarna 2 keer omhoog.

Als ik haar los heb en ik loop bij haar in de bak gaat ze met haar hoofd draaien, vlak bij je en wil ze soms naar je bijten en steigeren.
Ik heb haar dit ook naar een ander paard zien doen, zij zijn de beste maatjes.
Ik denk dus dat dit gewoon spelen is en dat ze nog niet helemaal snapt dat ik geen paard ben.

Ze is verder wel een echte knuffelbeer en kroelen vind ze heerlijk, ik heb haar gelukkig zo ver dat ze niet meer terug kroelt :D .

Ik wil nu graag met het loswerken van Emiel Voest gaan beginnen, maar ik vraag me een beetje af hoe ik op haar explosieve gedrag moet reageren.
Ik heb het filmpje Fase 1 van Emiel bekeken en daarin zie je een paard dat lichtelijk hetzelfde gedrag vertoond, Emiel negeert dit gewoon.
Alleen heeft mijn paard dit iets heftiger en komt dus ook gewoon op je afgestormd en rent (bijna) over je heen.

Ze is erg groen, en beschermd opgegroeid, meestal met 1 ander paard/pony bij haar.
Het enigste wat ze heeft moeten doen is van en naar de stal in de winter.

Heeft iemand tips en trucs voor dit paard of voor mij?
Ik zal kijken of iemand op de manege een filmpje kan maken zodat ik deze kan plaatsen.

Alvast bedankt voor de tips!

dessy84

Re: agressie tijdens loswerken jong aarde/vuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:14

Correctie, het gaat om een hout/vuur paard.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:16

Persoonlijk zou ik iemand met ervaring erbij halen, dit is gewoon gevaarlijk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:20

Het klinkt mij in de oren als het Hout in dit paard in een vreselijk disbalans is, dan komt namelijk de agressie van Hout naar boven. Hout in balans is een super gave harde werker, die voor je door het vuur gaat. En ik kan uit ervaring spreken, ik heb een op en top Hout paard en zou niet anders meer willen.

De freestylemethode van Voest, kan je onwijs goed helpen, maar mijn advies is dan toch ook om een les te nemen. Dat leert je meer als 1000 boekjes en kun je ook niet onbewust verkeerd gedrag aanleren of belonen.
Ik zelf werk ook volgens Voest en het bevalt mij super.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:47

zoek professionele hulp, alsjeblieft voordat er ongelukken gebeuren. Waar woon je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:41

Om te beginnen zou ik met dit paard niet volgens de methode Voest los gaan werken, maar het dier aan een touwhalster, leadrope en met een grondwerkstok gaan benaderen. Omdraaien en gericht naar je uithalen kan niet als jij met het halster en de leadrope het hoofd naar je toe kan helen en met het stokje de achterhand weg kunt zetten. Gericht steigeren en maaiend op je afkomen is een big nono, dan mag je haar raken waar je haar raken kunt.

Op grond van je beschrijving lijkt het me verstandig dat je hier professionele hulp bijhaalt. Kinderen die bij je paard kunnen komen en hem op kunnen jagen lijkt me sowieso heel gevaarlijk. Of je zorgt ervoor dat er geen kinderen bij kunnen komen, of je haalt haar daar vandaan. Nu niet gericht ingrijpen kan zorgen voor de eerste stap enkeltje slager!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-01-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:56

Heb jij zelf ooit wel les gehad in de Voest methode, of alleen maar de filmpjes bekeken?
Ik zou je aan willen raden om echt hulp te zoeken en goed les te nemen, eventueel een meerdaagse training te doen met dat paard.
Mijn 3,5 jarige vertoond ongeveer hetzelfde gedrag al dan niet met het loswerken, maar met de rest van de oefeningen, en al bokt zij niet gericht, ik heb haar bij mijn instructrice in training gezet en ga zelf echt niet aanklooien :n Dat is mij veel te gevaarlijk :n

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:01

Ik woon in Groningen. Ik denk er inderdaad over professionele hulp bij te halen.

Het bokken tijdens loswerken is inderdaad mijn kant op, bij longeren doet ze dit ook wel eens. (Dat is dan ook de reden dat ik haar eigenlijk nooit longeer). Er is mij verteld dat dit komt doordat ze overgevoelig voor druk is of het niet meer snapt.
Nou overgevoelig voor druk is ze niet, want gisteren ging ze helemaal niet lopen, ook al gooide ik het touw haar kant op.

Bij het steigeren maait ze trouwens niet met haar voorbenen, ik heb het idee dat het spelen is, of indruk maken, zo van kijk eens hoe groot ik ben!

Het is van zichzelf echt geen kwaad paard, aanraken gaat namelijk heel goed. Wandelen (zolang we op het terrein blijven gaat ook goed).
Alleen als ze los is, en af en toe als ik met haar wil grondwerken, dan flipt ze gewoon ineens helemaal.
Grondwerken gaat soms ook heel goed en in kalmte.
Het is net of er een knop omgaat en dan moet je maken dat je weg komt!

Ik ga de Voest site eens bekijken voor een lesje/workshop.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:03

Ik kan je Equixantos aanraden, daar staat mijn paard nu ook :) Die heeft soortgelijke problemen....

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:19

En daar heb je je paard volledig in training staan?
Of volg je daar een individiueel traject?

Ik zou het namelijk wel graag samen met mijn paard doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:23

Allereerst vraag ik me af of er niet vaker dingen gebeuren die jij niet weet... T is best logisch dat ze niet in dr hum is als er vaker kinderen achteraan hollen.

Daarnaast ga ik mee met bovenstaande: roep professionele hulp in.

Overigens weet een paard donders goed dat jij geen paard bent. Wellicht moet ze nog leren dat jij minder krasvast bent dan haar soortgenootjes, maar meestal hebben ze dat snel zat door. Spelen mag, maar níet zo fysiek als dat ze dat met andere paarden doet. Dat is een stukje opvoeding en ik heb daar zelden last mee ondervonden, ze snappen dat gerust wel! Maak niet de fout om te denken dat het puur spelen is wat ze doet, want daar is het véél te link voor!

Mn ponyhengst kon ik ook onwijs mee spelen, maar die hield heel goed rekening met mij en met de ruimte. Soms hadden we weinig ruimte en dan bleef ie netjes met zn voetjes op de grond. Als we een ruime bak hadden ging hij bokken en gek doen heen, maar nooit zo dat het voor mij gevaarlijk werd! Vooral het feit dat hij die gekke sprongen in kleinere ruimtes niet maakte zei mij dat hij heel goed wist wat ik wel en niet accepteerde :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:39

dessy84 schreef:

Wat is de reden dat je het samen met je paard wilt doen? Als er eenmaal een basis inzit, desnoods door een ander ingebracht, zal het lastig genoeg zijn om dat te handhaven.
Knoppen bedienen die er goed op zijn gezet is lastig zat. Het is veel moeilijker om de knoppen er goed op te zetten. En dan maakt het niet uit of dat met grondwerk is, of in het zadel.
Overigens zal iedere training (als het goed is) individueel op het paard zijn aangepast. Doet een stal dat niet, zijn ze niet goed bezig.

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:42

Mijn pony is metaal/aarde, en daar ging Voest heel goed mee. En dan tref je ineens een totaal ander paard.

In haar eerste 3 levensjaren is ze alleen van de wei naar de stal gebracht, af en toe wat Parelli met haar gedaan en toen was ze heel cool en kalm. Ze stond op een hele kleine rustige pensionstal. Waar ze bijna dag en nacht buiten stond. Nu staat ze op een grote manege met veel indrukken, mensen en honden. Ze staat 1 a 2 uur per dag buiten, de rest van de tijd staat ze op stal. Dat maakt volgens mij ook wel wat verschil.
Ik ben nu al een tijdje aan het stoeien met Parelli en ik heb een training bij Janet Bos gedaan, maar ik kom er maar niet uit met dit paard. Het is gewoon een heel heftig paard, al kreeg Janet er uiteindelijk alles mee gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:42

hout/vuur paard?
Het beest weet gewoon zijn plaats niet,heeft geen respect voor je is niet opgevoed....wat heeft dat met hout en vuur te maken?

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:44

[/quote]

Wat is de reden dat je het samen met je paard wilt doen? Als er eenmaal een basis inzit, desnoods door een ander ingebracht, zal het lastig genoeg zijn om dat te handhaven.
[/quote]

De reden dat ik het samen met mijn paard wil doen, is denk ik dat ik een controlfreak ben :D.
Ik wil precies weten wat er met mijn paard gebeurd en waarom. Ook zodat ik dit zelf kan herhalen indien nodig.
Ook ben ik nogal eigenwijs en houd ik van een uitdaging.

Maar hoe lang staat jouw paard daar en wat is de verwachting hoe lang hij daar blijft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:45

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:49

geerke schreef:
hout/vuur paard?
Het beest weet gewoon zijn plaats niet,heeft geen respect voor je is niet opgevoed....wat heeft dat met hout en vuur te maken?

Dat is natuurlijk gewoon een loze uitspraak, ze is inderdaad nog groen en moet nog veel leren.
Maar ik vraag om tips en dan kun je wel gaan roepen dat het paard niet opgevoed is, maar dat is makkelijk.
Hoe zou je dit oplossen, dat is de vraag!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:49

geerke schreef:
hout/vuur paard?

Mijn idee net zo... Duidelijk geen opvoeding gehad, en denkt/vind dat je alles kan maken naar de mens toe..
Ga hier idd niet zelf aanmodderen, aangezien jij schijnbaar niet duidelijk genoeg bent en teveel pikt..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:54

dessy84 schreef:

Daar kun je zelf voor kiezen, gedeeltelijk samen, alleen met begeleiding, volledig in training.. Maar met een paard wat gevaarlijk is zou ik niet alleen mee bezig willen gaan.. Maar daar kun je ook gaandeweg over nadenken en over praten wat het verstandigste is...

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:00

Eef Veenstra, parelli instructeur zit in de buurt van Oosterwolde: zoek kontakt!
Ga niet zelf aanmodderen! Ze klinkt nog niet als gevaarlijk (kan idd ook speels zijn) maar jouw inzicht om in te schatten wat er aan de hand is, bepaalt hoe je het gaat aanpakken: als je dat zelf niet helemaal kan (dat inschatten wat het is) moet je daar hulp bij zoeken!
Is alleen maar leuk, want dan zie je een probl;eem als een uitdaging en kun je er wat aan gaan doen: volgens mij ben je daar ook naar op zoek!
Ik zou zeggen: Bel Eef en overleg met haar!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:44

Ik denk dat dit niet alleen onopgevoed is, maar ook heeel veel onbegrip. Voor hetzelfde geld straal jij met je lichaamstaal en je andere hulpen heel tegenstrijdige dingen uit en word je paard daar gefrustreerd van... (om maar even een voorbeeld te noemen, ik zeg natuurlijk niet dat dit per definitie zo hoeft te zijn).

dessy84 schreef:
Mijn pony is metaal/aarde, en daar ging Voest heel goed mee. En dan tref je ineens een totaal ander paard.

Ik werk 2 rasechte Houtpaarden volgens Voest en ook dat gaat onwijs goed. Ik denk niet dat de types er iets mee te maken hebben. Zolang je maar duidelijk, consequent en eerlijk bent in wat je doet en ook weet wat je aan het doen bent.

Je woont in Groningen? Ik wil best een keertje langskomen om eens te kijken. Ik zeg niet dat ik je kan helpen, maar wellicht zie ik met een frisse blik iets anders wat jullie nog niet opgevallen is en kan ik wel een advies geven... Daarnaast denk ook ik dat het inderdaad verstandig is om professionele hulp te zoeken.

Cassidy schreef:
Om te beginnen zou ik met dit paard niet volgens de methode Voest los gaan werken, maar het dier aan een touwhalster, leadrope en met een grondwerkstok gaan benaderen. Omdraaien en gericht naar je uithalen kan niet als jij met het halster en de leadrope het hoofd naar je toe kan helen en met het stokje de achterhand weg kunt zetten. Gericht steigeren en maaiend op je afkomen is een big nono, dan mag je haar raken waar je haar raken kunt.

Op grond van je beschrijving lijkt het me verstandig dat je hier professionele hulp bijhaalt. Kinderen die bij je paard kunnen komen en hem op kunnen jagen lijkt me sowieso heel gevaarlijk. Of je zorgt ervoor dat er geen kinderen bij kunnen komen, of je haalt haar daar vandaan. Nu niet gericht ingrijpen kan zorgen voor de eerste stap enkeltje slager!

Ik werk nu een paard naast mijn eigen paard dat geleerd heeft om tegen alle vormen van druk in te gaan en ook gericht ging slaan als je de hulpen doorzet. Deze durfte ik niet eens aan de lijn te werken, simpelweg omdat ik dan vond dat hij veelste dichtbij was. Ben daarmee begonnen met loswerken en heb een paar serieuse en gerichte discussies met hem gehad, maar wel op afstand en we hebben elkaar met geen vinger geraakt. Daarna ging het eigenlijk alleen maar beter en inmiddels gaat die al veel fijner op de hulpen en ben ik ze al mooi aan het verkleinen. Enja dat allemaal volgens de methode van Voest.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:54

ach....hout, vuur, water paarden.....in mijn ogen allemaal b*llshit.
Net als het equiral-voer....Gewoon je paard normaal opvoeden is niks mis mee....vaak zoekt iedereen er wat achter én is het een goed excuus: "ja maar míjn paard is een houtpaard dus....." echt onzin in mijn ogen.
Als je het zelf niet kan of durft gewoon uitbesteden en normaal met je paard omgaan....dan komt het best goed...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:03

Er is hier toch ook niemand die het element als excuus gebruikt? :D
Het is gewoon dat de elementen een aantal typische karaktertrekken die erbij horen en niet iedereen ligt dat. Je kunt het ook zonder elementen noemen en zeggen "dit is echt een showpaard, of deze wil altijd graag hard en snel en hoog springen" en dan ligt ook niet iedereen. Een wat bang aangelegde ruiter vind het niet fijn als ze een paard hebben dat mega heet word als er een sprong in de bak staat...

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:28

ijssnuiver schreef:
Je woont in Groningen? Ik wil best een keertje langskomen om eens te kijken. Ik zeg niet dat ik je kan helpen, maar wellicht zie ik met een frisse blik iets anders wat jullie nog niet opgevallen is en kan ik wel een advies geven... Daarnaast denk ook ik dat het inderdaad verstandig is om professionele hulp te zoeken.

Het zou heel fijn zijn als je een keer zou willen komen kijken :j. Ik sta namelijk op een stal waar ik de enigste ben die met NH bezig is. En als ik dan dus vast loop, dan is het altijd moeilijk om iemand om zijn mening daarover te vragen. Vooral omdat een groot deel van de mensen NH maar raar of zweverig vinden (iig bij mij op stal).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:14

Ik heb ook het idee dat je je persoonlijke ruimte niet genoeg duidelijk maakt aan je paard, ook Voest werkt met een leadrope, gebruik die dan ook een keer om haar duidelijk te maken dat ze bij je vandaan moet blijven!
Je hoeft haar niet aan het leadrope te nemen maar hou haar met je draaiende leadrop in je hand met genoeg energie bij je vandaan, zodra ze toegeeft laat je ook je rope zakken en je energie ook zakken. Zij braaf jij braaf. Maar wees niet bang om m te gebruiken indien nodig.

Is een goed idee om iemand naar je te laten kijken of je je lichaamstaal wel goed gebruikt want daar staat of valt alles mee.