Eigen paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angel_Eyes

Eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:21

Heey lieve Bokkers,
Ik weet niet goed hoe met m'n vraag te beginnen, ik hoop overigens dat dit hier goed staat.
Vreemde titel ook, hoop dat mijn bericht niet klagerig overkomt.

Maar het zit zo;
Ik ben bijna elke dag weer opzoek naar nieuwe informatie over de (natuurlijke) omgang met paarden, omdat ik toch hoop om binnen een aantal jaar een eigen paardje te hebben.
Maar nu heb ik eigenlijk enkel en alleen maar theoretische informatie van hoe en wat je moet doen in welke situaties, ik heb vroeger op een manege gereden voor aan aantal weken, dan gestopt voor ong. een klein jaar en dan weer begonnen, maar algauw weer gestopt. Het leek alsof er iets ontbrak, dat het gwn enkel maar hup rijden was en weer naar huis, dus niks leren over verzorging en al helemaal niet over de omgang. (Dus zo begon ik serieuze intresse te krijgen voor Natural horsemanship, denk ik.)

Maar nu, ik heb dus weinig of geen ervaring, de rest van mijn familie heeft dan al helemaal geen ervaring met paarden, en tja verzorgpaard wou ik ook een keer proberen, ik wist 1 iemand in de buurt dus ff gaan vragen, maar die paarden waren zeer groot ten opzichte van mij en hadden een nogal heftig verleden dus de eigenaar zag het min of meer niet echt zitten.

Denken jullie dat het zou lukken voor mij om binnen een aantal jaar een eigen paard of pony aan te schaffen ?
Ik ben mss een beetje een vreemd geval aangezien ik hier wel een beetje schrik voor heb eigenlijk, zo'n eigen paard, en wat een verhalen je soms leest; oa over lastige paarden en de gevolgen enz.
En hoe je eraan moet beginnen enz.
(Vraag mij dan niet wrm ik eraan zou willen beginnen... gwn omdat ik het geweldige en prachtige dieren vindt ? :\ )
Ook omdat ik wispelturig ben, ik ben gek van paarden, maar soms ben ik er meer mee bezig dan andere momenten (met informatie opzoeken dan...) vooral met vakanties als ik alle tijd heb.
Als ik het dan drukker heb met school denk ik er soms zelfs amper aan, dus ik ben bang of een eigen paard/pony echt iets voor mij is...
Want elke dag wacht het paard en moet je erheen, natuurlijk.

Hulp aub ?

TurdusMerula

Re: Eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:24

Persoonlijk zou ik wachten totdat je je school hebt afemaakt, dat is een stuk gemakkelijker.
En verder: iedereen heeft ooit een eerste eigen paard gehad. ;)

Wellicht vind je de website paardnatuurlijk.nl ook een interessante.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:37

Een eigen paard betekend dat je elke dag naar je paard toe moet.
En dat je voldoende financiele middelen moet hebben om dat paard ook te kunnen onderhouden.
Als jij niet standaard 500 Euro per maand opzij kunt zetten voor een eigen paard. En niet dagelijks 3 uur tot je beschikking hebt om aandacht aan hem te besteden: niet aan beginnen.

Mijn eerste eigen paard kwam ook pas toen ik 33 was...mijn studie had afgemaakt en een eerste eigen vaste baan had.
En nu, 14 jaar later, heb ik haar nog steeds.

Niets is erger dan een paard te moeten verkopen omdat je het financieel of qua tijd niet redt....

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:21

Een eigen paard kost veel tijd, en veel ervaring. Als je niet voldoende ervaring hebt, ookal heb je alles in theorie perfect geleerd, kan er nogsteeds een gigantische miscommunicatie tussen jou en het paard ontstaan wat ontzettend zonde zou zijn voor jullie relatie en voor het paard en jou.
Omdat je aangeeft dat je een lichte angst hebt, zou ik er niet zomaar aan beginnen zonder enige ervaring, dat kan tot gevaarlijke situaties leiden en kan het paard zelf ook flink verpesten. Een paard begrijpen in theorie is heel anders dan een paard begrijpen in praktijk.
Ik zou als ik jou was de komende jaren de tijd nemen om lekker ervaring op te doen door lessen te nemen of een verzorgpaard. Kijk goed rond ik je omgeving of er mensen zijn die je kunnen helpen.
NHforum.nl is misschien een goeie om eens rond te vragen(wel jezelf even voorstellen).
En als je zelfverzekerd met paarden om kan gaan en zeker weet dat je er genoeg tijd en geld voor hebt en zo min mogelijk angst hebt zodat de relatie met je nieuwe paardje goed kan gaan, dan zou ik eens rond gaan kijken.
En ook niet zomaar het eerste beste paard kopen. Neem daar ook goed de tijd voor. (:

Veel succes ermee! (:

Angel_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 10:26

LovesMariska schreef:
Een eigen paard kost veel tijd, en veel ervaring. Als je niet voldoende ervaring hebt, ookal heb je alles in theorie perfect geleerd, kan er nogsteeds een gigantische miscommunicatie tussen jou en het paard ontstaan wat ontzettend zonde zou zijn voor jullie relatie en voor het paard en jou.
Omdat je aangeeft dat je een lichte angst hebt, zou ik er niet zomaar aan beginnen zonder enige ervaring, dat kan tot gevaarlijke situaties leiden en kan het paard zelf ook flink verpesten. Een paard begrijpen in theorie is heel anders dan een paard begrijpen in praktijk.
Ik zou als ik jou was de komende jaren de tijd nemen om lekker ervaring op te doen door lessen te nemen of een verzorgpaard. Kijk goed rond ik je omgeving of er mensen zijn die je kunnen helpen.
NHforum.nl is misschien een goeie om eens rond te vragen(wel jezelf even voorstellen).
En als je zelfverzekerd met paarden om kan gaan en zeker weet dat je er genoeg tijd en geld voor hebt en zo min mogelijk angst hebt zodat de relatie met je nieuwe paardje goed kan gaan, dan zou ik eens rond gaan kijken.
En ook niet zomaar het eerste beste paard kopen. Neem daar ook goed de tijd voor. (:

Veel succes ermee! (:

Bedankt,
Een eigen paard zit er voorlopig nog niet, dus ik heb nog erg veel tijd idd om te leren,
maar in de buurt zijn er niet zoveel mensen met paarden, en terug naar een manege gaan wil ik echt niet, ik zoek eerder iets waar ze de paarden bitloos rijden en ook aan NH doen enz.
En daarvoor zal ik al een heel eind België moeten doorkruisen, of liever gezegd mijn ouders dan toch nog voorlopig.
Ach, ik heb nog genoeg tijd om iets te zoeken denk ik, en wie zoekt die vindt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

Hoe ver zit de 2 lazy 7 ranch bij jullie vandaan?

http://www.27ranch.be/

en op http://www.parelli.nl vindt je ook namen en adressen van instructeurs van NH in Belgie. Zij kunnen je misschien ook aan adressen helpen waar je zonder eigen paard les in NH kunt krijgen.

Een kleine kanttekening: NH is niet per definitie bitloos rijden, en bitloos rijden niet per definitie NH.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:04

Cassidy schreef:
En dat je voldoende financiele middelen moet hebben om dat paard ook te kunnen onderhouden.
Als jij niet standaard 500 Euro per maand opzij kunt zetten voor een eigen paard. En niet dagelijks 3 uur tot je beschikking hebt om aandacht aan hem te besteden: niet aan beginnen.

Mijn eerste eigen paard kwam ook pas toen ik 33 was...mijn studie had afgemaakt en een eerste eigen vaste baan had.

Niets is erger dan een paard te moeten verkopen omdat je het financieel of qua tijd niet redt....

Dagelijks 3 uur? Wauw, dat red ik niet hoor.
Ik heb mijn paardje al 5 jaar en nu ik 32 uur werk en daarnaast een studie volg red ik het echt niet om elke dag te gaan. Daarom heb ik ervoor gekozen om hem in volpension te zetten met elke dag weidegang. Zelfs op de dagen dat ik er wel ben, ben ik meestal binnen drie uur wel weer terug. Het is maar net wat je ambities zijn.

Maargoed, ts zegt dat ze vrij wispelturig is. In dat geval zou ik gewoon eerst lekker een ander verzorgpaard zoeken en daarmee ervaring op doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:41

TS, ik denk dat het zeker wel mogelijk is voor jou om een eigen paard te bezitten hoor ;)

Ik kom zelf uit een familie waar 3kwart een hekel aan paarden heeft en de rest interesseert zich er gewoon niet voor. Ik daarintegen ben wel paardengek, maar mocht nooit een eigen paard, tot ik mijn diploma had.
Na mijn havo gehaald te hebben, besloot ik om niet (meteen) verder te gaan studeren.
Ik ging rondkijken voor een eigen paard, en eind augustus 2010 kocht ik er dan 1. Een 4-jarige arabische hengst.

Ik was toen net 17, en heb alles wat met paarden te maken heeft moeten leren van de manege, verzorgpaarden, boeken, internet en andere paardenmensen. Ook met m'n eigen paard had ik geen familie die mij kon helpen.

Ja, ik heb veel fouten gemaakt, en het is lang niet altijd goed gegaan tussen mij en m'n paard. Heb ook heel veel bij moeten leren. Maar bijna anderhalf jaar later gaat het veel beter, en m'n paard is echt niet verpest ;)
Oké, ik weet nog steeds niet alles, en leer nog heel veel bij. Ik studeer ondertussen ook (paardenhouderij op mbo niveau), en het is nu best lastig te combineren, maar ik ben van mening dat als je er echt voor gaat, het goed komt :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:44

Cassidy, eh 500 euro per maand? Ik heb aan 250 al voldoende.
En ik besteed echt geen 3 uur per dag aan m'n paard hoor. Oké, de ene keer wat meer dan de andere, maar gemiddeld anderhalf tot 2 uur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:47

Wat je er aan moet besteden is afhankelijk waar je in Nederland woont.
Hoe lang het financieel uit kunt zingen is afhankelijk van de financiele buffer die je hebt opgebouwd, en van het feit of je werk hebt en dat voorlopig nog aan kunt houden. Want in deze periode van recessie absoluut niet vanzelfsprekend is.

En reken bij de kosten voor een eigen paard echt ALLES. Inclusief brandstof die je kwijt bent, harnachement dat je moet vervangen, kleding voor jezelf, verzekeringen die je afsluit, smid, da, tandarts, wormenkuren. Lessen, consumpties op de manege, noem eens wat. Qua tijd: reistijden van een naar stal, wachttijden op lessen, tijd om te poetsen, in- en uitstappen, uitzweten onder deken. Als je eerder klaar bent, is dat alleen maar mooi. Maar je paard doen terwijl je voortdurend op de klok moet kijken omdat je ergens anders op tijd wilt of moet zijn, is niet fijn!

En als je aan het eind van de maand geld overhoudt, is ook alleen maar fijn. Niets is erger dan een paard te moeten verkopen omdat je je rijk hebt gerekend en je het financieel niet meer rond kunt breien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:48

Cassidy schreef:

Ik vind dat wat te ver gaan. 3 uur, sommige dagen heb ik 8 uur de tijd, ene dag maar 20 min. Ik ben er elke dag en dat verscheelt in tijden, maar elke dag 3 uur? Je hebt toch ook een leven buiten je paard om? Hoe kom je toch aan dat schema. Een paard houden is niet dat je er elke dag naar toe moet. 1 dag overslaan kan zeer zekers geen kwaad, maar ik kan dan niet doen omdat ik zelf zijn stal doe. Als ik volpension stond, zou ik heus wel een dag overslaan. Hij staat hele dag op de wei met maatjes en in de avond weer op stal met genoeg hooi en wat voer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:50

Het is maar wat je wilt met het houden van een paard. Als ik een paard heb, dan wil ik daar dagelijks naartoe kunnen. Als ik op een pensionstal sta waar ze anders hun box niet uitkomen, zal ik er dagelijks naartoe MOETEN. Een ander is tevreden met een keer in de maand, heeft het dier verder weg staan, of heeft er geen problemen mee als het dier een dag binnen blijft staan.

Met de drie uur tijd per dag bedoel ik niet dat je die tijd ook moet nemen. Je moet hem wel tot je beschikking hebben staan. Lukt dat een dag niet moeten er oplossingen komen. Dan vraag je een ander voor verzorging, mesten of voeren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:54

Cassidy schreef:
Wat je er aan moet besteden is afhankelijk waar je in Nederland woont.
Hoe lang het financieel uit kunt zingen is afhankelijk van de financiele buffer die je hebt opgebouwd, en van het feit of je werk hebt en dat voorlopig nog aan kunt houden. Want in deze periode van recessie absoluut niet vanzelfsprekend is.

En reken bij de kosten voor een eigen paard echt ALLES. Inclusief brandstof die je kwijt bent, harnachement dat je moet vervangen, kleding voor jezelf, verzekeringen die je afsluit, smid, da, tandarts, wormenkuren. Lessen, consumpties op de manege, noem eens wat. Qua tijd: reistijden van een naar stal, wachttijden op lessen, tijd om te poetsen, in- en uitstappen, uitzweten onder deken. Als je eerder klaar bent, is dat alleen maar mooi. Maar je paard doen terwijl je voortdurend op de klok moet kijken omdat je ergens anders op tijd wilt of moet zijn, is niet fijn!

En als je aan het eind van de maand geld overhoudt, is ook alleen maar fijn. Niets is erger dan een paard te moeten verkopen omdat je je rijk hebt gerekend en je het financieel niet meer rond kunt breien.

oooh op die fiets.

dan verschillend de kosten idd. Ik betaal dan voor stalling 170 per maand. Dan heb ik nog 80 euro (waarvan 25 voor de HS nodig is). De overige 55 euro is dan voor DA (al is dat buiten de entingen nog niet nodig geweest) en voor voer.
Dingen als kleding voor mezelf en lessen heb ik er dan niet bij gerekent.

en de stalling is om de hoek van de straat, dus reistijd/kosten heb ik niet

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:24

Cassidy schreef:
Het is maar wat je wilt met het houden van een paard. Als ik een paard heb, dan wil ik daar dagelijks naartoe kunnen. Als ik op een pensionstal sta waar ze anders hun box niet uitkomen, zal ik er dagelijks naartoe MOETEN. Een ander is tevreden met een keer in de maand, heeft het dier verder weg staan, of heeft er geen problemen mee als het dier een dag binnen blijft staan.

Met de drie uur tijd per dag bedoel ik niet dat je die tijd ook moet nemen. Je moet hem wel tot je beschikking hebben staan. Lukt dat een dag niet moeten er oplossingen komen. Dan vraag je een ander voor verzorging, mesten of voeren.

Als ik een dag niet kom voel ik me wel schuldig, maar ik ga sowieso elke dag, kan ik niet? Kan ik een vriendin een belletje geven die er tegenover woont. Ik heb 6 dagen in de week 3 uur tot beschikking, dat wel. Maar ik heb natuurlijk school en ook werk want zijn plek moet natuurlijk betaald worden en dingen die hij nodig heeft. Al met al vind ik wel dat ik tijd genoeg heb. Veel mensen de vol pension staan gaan bijv 4 x in de week. Die hebben dat gemak, maar ik vind niet dat dat betekent dat je daarom minder kan gaan. Ik heb altijd zoiets van, liever elke dag een uur dan 4 keer per week 2 uur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:22

Ik heb een 40 urige werkweek, en ben per dag bijna 3 uur reistijd kwijt woon-werkverkeer. Mijn paarden staan 20 minuten enkele reis bij mijn huis vandaan, want nog eens ervoor zorgt dat ik na mijn werk direct naar stal toe ga en het warm eten oversla. Mijn sociale leven draait hoofdzakelijk op en rond stal, voor wat anders blijft geen tijd en weinig middelen. Ik ben alleenstaand, heb geen partner, woon niet bij moeders thuis dus moet ook mijn eigen huishouden doen. Ik ben rond 6 uur klaar met werken, rond half 8 op stal, heb dan nog niet gegeten enmeestal schiet dat er bij in. Ik kom rond middernacht thuis. Stallingskosten per paard 300 Euro. Ik heb er drie. Ik ben dus per maand 900 Euro kwijt alleen aan stalling. Brandstof en de rest nog nieteens meegerekend.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:31

Bij mij is het gelukkiger makkelijker. Staat op 15/20 min fietsafstand en 10 min met de auto. Mijn stallingskosten worden 200 euro p maand (zelf mesten enz). Voor de faciliteiten is het echt goedkoop. Nu staat hij op een stal waar ik totaal niks kan en dat vind ik echt vreselijk. Ik kom om zijn stal schoon te maken en even te poetsen, maar ik wil meer doen en ik merk aan hem hij ook. Ik ben gelukkig ook op tijd klaar met school waardoor ik daarna gewoon nadat ik thuis ben geweest kan gaan. Hierdoor heb ik genoeg tijd voor andere dingen en in het weekend ook. Momenteel alleen niet, want mijn examens zijn nu belangrijk, mijn examens en pony.