Angel_Eyes schreef:Hallo Bokkers!
Ik had nog wat vragen aan de eigenaren van wie de paarden 24/7 buiten staan.
Ik ga er dus vanuit het hele jaar door dag en nacht ?
Jep, zonder uitzondering.
Angel_Eyes schreef:Maar wat doen jullie bv. in de winter ?
Ik heb al wel grondig gelezen dat paarden met een dikke en goede wintervacht best tegen de kou kunnen, maar als het stevig vriest en er ligt ijs op de wei is er dan geen kans dat ze uitschuiven met alle gevolgen nadien ? En als je wilt gaan rijden, vormt dat geen probleem met hun wintervacht ?
Hier bij draver en Haflinger geen enkel probleem ivm de koude. De Haflinger heeft met de eerste vriesdagen wel zeer gevoelig gelopen doordat ze slechte hoeven heeft (met hoefschoenen was het over, maar die kan je moeilijk 24/7 aandoen), maar daarna ging het wel weer. De koude doet hun echt niets, het is vooral de warmte. Boven de 20-25°C moeten ze echt afkoeling zoeken, een schuilstal hoort dus zeker op het zomerdeel. Wbt uitglijden, ze gaan hier in volle galop incl bokken de weide over - wel zonder hoefijzers. Een paar jaar terug stond er een paard bij met hoefijzers, die lette toch véél beter op...
Angel_Eyes schreef:Ook had ik ergens vernomen dat in de lente het nieuwe gras gevaarlijk kan zijn ?
Geldt dit alleen voor paarden die op stal hebben gestaan en na de winter terug buiten op de wei mogen ?
Dat geldt vooral voor paarden die gemakkelijk hoefbevangen worden, vooral sobere pony's. Als je een heel groot winterland hebt eten ze al wat sprietjes rond deze periode en zal de overgang gemakkelijker zijn. Maar dat geldt evenzo voor een stalpaard.
Angel_Eyes schreef:En nog een laatste vraag, die niet echt seizoensgebonden is denk ik; (voor degene die geen dekens gebruiken)
Als ze nat zijn (van de regen of sneeuw in de winter) of vuil en je wilt gaan rijden, wrijfen jullie je paarden dan eerst droog of borstelen ze ?
En achteraf als ze zweten, goed uitrijden en gewoon terug de weide op ?
Eerlijk? Als ze echt modderig zijn rijd ik niet
. En erna zorg ik dat ze niet meer hijgen of te warm hebben. Een beetje zweet kan geen kwaad op de weide. Dekens heb ik niet.
Zoals Ine23 ook zegt, rijden komt misschien niet altijd meer op de eerste plaats maar ze worden er zoveel gelukkiger van
. Hier hebben ze 1.3ha voor 2. Ze hebben een halve hectare winterweiland, waar nu wat gras op komt. Nu hadden ze gras tot ongeveer 1 januari (ben dus pas met nieuwjaar hooi beginnen bijvoeren). Zoveel gras heeft ook een groot nadeel, vooral voor mijn sobere Haflinger. Voor mij is DAT het grootste probleem, niet regen/koude/... De Haflinger moet absoluut een graaskorf op 24/7 om haar gewicht binnen de perken te houden. Maar vooral IK heb daar een probleem mee, zij minder. Liever dat dan opgesloten moeten staan op stal en zich dood vervelen, of (zonder korf dan) hoefbevangen worden.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 22-03-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt