The Game of Contact

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lanthano

The Game of Contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:08

Hoi,

Heeft iemand de laatste nieuwe DVD van Linda Parelli: the game of contact?

Wat vind je ervan?

Gr

TurdusMerula

Re: The Game of Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:32

Ik vermoed dat er nog maar weinig zijn die hem hebben...
Misschien eens bij Nederlandse instructeurs informeren? Daar heb je meer kans, denk ik. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:28

Game of 'trek je paard in z'n bek', beetje jammer. Ik vind Linda ook niet zo''n geweldige dressuur ruiter eerlijk gezegd :n

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 09:02

Haha, vandaar dat ik even informeer. Ik ben dressuurruiter, maar ik heb zoveel reclame gezien en ophef rond die DVD dat ik er nieuwsgierig naar geworden ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:19

IK heb er nog niets van gezien. Maar van een pro-bitloos ruiter de opmerking horen van "game van trek je paard in zijn bek", mag ik bij die opmerkingen mijn bedenkingen bij hebben? ;)

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:33

Ik denk niet dat Linda in de mond van paarden trekt of dat ze hard in de hand is. En daarvoor moet je geen Parelli aanhanger zijn.

Toch benieuwd of er iets vernieuwends in wordt verteld. Ik ga op zoek ....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:39

De dvd is nog niet verkrijgbaar, dus je zult er nog geen ervaringen mee vinden.
De meeste instructeurs hebben wel meegedaan met de cursus en zullen je er wel iets over kunnen vertellen.

Ik rij voornamelijk bitloos (niet principieel), vooral omdat het paard dat ik nu heb zich echt geen raad weet met een bit en erg emotioneel en gespannen wordt als ze het alleen maar draagt. Met bitloos kon ik prima uit de voeten en ik heb nooit de behoefte gehad om dat bitprobleem echt aan te pakken.
Onder begeleiding heb ik dit aangepakt met de game of contact. Na wat initiële twijfel, ben ik op dit moment erg enthousiast over het concept.
Het negatieve patroon met het bit is er voor 95% uit. Je leert je je paard gewoon aan om contact te nemen en zich daar ook nog eens positief bij te voelen. Zeker bij paarden die onzeker worden van het bit of het contact, te diep gaan, opkrullen etc, is het echt fantastisch. De ruiter leert met veel meer feel te rijden en niet te blokkeren.
Ik ben fan +:)+

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:34

BEdankt ! Gaat die ook niet over aanleuning? Bitloos kan je ook aanleuning krijgen hoor. Ik rij veel bitloos maar ook met bit. Beiden gaan vlotjes in aanleuning.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:11

Ja, daar gaat het ook over.
Ik heb het zelf met bit gedaan, omdat dat mij door degene die mij begeleide werd aangeraden. Ik heb ook verder niets tegen bitten. Je kan natuurlijk gewoon zelf proberen om de principes bitloos toe te passen.

Aanleuning is eigenlijk de zelfverzekerheid van je paard om met jou contact te houden. Sommige paarden doen dat heel goed uit zichzelf (en die zullen bijv. eerder gaan hangen en zwaar worden), sommige paarden gaan het contact uit de weg (gaan opkrullen, scheef, ontwijken). Je wil dus eigenlijk een mooie balans vinden tussen meegeven als je druk geeft en dat het paard tegendruk geeft.

ipv dus zelf constant aan die aanleuning te werken, leer je paard het als een verantwoordelijkheid aan. Het is dus de verantwoordelijkheid van het paard om je hand te blijven zoeken, daarbij z'n neus en hals naar je hand toe te strekken en ook de power van z'n achterbeen die richting uit te geven.
Wat ik er zo fijn aan vind, is dat het niet tegenstrijdig is voor het paard. Je werkt dus zeker niet met been en hand tegelijk. Daarbij leer je het stukje bij beetje aan. Nose, neck, maybe the feet :D

Tipperel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:19

Lanthano schreef:
Hoi,

Heeft iemand de laatste nieuwe DVD van Linda Parelli: the game of contact?

Wat vind je ervan?

heb je gekeken op de blog van Linda's?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:27

The game of contact is nog niet uit, omdat Linda's paard waarmee delen van de GoC opgenomen zijn, recentelijk is overleden. de dvd wordt in januari verscheept.

Een vriendin van mij heeft van Linda zelf les gehad toen zij nog aan het testen was met haar methodiek en zij was wel te spreken over de manier van aanpakken. Ik zelf wacht nog even op de dvd.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:35

Ik ben benieuwt of er al meer mensen zijn die de dvds hebben gezien en wat jullie ervan vonden!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:00

Ik ben ook benieuwd ;) Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken of ik het dressuurmatig ook een prettige manier vind. Ben er nog niet mee begonnen, hoor, maar voor als ik er straks wel aan toe ben... Ik ben voornamelijk benieuwd of het niet teveel 'van voor naar achter' rijden is ipv andersom, aangezien je voornamelijk aan de voorkant bezig bent, met dat contact.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:14

Ik had bij het bekijken van de dvds wel een aantal 'aha' momenten. Voor de parelli-student zullen de getoonde dingen bekend in de oren klinken en een aanvulling zijn op level 3/4 technieken. Belangrijkste boodschap is die dat het contact een friendly-game is en dat druk op de teugels 'go' betekend, in plaats van afremmen.

Het is erg nuttig dat de technieken op verschillende horsenalities worden toegepast en dat je hierbij meerdere sessies te zien krijgt, zodat je het proces kunt volgen.

Verder zitten er een boel (tenminste 1 dvd vol) nuttige tips in voor je houding en het verkrijgen van een stille hand. Wat dat betreft zeker een aanrader, ookal spreken de technieken van de parelli manier van het rijden met contact je misschien niet aan.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:19

Arabesk schreef:
Game of 'trek je paard in z'n bek', beetje jammer. Ik vind Linda ook niet zo''n geweldige dressuur ruiter eerlijk gezegd :n

Ben je serieus? :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:22

Ja, ik vind dat mens maar een waardeloze dressuurruiter, zit te schudden en te bonken op 'r paard :n.

Game of contact, ja aangenomen teugels en in z'n mond rommelen. Maar dat vind ik sowieso van rijden met aangenomen teugels. Waarom moeten mensen het hoofd van een paard vasthouden, bit of bitloos. :?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:57

Als het goed is kan ik ze zeer binnenkort bekijken :j
Mijn lesgeefster heeft ze al gezien en dingetjes ervan uitgelegd in de les. De reactie van mijn paard is wisselend.

@arabesk: wat denk je dat fijner is voor een paard... een ruiter die als een plank stil zit, of een die de beweging van het paard volgt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:28

Arabesk schreef:
Ja, ik vind dat mens maar een waardeloze dressuurruiter, zit te schudden en te bonken op 'r paard :n.

Game of contact, ja aangenomen teugels en in z'n mond rommelen. Maar dat vind ik sowieso van rijden met aangenomen teugels. Waarom moeten mensen het hoofd van een paard vasthouden, bit of bitloos. :?

Dus je hebt een aversie tegen rijden met aanleuning, is iemand die op die manier rijdt dat per definitie een slechte ruiter?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:30

Ik kende het concept al voordat ik de dvd's gezien had, maar ze zijn erg fijn :j
Linda is zo goed in moeilijke dingen simpel maken en simpel uitleggen :D

Mooi opgebroken in algemeen idee, algemeen plaatje, simulaties, simulaties, simulaties, paard die het voor het eerst leert, ruiter die het voor het eerst leert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 03:00

Arabesk schreef:

Anders valt het eraf! En bij de mensen die LDR toepassen is dat dus al een keer gebeurd, vandaar dat ze extra goed vasthouden. :Y)