van bitloos naar neckrope/ring, hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

van bitloos naar neckrope/ring, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 00:37

Ik rij voor de afwisseling wel eens bitloos (niet officieel, maar gewoon met zadel en halster, waar ik dan 2 halstertouwen aan vast knoop zeg maar). Dit doet mn paardje zo ongelooflijk braaf, dat het mij wel een uitdaging lijkt om dit uit te bouwen naar rijden/sturen met een neckrope of neckring. Ik denk ergens dat ze het heel goed op gaat pakken, maar voor mijzelf zal het wel een raar gevoel zijn dat ik mijn "vertrouwde stuur" dan kwijt ben.

Hoe leer ik dit zelf en hoe leer ik dit mijn paard? Wat zijn de beste stappen om daar naartoe te werken? Let wel, het is niet dat ik daar dagelijks mee bezig ben, in training en op wedstrijden rij ik gewoon met hoofdstel en bit, maar ter afwisseling zijn we hier wel eens mee bezig.

Angela

Re: van bitloos naar neckrope/ring, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:02

Je neemt gewoon je gewone optoming, en daarbij doe je de neckring om. Je gaat sturen op je zit (en de neckring). Als je paard het niet snapt, dan pak je de teugel erbij, en laat het dan opnieuw voelen.

Pas als je echt helemaal zonder aan je teugel te moeten komen kan rondrijden, sturen, voorwaarts kan gaan, en nog belangrijker, daaruit kan terugkomen, dan kun je het hoofstel/halster achterwege gaan laten.

Muronia

Re: van bitloos naar neckrope/ring, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:35

Dank je voor de tip. Kan ik zo'n rope ook zelf knopen van touw? Lijkt me wel te doen toch? Ik merk nu totaal geen verschil met of zonder bit, loopt ze even lekker op, dus dat is alvast mooi :).

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:46

Ik knoop een halstertouw om de nek. Ik doe een dikke knoop aan het uiteinde van het touw en doe mijn musketonhaak er net voor dan glipt het touw er niet door.

En inderdaad wat Angela zegt, gewoon met hoofdstel en teugels erbij. Probeer zoveel mogelijk op je zit te rijden.

Misschien een keer een lesje van Marieke van Velzen? http://www.onbeteugeld.nl, zij geeft mij ook les, alleen niet onbeteugeld maar gewoon dressuur, springen en cross :j

Edit: zij is Motje11 hier op bokt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:26

Ik heb hier een paar lessen in gehad en de manier is helemaal niet moeilijk,jet is alleen wel belangrijk dat je heel consequent bent.

Je neemt je bitloze optoming (in jouw geval dus het halster) en doet je neckrope/halsring om. Je rijd eerste een paar minuten ''gewoon'' zonder de ring om even warm te worden. Vervolgens kan het echte werk beginnen;

Je geeft de hulpen voor de richting waar je heen wilt met de neckrope/ring. Wellicht zal je paard hier nit op reageren. Ga nu niet de hulpen met de neckrope harder/strenger maken,maar pak je hoofdstel erbij. Je moet de hulpen niet strenger maken,omdat je paard dan ongevoelig gaat woerden voor de halsring,het is juist de bedoeling dat de hulpen zo licht mogelijk blijven.Zodra je paard de gewenste kant opgaat stop je met sturen. Sommige mensen zeggen dat je tegelijkertijd met zowel de halsring als met je hoofdstel moet sturen,dit lijkt mij persoonlijk heel onduidelijk voor het paard. Ik streef er juist naar om eerst met de halsring te proberen en dan pas de teugels erbij te pakken. De bedoeling is dat je paard na een paar dagen(?) al de juiste kant opgaat als je alleen de ring al gebruikt.Dan beloon je hem rijkelijk!Hij zal nu merken dat er geen''hoofdstelhulp'' op zal volgen. En dan heeft je paard het principe van de halsring door.

Je ziet dat het eigenlijk vrij simpel is,maar het belangrijkste is gewoon consequent zijn,dus iedere keer halsring-geen reactie-teugels------ halsring-reactie-belonen

Wel raad ik je echt de rijring aan en niet een neckrope. De rijring is hard namelijk en dat stuurt vele malen prettiger.Je hoeft dan enkel je hand ''te draaien'' en persoonlijk vind ik dat veel handiger.

succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:28

Eerst beginnen met je paard het principe van neckreining te leren, dus wijken voor de teugel tegen de hals (uiteraard gecombineerd met je gewichts- en beenhulpen). Als het paard dat snapt kun je gewoon met een neckrope gaan rijden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:00

Ik ben van een volledige uitrusting (met bit) in één keer overgestapt op "zonder alles" dus ook zonder halsriem. Dit probeerde ik jaren geleden eens voor de lol, en ik was verbaasd dat ik niet alleen voorwaarts kon drijven, maar ook kon sturen en "remmen".
Eigenlijk is met halsriem helemaal niet anders dan met een hoofdstel rijden. Je gebruikt dezelfde zithulpen die je ook met de gewone dressuur gebruikt:
- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je heen wilt
- kijken waar je heen wilt waardoor schouders en heupen iets meedraaien
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (binnenhand van de hals, buitenhand naar de hals toe)
- buitenbeen naar achteren

Als je dit tijdens je training met hoofdstel consequent toepast, zal je paard er ook op reageren als je het hoofdstel weglaat. De halsriem is er dan om "het af te maken". Als je paard niet op de zithulp alleen reageert plaats je beide handen naar binnen (halsriem net als teugels vasthouden) waardoor hij op de buitenkant van de hals inwerkt. Zodra het paard iets reageert, druk verminderen zodat hij begrijpt dat dat de bedoeling is. Zolang je rechtuit wilt laat je de halsriem ontspannen hangen.
Het is echt niet moeilijk. :) Ik heb al best een boel mensen begeleidt bij de eerste keer halsriemrijden (Bereden Politie Utrecht, groepen op Stal Mansour die op manegepaarden reden, privelessen) en het lukt eigenlijk altijd. Sterker nog, bijna allemaal hebben ze de eerste les zonder hoofdstel een sprongetje gemaakt!
Veel succes en plezier!

ps Ik gebruik trouwens gewoon een halstertouw.