Studie paard op wei beter tov paard op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Studie paard op wei beter tov paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:46

Hallo bokkers ik vraag even jullie hulp om enkele korte stukken te vinden over paarden die op weides gehouden worden die "blijer" zijn als paarden op stal.
Ik zal even uitleggen waarom.
Wij zijn een vzw (vereniging zonder winst) die werkt met Kids en beperkingen en onze paardjes (vooral tinkers) ze staan op een grote weide van een aantal ha met ook nog eens 1ha bos eromheen waar ze lekker vrij in lopen.
Wij willen dus echt onze dieren zo vrij mogelijk houden.
Na hun werken mag hun verstand lekker op 0 heerlijk de kudde in en vrij lopen.
Op de weide hebben we ook een schuilstal gemaakt niks sjieks afdak met palen maar, je raad het al geen paard gaat erin.
Nu mij moet je niet overtuigen dat ze happy zijn. Maar natuurlijk hoor ik her en der in de buurt vertellen dat die arme, arme paardjes op de wei staan en niet op stal s'nachts en als het regent.
Als je dan zegt dat ze s'winters ook buiten blijven tja dan ben je helemaal een paardenbeul.
Nu wilde ik proberen papieren op te hangen rondom de weide die informatief weergeven hoe en waarom paarden best buiten kunnen ook in de winter. Ik wilde ook specefiek een stukje over hoe ze in ierland staan ook in het wild vaak.
Maar natuurlijk ga je zoiets zoeken vind je t niet. Op paardnatuurlijk heb ik al gekeken daar heb ik al stukjes van nog mensen?
Alvast bedankt
op onze site kan je de weide zien onder t kopje Natuur bij de rest staan ook nog foto's
www.zorgranch-stappen.be

tamary

Re: Studie paard op wei beter tov paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:09

Kan je wat duidelijke foto's en de afmetingen van je schuilstal en omheining er omheen hier neerzetten? Misschien is er een goede reden aan te wijzen waarom je paarden hem afkeuren.

Mensen lezen geen uitleg, dus hele verhalen aan je hek hangen heeft weinig nut. Beste wat je doen kan is je omheining en terrein strak en schoon houden (en gebruik 1 dezelfde kleur bruin of groen lint/draad, schilder je houtwerk met lekker donkere eiken beits) Hoe meer alles 1 geheel vormt met elkaar en het landschap hoe verzorgder het er uit ziet en hoe meer mensen aannemen dat de rest ook wel goed zal zijn.

Stellen mensen je vragen geef dan aan dat paard als steppendier zich veilig voelt op de open vlakte waar hij het gevaar al van verre kan zien aankomen. In een stal die minimaal 3 dichte wanden heeft kan dat niet, wat stress op levert. De altijd vrije beweging in de kudde buiten de lessen om maakt de paarden mentaal stabiel en dus veiliger en stukken prettiger in de omgang.

Over Ierland en vrij rondlopende paarden daar staan voornamelijk negative berichten in de krant over gedumpte paarden (voornamelijk bont/tinker achtig) die aan hun lot zijn overgelaten toen de baas er niet meer voor kon zorgen. Die associatie wil je niet hebben mochten mensen via google gaan zoeken als ze weer thuis zijn.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:10

Persoonlijk denk ik dat je de denkwijze van mensen niet kan veranderen door een papiertje bij de weide neer te hangen. Immers ieder mens heeft een eigen beeld als het gaat over het goed verzorgen van een dier. Daarbij staat soms het welzijn ter discussie omdat de een van mening is dat ze dag en nacht gekoesterd moeten worden, en de andere vindt dat ze best in de regen en kou kunnen staan.

Papiertjes en of infoborden rondom de weide verandert de gedachte van de mensen niet. Je creert ruimte voor discussie wat naar mijn mening niet nodig is. Daarnaast eindigen zulke discussies vaak op niets uit. Immers is de uitspraak, "het beste voor het dier" is een heel ruim begrip en zal zelfs bij de echte dierenliefhebbers voor elk paard en situatie weer verschillend zijn.

Met 10 graden en regen zie je ze niet klagen, met -5 droog weer dan vinden ze het koud en zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:16

Tsja... mijn shethengstje en anderhalfjaarling zijn blij als ze 's avonds mee naar huis en naar stal mogen. Sommigen zullen zeggen "gewenning", maar daar is echt geen sprake van als ze meteen na de eerste keer 's nachts op stal net voor donker voor het hek staan en daar net zo lang blijven staan totdat ik ze ophaal. Ik geloof dus niet zo in 24/7 op de wei. Wel in de zomer, maar niet in de herfst/winter/vroege lente. Moet hier wel bij zeggen dat beiden niet opgesloten staan, shetje heeft een kalverhut met uitloopje en anderhalfjaarling heeft een vrij ruime stal met uitloopje, met uitzicht op de weg en contact met haar moeder en de shet van haar moeder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:49

Zorg inderdaad dat je complex er netjes uitziet en de paarden natuurlijk netjes op de hoeven en niet te schraal. Briefjes ophangen geeft juist een verkeerd effect.
Zou ook nog eens kritisch kijken naar die schuilstal, bij onze buitengroep wordt de schuilstal echt wel met regelmaat gebruikt en gewaardeerd.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 21:02

Goh ik denk dus net wel dat t helpt als je mensen informeerd.
Het is ook helemaal niet zo dat de mensen echt moeilijk doen ze weten gewoon niet beter.
Onze omgeving is eerder gekend voor springpaarden, blozo en lrv allemaal verenigingen die hun knollies vaak op stal hebben hooguit paar uurtjes de weide op onder een dik deken. Niks op tegen als je dieren dat gewoon zijn maar als ik mijn paardjes dat moet aandoen worden ze hondsongelukkig.
Ik wil dus informeren dat t anders kan en ook op andere plaatsen veel gedaan word.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:14

ik merk dat het helpt om vragen van mensen te beantwoorden, mijn paarden staan al een aantal jaren nu 24/7 buiten, ze hebben wel een schuilstal waar ze weinig gebruik van maken en voldoende beschutting in de wei, als je bij vragen netjes uitlegt dat de dieren voldoende hooi van goede kwaliteit nodig hebben om warm te blijven en dat ook krijgen, krijg je begrip.
Er lopen bij ons veel wandelaars en ze zien ons zeer regelmatig tijdens de verzorging en het voeren, de wei is netjes en de mest word dagelijks verwijderd, het water altijd gevuld.
Ik krijg vaak complimenten over hoe goed ze eruit zien, bij vragen blijf ik vriendelijk.

Een eind verderop staan de paarden ook altijd buiten, de wei is niet goed onderhouden, de omheining is onsamenhangend en vaak kapot, ze staan erg schraal/mager en moeten drinken uit een vieze sloot, er loopt een hond ter bewaking met een vervilte vacht op het terren, de Dieren Bescherming word regelmatig gebeld, ik heb ze nog nooit aan mijn wei gehad
Dus........verzorg je dieren goed en je terrein idem dito en je krijgt respect en begrip, doe je dat zichtbaar niet, krijg je onbegrip en pakken mensen de telefoon en bellen de dieren bescherming.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:42

Aan verzorging komen ze hier niks te kort dat kan ik je garanderen we vingen zelf geregeld verwaarloosde paarden op kijk maar eens in mijn profiel.
Maar mensen hier zijn t dus indd niet gewoon en ik wil ze dus gewoon informeren maar verder als de site van paardnatuurlijk dus nog niet geraakt heb je mss nog links voor me?

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:00

Was skeptisch maar het blijkt dus toch te werken, de mensen informeren, zoals elmo1 aangeeft.

Is het dan gewoon niet een idee om zelf iets leuks op papier te zetten. Waarvoor je je paarden hebt, wat je er mee doet en of voor inzet. Wanneer je ze voert en of drinken geeft. Wat die hut midden in het land voor betekenis heeft. En dat je verwaarde paarden/pony's een kans geeft om weer tot rust te komen en ze weer te laten herstellen.

De omgeving wat meer betrekken in hetgeen wat je doet zodat ze engisinds sympathie kunnen ontwikkelen waar je voor staat.
Misschien slaat dat nog wel beter aan dan een statig papiertje waaruit ze kunnen opmaken dat het wetenschappelijk is bewezen dat het een positieve invloed heeft op de paarden/pony's

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:16

ik heb nooit met papieren info gewerkt, maar met een praatje met voorbijgangers kom je echt al een heel eind.
Vriendelijk gedag zeggen, mensen met honden lopen vaak dezelfde route en durven na een tijdje dan toch hun twijfel uit te spreken, hebben ze het niet koud? Moeten ze niet naar binnen?
En dan kan je persoonlijk uitleg geven, en nogmaals je daden spreken voor zich uiteindelijk.
He je eens een ziek paard ertussen kan je dat ook gewoon vertellen lijkt mij.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:24

Dat word ook al gedaan Elmo :) iedereen kent de paardjes weet van wie ze zijn veel kennen zelf hun namen alles.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:34

Quinzy schreef:
Goh ik denk dus net wel dat t helpt als je mensen informeerd.

Ja dat ben ik met je eens. Maar er is ook nog de manier waarop. Als jij borden gaat neerzetten bijvoorbeeld vind ik dat overkomen alsof je je bij voorbaat verdedigt over de manier waarop jij je paarden houdt. Waarom zou je dat willen doen? Ik denk inderdaad dat je daarmee juist de discussie uitlokt.

Wat er wordt geschreven over terrein netjes houden en praatje maken met mensen en vragen beantwoorden lijkt me een beter idee. En bijvoorbeeld stel nou dat een voorbijganger met dit weer vraagt of de paarden het niet koud hebben? Kom maar mee naar het paard voorbijganger, ziet u wat voor dikke vacht hij heeft? Ziet u ook dat het paard zelfs zweet, zo warm heeft hij het met die wintervacht nu het nog niet vriest? Want ik gok zomaar dat jouw tinkers daar ook last van zullen hebben.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 13:19

Maar ik denk dat dat dan ook weer afhangt van de manier waarop je de bordjes maakt hé?
Ik wilde t op een grappige manier doen alsof de paarden t vertellen.
Daarom vroeg ik hier naar wat leuke ideen maar tot nu toe alleen nog maar meningen.
Ik spreek veel mensen aan als ze voorbij komen en iedereen is ook welkom bij ons zeker met de lesjes enz...
en dan begrijpen ze t ook. Maar ik kan er niet de hele dag gaan staan :D daarom leken leuke bordjes me erg handig.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:41

Persoonlijk zou ik niks doen. Die mensen kunnen toch zien dat de paarden de mogelijkheid hebben om de stal in te gaan.
En anders kunnen informele praatjes natuurlijk nooit kwaad.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 12:51

Ja ze staan allemaal lekker rond op de weide dus tja indd.
¨Praatjes maken we vaak altijd als we er zijn en als ouders met kids komen kijken mogen ze ook altijd even gedag zeggen tegen de paardjes vooral mijne mini Dinky is dat favoriet :o)
De ouders van de kids die les hebben bij ons weten ook hoe en wat en vinden de vrijheid die onze dieren hebben zo geweldig. Maar t is zo kwetsend als je weet hoeveel uren, dagen weken, maanden, jaren, regen, sneeuw, felle zon we in onze kudde steken en dan mensen die beweren dat t niet goed is dat doet gewoon pijn. Denk dat ik gewoon moet leren t me nie aan te trekken

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:22

juist!
Jij weet dat je het goed doet er veel tijd in steekt en dat je dieren gezond en happy zijn en dat is het belangijkste, trek je niets aan van wat anderen zeggen want dat ontneemt jou het plezier
Geniet van je dieren en de manier waarop jij ze een mooi leven kunt bieden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:18

Al stond t swinters te stormen, die van mij stond 9/10 keer als ik langs reed in zn uppie op een enorm groot weiland, op een dik pak sneeuw voor zich uit te staren, terwijl zn grote 'gesloten' stal (was een grote koeie stal, overal dus muren, maar de poort stond open, dus niet als een loopstal)
Hij voelde zich echt super buiten, als t ging regenen stopte die zn kop onder een boom of afdak, als er net een binne een straal van 5 meter was met gras eronder...
(als het echt enorm begon te regen of het haar té koud werd kroop ze uiteraard bij derest, die in de schuilstal stonden) ... lijkt mij wel een teken dat ze het echt alles behalve erg vinden om zonder deken etc buiten te staan.

Nu moet ik wel zeggen.. sinds kort staat ze in een stal na 6 jaar weilanden leegvreten maar de eerste dag al voelde ze zich thuis, erg fijn in die stal. Toen ze er net een week stond liep ze al gelijk naar de stal als ze over de omheining van de rijbak gesprongen was, terwijl de weilanden makkelijker toegankelijk waren en naast te rijbak...

Oke lange post, kort gezegt, een paard voelt zich buiten vaak fijner als binnen zolang zn spieren niet onderkoelt raken (vaak op oude leeftijd) :)