5 elementen, aarde/vuur paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

5 elementen, aarde/vuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:56

Volgens de 5 elementen test is mijn jonge paardje een aarde/vuur paard, in omgang een makkelijk diertje.
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. We zijn bezig om hem verkeersmak te maken, gaat eigenlijk ook best goed. Alleen als hij teveel prikkels krijgt / spannende momentjes, zoekt hij een reden om ergens heel erg van te schrikken. Eenmaal geschrokken is hij de spanningen weer kwijt en vervolgens braaf.
Mijn specifieke vraag. Heeft iemand tips hoe ik tijdens het rijden de spanning kan laten wegvloeien.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:06

Ik denk niet dat je paard een reden zoekt om ergens van te schrikken. Ik denk dat hij last heeft van spanningsopbouw en dat vervolgens een kleine aanleiding genoeg kan zijn om hem te laten reageren.
Mijn manier om spanning af te laten vloeien:
Allereerst ga ik letten op mezelf, hoe gespannen ben ik er zelf van geworden. Ik ga heel bewust langzaam en diep ademhalen en zorgen dat ik met een ontspannen houding op mijn paard zit. Een liedje zingen wil ook wel eens helpen. Verder praat tegen mijn paard met een rustige lage toon.
Van deze twee dingen wordt mijn paard vaak al weer rustig.

Verder heb ik mezelf aanleerd om anders te gaan denken. Voorbeeldje:
Als ik in de verte een object zie waarvan ik weet dat mijn paard dat spannend vindt zei ik eerst tegen hem (of dacht ik): Dat is helemaal niet eng, want die doet niks, loop maar gewoon voorbij, is nl echt niet gevaarlijk etc.
Nu zeg of denk ik: kijk eens, dat is leuk! Gaaf hè zo'n mooie (brandweerauto/vrachtauto/kliko etc). En heb je gezien hoe leuk het in de omgeving is etc.

Op de een of andere manier pakt mijn paard deze denkwijze op. Je zou zeggen, wat maakt het uit... nou echt heel veel :j

Succes ermee.

tamary

Re: 5 elementen, aarde/vuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:17

Hoeveel km's heeft dit dier aan de hand buiten al gemaakt?

Paarden die makkelijk spanning opbouwen (onzekerheid) en paarden die zich snel vervelen (spanning opzoeken om wat te doen te hebben) zet je ook buiten aan het werk. Dat hoeft niet moeilijk of zwaar te zijn, als het de leiding maar bij de ruiter houdt. Zo kan paard steun zoeken op de ruiter of bij verveling blijft paard bezig met ruiter ipv die energie zelf kwijt te raken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:24

Spanning weg laten vloeien doe je door een paard zijn voeten te laten bewegen en hem bezig te houden.

Voor die tijd een basis erin zetten met grondwerk en werk in een rijbak

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 11:38

Gooya schreef:
Ik denk niet dat je paard een reden zoekt om ergens van te schrikken. Ik denk dat hij last heeft van spanningsopbouw en dat vervolgens een kleine aanleiding genoeg kan zijn om hem te laten reageren.

Is inderdaad een betere omschrijving.
Ben eigenlijk op zoek handvatten / omgangsvormen voor een vuur / aarde paard.
Voorbeeld mijn oude paardje is 100% waterpaard, bij spanningen moet ik dus vooral niet aan de teugels gaan zitten en niet stil laten staan. Als het te heftig wordt afstappen en vanaf de grond begeleiden. En wat ik tijdens het rijden kan doen is met de lange zweep over haar manen, rug en kont strijken, vervolgens buik, voorbenen, achterbenen. Hierdoor raakt ze haar spanningen kwijt.
Mijn jonkie is zo ontzettend anders en heeft een totaal andere gebruiksaanwijzing. Wil dus eigenlijk van mensen met een aarde / vuur paard weten hoe hun spanningen laten wegstromen. Bijvoorbeeld: na te veel spanningen een stuk laten draven of TTouches in de nek.

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:41

Even een vraag waar kan je de test doen ?
Ik zou hem ook wel eens willen doen

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 11:45

Kan die Clinton ook rustig praten :D .

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 11:49

Ivana22 schreef:
Even een vraag waar kan je de test doen ?
Ik zou hem ook wel eens willen doen

http://www.devijfelementen.nl/
Alleen werkt het programma niet helemaal goed meer. Je krijgt geen uiteindelijke uitslag meer, moet je tijdens de test even op een papiertje schrijven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:55

Ik ben het eens met de omschrijving van Gooya en de oplossing van Cassidy :j .

Mijn voorheen bijrijdpaard, een inmiddels al 17 jaar lang 100% verkeersmakke volbloed (hij is nu 20), type "vuur", loopt braaf langs alle grootverkeer, muziekkorpsen, ballonnen en vlaggen, maar heeft dan wel zoveel adrenaline opgebouwd dat hij zich te pletter kan schrikken van een leeg blikje cola naast een prullenbak, dat er gisteren nog niet lag :D .

De oplossing "bezig houden, voeten bewegen" werkt bij hem (en overigens ook bij mijn eigen merrie, hoewel type metaalpaard) heel goed. Lekker laten draven, geconcentreerd houden d.m.v. wat halve ophoudinkjes en stelling veranderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:55

Odi schreef:
Kan die Clinton ook rustig praten :D .

Nee...:D

Hij heeft gewoon zoveel te vertellen dat hij dat allemaal zo snel mogelijk wil doen. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:30

Odi schreef:
Ben eigenlijk op zoek handvatten / omgangsvormen voor een vuur / aarde paard.
Voorbeeld mijn oude paardje is 100% waterpaard, bij spanningen moet ik dus vooral niet aan de teugels gaan zitten en niet stil laten staan. Als het te heftig wordt afstappen en vanaf de grond begeleiden. En wat ik tijdens het rijden kan doen is met de lange zweep over haar manen, rug en kont strijken, vervolgens buik, voorbenen, achterbenen. Hierdoor raakt ze haar spanningen kwijt.
Mijn jonkie is zo ontzettend anders en heeft een totaal andere gebruiksaanwijzing. Wil dus eigenlijk van mensen met een aarde / vuur paard weten hoe hun spanningen laten wegstromen. Bijvoorbeeld: na te veel spanningen een stuk laten draven of TTouches in de nek.

Je zult sowieso moeten onderscheiden welk element de overhand heeft bij het opbouwen van die spanning. Bij een aardepaard zou je er voor kunnen kiezen om spanning weg te laten kauwen (dus af en toe een wortel erin stoppen), bij een vuurpaard zul je meer effect hebben met je stem en het stimuleren van zijn "knapheid".
Verkeersmak maken zou ik vooral eerst aan de hand doen, dan heb je meer mogelijkheden tot interactie. Leer hem bij jou rust te vinden en probeer zoveel mogelijk zelf de hoeveelheid prikkels te bepalen (timing van je wandeling doet erg veel) zodat je de hoeveelheid prikkels behapbaar kunt opbouwen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:17

Welk type de overhand heeft met opbouwen van de spanning weet ik niet. Mijn vermoeden is aarde, omdat hij na 5 sprongen weer braaf is. Bij vuur zou ik meer denken, 10 rondjes maisveld? Zit ik dan goed met mijn gedachten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:26

Dat spanning opbouwen bij mijn paardje herken ik in het verhaal van TS.
Ik blijf gewoon in mijn eigen systeem rijden en ik negeer 100% volledig de omgeving. Kijk dus ook niet naar het dreigende. Als ze door een onverwacht iets zich een hoedje is geschrokken leg ik even mijn hand geruststellend op haar hals en zeg op onze manier "braaf" en dan gaan we weer verder. Afstappen doe ik zelden of NOOIT! Ben ik een echte tegenstander van. Als het koud is rijd ik met een inrij dekentje want wij rijden altijd buiten en paarden staan onder de dekens. Werkt ook goed. Als ze stukje op zij springt dan ben ik even streng met ophouding en been zodat ze gelijk weer terug springt. Ik heb haar sensitiviteit volledig geaccepteerd als horende bij haar en alleen als ze echt over de mik wil gaan dan word ik wel eens heel streng zo van "kappen". Mijn ervaring is dat je het moet hebben van de band en ach ik lach veel om haar en naarmate ze ouder wordt gaat het beter en beter. Een beetje geluk hebben dat het goed afloopt met deze paardjes is wel fijn. Ik doe al vier jaar alles met haar en zij moet altijd voorop rijden buiten. Als ze dan iets engs vindt laat ze zich wat terug zakken zodat de bom proof ruin voorop kan. Die "geeft mij dan een knipoog" en zo gauw spannende voorbij is gaat zij weer voorop. (Dan geef ik bij het voorbij gaan de ruin een knipoog :+ ) Ik moet zeggen dat ze nu de meeste ritten volledig voorop rijdt. Dus het is ook een kwestie van veel doen en veel laten zien.
Succes ermee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:33

Odi schreef:
Welk type de overhand heeft met opbouwen van de spanning weet ik niet. Mijn vermoeden is aarde, omdat hij na 5 sprongen weer braaf is. Bij vuur zou ik meer denken, 10 rondjes maisveld? Zit ik dan goed met mijn gedachten?

Nee, die 10 rondjes maisveld passen meer bij hout :+
Maar alle gekheid op een stokje (oeps, weer hout), ik zou in jouw geval neigen naar proberen af te leiden naar iets bekends, een heel simpel "kunstje" bijvoorbeeld. Maar dan dus wel nog in de beginfase van de spanningsopbouw. Dan kun je hem prijzen (vuurdeel) en/of een worteltje geven (aardedeel).

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:00

Of afstappen verstandig is of niet, is denk ik heel erg afhankelijk van paard / training / opvoeding. Bij mijn oude paardje werkt het fantastisch, geeft haar veel steun. Bij mijn jonge paardje geloof ik niet dat het ooit nodig is. Als ik hem de kans geef gaat hij "denk ik" voorop lopen, voorlopig mag hij dit nog niet.

Ga bij de volgende buitenrit ga ik wortel en prijzen proberen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:45

Natuurlijk is het basiskarakter van het paard van invloed op de manier waarop hij met spanning en angst omgaat, maar een paard reageert heel erg in het moment.
Een gespannen of angstig paard is dus op dat moment gewoon een gespannen of angstig paard, hoe stoer hij normaal thuis of in de bak ook is.

Ik gebruik tegen spanning meestal een bepaalde vorm van zijwaarts gaan. Ook achterwaarts of alleen achterhand omzetten kan goed helpen. Eigenlijk alles behalve gewoon voorwaarts kachelen :D . Het belangrijkste hierbij is dat je het zelf met de juiste intentie op dat moment vraagt.
Je vraagt je paard hierdoor op jou te letten en op jou te reageren ipv naar het spannende te kijken, daarnaast is het door de laterale buiging mentaal en fysiek moeilijk voor het paard om gepannen te blijven.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 02:10

Ik denk dat jouw eigen gedachten hier ook van invloed zijn. Jouw paard voelt aan wat jij denkt.. Als we het over elementen hebben - welke elementen drijven jou? Als jij een luchtig type bent, kun je een paard met veel vuur compenseren.. Ofwel.. soms helpt het als je niet gaat anticiperen, maar als je erop vertrouwd dat hij geen aanleiding zoekt om te schrikken. Het lijkt er nu op dat hij doet wat je verwacht.. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer je eigen gedachten maar ns te veranderen! Veel succes!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:46

nmpo; de theorie die je uitlegd ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar.... Het komt bij mij vaker (eigenlijk alleen maar) voor dat ik superrelaxed op mijn paard zit en dat ze dan enorm schrikken en ook het tegenovergestelde. Ik zit erop en denk alleen maar, als dit maar goed gaat, stijf van de adrenaline en ze lopen er gewoon voorbij.
Gedachten kun je niet uitgeschakelen. Als je denkt ik moet daar niet aan denken heb je er al gedacht.
Heb 2 keer in mijn leven mee gemaakt samen met mijn oude paardje dat ik dacht dat we zouden verongelukken. Op zo'n moment ben ik echt niet rustig en beide keren heeft mijn paardje de juiste beslissing genomen.
Bij 1 van de bijna ongelukken was nog een ander paard die ook precies deed wat hij op dat moment moest doen. Heb hier vaak over nagedacht en geloof ook dat de paarden onderling een lijntje hebben gelegd wat verstandig was. En dan komt jouw stukje terug: dat eigen gedachten van invloed zijn op je paard. Alleen door mij anders vertaald: paarden voelen, die 2 klungels op onze rug weten het niet meer, we lossen het zelf wel op?

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:39

Leerzaam topic!
Is er intussen iets veranderd?
Welk type de overhand heeft, kun je uit je 'behaalde punten' halen zeg maar. Dus welk element de hoogste score heeft bij het beantwoorden van de vragen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:50

Odi schreef:
Gedachten kun je niet uitgeschakelen. Als je denkt ik moet daar niet aan denken heb je er al gedacht.

Da's dus het punt, je moet je niet voornemen om ergens niet aan te denken, je moet je denkpatroon omvormen naar positieve gedachten. Het vergt wat oefening, maar het kan wel.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:57

amayziah schreef:
Leerzaam topic!
Is er intussen iets veranderd?
Welk type de overhand heeft, kun je uit je 'behaalde punten' halen zeg maar. Dus welk element de hoogste score heeft bij het beantwoorden van de vragen.

Welk type de overhand heeft heb ik nog niet kunnen bepalen, weet het simpelweg niet.

Of er iets veranderd kan ik ook niet zeggen. De laatste buitenrit waren er te weinig "enge" dingen om de emmer over te laten lopen. Dan is het tijdens de buitenrit gewoon een jong en braaf paard die nog veel moet leren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:17

ik zet mijn pony die dit doet stil en ga staan ttouchen tot ze diep zucht en het hoofdje laat zakken.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:48

interessante test!