mét bit en bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

mét bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 16:06

Hey

Ik heb een 20jarig paard, waar ik mee wedstrijden rij(nu B, binnenkort L1)
maar nu vind ik het ook heel leuk om zonder zadel en met een knopenhalster te rijden(soms ook met 1 hand, later misschien met niets?)
en dan echt rijden met je been en zit, korte rondjes draaien enzo :+

maar is dat wel verstandig om vaak te doen?
want misschien dat hij dan te goed gaat reageren op mijn zit of mijn been..

Somebitch

Re: mét bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:07

In principe hoor je ook gewoon op je zit te sturen, dus het lijkt mij zeker verstandig om dit vaker te oefenen ja.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:14

Het maakt niet uit waar je mee rijdt; je zou altijd op zit moeten rijden.
Dit oefenen kan nooit kwaad, wellicht is wat begeleiding hierbij wel makkelijk. :)

Succes!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:51

Te goed reageren op zit en been? Wat doe jij anders met je zit en been wanneer je met een bit rijdt??

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:43

ik rij met touw halster en stuur met mijn been en heb als hulp middel het touw halster.
Maar dit is de basis bij alles. Je gebruikt je been en je zit en het hoofdstel is het derde hulp middel. Een goede ruiter zou zijn paard ook moeten kunnen rijden zonder hoofdstel

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:46

Somebitch schreef:
In principe hoor je ook gewoon op je zit te sturen, dus het lijkt mij zeker verstandig om dit vaker te oefenen ja.

Ik rijd wel op mn zit en met mn been enzo,
maar hij is best gevoelig en ik zie het al gebeuren dat als ik door ga zitten, hij meteen terug gaat naar stap ofzo ipv op hetzelfde tempo blijft.

lautjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:54

Ik snap je onzekerheid, maar je hoeft je geen zorgen te maken daarover, je kunt het best om de dag oefenen!!:)

casperzazoe schreef:
Hey

Ik heb een 20jarig paard, waar ik mee wedstrijden rij(nu B, binnenkort L1)
maar nu vind ik het ook heel leuk om zonder zadel en met een knopenhalster te rijden(soms ook met 1 hand, later misschien met niets?)
en dan echt rijden met je been en zit, korte rondjes draaien enzo :+

maar is dat wel verstandig om vaak te doen?
want misschien dat hij dan te goed gaat reageren op mijn zit of mijn been..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:20

Ik rijd met alles, van bit tot neckrope tot touwhalster tot sidepull. Dit allemaal op een en dezelfde pony. Ze is er nooit slechter van geworden, alleen maar beter. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:21

casperzazoe schreef:
Somebitch schreef:

Ik rijd wel op mn zit en met mn been enzo,
maar hij is best gevoelig en ik zie het al gebeuren dat als ik door ga zitten, hij meteen terug gaat naar stap ofzo ipv op hetzelfde tempo blijft.

Dan heb je nog wat te oefenen, nietwaar? Ben het met de anderen eens, rijden op zit is juist beter dan veel met je hand moeten doen.
Overigens wel in de gaten houden of je paard het zonder zadel rijden wel trekt, je maakt namelijk meer contact met je paard op een kleiner oppervlak van haar rug. Dit kan dus irritaties op de rug veroorzaken, vooral als je duidelijke zitbeenderen hebt. Zeker omdat het een wat ouder paard betreft zou ik wat voorzichtig zijn met het rijden op de blote rug en ook met korte rondjes draaien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:29

Waratje schreef:
Dan heb je nog wat te oefenen, nietwaar? Ben het met de anderen eens, rijden op zit is juist beter dan veel met je hand moeten doen.
Overigens wel in de gaten houden of je paard het zonder zadel rijden wel trekt, je maakt namelijk meer contact met je paard op een kleiner oppervlak van haar rug. Dit kan dus irritaties op de rug veroorzaken, vooral als je duidelijke zitbeenderen hebt. Zeker omdat het een wat ouder paard betreft zou ik wat voorzichtig zijn met het rijden op de blote rug en ook met korte rondjes draaien.

Ik heb nog genoeg te oefen ja. dus.
2x in de week zonder zadel kan hij makkelijk aan hoor, dat beest is nog fit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:42

casperzazoe schreef:

Het gaat er niet om of het paard fit is, maar of de huid er geen problemen mee krijgt. Vaak is het bij oudere paarden wat lastig om de bespiering optimaal te houden en dan komen je zitbeenknobbels wat meer binnen.
Mijn merrie heeft het trouwens nooit kunnen waarderen als ik er zonder zadel opkroop, die vond dat er dan veel te veel signalen doorkwamen. Die rij ik dus ook eigenlijk altijd met zadel, maar het sturen gaat ook dan voor zeker 90% op zit en benen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:02

Waratje schreef:
casperzazoe schreef:

Het gaat er niet om of het paard fit is, maar of de huid er geen problemen mee krijgt. Vaak is het bij oudere paarden wat lastig om de bespiering optimaal te houden en dan komen je zitbeenknobbels wat meer binnen.
Mijn merrie heeft het trouwens nooit kunnen waarderen als ik er zonder zadel opkroop, die vond dat er dan veel te veel signalen doorkwamen. Die rij ik dus ook eigenlijk altijd met zadel, maar het sturen gaat ook dan voor zeker 90% op zit en benen.

wat bedoel je dan met 'zitbeenknobbels komen meer binnen' ? (:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:08

Als je netjes recht op je paard zit, zit je op je zitbeenknobbels (leg je handen maar eens op je stoelzitting onder je bekken/heupen, dan voel je je zitbeenknobbels vanzelf). Die zitbeenknobbels geven directe druk op de rugspieren van je merrie, is dus niet comfortabel. Als ze dan tenminste daar nog wat tegenspanning kunnen geven valt het nog een beetje mee, maar als die spieren niet (meer) zo goed ontwikkelt zijn lukt dat niet.
Je krijgt dus puntbelasting op de rug, daarom is zonder zadel rijden niet iets om al te vaak of te lang te doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:35

O oke, ik snap t haha,

Nah als ik zonder zadel rijd, is het meestal 20minuten, hooguit 2 keer in de week.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:03

Ik heb mijn vorige paard regelmatig zonder zadel gereden, van haar 27e t/m haar 29 (toen hebben we haar helaas in moeten laten slapen) zelfs alleen maar zonder zadel, omdat door een doorgezakte rug haar zadel niet meer paste. Reed ook zo'n 3 tot 4x per week ergens tussen een kwartier en 10 minuten, beest had nergens last van..
TS; ik doe het met mijn huidige (erg gevoelige) paard ook, en die is er ook alleen maar beter van geworden. Het bijt elkaar niet in mijn ervaring :)