Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tammy_ schreef:sterk maken, bedoel je op het bit, of ook bitloos? veel paarden die sterk zijn op het bit zijn bitloos zonder probleem te rijden, omdat ze last hadden van het bit en er daarom tegenin gingen.
Ik ben van mening dat je gewoon wat moet aftasten, dus verschillende optomingen gebruiken totdat je denkt: "ja, deze is het!" er zijn een aantal paardenwinkels/webshops die een uitleenservice hebben, ik weet uit mijn hoofd niet welke dit zijn dus daar zou je nog even naar moeten zoeken..
TurdusMerula schreef:Dit is je derde topic in een week tijd, geloof ik.
Heb je site van spirithorses bekeken?
Of uiteraard ergens anders, maar ik denk persoonlijk dat het handig zou zijn om ergens les of begeleiding te krijgen zodat zij al je vragen kunnen beantwoorden.
Niet omdat ik die niet wil beantwoorden, maar omdat iemand 'in real life' nog altijd het meeste ziet en kan.
Brainless schreef:Mijn paard maakt zich buiten sterk met bit, maar met een sidepull is dat probleem weg.
Slofje schreef:aanvulling op ponylies: Een hackemore is alleen veilig in ervaren handig omdat hij zeer scherp is, je moet er flink mee uit kijken en het is bij verkeerd gebruik echt niet vriendelijker dan een bit (geen enkele optoming is vriendelijk in verkeerde handen)
Overigens, ik denk dat je al véél eerder er bij had moeten zijn met een tandarts als je paard in protest gaat zodra je de teugels aanneemt.
Dat duidt duidelijk op problemen, en dan is het jouw verantwoording om te checken wat voor probleem.
Je paard z'n leven wordt door jou geregeld, dus men hoort er ook voor te zorgen.
Als jij kiespijn hebt wacht je ook niet met naar de tandarts gaan als het goed is
Slofje schreef:Edit: Oef, als je haar nog steeds zo rijd als je de teugels aanneemt als je op de foto's hebt.. Dan vind ik het niet zo gek.
Jouw fjord zet zijn hele kaak vast, is een en al opgekropte in-een-slechte-krul getrek.
Neem les en zorg dat je te weten komt hoe een goede nageeflijkheid er uit ziet en waar deze vandaan komt.
Dit is een beetje geknak vanuit het hoofd, ipv een ronding van de hals die vanuit de achterhand komt.