Horsemanship rassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MxP

Horsemanship rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:55

Hey,

Wat ik me nou af vroeg.. zijn er rassen die er bijv. beter in zijn dan andere?
Want vaak zie je wel de koudbloeden die bitloos en zonder zadel worden gereden.

Of heb ik dat verkeerd?
In mijn ogen lijkt het dat de haffies enzo er meer geschikt voor zijn.
Of dat komt gewoon omdat ik die toevallig vaker zie dan bijv. kwpners enzo.

Captain

Re: Horsemanship rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:56

Ieder paard is geschikt, het is immers het communiceren in paardentaal en dat gaat hetzelfde bij een trekpaard als bij een shetlander. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:57

Volgens mij heeft horsemanship en bitloos niet altijd met elkaar te maken? Bitloos doe je wanneer je je paard vertrouwt en bitloos wil rijden. Heeft denk ik meer met de ruiter te maken dan met de geschiktheid van het paard. Mss dat koudbloeden over het algemeen wat koeler in de kop zijn en dat ruiters het dan eerder aandurven. Daarbij heeft niet iedere ruiter behoefte om bitloos te rijden.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:58

Oh ja dat bedoelde ik!

En ja, dat zal het inderdaad zijn.. en misschien speelt ook mee dat die koudbloeden wat makkelijker te rijden zijn zonder zadel.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:47

Ik denk juist dat het met bijv Haflingers moeilijker kan zijn dan met bijv een arabier, het kan natuurlijk met ieder paard, maar haflingers zijn over het algemeen imo dominant(natuurlijk niet alle, maar wel de meeste) en deze willen dus wel wat meer strijden voor leiderschap. Ik neem als andere voorbeeld hier een arabier, maar dat is hetzelfde verhaal als met de haflingers, niet iedere arabier is rightbrain.(de term rightbrain komt vanuit parelli, rightbrain is een wat meer onzeker afwachtend type om het kort te omschrijven) Maar rightbrain paarden hebben meer behoefte aan leiderschap omdat zij deze niet zelf willen zijn. Maar als je liberty wilt gaan, dus helemaal los, is een dominater paard imo weer leuker, omdat deze je meer opzoeken, en bij onzekere paarden is mijn ervaring dat ze wat afwachtender zijn met liberty.

Maar zoals al gezegd is door H_nalanta, ieder paard is geschikt voor NH, alleen met sommige gaat het makkelijker dan andere.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:52

MxP schreef:
en misschien speelt ook mee dat die koudbloeden wat makkelijker te rijden zijn zonder zadel.

Dat verschilt anders ook aardig per koudbloed. Ze hebben wel allemaal een lekker brede rug en dat zit natuurlijk
fijn zonder zadel, maar ik ken er een paar .......... dat zijn behoorlijke heethoofden.
Het is echt een misverstand om te denken dat alle koudbloeden rustige goedzakken zijn.

En NH kun je met ieder paard doen. Daar heeft warm- of koudbloed niks mee te maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:57

Wellicht komt dit idee ook door de eigenaars van de rassen en hun 'stroming'. Kort door de bocht genomen dan. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:02

Ik denk dat het niet alleen aan het ras ligt (dus koelbloedig, heethoofden etc.) maar ook erg aan het karakter. Mijn fjord is zoo eigenwijs, dat ik echt mn best moet doen om mijn concentratie erbij te houden, even een steekje los in de communicatie en hij gaat z'n eigen gang. Daarnaast vind ik dat je bij horsemanship méér doet dan oefeningen, je streeft naar leiderschap, naar harmonie. Dus niet klakkeloos behendigheid oefeningetjes doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:13

NH kan met elk ras en er is geen enkel ras dat daar beter in is (of minder geschikt voor is).
Waar je wel tegenaan kunt lopen is de vergevingsgezindheid van een paard, en het character. En daar heeft bijv. Parelli nou net de Horsenalities voor ontwikkeld. En types paarden die in een van de categorien vallen kom je bij elk ras tegen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:18

Ik ga mee met de twee reacties hierboven, vooral karakter speelt een grote rol in je horsemanship. :j Hier op stal enorm veel verschillende karakters, die ik middels de Parelli Horsenalities stuk voor stuk kan identificeren en dat binnen 1 bepaald ras. Heb zo 4 verschillende Horsenalities op een rij staan.

Wel leuk is dan te zien hoe die karakters door de bloedlijn heen blijven bestaan. Ik heb een kleindochter van de pony die ik eerder reed en ik zie daar zoveel trekken van terug. En zo zie ik in een andere bloedlijn dat grimmigere karakter ook terug in de nakomelingen.

Met de nodige kennis en vaardigheden denk ik dat je met elk paard een vorm van Natural Horsemanship kan uitvoeren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:45

Ik denk dat het ook te maken heeft met het gebruiksdoel wat je met je paard hebt. Mensen met een koudbloed hebben meestal geen dressuurambities en doen 'leuke' dingen met hun paard. Mensen met dressuurambities rijden met een paard wat daar geschikt voor is en moeten met bit en zadel rijden en hebben vaak minder met NH. Uitzonderingen daar gelaten.....
Misschien zie je daarom meer koudbloeden en haffies dan hoog in het bloed staande KWPN-ers?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:50

met elk paard kan het, idd omdat het een natuurlijke manier van communiceren is. tis meestal niet zozeer moeilijker/makkelijker per ras maar meer per paard, is het LBI, LBE, RBI of RBE

Nu lijkt het mij ook makkelijker met een quarter/arabier dan met een haf omdat deze wat gevoeliger zijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:55

cissy schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met het gebruiksdoel wat je met je paard hebt. Mensen met een koudbloed hebben meestal geen dressuurambities en doen 'leuke' dingen met hun paard. Mensen met dressuurambities rijden met een paard wat daar geschikt voor is en moeten met bit en zadel rijden en hebben vaak minder met NH. Uitzonderingen daar gelaten.....
Misschien zie je daarom meer koudbloeden en haffies dan hoog in het bloed staande KWPN-ers?

ik denk idd dat het komt omdat de recreatieve ruiter sneller de nh richting wilt proberen dan eentje met een dressuur/spring pony/paard... al ligt western er best dicht bij met bepaalde dingen en zou je ook veel paints en quarters moeten zien. (overgins zie ik helemaal niet meer koudbloedjes bij de nh)

Tis jammer dat de dressuur ruiter vaak denkt dat nh niks voor hun is aangezien het juist ook voor hun super kan zijn wat betreft wedstrijden rijden en elkaar begrijpen. Bijvoorbeeld parelli die is echt niet tegen het bit maar vind dat er pas met bit gereden mag worden als het ook zonder kan zodat een bit geen middel word om je paard onder controle te houden maar een verfijning is voor de hulpen die je geeft.

Bitloos rijden heeft overgins verder idd weinig met nh te maken, genoeg mensen die hun paard vertrouwen en zonder bit gaan rijden

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:57

Eens met TurdusMerula...

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met dat eigenaren van een koudbloed wat meer recreatief rijden en bezig zijn met buiten houden, etc.
Dan trekt het grondwerk etc ook meer + bitloos.
Aangezien een topspringpaard of dressuurpaard vaak genoeg andere dingen te doen heeft ;).

(even kort door de bocht)

Maar ik heb genoeg kwpn'ers, arabieren etc in mijn lessen hoor. :) Net zo veel eigenlijk als shetlanders, tinkers en haflingers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:50

Muzefee schreef:
Wel leuk is dan te zien hoe die karakters door de bloedlijn heen blijven bestaan. Ik heb een kleindochter van de pony die ik eerder reed en ik zie daar zoveel trekken van terug. En zo zie ik in een andere bloedlijn dat grimmigere karakter ook terug in de nakomelingen.

En dan kun je je ook afvragen, vooral in het van moeder en kind, in hoeverre dat karakter en het gedrag erfelijk is, of de nakomeling dat van de moeder heeft geleerd. Op jonge leeftijd kunnen paarden zeer zeker gedrag van een ouder gaan kopieren. Het is niet voor niets dat een veulen van een in de kudde hoog in rang staande merrie later ook hoog in rang komt te staan....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:01

Je kunt je bij moeder-dochter relaties inderdaad afvragen in hoeverre de erfelijkheid speelt en in hoeverre het aangeleerde gedrag meetelt. Toch zijn er karaktertrekken uit bepaalde lijnen die echt erfelijk bepaald zijn. Mijn jonge merrie heeft hele duidelijke karaktertrekken uit de moederlijn van haar vader. Ik ben er heel zeker van dat zij nooit in contact is geweest met haar Paps of Oma (ongetwijfeld via KI bevruchting gegaan), maar ze laat keurig gedrag zien dat uit die lijn voortkomt.

Overigens vertrouw ik haar juist (nog) niet met bit, voorlopig houden we het werk nog maar even bitloos. Als we serieus met haar gaan rijden, zullen we nog wel zien of het bitloos blijft of dat er toch een bit inkomt. Ik vind geen van beiden een probleem, dus we zien wel waar we op uitkomen met haar.

Pas trouwens op met zeggen dat een arabier gevoeliger zou zijn dan een haflinger. Vaak zijn haflingers net zo gevoelig (of zelfs gevoeliger), maar ze uiten het anders. Helaas zien veel mensen die subtiele signalen niet en doen dus net zolang lomp tegen de haflinger tot hij lomp terugdoet. Waar een arabier eventueel zou exploderen, sluit een haflinger vaak steeds meer af. In die zin is een haflinger best lastig om te leren lezen.

Voor de rest is NH vooral voor de mens en kan het dus gebruikt worden bij elk redelijk normaal paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:13

Ik heb alleen paarden die hoog in het bloed staan, in de volksmond niet de makkelijkste dieren.
Toch rij ik gerust zonder bit de bak uit, het verkeer in. Het is wat je ze leert, elke hond kan je een poot leren geven, en elke knol kun je grondwerk mee doen. Paarden kun je echt gigantisch kneden naar hoe jij ze wilt hebben.
Je kan wel een makkelijk rustig ras nemen, maar wat als dat nou totaal niet bij jou past?

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:24

Aan de rassen ligt het niet, het gaat er om wat voor ervaringen het paard heeft met rijden, mensen, paarden en kuddes. Ieder paard begrijpt NH, als je de paardentaal maar duidelijk genoeg spreekt. Net zoals jij iemand verstaat als diegene maar goed genoeg Nederlands spreekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 05:31

Een mens kan de paardentaal helemaal niet spreken. De taal die wij via NH methodes spreken moet een paard ook eerst leren interpreteren. Waar je wel gebruik van maakt bij NH is een stuk paardenpsychologie. Maar wij hebben geen paardenmimiek, kunnen geen oren in de nek leggen, hebben geen staart , hebben geen paardenlichaam en zijn niet zo snel als een paard om hem bij een sprintje in te kunnen halen of bij te kunnen houden....

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:51

Hoe ik nh heb geleerd was met het gedrag zo goed mogelijk nadoen. Natuurlijk kunnen wij dat noet helemaal goed doen, zo bedoelde ik het niet. Op de manier hoe ik het heb geleerd ging het vooral om duidelijkheid, ontspanning op de juiste momenten en je paard leren begrijpen zodat je daar passend op kon reageren op een manier die hij begrijpt. Dat zijn toch ongeveer wel belangrijkste manieren waarop het paard communiceert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:05

Idd, je verdiept je in paardenpsychologie. Je gaat begrijpen waarom je paard zo reageert zoals hij reageert en je leert daarop in te spelen. Maar je gaat pertinent GEEN paardentaal spreken.

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:12

Oke, dat bedoelde ik met de paardentaal spreken. Maar je hebt gelijk, het echt kunnen spreken zouden we nooit kunnen doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:28

Horsemanship is op elk paardenras toe te passen. Ik vind het zelf wel heel leuk dat Parelli meerdere rassen heeft. Ik ben daarmee begonnen omdat ik een leuke manier zocht om wat te doen met mijn jonge Lusitano. Ik was doen ook helemaal gelukkig toen Parelli een aantal maanden geleden ook een Lusitano van dezelfde leeftijd aanschaften! :) In de filmpjes zie ik veel karakter overeenkomsten. Beide paarden hebben de ras-eigenschappen, maar ook dezelfde horsenality, left-brain extrovert. Alle paarden met dezelfde horsenality hebben veel overeenkomsten in het karakter. Ook Linda's paard Alure lijkt veel op mijn paard en dat is een Trakener. Het geeft me heel veel inzicht! Het voelt echt alsof je een gebruiksaanwijzing hebt gekregen bij je paard!!

Mijn andere paarden zijn Volbloeds. Beide right-brain, de ene introvert de andere extrovert. Dus ik kan mezelf echt ontwikkelen op meerdere karakters, dat maakt het erg leuk.

Overigens heeft dit voor mij niet zoveel met bitloos en zonder zadel rijden te maken. Horsemanship houdt veel meer in dan die technieken beheersen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:47

Ik moet zeggen dat ik natural horsemanship wel een stuk lastiger vind bij koudbloeden dan bij warmbloeden.. Die laatste zijn gewoon veel gevoeliger.
Mijn tinker reageert op zich wel gevoelig, ook naar andere paarden. Maar de belg?! :roll: :') Wijken voor druk? Dan zul je al met je hele gewicht er tegenaan moeten leunen :') Als mijn tinker zijn oren in de nek legt omdat meneer de belg te dicht bij staat dan merkt ie dat niet eens := Hij heeft me in het begin toch een boel bijtwondjes en trappen gehad := En toen gaf mijn tinker het maar op om em manieren bij te leren :') Terwijl de belg verder gewoon een lief en onderdanig paard is. Maar dus hartstikke ongevoelig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:56

Haha, ik kan me daar best wat bij voorstellen, 8nnemiek. :) Een Belg waar tegen je met je vinger staat te porren voor een stapje om en die je dan vervolgens aan staat te kijken alsof hij water ziet branden! _O-