Haastig bitloos hoe kom ik er vanaf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Haastig bitloos hoe kom ik er vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:52

Misschien een beetje een rare titel maar ik kom even geen betere bedenken.

Ik wil heel graag beginnen met bitloos rijden met mijn fjord.
Ik heb het al een paar keer geprobeerd. 1ste keer was met een touwhalster
en dan gewoon een beetje stappen, het sturen ging zo heel goed en stoppen ook redelijk.
2de keer was met een kaakgekruist, ik heb toen gestapt en gedraafd, het nadeel was
toen dat mijn fjord heel erg ging hangen/leunen op mijn handen.
3de keer was met een geimprofiseerd bitloos hoofdstel maar dat werkte helemaal niet, geen
rem, bijna geen stuur niks. Nu heb ik al een paar keer gewoon met uit de wei halen gereden
met gewoon halster, ze heeft dat gewoon goed stuur en redelijke rem, ik ben toen zelfs in gallop gegaan.
De rem werkt ook mede doordat ze ook stem/geluidjes die ik maak stopt.

Nu ben ik sinds kort bezig om met bit aan de teugel te lopen en dat doet ze nu wel goed alleen
is het bitloos nu heel lastig geworden, in de wei is het gewoon nog het zelfde maar in de bak
word ze dan heel haastig en gaat ze heel hastig draven.

Ik wil hier heel graag een oplossing voor omdat ik toch graag bitloos zou willen rijden.

edit; omdat misschien iets niet duidelijk was, met bit rijd ze wel gewoon beheerst
Laatst bijgewerkt door xTesske op 02-11-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Re: Haastig bitloos hoe kom ik er vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:55

Wat zegt je instructeur?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:56

op je zit rijden, langzaam en zwaar lichtrijden.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:01

Bonita_Bon schreef:
Wat zegt je instructeur?

Ik heb op dit moment geen echte les.
Ik krijg alleen soms les van een vriendin.
Maar hoe bedoel je, wat ze zegt over het bitloos rijden?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:02

tienus_amigo schreef:
op je zit rijden, langzaam en zwaar lichtrijden.

hoe bedoel je precies 'zwaar' lichtrijden?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:45

Met welk hoofdstel wordt ze zo 'zwaar'?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:47

TurdusMerula schreef:
Met welk hoofdstel wordt ze zo 'zwaar'?

Volgens mij is het kaakgekruist.
Ik zag hem hier laatst wel te koop staan op bokt maar kan zo snel even geen foto vinden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:34

ga anders wat meer grondwerk doen. zo kunnen jullie elkaar wat beter leren aanvoelen en dan is het veel prettiger. ik heb een filmpje op youtube waar ik allemaal grondwerk op doe? dan moe je zoeken : maureen en orin en dan vind j het wel

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:17

maureen16 schreef:
ga anders wat meer grondwerk doen. zo kunnen jullie elkaar wat beter leren aanvoelen en dan is het veel prettiger. ik heb een filmpje op youtube waar ik allemaal grondwerk op doe? dan moe je zoeken : maureen en orin en dan vind j het wel

daar ben ik toevallig op het moment net weer mee begonnen, en met VD

elodys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:52

ik ben met mijn drammerige tank van een haflinger over gestapt van rijden met bit naar een sidepull ,en ik moet zeggen het gaat super goed

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:59

heb je ook een kaakgekruist probeert?
zoja wat vond jij fijner?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:29

Herkenbaar probleem.. Heel erg veel tempowisselingen rijden, terug en ook naar voren. Elke keer dat je de bak rond rijdt wel 4 of 5 keer. En dan natuurlijk vooral op je zit en je bekken ietsje kantelen. Pas op dat je niet te veel met holle rug gaat zitten, adem vasthoudt of je handen gaat vastzetten als zij zo haastig gaat lopen. Hou de hulpen met je handen echt minimaal, hoe moeilijk dat soms ook is (gaat vaak onbewust). Loopt ze echt door al je hulpen heen, dan mag je best een wat stevigere ophouding maken, maar zorg dat je echt vooral op je zit remt.
In het begin duurde het bij mij soms wel een hele ronde door de bak, maar als je maar ontzettend consequent en geduldig bent, komt het goed :) Er is echt zoveel op te lossen met tempowisselingen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:31

Ik denk dat het in sommige gevallen ook ligt aan een slechte release van het hoofdstel bij varianten met een gekruiste teugelvoering.
Overigens vermoed ik dat dat bij ts niet zo is, maar aangezien er meer hier dit herkennen. :)

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:00

Ligt vaak ook idd erg aan de release van het hoofdstel wat je gebruikt, zoals TurdusMerula al zei.
Zolang je goed op je zit blijft rijden, loopt je paard vaak al stukken beter, is mijn ervaring. Ik doe ook met kaakgekruist, op touwhalster reageerd mijne namelijk voor geen meter, dus zal zeker per paard verschillen. Als jij merkt dat een gewoon halster fijn werkt, kun je idd ook eens met een simpele sidepull rijden.. als je zit er maar ook deel van 't rijden blijft :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:10

Goed leren reageren op wijken voor druk. En dan niet het pasjes wijken, maar overal. Dan heeft je paard het veel sneller door wat dat nou eigenlijk betekend. :)

En doe dat met zo min mogelijk druk, dus niet standaard 10 gram druk geven, maar altijd opbouwend vanaf 0 gram, totdat hij ook maar íets wijkt, en dan gelijk loslaten. En steeds opnieuw, elke keer dat je bij hem bent niet meer dan 10 minuten, op alle plekken. Benen, billen, hoofd, schouders, hals, etc.

Dan wijkt je paard gelijk voor de druk die je geeft op het hoofd.
(zo zou het ook met bit moeten werken, maar veel paarden kennen het bit dan als een "trucje", links druk betekent naar links, rechts druk naar rechts, beiden druk stop, ipv dat ze het begrip "wijken voor druk op elke plaats" begrijpen)

Daarnaast is voor sommige paarden een kaakgekruist hoofdstel echt geen doen, die snappen dat gekruiste systeem gewoon niet, en voor hen is een sidepull bijvoorbeeld veel nuttiger en duidelijker.

Edit: daarnaast, ik zou écht les nemen als ik jou was, zoals je me eerder hebt verteld ook,
leert die vriendin jou blijkbaar niet de correcte dingen aan, als ik zie hoe jouw pony loopt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:12

Het kan zijn dat de realease van dit hoofdstel niet goed is waardoor het blijft hangen.
En deze reactie kan een reactie geven aan je paard.
Mag ik vragen welk hoofdstel je gebruikt?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:07

annebe schreef:
Het kan zijn dat de realease van dit hoofdstel niet goed is waardoor het blijft hangen.
En deze reactie kan een reactie geven aan je paard.
Mag ik vragen welk hoofdstel je gebruikt?

Ik gebruik nu volgens mij dit hoofdstel
Afbeelding

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:53

als je bitloos wilt gaan rijden, zou ik les nemen als ik jou was. Aangezien het niet gewoon een touw halster om doen is. Je moet veel rijden met je been en je zit. hier gaat veel tijd inzitten, en vergt ook enige ervaring, aangezien je ander miscommunicatie met je paard kunt krijgen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:05

Niet met jou eens laurelton. Bitloos rijden vergt niet per se extra ervaring. Een paard hoort te leren wijken voor druk, kent hij dat niet (Goed), zal hij niet reageren op bitloos, maar alleen op het trucje in zn mond.
En daar is niets geks aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:24

In je profiel even gekeken wat je met aan de teugel rijden bedoelt. (Ik snap het niet, die bruine poown loopt wel fijn?) Als dit is wat die vriendin jou leert, zou ik haar heel snel de deur wijzen. Je trekt de pony naar beneden, je armen zijn gespannen, de pony loopt in een valse knik. Hij is het trekken zo beu dat hij zijn hoofd maar afknikt, alleen zonder ontspanning, niks...
Waarschijnlijk is hij zich gaan afsluiten voor druk, en reageert hij daarom ook niet meer op het bitloos rijden.

elodys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:09

mischien is het handiger om eerst met grondwerk te leren wat nou precies wijken voor druk is ,als je dit niet samen met je paard kunt gewoon op de grond zou ik er al helemaal niet op gaan zitten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:13

Bitloos aan de teugel rijden was voor mij vanaf het begin heel makkelijk omdat ik een goede instructrice had die ons heel erg hielp met naar de ontspanning rijden, ontspant je paard zich hoef je eigenlijk niks te doen want dan loopt ie nagefelijk . ik ben van mening dat je dat niet gaat redden zonder goede en ervaren begeleiding. (ik heb het zelf ook geprobeerd maar dat werd echt een prutswerk. Paard ging hangen , tegen werken etc.)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 08:30

Ik ga nu beginnen met lessen.

Al moet ik wel zeggen dat sinds een paar dagen geleden me pony al bijna uit zich zelf aan de teugel loopt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:55

xTesske schreef:
Ik ga nu beginnen met lessen.

Al moet ik wel zeggen dat sinds een paar dagen geleden me pony al bijna uit zich zelf aan de teugel loopt

maar vaak is dat niet de goede manier, zie te diep / achter de teugel. Ik zeg natuurlijk niet dat het bij jou ook zo is , maar dat zijn wel dingen die ik vaak zie bij mensen die zonder begeleiding dat soort dingen aan het oefenen zijn.
Succes iniedergeval!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:16

Een paard dat vanuit zichzelf "aan de teugel" loopt, loopt 9 vd 10 keer gewoon achter de loodlijn gekropen.
En dus absoluut niet goed, als dat zo is drukt hij zijn rug weg en kan hij nou dus niet goed dragen.