De manier van The Horsewhisperer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

De manier van The Horsewhisperer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:40

- Ik hoop dat ik het in het juiste onderwerp heb geplaatst -

Ik keek laatst de film The Horsewhisperer, zeker een mooie film, maar ik schrok nogal van de manier waarmee the horsewhisperer werkte. Wat vinden jullie van deze manier? Ik zou hem persoonlijk niet niet gebruiken. Ik weet het, het werd gebruikt voor een zeer getraumatiseerd paard, maar of het ook op een andere manier kan? /3

Angela

Re: De manier van The Horsewhisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:44

The Horsewhisperer is gemaakt naar aanleiding van de methode van Monty Roberts. Die was echter helemaal niet te spreken over het "slot" naar wat ik ervan begrepen heb.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:48

De film eindigt heel anders dan het boek. Heb je ook enig idee welk "slot" niet in de smaak viel?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:49

Het stukje over het opbinden van het been van het paard geloof ik en het dwingen te gaan liggen (als ik me niet vergis).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:56

De Horsewhisperer is fictie, en de man waar de Horsewhisperer op is gebaseerd is Buck Brannaman, en niet Monty Roberts.

Ik zou de film niet al te serieus nemen, een echte horsewhisperer gaat niet zo snel naar dergelijke praktijken grijpen.

Wat hij soms wel kan doen is een paard neerleggen, voor totale overgave. Maar dat gaat dan echt anders dan in die film.

En dacht je nu echt dat een paard, dat schrikt de benen neemt en in een veld vol met kniehoog gras staat, niet gaat staan te eten?
En dat hij - als hij echt zo getraumatiseerd is, dan wel ineens naar de trainer toekomt?

Het mooiste van de Horsewhisperer zijn de plaatjes van Montana, want een prachtig landschap.
Verder is het hele verhaal bagger, en beslist niet representatief.
Zo jammer alleen dat mensen de film zien en dan op grond van de film denken te kunnen begrijpen hoe een paardenfluisteraar werkt.

De film heeft meer kwaad gedaan dan goed.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:11

Het voorbeeld van de Horsewhisperer heeft officieel: "flooding". Ook wel: "gedwongen confrontatie"

De belangrijkste overweging om te*kiezen* voor een dergelijke aanpak, ligt in de AARD van het probleem
Vaak is het nog de enige techniek die overblijft, wanneer een dier (of mens) uitgesproken getraumatiseerd is.
Flooding is een techniek (!!!) die je doorgaans alléén inzet, wanneer reguliere technieken (bijv desensibiliseren) niet (meer) werken.
( En NIET - zoals meneer van het Hof standaard schijnt te doen - bij het inrijden van groene paarden :n )
Wanneer je googled op "flooding" in combinatie met "psychology", vind je meer info.

Flooding is de techniek van "gedwongen confrontaties". Als iemand doodsbang is voor liften kan je hem opsluiten in een lift net zolang tot het over is. Je MOET er echter dan wel voor zorgen, dat de persoon er dan geen nadelige gevolgen van ondervindt, in de zin van verwondingen. (al dan niet ontstaan door paniek oid). De persoon ervaart een vloed (flooding) van angst, maar deze angst raakt dan uiteindelijk uitgedoofd. Je MOET ook pas stoppen ná uitdoving, anders maak je het erger...

In de film "the Horsewhisperer" werd het zwaar getraumatiseerde paard (Pilgrim) eindeloos door Tom normaal gedesensibiliseerd, voor alles wat hij ooit gekund had. (Paard Pilgrim werd dus opnieuw ingereden etc etc). En dat leek te lukken. Tot de grote dag, waarop het meisje Grace er weer op moest... Toen bleek - in de roundpen- dat het paard het meisje (Grace) koppelde aan het vreselijke ongeluk wat ze samen hadden meegemaakt... Wanneer het meisje hem naderde, begon het paard enorm te stressen. En was hij op slag alles weer vergeten, waar Tom hem doorheen geholpen had.

In het boek/film werd daarom *gekozen* om het paard op de grond te leggen.
Hulpeloos op de grond, moest het meisje toen boven op hem gaan staan.
Waardoor het paard dus kon ontdekkern, dat ook die situatie overwonnen kon worden....
Dat hij ook díe situatie overleefde, en dat het allemaal mee bleek te vallen...

Het boek legt het zelfs uit:
Tom uit de horsewhisperer- BLZ 304 schreef:
"wat hem (Pilgrim) net overkomen is, was het ergste wat hij zich kon voorstellen. En weet je wat er gebeurd is?
Hij heeft ontdekt dat het helemaal niet zo erg was. Zelfs dat jij op hem ging staan, was niet erg.

Het zwartste uur is dat, voordat het licht gaat worden. Dit was Pilgrims zwartste uur, en hij heeft het overleefd.
Begrijp je wat ik zeggen wil?"

Dit hierboven was dus ook een voorbeeld van "flooding"( alhoewel het woord niet gebruikt wordt in het boek.)
Buck Brannaman heeft trouwens zowel aan het boek als de film meegewerkt.
En NIET de pathologische leugenaar Monty Roberts, al claimt deze meneer dat wel. Bij twijfel: zie boek en film: MR wordt nergens genoemd).

Binnenkort komt er overigens een documentaire van Buck Brannaman uit.
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 25-10-11 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:18

bedankt voor de opheldering :j

Ik (en waarschijnlijk vele met mij) was er van overtuigd dat MR aan de verfilming had meegewerkt. Dat was dus blijkbaar ten onrechte.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:28

Ja dat was ten onrechte. Maar wel begrijpelijk dat je dat dacht. Monty Roberts staat namelijk zonder blikken of blozen op grote evenementen te verkondigen, dat hij verantwoordelijk voor "the horsewhisperer" was. Zijn autobiografie bevat echter zó veel (pijnlijke) leugens, dat zijn eigen familie een en ander in een boek toegelicht heeft. Dat boek heet http://horsewhispersandlies.com/ en maakt duidelijk, dat MR nogal van fantaseren houdt. Als je verder Googled op "Monty Roberts liar" kom je een aantal aanklachten c.q. processen tegen deze man tegen. Veelal over zijn leugens, maar ook over paardenmishandeling.

Wat betreft boek en film: in het boek staan de namen vermeld van hen die meegeholpen hebben. Daarin staat gewoon Buck Brannaman. MR wordt in het boek (uiteraard) nergens genoemd. Zelfde geldt voor de film: als je even ga zitten voor de aftiteling zie je Buck Brannaman voorbij komen. ( En wederom: nergens MR).
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 25-10-11 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:31

Is idd buck die heeft meegeholpen aan the horsewhisperer. Er is voor een stukje van de films zelfs zijn paard gebruikt omdat het niet lukte met het oorspronkelijke paard. Wordt verteld in Buck de film :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:00

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:01

Dankjulliewel voor alle informatie! Ik begrijp het nu al veel beter en ik heb niks meer tegen deze methode :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:51

Leerzaam topic, ben het met jullie eens natuurlijk.
Ik dacht eerst zelf ook al, oh ben wel benieuwd wat voor methode
die man uit de horse whisperer heeft.
Maar dat was een tijd geleden, en als ik er nu logisch over na zou denken,
zou het idd ook niet kloppen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:21

Mooi om te zien in dat filmpje van Cassidy hoe ze dat paard laten liggen op zo'n rustige manier. Je ziet de overgave en de rust die het paard over zich heen krijgt. Ook leuk om te zien hoe de man het paard ook tussendoor steeds op zijn gemak stelt. Ik had daar inderdaad een heel ander beeld bij.

Die film van Buck zou ik best willen zien. Lijkt me super gaaf en leerzaam. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:31

Craig Cameron is niet de eerste de beste. Hij is oa de winnaar geweest van The Road To The Horse van 2010.

Wat hij in dit filmpje laat zien is Cowboy Horsemanship, niet iedere NH-er is er een voorstander van om zijn paard neer te leggen.

http://www.craigcameron.com/philosophy.shtml

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:35

Ik heb Craig volgens mij wel eens voorbij zien komen in de Parelli filmpjes. Het neerleggen van een paard zal ook niet mijn snel mijn voorkeur hebben, maar je ziet wel dat deze man de techniek uitstekend beheerst en het effect ervan. Mooi om te zien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:56

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele posts verwijderd, omdat er een "onder spam vallend" - bericht stond met bijbehorende reacties.