Hoe starten met 'trainen' van 2,5 jarige lomperd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShenaLH

Hoe starten met 'trainen' van 2,5 jarige lomperd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:43

Ik zit met het volgende; ik heb een tinkermerrie van 2,5 jaar. Het is echt een heerlijke knuffelbeer. Ze is alleen verschrikkelijk lomp. Echt 300% betrouwbaar en braaf, maar lomp. In de plaats van dommig noem ik haar dan maar liever even jong&onbenullig... :o Ze meet al zo rond de 1.50, dus om het voor iedereen gezellig te houden wil ik met haar aan de slag gaan. Voor de duidelijkheid, niet met zadeltjes of hoofdstellen, daar kom ik niet mee tot ze n jaar of 4 is. Het gaat mij om gehoorzaamheid en respect. Ze is zelfgefokt en heeft tot 4 mnd geleden in een verticale groep gestaan van 14 paarden in de leeftijd tot 22 jaar. Door omstandigheden nu hele dag op de wei, ook 's winters en in de nacht op stal. Ik heb haar redelijk veel in handen gehad, vastgezet ad muur en poetsen. Een enkele keer klein stukje bos aan de hand mee met haar moeder.
Maar nu. Mijn verleden bestaat uit dressuren en wedstrijden met goede kwpn sportpaarden van anderen. Deze kant heb ik heel bewust achter mij gelaten en gekozen voor genieten met en van je paard. Niet meer presteren en punten scoren, maar genieten van het bos en een blote paarde rug op z'n tijd. Een knuffel brengen en de tijd nemen om het paard in z'n ogen te kijken.

Maar dan is het nu zover dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb een schat van een merrie waar ik mee aan de slag wil, een die echt niet reageert op een slingerend touwtje voor z'n neus of een paar vingers in d'r zijde. Sterker nog, wijken voor mijn 75 kg druk vindt ze geen noodzaak... Ik wil geen zwepen of geschreeuw gaan starten, maar heb tips nodig. Welk type instructie, materiaal of boeken... Waar moet ik beginnen om respectvol tòch indruk te maken?

Ik hoor jullie graag!

Groetjes Lianne

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:51

Koop de boeken van emiel, daar staat stap voor stap opgeschreven hoe je moet beginnen. Zie profiel voor de resultaten :+

Morrie

Re: Hoe starten met 'trainen' van 2,5 jarige lomperd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:05

Je noemt wijken voor druk, dus ik neem aan dat je die kant op wilt. Ik adviseer je contact op te nemen met een Parelli instructeur die je kan leren hoe de fases van druk liggen bij jouw paarden.

Ik heb zelf een Noriker die te lomp voor woorden was en overal doorheen denderde, nu reageert hij als ik alleen maar naar hem kijk of hem heel licht aanraak. Het kan echt, als je maar even weet HOE.

Verder heb ik de oude Parelli pakketten doorgewerkt en ik kan nu wat ik altijd gewild heb: een paard dat veilig is in de omgang en veilig buiten rijden, meer wil ik niet.

Op deze site staan alle instructeurs op een rijtje,je hebt keus tegenwoordig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:28

Ik zeg: koop het parelli pakket. Het is wat mij betreft DE manier het respect van je paard te winnen, zonder het te moeten afdwingen. Het spel staat voorop, maar wel met jou als leidinggevende.

ShenaLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:17

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te horen dat er een toekomst ligt ;-) Ik zal eens serieuzer kijken naar de parelli stof. Ik hoor Emiel en Pat Parelli door elkaar, is dat vergelijkbaar?

Als iemand tips heeft over tweedehands spullen hoor ik het graag.

groetjes,
Lianne

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:24

ik heb beiden gedaan, maar vind voest duidelijker en meer op lichaamshouding gespitst.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:18

Ik zou zelf Parelli pakken. :j

ShenaLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:12

Juist ja, helder, haha...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:17

Denk dat je gewoon eens wat moet lezen in de boeken en er zelf een soort training van moet maken. Ik vind pat parelli erg goed, maar voest heeft ook erg goede dingen. Sommige lijken op elkaar, anderen verschillen.
Je moet het ook vooral met eigen gevoel doen en op het paard letten, waar reageerd die wel of niet op.

Gewoon veel lezen, filmpjes bekijken op youtube en eventueel een instructrice, maar hiermee heb ik geen ervaring.

ShenaLH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:11

Ga ik ook doen, ik zoek eruit waarvan ik het gevoel heb dat het bij mij en m'n smurf past. Bedankt.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:04

Ga naar de Parelli-introductiedag door Humphrey Dirks in Aalten, 25 min. vanaf Arnhem.

Voor meer bijzonderheden: kijk op www.parelli.nl

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:45

ik raad de bovengenoemde ideeen niet af, geheel niet. Maar ik denk dat je wat vergeten bent.
Een tinker is niet anders dan een kwpn'r. Ik denk dat jouw probleem is dat je niet goed weet hoe je je boodschap moet overbrengen en een beetje onder de indruk bent vaan haar gemakkelijke instelling. Tinkers zijn gewoon (over het algemeen) een tinkje gemakshalver dan een warmbloed. Het zijn dingen die je moet leren. Druk haar zachtes op haar buik/ribben en trek haar aan haar halster opzij dat ze wel opzij moet. Gaat ze opzij, beloon haar dan. Doe dit een aantal keren, totdat ze de link met het drukken en opzij gaan gaat leggen.
Mijn stinker van 2,5 die ziet hier ook niet altijd de noodzaak van in om opzij te gaan. Maar het is gewoon een kwestie van oefenen. Sommige paarden zijn heel gevoelig voor dit soort dingen en andere die laten gewoon alles over zich heen komen. Ik kan springen en gillen in de box van mn tinker en dan staat ze mee aan te kijken alsof ik gek ben. Op nieuw terrein is mevrouw ineens een volbloedje en heb ik gewoon voor de veilige maatregel gekozen (bit) maar voor de rest gebeurd alles met halster. Het zijn dingen die ze moet leren en ik hoop dat als ze genoeg ervaring heeft opgedaan dan we het bit ook weer achterwege kunnen laten. Maar goed, mijn top om te beginnen zou zijn, leer haar dingen aan zoals je een veulen zou aanleren. Gewoon simpel en veel belonen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:55

Wat zou een ander paard doen die boven haar in de rangoorde staat om haar opzij te zetten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:58

Ik zou Clinton Anderson doen. Maar aangezien je waarschijnlijk niet weet wie dat is, zou ik Parelli adviseren. En laat er door iemand een basis inbrengen die weet waar hij mee bezig is, niet zelf gaan doen! Een op te leiden paard kan maar beter bij iemand belanden die door durft te grijpen in een intensiteit die aankomt. Als je beginnend bent in Parelli, doe dat dan op een paard dat al een basis heeft gehad.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:03

Zoek bokt even af en vraag of je bij mensen mag kijken als ze met hun paard bezig gaan. Jij haalt er dan uit wat je aanspreekt. Doe wat goed bij je past! Clinton, Parelli, Voest, Nhalanta, Hempflig (of zo iets) of op z'n boeren hussemus. Kijk wat je aanspreekt en wat bij je paard past ;)

mara2579

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:07

Mijn Noriker is ook ontzettend gevoelig en met kleine signalen te sturen. Wel ben ik streng met afstand houden, niet in persoonlijke ruimte komen, dat weet ze ook.