Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
troi schreef:Ik denk dat als je dat zou willen doen alles staat of valt met je goede voorbereiding. En het moet kunnen, toen het eerste paard getemd werd waren er ook nog geen zadels per slot van rekening. Vraag is hoeveel geduld jij hebt en hoeveel blauwe plekken je er voor over hebt, je bent toch op een indirectere manier aan het communiceren met je paard dat lijkt me wel nadelig als je nog in het opleidingstraject zit.
Citaat:Het is niet zozeer dat er een voordeel aan vast moet zitten. Het zou meer voor mezelf zijn dat (en een beetje ter bewijs voor de wereld) dat dat te bereiken valt. Zonder dwang, puur en alleen samenwerking. Dan heb ik voor mezelf toch het ultieme rijden bereikt. (Kan op mijn paard ook wel zonder harnarcement rijden, maar dat is toch anders)
Sassol schreef:zie een paard maar eens opzij te douwen met je been)
Sizzle schreef:Natuurlijk kan het, de vraag is wat je er mee op schiet.
Een zadel is niet gemaakt om je paard te pesten en niet veel paarden zullen de eerste tijd de ruiter correct dragen. Probeer dan maar eens rugvriendelijk te draven als het paard de buikspieren nog niet goed gebruikt.
Hoofdstel of kaptoom geeft fijnere hulpen, dus duidelijkheid en dat kan heel rustgevend zijn voor een jong paard die keihard zijn best aan het doen is om het te begrijpen.
Als je denkt dat harnachement gelijk staat aan dwang dan heb je op een rare manier leren rijden in mijn ogen.