Imprinted veulen kopen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

Imprinted veulen kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:27

Hey hallo allemaal :)
Ik ben me langzaam aan het oriënteren op een veulen voor de toekomst en ik vroeg me af of iemand op bokt
ervaring heeft met de koop van een veulen wat geboren is bij iemand die volgen NH methodes met paarden omgaat?
Sinds ik hele fijne ervaringen heb gemaakt met volwassen paarden die als veulen zijn ingeprint (of misschien het het in NL anders?)
is dat wel iets waar ik heel veel waarde aan zou hechten.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zou je dit als voorwaarde kunnen stellen als je een veulen koopt wat nog geboren moet worden?
Ik heb al heel wat paarden ervaring, maar op veulen(koop) gebied ben ik nog een beetje een leek :)

Let me know, ik ben erg nieuwsgierig!

Groetjes!

Mindfields

Re: Imprinted veulen kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:37

Het allerbeste is een veulen wat vooral de eerste maanden met rust is gelaten, maar waarbij er veel aandacht is besteed aan de moeder in die periode. Dat zorgt voor de meest evenwichtige veulens, die later de fijnste paarden in de omgang zijn.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:13

Ik heb mijn veulen toen helemaal met rust gelaten, 5 maanden bij mams en daarna gelijk de koppel in, in mijn ogen is dat de beste NH methode die er bestaat voor zo'n jong ding, laat ze eerst lekker van hun vrijheid genieten in een weitje ga daarna lekker met hem bezig zijn op de manier zoals jij denk dat het best bij jou en je paard past, maar de eerste 3 jaar gewoon geen enkele methode hanteren, de natuur is de beste methode voor hem of haar!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:15

tja, wat versta je onder inprinting? Mijn veulen heb ik toen het net geboren was op deze aardbol begroet, toen ie een dag oud was naar de wei gedragen (hij liep steeds de verkeerde kant op ;) ) en toen ie 2 dagen was "liep" ie aan een halster....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:19

Gewoon doen wat je het beste lijkt.
Als het nodig is dat moeders weer gedekt moet worden met een veulen aan de voet. Hup, leren ze gelijk halster om en in de trailer. Moeten ze worden ontwormt; hup spuit erin.
Moeten ze naar een ander weiland; halster om, touwtje eraan en aan de hand in een ander land.
Kortom, gewoon doen wat nodig is. In alle rust en niet te moeilijk en vooral niet onzeker over doen.
Dat werkt al jaren bij mij het best.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:20

halster om en in de trailer hoeft de moeder niet voor gedekt te worden hoor ;)

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:20

Thanks voor de snelle reacties.
Wat ik versta onder imprinting is dat een veulen een uur of 6 na de geboorte gehanteerd wordt, daarmee bedoel ik aanraking en dingen als in z'n mond kijken, op z'n hoeven kloppen e.d. zodat het veulen op een hele softe manier al een keer alles wat hij later tegen gaat komen, heeft ervaren. Zo is dat gegaan met de paarden die ik ken en die zijn werkelijk waar super. Daarna zijn ze gewoon met rust gelaten, lekker veel op het land met leeftijdsgenoten e.d. Het gaat mij echt om die eerste aanrakingen.

@ Stef,was jij in goed contact dan met de fokker? :) Anders krijg je zoiets niet voor elkaar denk ik?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:23

stef schreef:
halster om en in de trailer hoeft de moeder niet voor gedekt te worden hoor ;)

Bij mij wel ;) Anders is er geen noodzaak voor een halstertje bij mijn paarden/ pony's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:23

Bij de ene was ik de fokker, en de andere (mijn haflo) is hier op stal geboren en heb ik later over genomen.

Het echte imprinting zoals idd met 6 uur zn oren in, zn mond in, zn kont in (jaja, want hij zal ooit getempratuurd moeten worden) vind ik overigens zwaar overdreven en erg belastend voor een diertje wat net het levenslicht heeft gezien.
Over het algemeen zijn zulke rare fratsen ook helemaal niet nodig en als je gewoon normaal met je paard om gaat, mag je al die dingen gewoon doen.
Ik heb geen imprinting gedaan, en toch mijn veulen met 3 mnd zonder enige verdoving of praam of weet ik veel kunnen scheren.
Gewoon kwestie van veel "mee bezig" zijn

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:31

Onderzoek heeft uitgewezen dat inprinting in de eerste uren de moeder-veulen relatie ernstig kan verstoren. Ik zou zo'n verzoek als fokker zijnde dus niet inwilligen.
Daarbij de nuancering dat er nogal veel verschillende mate van inprinting zijn.

Ik leer mijn veulens wel voetjes geven, een halstertje om, vast staan, overal aanraken, maar gewoon in de eerste paar weken. Niet in de eerste uren. Ik geloof ook echt niet dat dat meerwaarde zou hebben.
Je hebt de rest van zijn leven nog de tijd om hem/haar van alles te leren!

Zeker met de hele fanatieke inprinters (in mondjes kijken, dekensingeltjes om, vingers in anus en/of vagina, voetjes scheren, sjabraken op rug etc. in eerste uren!!) geloof ik eerder dat het tegenwerkt, dan mee.

EDIT: Dus helemaal eens met Stef

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:01

Het is helemaal onderzocht met drie groepen veulens, ene groep is dagelijks in de hand geweest en aangeraakt, andere groep helemaal niks aan gedaan en bij de andere groep werdter dagelijks veel aandacht aan de moeders gegeven. Die laatste groep bleek de makkelijkste veulens(later ook als volwassen paarden) te geven met het meeste vertrouwen in de mens.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:03

Thank you thank you thank you :)
Hier heb ik wat aan!

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:03

Mindfields schreef:
Het is helemaal onderzocht met drie groepen veulens, ene groep is dagelijks in de hand geweest en aangeraakt, andere groep helemaal niks aan gedaan en bij de andere groep werdter dagelijks veel aandacht aan de moeders gegeven. Die laatste groep bleek de makkelijkste veulens(later ook als volwassen paarden) te geven met het meeste vertrouwen in de mens.

Heb je een referentie van dit onderzoek? :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:04

Mindfields schreef:

Daar haden ze voor mij geen onderzoek voor hoeven doen. Het is toch wel bekend dat een veulen vertouwd op zijn/ haar moeder? Wat moeder normaal vindt zal veulen ook normaal gaan vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:05

Mindfields schreef:

Erg eenzijdig, er speelt namelijk veel en veel meer mee (bloedlijnen, huisvesting, voeding, etc etc etc etc)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:10

ik ben wel voor wat inprinting
leer die hengstjes gelijk even dat je aan hun koker mag komen, scheelt een hoop getrap als je dat op latere leeftijd nog moet leren, sommige zijn behoorlijk preuts
maar overdrijven is ook een vak

ik denk inderdaad dat handmakke merrie's vanzelf aan de veulens meegeven dat mensen leuk zijn

ik heb de nodige veulens gekocht op 4 maanden oud en de meeste kenden eigenlijk niks maar hadden wel moeders waar ook mee gereden werd dus veel gewend

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:10

Heb me net rotgegoogled maar kan het zo snel niet terugvinden, het onderzoek is in elk geval gedaan door het proefbedrijf paardenhouderij in lelystad.

Stef: Proefbedrijf heeft in elk geval veel verschillende bloedlijnen, en ze doen die onderzoeken niet met maar 5 paarden :)

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:11

stef schreef:
Mindfields schreef:

Erg eenzijdig, er speelt namelijk veel en veel meer mee (bloedlijnen, huisvesting, voeding, etc etc etc etc)

Ik neem aan dat alle groepen verder exact hetzelfde zijn gehuisvest, zodat er geen externe variabelen een rol speelde :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:12

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:49

ach, het gros van de paarden hier heeft geen imprint training gehad en er is maar een enkeling die het echt heel erg vervelend vind als je aan de koker komt...
Sorry, ik ben meer van: Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. En heb toch altijd vrij makkelijke paarden...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:55

stef schreef:
Sorry, ik ben meer van: Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. En heb toch altijd vrij makkelijke paarden...

Precies! Net zoals ik erover denk ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:31

Mijn paarden zijn in de eerste uren alleen visueel in contact geweest met mensen en leukere paarden had ik me ook niet kunnen wensen. Ik denk dat die "inprinting" vrij weinig doet mbt. het karakter van je paard op latere leeftijd. De opvoeding als veulen daarentegen is wel erg belangrijk.

Ik ben dan ook van mening dat die "inprinting" meer kapot maakt dan goed doet, ivm stress ed.

EDIT: wat heeft dat trouwens met NH te maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:22

Imprinting komt uit de USA overwaaien.
Daar hebben ze vaak kuddes met honderden paarden
De jonkies komen daar niet veel in handen
Dat betekend dus dat je ze heel groen in handen krijgt op de leeftijd dat ze ingereden moeten worden.
En dan heb je er een flinke kluif aan.
Er is zelfs een grote ranch die veulens aan een ezel vastbindt als ze halstermak gemaakt moeten worden. Zie ik niemand hier in Nederland doen.

De situatie in Nederland is compleet anders.
Hier komen paarden regelmatig in handen, kun je ze een basis geven, wennen aan voetjes geven, wijken voor druk, halster om.
Als de basis er eenmaal inzit, lekker inscharen, niet te veel mee doen.

Imprinting volgens Dr. Miller (want hij heeft het allemaal een beetje uitgevonden) is in principe het veulen binnen de eerste twee uur na de geboorte overal aanraken, tot hij in je handen ligt te pitten. De eerste twee uur (en niet zes uur) gaat het veulen iedereen die het ziet als tweede moeder zien. Zes uur is te laat. Dat betekend niet dat hij niets kan leren, maar hij zal je niet als tweede moeder zien.
Miller werkt met het veulen het liefst als hij net geboren is.
Het liefst nog voordat hij gaat staan. En ik ben van mening dat de band van moeder en veulen, en de biest die ze eerst binnen moeten krijgen heel belangrijk is. Laat merrie met veulen met rust. Eerste halster kan met een aantal dagen...en niet meteen als ze nog half in de moeder hangen.
Bovendien kun je imprinting ook op latere leeftijd doen, maar dan heb je meer kracht nodig. Bijv. om een paard neer te leggen. Als je imprinting verkeerd doet, dan kun je daar hele vervelende paarden aan overhouden.

Dus als je nu vraagt: paard waar imprinting mee is gedaan of paard zonder imprinting....als het paard me aanstaat heb ik liever dat er geen imprinting mee gedaan is. Dan kan er ook niets verkeerd zijn gegaan. Het is een verkooppraatje, paard wordt er echt niet meer waard door.

Maar wat filmpjes:

http://video.google.com/videoplay?docid ... +learning#

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

http://www.youtube.com/watch?v=Q6QAVsHO ... re=related

Wat filmpjes met een veulen waar (correcte) imprinting mee is gedaan.

http://www.youtube.com/watch?v=y3-qSr5k ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=CcOUT9KG ... re=related

Ook een paard waar geen imprinting mee gedaan is, kan heel zoet worden. Kwestie van kundig mee omgaan en een goed opleidingstraject geven. En daar wordt maar al te vaak op beknibbeld.

Dus veulen met imprinting? Liever niet. Goed opgevoed? Altijd.

En btw: noem jij dit foal imprinting? Voor mij is dit gewoon opvoeding, er gaan niemand vlak na de geboorte meteen over ze heen, wordt allemaal spelenderwijs aangeleerd.

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=r3Wm1O5w ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=_8I98-bK ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:12

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:21