Weet iemand over wie ik het heb? Een Russische (?) NH auteur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sequoia

Weet iemand over wie ik het heb? Een Russische (?) NH auteur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 01:48

Een aantal jaren geleden stond in Bit een kort stukje over een man en ik kan me niet herinneren hoe hij heette... Wie weet over wie ik het heb?

Het was een man van Russisch of Slavische afkomst geloof ik, die actief was binnen allerlei terreinen, o.a. paarden en schrijven/journalistiek, etc. (creatieve duizendpoot). Hij had een bijzondere visie op paarden en respect voor paarden, een soort van Natural Horsemanship maar nog 'een stap verder' om het zo maar even te stellen. Zijn respect voor paarden ging heel ver. Ik denk dat hij zelfs het rijden min of meer in vraag stelde en zeker het 'gebruiken' van een paard op een toch iets diepere manier dan "gewone" NH.

Hij had geloof ik net een boek uitgegeven en naar aanleiding daarvan het stukje in Bit.

Ik weet dat niet veel is, maar ik hoop dat iemand deze beschijving herkent. Ik weet dat ik toen benieuwd was naar zijn visie, maar door omstandigheden heb er toen niks mee gedaan...

Bedankt!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 04:21

Denk dat je deze man bedoelt:

Alexander Nevzorov is voornamelijk bekend geworden via zijn website. Op die website uit hij zijn kritiek op hoe men tegenwoordig met paarden omgaat. Nevzorov vindt het niet kunnen dat paarden pijn worden gedaan met bit, zweep en sporen. Hij is tegen elke vorm van geweld, zijn paarden worden dan ook slechts getraind met een aanwijsstok en een halsring. Het aanwijsstokje is uiteraard niet bedoeld om mee te slaan, slechts om aanwijzingen mee te geven. Nevzorov heeft verschillende boeken en films uitgebracht. Hij kwam bij het grote publiek onder de aandacht toen zijn eerste film uitkwam: "The Horse Crucified and Risen". Hierin liet hij voornamelijk zien hoe er tegenwoordig om werd gegaan met paarden. Hij heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de geschiedenis van het bit en de invloeden van al dat geweld op een paard. De film shockeerde velen, en werd opgekocht door twaalf verschillende landen. Het gelijknamige boek kwam eerst uit in Rusland en is later ook vertaald naar het Engels.

Hij staat in de WIKI van bokt!
http://www.bokt.nl/wiki/Alexander_Nevzorov

Grz Sabina

Sequoia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:20

Ja, dat moet 'm zijn! Leuk! Bedankt! Ik ben benieuwd meer over zijn visie te weten te komen...

Nogmaals bedankt!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:50

Ik heb 2 dvd's van hem en heb daar zeker wel dingen uit opgestoken. Zijn mening over bepaalde zaken is iig heel duidelijk.

TurdusMerula

Re: Weet iemand over wie ik het heb? Een Russische (?) NH auteur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:30

Hij heeft ook een eigen forum, dan kom je zeker meer over zijn visie te weten. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:26

Hij heeft ook een eigen school, is moeilijk om daar toegelaten te worden.

Er staan ook wat anti-bit filmpjes op Youtube...

Voor het gemak even een quote van mezelf uit een ander topic.

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xf ... e=youtu.be

Nevzorov is een voorstander van bitloos en zadelloos rijden.
Hij heeft in Rusland een eigen school, waar je niet zomaar op toegelaten wordt.
Maar hij reed oorspronkelijk met bit en is daar in het verleden ook niet erg zachtzinnig mee omgegaan.
In zijn kruistocht tegen het rijden met bit is hij iig onvermoeibaar.

http://www.youtube.com/watch?v=nCHtXDreH_0

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_s ... re=related

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 04:17

Heftig die filmpjes, stof tot nadenken!!

Grz sabina

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:19

Deze man is voor mij een echte eye opener geweest een aantal jaar terug. Erg inspirerend :j ! Zijn eigen forum is ook interessant inderdaad, maar daar ben ik vanaf gegooid, je moet er namelijk echt actief zijn inplaats van alleen lezen...