Natural Horsemanship met vz-paard, hoe het beste aanpakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Natural Horsemanship met vz-paard, hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:33

Hallo,

eindelijk, EINDELIJK heb ik het geluk verzorgpaarden te hebben waarmee ik mag doen en laten wat ik wil! 3 Paarden die ik o.a. ook vrijheidsdressuur, Natural Horsemanship etc, mag toepassen en ermee trainen.

Nou ben ik door de jaren heen echt verzopen geraakt in de verschillende mogelijkheden van NH en zie dus door de bomen het bos niet meer, daarnaast zit ik ook vast geroest in het idee dat ik 'het niet in me heb' wat natuurlijk onzin is. Ik heb dat gevoel alleen maar omdat ik niet weet hoe ik het zou moeten doen.

Nou rijd ik al 18 jaar paard, waarvan ik 14 jaar lang al verzorgpaarden doe, daarnaast heb ik paarden getraind, doorgereden en heb ik vaak te maken gehad met moeilijke paarden die ik met een zachte hand toch weer 'in de hand' kon krijgen. Ervaring met paarden is er dus voeldoende en ik voel paarden goed aan. Ik heb jaren op maneges gereden maar heb desondanks altijd een zachte maar concequente hand gehouden en heb op het moment met één van de paarden die ik verzorg (en ook het meest heb gereden) een dusdanige band dat ik het paard volledig met mijn gewicht kan rijden. Ik hoef maar te denken wat ik wil en hij doet het.
Discussie over ervaring met paarden en hoe anders het is van manege rijden is dus niet nodig :p.

Helaas heb ik het geld niet om echt lessen te volgen of NH dagen bij te wonen, ik ben dus gebonden aan boeken en filmpjes, wat mijn hele keuze er gewoon niet makkelijker op maakt. Mijn vraag is dus als volgt: Welk type NH is het meest geschikt voor mij?

Bitloos rijden: Dat hoeft van mij niet. Misschien dat ik het ooit ga doen maar, ik leer de paarden die ik rijd te stoppen op commando. Ook al heeft het paard een bit in zijn of haar mond: Ik gebruik het niet, behalve in noodsituaties of bijvoorbeeld bij dressuur/springlessen (die ik nouwelijks volg, ik ben een echte buitenruiter. Ik ben meer van de endurance, en trec bijvoorbeeld lijkt mij erg interessant.) Daarnaast ben ik er van overtuigd dat, zolang men met beleid omgaat, het bit helemaal niet zo'n martelwerktuig is. Het ligt simpelweg aan de manier van gebruik. Dus bitloos hoeft van mij niet.

Ik heb beschikking over een kleine bak waarin gestapt en gedraaft zou kunnen worden, het is echter niet bedoeld als bak, het is meer een paddock. Grondwerk is dus prima, wat werk op de rug van het paard ook, longeren zou ook nog kunnen, maar dressuurmatige oefeningen, daar is het gewoon echt te klein voor.

Het meeste van de training zal ik alleen doen. Ik kan altijd hulp vragen bij bepaalde delen van de training, maar die hulp heb ik niet elke keer. Daarnaast ben ik daar 2 tot 3 keer per week waarvan ik 1, misschien 2x zou oefenen. Dus dagelijkse training is geen optie.

Ik werk het liefst van A tot Z, stap voor stap. Dus geen losse oefeningen die ik naar voorkeur kan invullen, ik wil echt alles stap voor stap door kunnen werken van het allereerste begin van het boek tot het allerlaatste.

Ik heb dus beschikking over 3 paarden.

Paard 1 Een kruising KWPN/Draver ruin, een introvert paard, het paard dat ik het meeste rijd, heel gevoelig paard, leert snel, onder het zadel vrij pittig (in de zin van voorwaarts), maar anders de rust zelve. Hij is slim, maar het is wel het type paard dat zoiets heeft van 'ik kan zelf wel bepalen of ik iets nodig vind of niet' we voorzien dus een beetje dat hij zoiets gaat hebben van, 'ja prima, was weer leuk voor vandaag, ik ga nu weer lekker grazen ok?' Niet zo geinteresseerd dus.

Paard 2 Dan een haflinger, eentje die naar ons idee wel wat geschikter is voor NH, maar ik rijd dit paard zelden tot nooit, ik heb (nog niet) echt een band met hem en hij wordt altijd door anderen gereden als ik er ook ben. Hij is dus nagenoeg altijd 'bezet'. Karakterbeschrijving: Op het eerste gezicht lijkt hij een lieve ouwe sul, maar het is toch echt een haflinger. Hij heeft zo zijn streken (zoals je benen achter een boom haken). Hij lijkt wat sloom, maar als hij wilt en je houd hem actief van het begin dan kan hij verrassend explosief zijn.

Paard 3 Uiteindelijk nog een KWPN merrie, lief dier, maar heel pittig. De minst makkelijke van het stel. Heeft Z dressuur nationaal gereden en kent dus al een aantal trucjes. Ze staat er sinds kort en is nog vrij hard in de mond en zeer explosief onder het zadel als ze de kans krijgt. Het woord stop heeft ze niet echt van gehoord. Ik rijd haar af en toe (tot op heden nog maar 2 keer) en ik heb haar vertrouwen nog niet helemaal kunnen winnen. Ook zij is vaak bezet als ik kom. Echter minder als de haflinger.

Goed, dus 3 verschillende karaktertjes. Ik kom het meeste te werken met het eerste paard, maar ik zal ook met de anderen bezig zijn.
Aan de hand van alle informatie die ik heb gegeven en zeker ook de uiteenlopende karakters van de paarden en mijn gebrek aan ervaring met NH: Welk type NH zouden jullie mij aanraden? Ik zou graag in de loop van de tijd de paarden alles willen leren, dus van piaffe tot -ja- ook stijgeren. Don't worry, hier heb ik toestemming voor en heb genoeg ervaring met paarden en ben concequent genoeg om dit aan te kunnen. Daarnaast ben ik ook zo dat, als het niet goed aanvoelt (b.v.b gebrek aan vertrouwen) ik aan zoiets niet begin.

Nou, ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en ik hoop echt dat er één soort NH met vlag en wimpel wint want dat zal het een hoop makkelijker voor mij maken!

Thanks voor het lezen, ik kijk uit naar jullie reacties!

tamary

Re: Natural Horsemanship met vz-paard, hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:00

structuur en stap voor stap is Parelli en rekening houdend met de verschillende karakters kan dat met alle 3 de paarden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:52

Thanks, ik zie dat parelli meerdere boeken heeft. Is er eentje (zo volledig mogelijk) die je me zou aanraden?
Parelli programma is een project voor als ik eens een rijke vent vind ofzo :p.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:55

www.parelliconnect.com 1e 30 dagen zijn gratis (ook toegang tot level 1 filmpjes) en digitaal lid savy club is iets van 8 dollar/euro per maand.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:07

NA >> NH

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:12

er is 2e hands genoeg van Parelli en co te vinden voor schappelijke prijzen. Zelf ben ik ook ooit met alleen het boek van Parelli begonnen, daarna wat VHS banden en later wat demonstraties. Je kunt er genoeg uithalen zonder meteen een cursus te moeten volgen voor veel geld. Op youtube staat ook veel inspirerend materiaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:27

Xyris schreef:
Thanks, ik zie dat parelli meerdere boeken heeft. Is er eentje (zo volledig mogelijk) die je me zou aanraden?
Parelli programma is een project voor als ik eens een rijke vent vind ofzo :p.

Parelli heeft maar een boek. Is met verschillende covers uitgegeven.

En of Parelli prijzig is? Ik vind van niet. Het is een investering in jezelf, en kennis kan niemand je meer afpakken. En als je het even bedenkt dat je met een pakket een instructeur in huis haalt die ieder moment van de dag, 365 dagen per jaar, op een tijdstip dat jij dat wilt voor je klaarstaat, en dat voor de komende 50 jaar of langer...is het dan nog steeds te duur? En welke spullen die jij nu zou aanschaffen, gaan 50 jaar of langer mee?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:22

Ja heb je ook gelijk in, het is nu alleen een beetje kiezen of delen, heb al een rits van 5 verschillende opleidingen op me wachten (zelfstudie) en tsja, financieel en tijdswijs gezien moet ik keuzes maken... Vandaar het idee om, zolang ik vz-paarden heb, met boeken te werken. Maar moet me er toch meer in verdiepen.

Ps, Hempfling. Ik weet dat hij omstreden is, ik denk ook niet dat ik zijn opleiding zou volgen, maar zeg ik het nou goed dat, meneer ontzettend goed weet waar hij mee bezig is, inderdaad een natuurlijke taal gebruikt, maar gewoon echt geen reet snapt van hoe je iets normaal uit moet leggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:28

Ik zou zeggen, haal eens een boek van hem uit de bieb en kijk of je er wat van snapt.

Er zijn wat topics met stukjes uit zijn boeken hier op bokt, lees dat eens door, geeft ook een indruk hoe hij dingen formuleert.

Meest recente topic over KFH, beter gezegd over zijn nieuwste boek.

[NH] Het paard zoekt mij

En ook de moeite waard om door te lezen:

[NH] Het doden van de ziel

[NH] Hempfling vs. Roberts

[AR] [NH] Klaus Ferdinand Hempfling

[NH] wat vinden jullie van Hempfling?

En een ZEER interessant artikel over de beste man, helaas in het Duits, en ik ga het niet compleet vertalen.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm