yo yo lukt niet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

yo yo lukt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:24

de friendly gaat goed,purcupine ook en driving redelijk... Nu startte ik met de yo yo game,maar bij fase 3/4 loopt ze snel zijwaarts weg. Ik laat haar dan naar mij draaien en stoppen,even friendly en weer proberen. maar ze blijft zijwaarts weglopen. wat doe ik fout of wat kan ik het beste doen???

tamary

Re: yo yo lukt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:39

Krijg je haar met driving en porcupine wel (recht) achteruit?

Sommige paarden hebben veel moeite met lang achteruit lopen, zeker in het begin door onzekerheid. Minder passen vragen, paard confident houden en langzaam afstand opbouwen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:41

twee prikpaaltjes met een draadje parallel aan een hek zetten en je paard daartussen en dan yo yo. Dan moeten ze wel recht achteruit en snáppen ze ook sneller wat de bedoeling is ;-)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:33

Het kan ook teken van dominantie van het paard zelf zijn, achteruit lopen is nl echt iets dominants om te vragen, als je haar met porcupine wel achteruit krijgt, kan dat ook komen omdat je toch dichterbij staat. Zodra je dan een stap achteruit zet en jij blijft staan zal ze een gat zien en denken "nou ik ga mooi niet voor joú achteruit" probeer dus echt standvastig en goed leiderschap te tonen

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 18:04

ze gaat met porcupine wel achteruit maar niet van harte. idd goed idee om haar ergens tussen te yo yo-en. (maar dan wordt het ook direct een sqeeze game toch?

Hoe ver weg kan ik dan het beste staan? bedenk net ook dat ik wel ver van haar af stond... driekwart leadrope ofzo en waarom ik dat deed weet ik eigenlijk niet..

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:37

Eigenlijk zou je moeten blijven doorgaan met fase 4 totdat ze achteruit gaat (ook al gaat ze eerst zijwaards) en dan onmiddellijk stoppen,
het touw bij wijze van spreken zelfs op de grond laten vallen.
In het begin is zelfs alleen al een gewichtsverplaatsing naar de achterhand al genoeg dan één stapje dan twee en zo bouw je het langzaam op.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:26

Mijn pony heeft ook een tijdje gehad dat ze liever zijwaarts ging dan achterwaarts, mijn instructrice heeft me toen geleerd haar gewoon nog meer naar achter te vragen. Hierbij dus een hogere fase gebruiken, en zodra ze dan alsnog een stap achterwaarts doet meteen rust. Ik deed htzelfde als jij, meteen de achterhand wegvragen zodat ze weer recht tegenover je komt te staan, maar mijn pony bleef dit doen. Bij mij heeft het echt geholpen, als ze nu dreigt zijwaarts te gaan ipv achterwaarts geef ik even een slinger met mijn leadrope en gaat ze netjes achterwaarts.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:16

tja ik zal dat eens proberen,maar ze lijkt bang te worden naarmate ik de fases opbouw en zodra ze opzij gaat heb ik ook niet het idee dat ze nog zal nadenken en alleen maar sneller weg zal rennen... Maar ik ga het wel proberen want ik kan me ook voorstellen dat als je doorgaat met fase 4,ze dan toch merkt dat rondrennen niet helpt en misschien dan achterwaarts weg wil lopen. Maar denk dat ik daarna heeeeel veel friendly moet doen om weer vertrouwen te krijgen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:36

Hangt er een beetje vanaf waar ze bang van wordt. Mijn pony is onzeker en vaak bang en onrustig in de bak als het bijvoorbeeld waait. Hoe strenger en duidelijker ik word in mijn hulpen, hoe rustiger ze wordt omdat ze dan mij meer als leider ziet, meer op mij gefocussed is dan op de omgeving en daar juist haar rust vind.

Ik zou persoonlijk toch doorvragen en zodra ze ook maar een klein pasje achterwaarts gaat ipv zijwaarts direct rust geven en zelf niks meer vragen. Ze gaan dit echt snel genoeg wel doorhebben, zolang jij heel duidelijk blijft vragen en op het juiste moment rust geeft.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 11:39

nou fleur is niet zo bang en onzeker van zichzelf,maar zodra ik bij fase 3 kom doet ze haar hoofd omhoog en neusgaten gaan wijder open en bij fase 4 gaat ze in snelle looppas opzij...
Maar ik zal het gaan proberen! :-)

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:48

Met mijn ruin heb ik soort gelijk probleem gehad, dat was in het begin echt een right brain introvert.. zodra ik iets teveel vroeg schoot hij in de stress..
Pasje per pasje naar achteren, zodra die van mij 1 of 2 passen naar achter deed jezelf afwenden en daarmee dus belonen en rust geven.
Dat ging ik verder opbouwen, en nu gaat hij met de vingerbeweging tot het einde van mijn lijn.
Dit heeft mijn instructrice aangegeven, en gaat nu dus echt super.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:02

ls1983 schreef:
de friendly gaat goed,purcupine ook en driving redelijk... Nu startte ik met de yo yo game,maar bij fase 3/4 loopt ze snel zijwaarts weg. Ik laat haar dan naar mij draaien en stoppen,even friendly en weer proberen. maar ze blijft zijwaarts weglopen. wat doe ik fout of wat kan ik het beste doen???

Je hebt haar nu geleerd dat als ze zijwaarts gaat, jij wel ophoudt. Je moet altijd door blijven vragen tot je het gewenste effect hebt.
Ik zou in het begin gewoon 1 stapje achterwaarts vragen, dan weer terug. En zo de hele tijd uitbouwen. Set it up for succes!

Ik zou niet met draadjes ed gaan werken, het paard moet het doen omdat jij het vraagt, niet omdat ie geen andere kant op kan.