pony heeft nogal een pittig loop tempo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Induna

pony heeft nogal een pittig loop tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:37

Hoi allen,

Ik ben benieuwd of iemand mij tips kan geven.

Sinds een paar maanden rij ik bitloos (barefoot) met m'n (verzorg)pony. Ik rij haar 2 keer in de week, andere dagen wordt ze door een ander meisje of door een volwassen man gereden (met hoofdstel/bit en zadel).
Sinds enkele weken rij ik nu ook zadelloos. Leen nu tijdelijk een BBP van stal, en ben ondertussen hard aan het sparen voor een eigen (van emiel voest).

De pony is best wel braaf zonder zadel, echter heeft ze nog wel een pittig loop tempo (ik kan het redelijk uitzitten, maar het blijft lastig).

Hoe zouden jullie het oplossen om de pony rustiger te laten lopen?
Ik probeer redelijk wat figuren te rijden met haar, de ene keer werkt het redelijk, maar soms haat ze alleen maar harder (en tja, blijf dan maar eens zitten).

Ben gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen :)

k4tink4

Re: pony heeft nogal een pittig loop tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:43

Leuk dat je op deze manier bent gaan rijden en zo te merken voelt je pony zich ook veel vrijer en heeft ze misschien daarom zon pittig tempo.

Hoe loopt ze normaal met bit? Is ze dan ook voorwaarts? En luisterd ze bitloos wel echt naar je, of is ze meer een losgeslagen raket? Zet je haar echt aan het werk, of is het meer wat ontspannen rondhupsen?
Verder kan het ook verzet zijn, soort van.. als ik gewoon snel loop is ze er eerder klaar mee en mag ik weer naar stal.

T zijn maar wat ideeen, verder natuurlijk de tip.. neem les van iemand die ervaring heeft in bit-/zadel-/boomloos.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:15

Met bit en zadel loopt ze nog pittiger..(soms is ze gewoon heel heet) alsof ze het dan niet helemaal snapt ofzo iets.

Bitloos reageert ze bij mij beter dan met bit, al wilt ze soms wel eens dor me heen (ik zet haar dan stil en vraag een paar pasjes achterwaarts).

Ik zet haar 9 van de 10 keer echt aan het werk! ik rij haar maar 2 dagen, en wil er wat moois uithalen. Na het echte werk is er vaak wel nog even tijd om wat rond te hupsen ;)

Dat stukje verzet zal het zeker zijn.. door pakken dan?

Ik zoek nog wel iemand (wie of wie, noord holland/zaanstad :D) die ervaring heeft met bit/zadelloos voor wat hulp. (zal al een hoop schelen).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:19

Waarschijnlijk komt dat geren eerder door haar onstabieliteit dan doordat ze erg heet is. Wanneer het moeilijk word gaan sommige paarden als ze hun evenwicht verliezen rennen (je hebt ze er ook tussen zitten die stil gaan staan bij onbalans). Veel in stap aan de balans gaan werken, neem les van iemand die weet hoe je een paard effectief recht kunt richten (je hebt ze er tussen zitten die daar niks mee doen namelijk). Wanneer in stap alles goed gaat, ga je beginnen met de overgang naar draf. En zo voorts.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:31

bedankt voor de tip! ik ga gelijk wat meer informatie ij elkaar zoeken over het recht richten en op zoek naar iemand die me daar bij kan helpen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:29

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:28

Ik weet niet hoe je rijd qua teugels als je rijd, wat naar mijn mening veel helpt is teugels losser maken, ipv belemmeren keuze geven, zodra ze gaat draven/galopperen natuurlijk terugnemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:40

Naar bitloos en zadelloos rijden moet je toewerken, gewoon zadel weglaten en alleen met halster rijden kan alleen als het voorwerk goed is gedaan. En dat voorwerk is: grondwerk. Hoe ver ben je met grondwerk? Zonder goede basis vanaf de grond maak je het je paard wel heel erg moeilijk. En als een paard gaat hollen omdat ze het niet goed begrijpt is "een keertje doorpakken" het meest verkeerde wat je kunt doen.

Als je begeleiding wilt bij grondwerk, neem dan even contact op met Trainingsstal Starnmeer, (www.trainingsstalstarnmeer.nl) die zitten vlak bij je in de buurt. Zij kunnen je verder helpen.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:42

Bedankt voor de link!

Ik rij niet alleen met een halster :S Dat gaat ook echt helemaal niet werken. Ik rijd sinds een aantal maanden bitloos (kaak gekruisd), dit werkt wel, pony reageert er goed op.

Ik ben me er zeker van bewust dat ik lessen moet nemen. Maar extra tips en informatie is nooit weg. En om alles nou zelf uit te gaan zitten zoeken.. daar is toch zo'n forum erg handig voor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:52

Waarom zou alleen met een touwhalster niet werken? Als de basisopleiding goed is, dan maakt het niet uit wat je aan dat hoofd hangt. Dan kan het zelfs helemaal zonder.

Basisopleiding op het adres wat ik hierboven genoemd heb is op touwhalster. Dat in aanloop naar het werken met bit. Maar als jij uiteindelijk dat bit niet wilt, dan hoeft dat niet.

Enfin, ik realiseer me dat het hier om een verzorgpaard gaat en je niet de enige die ermee omgaat. Wat jij er door anders te gaan trainen en rijden in gaat brengen, kan door een ander die er mee omgaat, teniet worden gedaan.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:22

Het is helaas niet mijn paard inderdaad..
Ik probeer te doen wat ik kan in die (spaarzame) 2 dagen. En probeer er het beste van te maken.

Ik probeer een nieuwe manier van rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:25

Is dat eerlijk tegenover het paard? Kun je niet beter een lijn trekken?
Als eigenaar van een paard zou ik toch willen dat iedereen die er op rijdt dezelfde rijwijze hanteert.
Het is al moeilijk genoeg voor een paard om de kleine verschillen te accepteren, maak de verschillen nou niet al te groot...

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:30

Ik denk het wel, als ik er bewust mee bezig ben wel.. (met les enz)
Echter met zadel en hoofdstel en bit gaat ze ook hard! (ook een stukje karakter denk ik). Ik heb wel gemerkt dat ze bitloos rustiger loopt, en zonder zadel soms rustig en soms hard.