Paard heeft me zonet stevig in de billen gebeten!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Paard heeft me zonet stevig in de billen gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:34

Na een paar jaar (door studies) mijn paarden enkel verzorgd te hebben en niet meer bereden, ben ik langzaamaan terug met wat grondwerk begonnen. Mijn Fjord loopt de laatste twee weken echter een beetje futloos. Ik ben gestopt met bijvoeren en nu staan ze enkel op gras (wel veel gras), dus ik vermoed dat dat de oorzaak is (de aanpassing enzo). Verder is ze wel heel gezond hoor, ze is niet ziek, gewoon wat gelaten, me dunkt.

Ze is echt een typische Fjord, dus probeerde ik haar zoveel mogelijk te motiveren met geen al te saaie dingen; zo kocht ik zo'n gigantische paardenbal en daar was ze zeer blij mee. Maar eens de aandacht stopt staat ze er maar een beetje te grazen. Het is alsof ze me plots saai is gaan vinden, terwijl ze steeds zo'n jolig, enthousiast paardje was (tenzij ze iets tegen haar zin moet doen natuurlijk :P)

Vandaag stond ze na het spelen naast me; ik was haar wat aan het krabbelen en boog me al aaiend over haar heen (ik ben 99 procent zeker dat ik voor haar de indruk wekte dat ik haar wou berijden, wat absoluut niet het geval was - nog niet tenminste) en plots gaf ze me een heel venijnige beet in mijn kont!

Aangezien ze zoiets nog nooit heeft gedaan, heb ik dan ook totaal geen idee wat ik met dit gedrag moet; ze heeft steeds een eigen willetje gehad, maar wel een hart van goud, en ze is zo'n ontzettend knuffelpaard... Vandaar dan ook mijn vraag, wat moet ik hiermee? Ik veronderstel dat ze het nog zal proberen doen bij die specifieke beweging en erg happig op zo'n nieuwe aanval ben ik niet, aangezien mijn hele bil blauw is :')

Wat zouden jullie hiermee? Negeren of weer uitlokken - en dan wat?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:38

Ik had een klap verkocht, ternminste, als het echt een 'aanval' was, paard hoord in geen enkel geval doelgericht en bewust te bijten. Meteen afstraffen! (Tenzij je haar op 1 of andere manier perongeluk pijn gedaan hebt natuurlijk)

Kan t niet zo zijn dat het niet echt als bijten was bedoelt? Al klinkt het uit je post wel als een doelgerichte gemene hap.. Maar als ik mijn fjord ga kriebelen, gaat hij regelmatig terug kriebelen, met zn tanden AUW! In dat geval niet afstraffen, maar als het echt een 'aanval' was zoals ik opmaak uit je post, zou ik dat zeer zeker afstraffen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:41

Je beschrijving lezende, kan het niet zo zijn dat ze je gewoon heel onhandig en wat te hard wilde terugkroelen? Zo'n kont geeft onbedoeld misschien meer houvast dan waar zij op gerekend had....
Ik heb datzelfde wel eens gehad met mijn haflinger: ik dacht dat haar terugkroelen op mijn heup wel een goed plan was maar zij zette daar ook mooi haar tanden in. Zij is niet gewend aan terugkroelen, heeft voordat ze in mijn bezit kwam een niet erg paardse opvoeding gehad, en zij probeerde op haar eigen onhandige wijze maar wat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:41

Die van mij krijgt direct een tik omdat hij al erg dominant is. Dus als hij mij bijt of zonder toestemming met zijn mond tegen mijn hoofd aan komt, reageer ik er direct op :j dmv tik tegen borst of de rug van mijn hand tegen zijn zijkant van t hoofd aan. Ligt er maar net even hoe ik sta, wat ik vast heb oid. Soms is het met de hand, anders met het touw. En daarna mag hij ook direct even een stap achteruit doen, uit mijn persoonlijke zone ;) (maar dat doet ie al automatisch als hij een tik krijgt omdat hij het weet).
Negeren is nooit een optie bij een bijtend paard, dus als je het weer doet en bijt? Gelijk een correctie geven. Hoe? Dat ligt aan het paard. Zeer gevoelig paard kan een zwaai van een touw al genoeg zijn, maar bij een dwarser exemplaar is een tik vaak niet zo verkeerd.

Niets doen is iig zeker geen optie, want hij komt ongevraagd in je persoonlijke ruimte en bijt je. Dus dat is erg onrespectvol en mag je absoluut niet negeren.
Zelfs bij te hard terug kroelen mag je hem gerust een stap terug zetten, (niet perse tik hoor) dat je wel duidelijk maakt van: dit is te hard, kroelen is voorbij.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:54

Bijten = correctie geven. OOK als paard onbedoeld hard bijt (ivm terug kroelen) mag ie zeker weten dat het pijn deed en door baas niet op prijs wordt gesteld. Hij moet je grenzen weten, ook als de beet goedbedoeld was (kroelen)

Mij lijkt alleen dat kroelen niet met een volle hap begint. Meestel kriebelen ze dan eerst met de lippen en gaan dan zachtjes over tot kriebelen en dan kan er per ongeluk eens iets te hard worden gepakt (dan nog: laat merken dat het pijn doet)

Dus dit klinkt bij mij als een doelgerichte hap. OF omdat jij haar pijn deed OF omdat ze dacht dat er een steekbeest zat/ dan wel die zat er maar zat jij ertussen (zo had mijn paard tijdens het stappen een keer mijn voet te pakken :+ die was echt stomvebaasd haha) OF gericht chagrijnig bijten.

Als ik je hele verhaal lees zou ik paardlief toch eens na laten kijken ofzo. Paard klinkt niet happy, futloos en chagrijnig. Zou die tekenen toch niet negeren.

Sjors

Re: Paard heeft me zonet stevig in de billen gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:59

ik zou het gelijk een tik geven!
Zo van de week ook, in ging even naar de paardjes (aaien, wat brokjes geven, ect.), staat die kleine tussen de brandnetels, gooi ik zo een brokje op haar kont, draait ze om en valt ze mij aan! Ik zette een flinke stap naar voren, en een tik. Normaal doed ze dit ook niet
Dus voor de volgende keer: Geeft hem/haar(?) een tik. ;)

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:01

Mijn mening is ook dat wanneer een paar bijt, dit niet geaccepteerd kan worden of het nou bedoeld of onbedoeld was.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:35

Laat ik inderdaad de meerderheid volgen, dezelfde beweging maken en als ze helaas weer bijt dan maar een tik terug geven...

Nuja het was in ieder geval een echte hap, en geen gesabbel ofzo, ze moest er bovendien haar hoofd helemaal voor omdraaien en het was héél goed gemikt van haar.
Ook haar chagrijnig gedrag zal ik maar wat in de gaten houden, ze lijkt me kerngezond te zijn, maar je weet inderdaad maar nooit dat er wat scheelt en ze zich in feite niet lekker voelt.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:40

Als je het toch nog een keer gaat uitlokken := misschien kun je dan ook nagaan WAAR je haar dan precies raakt allemaal. Misschien dat je haar toch ergens pijn deed/doet bij het hangen (bijv dat je echt gewicht op een bepaalde plek op haar rug zet wat een pijnnreactie geeft) Zeker omdat je zegt haar weer wat meer op te pakken. Spierpijn? (Van longeren bijv)?

Is nog steeds niet de bedoeling dat ze je bijt natuurlijk, maar zou dit zeker even uitzoeken :j Ze wil je duidelijk iets vertellen. Dan wel: "baas ik heb geen zin" dan wel "baas ik ben niet lekker"of "baas ik heb pijn" (juist in combi met haar neerslachtige gedrag.)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:50

Ik had haar eerst overal gekamd, dus had ze ergens pijn gehad, had ze het toen denk ik wel laten merken... het is natuurlijk wel mogelijk, maar ik heb haar niet geduwd ofzo, en het was na heel lichte clickertraining (haar echt doen werken vind ik heel sneu bij 28 graden aangezien ze te dik is)

Ik moet het in elk geval nog maar eens allemaal ensceneren (en hopen dat ze NIET besluit te bijten) >_<

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:52

dikke broek aandoen en 2 biefstukken erin stoppen :+

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:55

hahaha je rijbroek insmeren met sambal? :D

Succes! ;)

(mijn pony was vorig jaar ook een tijd echt even goed nukkig, omdat hij op dieet ging := Kwam uiteindelijk wel goed :j Dit jaar accepteerde hij zijn dieet gelijk omdat ie al stukken slanker was!)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:57

Hopelijk vergaat het mijn dikkerdje evengoed ^^

Maar kan je geloven dat het zo veel pijn doet dat ik die sambaltruukjes en biefstukken bijna zou uittesten :P

Wordt vervolgd!

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:58

ehh en dat blijft ook nog wel even pijn doen... :(:)

sterkte ermee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:00

haha ben benieuwd! :D

(en ja, ik heb ook wel eens een tandafdruk in mijn achterwerk gehad van een vervelende shethengst := Die kleine tandjes konden mijn vel goed vastpakken haha. Deed inderdaad heeeeeel erg zeer := T is ook zo'n handige plek... broek aantrekken doet zeer, zitten doet zeer, alles doet zeer haha := Beterschap voor je achterwerk!)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:03

Al een geluk dat ik geen pannelat ben, dan had het heus nog meer pijn gedaan :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:42

Ik had je paard serieus op zijn plaats gezet. En dat door middel van een schop onder haar waarde achterwerk. Is ze nu helemaal belatafeld? Happen naar de baas is een big NONO!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:47

Auwie daar moet ik echt niet aandenken kan het zijn dat ze je uitprobeert van hoe ver ze kan gaan oftewel de baas spelen want dit is dus echt niet lief. als jij op haar zou willen gaan zitten of wat ze er ook van denkt haar tanden in je zetten kan dus niet... maar dat weet je nu ook. sterkte met je blauwe bil...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:50

Ik had het paard toch even gestraft.. ik ben zelf een aantal jaren geleden gebeten door een haflinger dit kwam omdat er een veulen bij liep en deze iets fout deed en de moeder wilde het corrigeren helaas stond ik er tussen in, heb er nu nog een heel lelijk litteken van!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:53

Blijkbaar vond ze jou kont er toch wel erg lekker uit zien, hahaha.
Maar ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Als je dan afstraft moet het echt meteen zijn en niet een paar min. erna..