In de knoei met de persoonlijkheid van mijn paard, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

In de knoei met de persoonlijkheid van mijn paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:09

Ik weet even niet meer wat ik met mijn tinkermerrie moet... Ze lijkt zo enorm afstandelijk en apathisch en is enkel te motiveren met voedsel. Ze is enorm food orientated en voor een snoepje is ze altijd wel in. Ik heb een tijdje met de clicker gewerkt en voedselbeloning en dat is zo wat het enige waar ze in voor was. Ik denk er nu over om opnieuw met clickeren te beginnen.

Maar ik vroeg mij gewoon af: zijn er nog mensen die over een paard met zo'n persoonlijkheid beschikken en hoe gaan jullie daarmee om? Ze is left brain, mouthy, te vergelijken met "de dikke" van Hempfling, liever lui dan moe en erg op voedsel gericht, ook dominant en moeilijk te motiveren.

Ik vind het namelijk erg moeilijk om haar geïnteresseerd te krijgen in iets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:14

Zie profiel :+

Hoe ik daarmee omga? Ik kijk per moment wat wil & wat niet wil. Wil er iets echt niet, dan doen we dit gewoon niet, probeer ik een andere keer wel weer. Als we er beiden plezier in willen houden moet ik daar echt op letten, dat ik bij wijze van spreken doe wat hij wil. Hier zullen heel veel mensen het niet mee eens zijn, en mij voor gek verklaren, maar zij hebben mijn pony niet :+

Er zijn trouwens wel dingen die gewoon moeten .. Ik bedoel dat ik wel grenzen heb: er wordt niet gebeten, geslaan, er vandoor gegaan, mij omver gelopen, dat soort dingen. Die grenzen moet je uiteraard wel hebben. En binnen die grenzen is er voor mij héél veel mogelijk ... En dat werkt, hij gaat zelf nadenken en dingen proberen en dat is alleen maar leuk. Het heeft een tijd geduurd en het gaat nu nog niet altijd geweldig, maar we zitten al een heel eind verder. Ik begin nu trouwens zelfs te merken dat hij de dingen die hij doet helemaal niet doet voor het snoepje (wat ik in het begin ook dacht) maar omdat hij het wil doen. Zo sta ik wel eens dat hij iets doet, ik click, ik haal 'snoepje' uit mijn zak en dan moet ik dat bijna in z'n mond wringen omdat hij het wel prima vindt zo :')

Ach, er is zoveel te vertellen .. Boeken kan ik schrijven :+

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:34

ah, een lotgenootje! je profiel is heel interessant, ik vind er helemaal mijn tinkermerrie in terug. Het omgaan met zo'n paard is wel geen cadeau vind ik, maar je opmerking dat je soms doet wat hij wil om er beiden nog plezier aan te hebben snap ik VOLLEDIG, dit is ook mijn merrie en ik op het lijf geschreven. Er moeten idd wel grenzen zijn. We hebben nog een lange weg voor de boeg, hopelijk lukt ook ons het om er uit te komen!

capopjekop

Re: In de knoei met de persoonlijkheid van mijn paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:11

Zelf ben ik totaal niet bezig met Hempfing, dus daar weet ik niks vanaf. Maar wat ik me afvraag, hoe is de conditie van je paard? Mijn shet is ook jaren heel gefixeerd op voedsel geweest, liever lui dan moe type (zelfs een keer iemand met gras voor gelopen, omdat madam anders een uur lang in een hoek gras aan het bekijken was). Achteraf gezien was ze gewoon te dik om lekker aan het werk te kunnen. Ze is nu behoorlijk afgevallen en ik durf bijna te zeggen op een goed gewicht. Ik heb een andere pony. Ze is nog steeds dol op eten en als ze de kans krijgt gaat ze liever eten dan werken, maar als ze nu aan het werk moet dan doet ze dat actief en vrolijk. Ik herken haar niet terug.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:36

Ze is niet van de magerste, maar ze is ook sinds 6 juli bevallen van een flink merrieveulentje. Dan vind ik dat ze niet te mager mag zijn. Haar conditie kan dus heeeeeel wat beter, afvallen en conditie opbouwen zou mss idd wel helpen. Maar toch denk ik dat haar gedrag vooral karaktergebonden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:10

De conditie speelt inderdaad een grote rol :j Als je pony wat aan de dikkere kant is kan je ook niet verwachten dat hij een half uur met je gaat meerennen & springen ... En aan de andere kant heeft die natuurlijk juist beweging nodig. Dus dat is altijd leuk :P Wat ik heb gezocht is iets waar hij toch bij moet bewegen, maar wat hij wel super vindt .. Ik heb dat gelukkig gevonden: vrijspringen .. Dus daar kan hij plezier mee hebben & toch werken tegelijk. En verder doe ik ook heel veel in stukjes .. Bv. 10 minuten longeren, dan even pauze en wat vrijheidsdressuur, dan weer wat actie, dan weer iets wat rustiger is, ... Zo kan je het ook doen ;)

Ik merk aan die van mij nu heel hard dat hij het werk zelfs leuk begint te vinden, heel raar is dat, want hij heeft bij wijze van 15 jaar met tegenzin gewerkt ... Maar nu doe ik andere dingen & op een andere manier en nu vindt hij het geweldig .. Het is zoeken, maar ik ben ervan overtuigd dat je elk paard graag kan laten werken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:58

Verdiep je eens in Parelli en dan met name de horsenalities? Je paard is zo te horen een Left Brain Introvert. Daar moet je in dat koppie zien te komen, alleen met voer paaien is daar niet de oplossing voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:59

Zover was ze volgens mij al ;)
Maar dat weten alleen helpt vrij weinig, hoe je in dat koppie moet komen is het moeilijke ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:04

Zo, dat is een leuke :+
Ik ben ondertussen ook in dat koppie geraakt hoor, gaat prima nu, hij werkt graag mee, baalt zelfs als we niks kunnen doen, en doet super z'n best als we bezig zijn. Niet dat dit iets met het topic op zich te maken heeft, maarja, als jij zo'n opmerking geeft zeg ik ook het mijne. Kunnen we er dan nu over ophouden? Want in elk topic weer te horen krijgen dat het toch o zo slecht is dat ik weiger Parelli stap voor stap te volgen word ik nogal moe van ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:08

Van mij mag je je eigen weg zoeken hoor...ik weet alleen niet of de ts 15 jaar de tijd heeft of wil nemen om een manier te vinden om in dat koppie van haar paard te komen als ze er begeleiding bij kan krijgen waarmee het een stuk sneller gaat.

Ts heeft heeft weinig aan jouw ervaringen als ze niet concreet genoeg zijn om ook op haar paard toe te passen. Parelli biedt daar handvaten voor. Die jij wegschuift, waar ts misschien gebaat bij is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:11

Ik heb ook geen 15 jaar de tijd nodig gehad hoor, het is niet omdat mijn pony 15 jaar is dat ik al 15 jaar aan het klooien ben :') Ik heb er trouwens ook gewoon begeleiding bij gehad, zeg ook nergens dat dit niet mag ofzo. Ik zeg zelfs nergens dat Parelli niet gevolgd mag worden, dus ik snap je probleem eigenlijk niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:59

Je roept dat het zoeken is om een manier te vinden om in dat koppie te komen. En ik zeg dat het een minder lange zoektocht is als je weet waar je zoeken moet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:06

Jij zei dat ze moest kijken naar de horsenalitie en dat haar paard zo te horen een LBI is, dit wist ze zelf al (staat in de beginpost). Daarna zeg je dat je bij zo'n paarden in dat koppie moet zien te komen waarop ik gewoon zeg dat dit het moeilijke is. Waarmee ik dus bedoelde: misschien is het interessant voor TS om wat meer uitleg te geven, eigen ervaring of theoretisch gedoe.

Je kan bij elk topic wel gaan roepen: Parelli gaan doen en al je problemen worden opgelost, en daarbij telkens dezelfde filmpjes laten zien (leuke filmpjes overigens). Maar als dat het enige is wat je nog mag zeggen wordt het wel een beetje saai, vind je zelf ook niet? :+

(ik heb trouwens nergens iets van het zoeken gezegd, misschien moet je gewoon eens lezen wat ik zeg ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:11

[***] schreef:
Jij zei dat ze moest kijken naar de horsenalitie en dat haar paard zo te horen een LBI is, dit wist ze zelf al (staat in de beginpost). Daarna zeg je dat je bij zo'n paarden in dat koppie moet zien te komen waarop ik gewoon zeg dat dit het moeilijke is. Waarmee ik dus bedoelde: misschien is het interessant voor TS om wat meer uitleg te geven, eigen ervaring of theoretisch gedoe.

Je kan bij elk topic wel gaan roepen: Parelli gaan doen en al je problemen worden opgelost, en daarbij telkens dezelfde filmpjes laten zien (leuke filmpjes overigens). Maar als dat het enige is wat je nog mag zeggen wordt het wel een beetje saai, vind je zelf ook niet? :+

(ik heb trouwens nergens iets van het zoeken gezegd, misschien moet je gewoon eens lezen wat ik zeg ;) )

Ik lees wat je zegt:

[***] schreef:
Ik merk aan die van mij nu heel hard dat hij het werk zelfs leuk begint te vinden, heel raar is dat, want hij heeft bij wijze van 15 jaar met tegenzin gewerkt ... Maar nu doe ik andere dingen & op een andere manier en nu vindt hij het geweldig .. Het is zoeken, maar ik ben ervan overtuigd dat je elk paard graag kan laten werken ;)
)

En wat betreft het plaatsen van iedere keer dezelfde filmpjes: ze zijn misschien voor jou saai, maar kunnen voor een ander compleet nieuw zijn.
Zie het maar zo, scheelt jou weer tijd om ze te bekijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:15

Oh, het ging over een hele andere reactie als waar ik het over had .. Altijd leuk :+
Denk trouwens, aangezien ze de horsenalitie al bekeken heeft, ze al bij Parelli terecht is gekomen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:19

Never assume....

LBI kan een loze kreet in de ruimte zijn. Ik heb de naam Hempfling zien vallen, maar Parelli niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:20

Ik zie food orientated, left brain & mouthy ... dat zijn 3 dingen die voor mij typisch Parelli zijn om het zo te zeggen, en ik zie maar 1x Hempling, dus op dat gebied .. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:27

Mouthy, food orientaded en left brain vind ik bij anderen dan Parelli, John Lyons bijvoorbeeld.
Concluderen dat het hanteren van dergelijke - ook door Parelli gehanteerde - begrippen automatisch betekend dat ts met Parelli bekend is, en/of zich daar al heel uitgebreid in heeft verdiept is heel gevaarlijk...

Er zijn van Parelli ook oudere paketten - van voor de horsenality tijd - te koop, waar de begrippen in opduiken. Dus ook er van uitgaan dat iemand die bekend is met Parelli meteen de horsenalities beheerst is ook iets wat je niet moet doen....

Never assume the obvious is true....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 01:34

Excuseer ... zal het nooit meer doen ... Stoute ik ...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 03:13

Waarschijnlijk een flegmatisch paardje en het is een merrie dus zal ook last hebben van haar hormoontjes van tijd tot tijd.
Kijk goed naar je paardje en haar gedrag,leg de snoepjes maar eens aan de kant en die krijgt ze wanneer ze haar best gedaan heeft en zich langer dan een 20 minuten tot een half uur concentreert op het werk wat jij van haar vraagt.Na het werk,dus niet tijdens dan is een stembeloning of aai/klopje al vaak voldoende!

Vooral duidelijk en consequent zijn en geen gezeur om snoepjes dat is klaar ,niet toegeven,het is een paard en geen suikerbeestje.
Dieren moet je opvoeden net als kinderen anders vragen ze ook heel de dag om snoepjes en speelgoed.

Wanneer je dit een aantal maanden volhoudt en ook echt volhoudt,kijk dan nog maar eens goed naar haar gedrag,hoe ze verandert is.

Dus NEE = NEE,GOED gedaan = braaf meissie,snoepje of appeltje na het werk!
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor,gewoon rechtlijnig consequent en duidelijk maar rechtvaardig zijn,komt het vanzelf goed!
Ook naar je eigen gedrag kijken,alert kritisch blijven dat deze niet verandert naar je paard toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 03:41

Ik wist het! Je hebt al eens zo'n soortgelijk topic gehad! :')
Was eens even door 'oude' NH-topics aan het struinen (een mens moet iets tijdens een nachtdienst hé :+ ) en toen kwam ik eentje tegen met als titel 'LBI gemotiveerd krijgen' en toen dacht ik 'die naam komt me bekend voor'. Had ookal in dat topic gereageerd enzo. Dat was jij dus :+ Jij hebt die filmpjes dus ookal gezien, want ik heb ze daar voor jou gepost :P

Wat heb je sinds toen gedaan? En waarom nog steeds zo problemen? Is het nu erger dan toen of wat is het probleem precies?