Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AllstarLove

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:02

Heee!
Misschien zijn hier al tig topics over maar ik wil toch wel een eigen omdat geen een situatie/paard het zelfde is.
Ik heb een Deutsche Reitpony, schat van een beest. Ik heb heel lang een enkelgebroken bitje gebruiken ben toen overgestapt naar een dubbel gebroken bitje. Ze is gevoelig in haar mond, met een dubbelgebroken bitje loopt ze beter op omdat die minder scherp is.
Toch wil ik bitloos gaan rijden omdat ze nog steeds wel eens haar mond open doet.
Nu is de vraag, welk hoofdstel? Ik ben helemaal niet bekend met bitloos rijden etc. Ik wil wel met constante druk werken en met stelling en buiging. Wat voor hoofdstel is dan geschikt?

Groetjes!

Somebitch

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:04

Er zijn zoveel verschillende soorten wat voor ieder paard anders is. Het is echt een kwestie van uitproberen.
Misschien kan je iemand in je omgeving vinden die bitloos rijdt zodat je dat hoofdstel uit kan proberen?

Veel paarden lopen wel goed op een sidepull, dus mocht je niemand vinden zou ik eerst daar voor gaan kijken. :j

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:15

Ja dat is waar, maar ik wil het graag in 1 keer goed doen.
Hier op Ameland rijd niemand bitloos volgens mij,, wij lopen errug achter! Zoek wel even op wat een side pull is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:18

Een sidepull is min of meer een neusriem met teugels er aan.
In mijn onderschrift staan er een paar, dat is een sidepull.

Kaakgekruist vind ik ook fijn persoonlijk, maar het is een kwestie van proberen.
Het verschilt per paard.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:35

Het ligt heel erg aan het paard maar ook aan de ruiter, bij de een zal hij lekkerder lopen mt een sidepull dan de ander(daar loopt hij misschien beter met kruislings systeem)
Sidepull is haast altijd een goede optie vooral omdat het toch nog veel wegheeft van een normaal hoofdstel maar dan met druk op de neus. Ik vind het alleen wel belangrijk zelf, dat de druk goed verdeeld is, let hier goed op, het is fijner als er fijne kussentjes onder zitten en eventueel extra breed of "wave"

Maar uiteindelijk gaat het om wat jij zelf het lekkerst vind gaan en ik raad je aan om veel uit te proberen als je zo'n lief paard als je zegt is er kans dat ze opzich goed loopt met sidepull maar veel beter blijkt te lopen met een andere optoming ;)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:38

Bedankt voor de reacties, dus het beste is een kaakgekruist of een side pull?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:46

Kaakgekruisd zou ik zelf niet doen, dit omdat dit bekend staat dat het geen goede release heeft wat verwarring kan geven voor je paard, mocht je dit wel willen proberen, bij o.a. Epple jeck heb je van die roze/blauwe hoofdstellen van FRA! Deze hebben ronde touwen onder de kaak, dat is imo dan fijner

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:48

Oké met een sidepull kun je ook gewoon 'aan de teugel rijden'? Ik wil namelijk wel gewoon dressuur rijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:52

Laraax schreef:
Kaakgekruisd zou ik zelf niet doen, dit omdat dit bekend staat dat het geen goede release heeft wat verwarring kan geven voor je paard, mocht je dit wel willen proberen, bij o.a. Epple jeck heb je van die roze/blauwe hoofdstellen van FRA! Deze hebben ronde touwen onder de kaak, dat is imo dan fijner

Ik heb die ervaring dus totaaaaaal niet.
Dat zegt men, maar ik heb drie bitloze kaakgekruiste hoofdstellen en met allemaal die ervaring niet.

Bovendien loopt een van mijn paarden dus niet fijn dressuurmatig op een sidepull, ze wordt er opstandig van. En loopt op een kaakgekruist is ze heel relaxt.
Kaakgekruist verdeelt de druk zich over het hele hoofd, i.p.v. op alleen de neus.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-08-11 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:53

Ik denk dat je met elk hoofdstel "aan de teugel" kan rijden(oke met een touwhalster oid zou ik het niet proberen, die is heel scherp), het is namelijk een teken van ontspanning en mijn ervaring is dat veel paarden juist bitloos meer gaan ontspannen, maar dat is een heel andere discussie

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:54

moonfish13 schreef:
Laraax schreef:

Ik heb die ervaring dus totaaaaaal niet.
Dat zegt men, maar ik heb drie bitloze kaakgekruiste hoofdstellen en met allemaal die ervaring niet.

Ik heb zelf nooit met kaakgekruisd gereden, ik zeg dan ook dat het daarom bekend staat, maar zoals ik ook eerder zei, elk paard reageerd anders, evenals de ruiter ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:57

ik rijd met mijn pony op L/M dressuur niveau met een kaakgekruist hoofdstel, met rondgenaaide kaakriemen. Ik merk helemaal geen verwarring of slechte release, en pony loopt er heerlijk ontspannen op :) side pull rijd ook prettig, maar het kaakgekruiste reageerde hij toch prettiger op, dus voor deze optoming gegaan :)

Een aantal winkels/webshops lenen ook een paar hoofdstellen uit om te proberen, misschien kan je op die manier de hoofdstellen eens proberen, kijken wat het beste past bij jouw paard? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:59

Dat is imo gewoon een broodje aap.
Probeer het eerst alvorens je zoiets plaatst zou ik zeggen.. Best boeiend nl.
Ik heb om die reden alle optomingen gewoon geprobeerd, kingekruist, kaakgekruist en sidepull.

Verder heb ik de verschillende soorten kaakriemen geprobeert.
Ik heb een Marylot crosslink, een Dr cook, barefoot walnut, en een met koord als kaakriem getest.
De crosslink geeft bij beta biothane prima release.
De Cook is ook prima, en vind ik fijner door de bredere kaakriemen.
De Walnut vond ik ontzettend snel slijten bij de kaakkoorden, maar vond ik met zijn ronde leer omwikkelde koorden niet beter als de Crosslink of de Dr. Cook.
Bij één heb ik de riemen voor koord verwisselt, daar vertikte paard dus om uberhaupt mee te lopen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-08-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:01

Ik ben ontzettend tevreden met de Barefoot bitloos, dit is 1 met kruislings systeem. Mijn jonge paard is beetje drammerig met sidepull, maar met deze gaat het super goed. Ik kan met aanleuning rijden en het is een begrijpelijk systeem. Neem wel 1 die rondgenaaid is onder de kaken of met touwtjes, want die met gewone riempjes staat beetje bekend als slechtere release. Ik vind de werking van de Barefoot heel snel en zeer duidelijk, mijn jonge paard begreep het direct ;)
Mijn andere paard reed ik altijd met sidepull (FRA Pardoes) en beviel mij bij dat paard ook erg goed!
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 28-08-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:03

Dat mensen tevreden zijn met de BF bitloos kaakgekruist snap ik dus echt niet. :o
Het is neoprene, omwikkeld met leer.
De naden sprongen na enkele keren al open en de kaakdelen werden waar ze door de ringen gingen helemaal plat na enkele keren.
Zelfs nog een nieuwe gekregen via Barefoot, maar die had exact hetzelfde dus die heb ik verkocht.
Dat vind ik echt kwalijk voor een hoofdstel van 80 euro.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:06

ik heb de barefoot amber en de fra pardoes. Fijne hoofstellen, heb er 1 gehad van libby's maar die release was waardeloos. moest om de zoveel minuten voorover bukken om het los te halen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:07

Ik heb deze ervaring totaal niet met Barefoot, vind het hele fijne soepel hoofdstellen! Kaakriempjes zij bij mij nog perfect rond hoor. Ook blijft het leerwerk erg mooi en soepel! Zo zie je maar, zo veel verschillende ervaringen met hoofdstellen.
Moonfish is dat kort geleden? Misschien hebben ze dit inmiddels aangepast?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:10

Geen idee hoe lang dat nu geleden is, een jaar ofzo?
Het overige hoofdstel was verder heel mooi, maar de kaakkoorden vind ik waardeloos.
Ik heb heel veel hoofdstellen, maar deze heb ik niet lang gehad om die reden.
Ook de reden dat ik niet snel weer een hoofdstel van Barefoot zou kopen.
De Barefoot Amber schijnt regelmatig te gaan rafelen, ook zoiets..

Ik heb wel een barebackpad van Barefoot, die bevalt wel goed.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:15

Ik denk dat ze het dan veranderd hebben!
Kaakkoorden zijn bij mij nog in nieuwstaat en al enkele maanden oud. De afwerking van het leer vind ik bij Barefoot zeer netjes. En kopstuk is zacht onderlegd, dat tref je niet vaak bij bitloos.

FRA heeft ook sneller neiging om te rafelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:17

FRA hoor ik ook niet veel positieve dingen over w.b.t. de kwaliteit.
Wat ik ook jammer vind is dat die dus niet onderlegd is. :o

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:57

Tammy_ schreef:
ik rijd met mijn pony op L/M dressuur niveau met een kaakgekruist hoofdstel, met rondgenaaide kaakriemen. Ik merk helemaal geen verwarring of slechte release, en pony loopt er heerlijk ontspannen op :) side pull rijd ook prettig, maar het kaakgekruiste reageerde hij toch prettiger op, dus voor deze optoming gegaan :)

Een aantal winkels/webshops lenen ook een paar hoofdstellen uit om te proberen, misschien kan je op die manier de hoofdstellen eens proberen, kijken wat het beste past bij jouw paard? :)

Oké, weet je misschien ook welke webshops?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:02

Nicky's keet deed het maar is er mee gestopt.
Via Bitloos rijden kan je hoofdstellen huren voor een klein bedrag en borg.

Dan zou ik persoonlijk eerder kiezen voor een niet te dure sidepull of kaakgekruist.
(Of tweedehands, zodat je je geld er weer uit kunt halen als het niets is.)
Alleen al twee keer verzenden is 15 euro.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:06

Ja die verzendkosten! _-:( Maar miss kan ik een kaakgekruist en een sidepull tegengelijk 'huren'?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:45

Geeeen flauw idee, ik koop gewoon alles tweedehands niet te duur.
Nu koop ik wel duurdere, maar dat is omdat ik weet wat ik wel fijn vind en wat niet.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:46

moonfish13 schreef:
FRA hoor ik ook niet veel positieve dingen over w.b.t. de kwaliteit.
Wat ik ook jammer vind is dat die dus niet onderlegd is. :o

Ik ben even nieuwsgierig wat er niet goed is met de kwaliteit, dan kan dat als verbeterpunt worden aangebracht.
Ik weet dat ze blijven verbeteren en ontwikkelen, zo ook met de BBP's en inmiddels zijn meerdere hoofdstellen wel onderlegd met paddings.

TS, ik heb je een PB gestuurd met een paar vragen, zodat ik je eventueel gerichter kan helpen bij het vinden van een passend hoofdstel, want het karakter van het paard en de ruiter zelf kunnen van grote invloed zijn bij het bepalen van het juiste hoofdstel.