Wat is lichaamstaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Wat is lichaamstaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:32

Hallo allemaal,
Omdat ik op bokt verschillende filmpjes voorbij zie komen en het woord lichaamstaal steeds aangehaald wordt is mijn vraag, wat is lichaamstaal, is dit de taal van het paard of is dit het leren op een hulp die je met je lichaam geeft te reageren. Valt het sturen op de hals bijvoorbeeld onder lichaamstaal, je doet dit uiteindelijk met je lichaam, maar een paard moet eerst leren wat het betekend.
Ik ben wel benieuwd, misschien begrijp ik dan ook wat beter wat mensen bedoelen als ze het erover hebben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:44

Bijvoorbeeld je paard vooruit drijven zonder daarvoor een zweep of andere hulpstukken nodig te hebben. Doordat jij op de hoogte van de achterhand van je paard loopt zal het vooruit lopen, omdat je hem vooruit drijft. Als je dan meer naar de voorhand gaat lopen dan zal hij weer afremmen. :j

Dat is naar mijn inziens lichaamstaal. :)

Even kort omschreven dan. :')

lailapri

Re: Wat is lichaamstaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:53

Dus de natuurlijke reactie van een paard op positie en houding?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:06

Ja. De grens tussen natuurlijk en aangeleerd is soms echter erg dun.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:08

Zo kan je het ook verwoorden. :') Ja zo bedoel ik het. Zo zie ik lichaamstaal. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:12

lailapri schreef:
Dus de natuurlijke reactie van een paard op positie en houding?

Exact dat.
Sommige mensen snappen lichaamstaal van nature beter dan andere. Toen mijn vriend zonder paardenkennis mij wilde helpen met het inrijden van een paard moest hij eerst even leren longeren. De eerste paar minuten kwam uiteraard het paard steeds naar binnen. Ik gaf aan dat een paard reageert op lichaamstaal en dat snapte mijn vriend perfect. Binnen een kwartier kon hij beter longeren dan menig doorgewinterd penny meisje.
Lichaamstaal is krachtiger dan welke aangeleerde hulp dan ook.

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:37

Lichaamstaal is ook het belangrijkste!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:14

Lichaamstaal is niet "de taal van het paard", maar wel een taal die een paard goed verstaat. Lichaamstaal is datgene wat je door je houding en bewegingen overbrengt, zowel bewust als onbewust. Het is zeker niet zo dat een paard per definitie snapt wat je met je lichaamstaal bedoelt, vooral omdat mensen vaak onbewust tegenstrijdige signalen geven.
Hoe bewuster je bent van je eigen houding en bewegingen en wat die uitstralen, hoe gemakkelijker je een paard met lichaamstaal kunt vertellen wat je graag wil dat het doet (of juist niet doet). Als je bewust omgaat met je lichaamstaal kun je een paard ook leren op bepaalde signalen aangeleerd gedrag te vertonen, zoals het optillen van een voet als je er naar wijst. Dat zijn geen dingen die een paard "van nature" snapt, maar wel gewoon kan aanleren.
Overigens is het vooruit drijven van een paard met een zweep of touw ook lichaamstaal, alleen met de mogelijkheid om extra te versterken met een aanraking.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:01

Heb je wel eens op afstand geflirt met een leuke jongen? Dát is nou lichaamstaal....! :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:12

nee eigenlijk niet :+