help, start parreli! wie hoe wat waar??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

help, start parreli! wie hoe wat waar??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 01:52

ik roep bij deze even jullie hulp omdat ik er echt echt niet uitkom.

Ondertussen is parreli nogal gegroeit, veel boekjes en dvd's naast de oorspronkelijke 3 levels... Althans zo begrijp ik.

Nu bood iemand haar 4 levels aan, de nieuwste patway levels (neem aan dus de nieuwste levels)
Nu lees ik in een ander forum bij het ene topic dat de oude versie slechter is omdat er minder ingegaan word over bijvoorbeeld paardengedrag
maar in een ander topic lees ik dat de nieuwere slechter is en je niet genoeg zal hebben aan alleen de 4 levels omdat het nogal algemeen is allemaal (al heb ik echt geen idee hoe dat bedoelt word)

Ik heb gewoon niet veel geld, een kopie van alles zou voor mij eigenlijk perfect zijn maar nu... die vrouw verkoopt t voor een net bedrag waardoor het met het geld dat ik toevallig nog heb liggen op moment het net binnen handberijk komt. Tis voor mij een beetje een uitmuntende kans, maar net omdat ik niet veel te spenderen heb en elke euro welkom is wil ik niet iets kopen waar ik achteraf niet genoeg aan heb.

Heb wel begrepen dat er eigenlijk een deel VOOR het oudere deel 1 is verschenen en daarom bestaan er nu 4 levels. bij de nieuwste level 2 is het eigenlijk de start van de oude level 1.

Ik vind de bijboekjes zeker leuk en liefst had ik alles... maar nu mn vraag.

Wat heb ik minimaal nodig om de levels die men thuis kan doen indien ik wil OFFICIEEL kan behalen.
Zover ik begrijp was vroeger lever 1 t/m 3 voldoende en de andere boekjes wel LEUK om erbij te hebben maar word er nu gezegt dat je met de nieuwe levels niet genoeg hebt en meer moet kopen rondom de levels....

dus nogmaals:

- Wat heb ik minimaal nodig om alle levels officieel te kunnen afronden.
- en wat is leuk om later of gelijk indien geld er is erbij te kopen maar niet noodzakelijk en WAAROM is het zo intressant

AlexandraM

Re: help, start parreli! wie hoe wat waar??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 02:58

EDIT:

Ik zoek en lees me gek aan dingen in de hoop veel zelf al uit te vogelen over het hoe en wat aan lesmatriaal.

Wat ik nu begrijp (verbeter me als ik het fout heb) bevatten de oudere levels met dvd's ook dingen van de pattern reeks (Die te vergelijken valt met de eerste 3 levels)..en is deze dus completer als je ALLEEN de levels wilt kopen.
Maar net omdat er veel instaat is het onmogelijk overal dieper op in te gaan. Daarom heb je nu de levels en daarbuiten de pattern reeks, waar dus op elk onderwerp dieper ingegaan word en dus moet je wel meer aanschaffen in het begin maar heb je ook meer info omdat ze overal echt aandacht aan kunnen besteden.

Dan heb je nog de succes serie die ingaat op de paardentaal in 10 dvd's (weet niet of er ook boekjes bij zijn) hiermee kan je niet tot lvl 3 komen maar tot lvl 4.

Kortom oude deel is misschien goedkoper en daarmee kun je wel de levels officieel behalen MAAR de nieuwere levels + pattern + succes serie's is dan wel duurder maar geeft ook veel meer info over de onderwerpen en dus levert aan het einde waarschijnlijk het beste resultaat als basis dan de oudere 3 levels

De vrouw bied dus het volgende aan:

Get Started dvd
Compleet lvl 1 t/m 4
alle patterns bestaande uit : One Line, freestyle, Liberty, Finesse

enige dat dus bij haar ontbreekt is dus de succes serie.

Zit ik al een beetje goed? of zit ik er totaal naast

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:02

Als je de levels wilt behalen, dan zijn de pakketten die aangeboden worden voldoende.
Als je meer wilt, zou je ook lid kunnen worden van de savvy club (eerste maand gratis) voor extra filmpjes en informatie.

Maar ik denk dat je met de level pakketten genoeg huiswerk hebt voor de komende tijd...zie ze eerst allemaal eens te doorlopen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:52

als je lid wordt van de savvy club kun je een deel van level 1 online volgen :j, eerste maand gratis en daarna 7,95 per maand.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:09

Met de dvd's die jij noemt zul je wel een hele tijd zoet zijn............
De get started dvd heeft weinig toegevoegde waarde, hierop staan kleine stukjes uit
de overige dvd's.
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt, wil je veel achtergrond informatie dan zul je tzt toch nog wat andere dvd's moeten aanschaffen zoals bijvoorbeeld de succes series of liberty and horse behaviour.
Als het je echt gaat om oefeningen die je kunt doen en die je voor het behalen van je levels nodig hebt dan zijn de dvd's die jij noemt (pathway en patterns) ruim voldoende

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:14

Level 1 is idd op Parelli Connect te vinden. En je zult toch lid moeten worden als je auditie wilt doen. Hier is ook heel veel informatie te vinden, dit wordt alleen maar meer.
De Get started DVD is trouwens een deel van de level 1 DVD eigenlijk.

Alleen de levelpakketten zou ik inderdaad wel wat beperkt vinden. Zelf ben ik begonnen met oude level 1 (rood) en daarna op de nieuwe overgegaan. Ik heb daarnaast wel de success series gezien, de patterns en het liberty en Horse behaviour pakket.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:12

oke heel erg bedankt.. dat laatste pakket wil ik zeer zeker ook nog.. overgins bied ze ook de succes serie aan en nog het oude levelpakket maar ben niet rijk dus zal denk ik niet alles in 1x kunnen kopen.

Wat me wel iemand vertelde is dat het nieuwe pakket wel moeilijk is om te bepalen welke oefeningen je moet doen en wanneer zodat je er geen overslaat en is het oudere pakket waaronder ook het rode pakket, beter in stapjes uitgelegt hoe en wanneer je het moet doen... Het lijd je er dus makkelijker doorheen.

Vinden jullie dat de nieuwe levels het toch prima doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:13

Kijk elke uitgave van de levels of de patterns hebben voor en nadelen, maar de essentie is steeds hetzelfde. Dus ik zou me niet zo druk maken over wat béter is. Gewoon één soort kopen zodat alles op elkaar aansluit ;-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:15

Ik zou zeggen, volg een lesje! :)
Ik ben van mening dat je niet alles uit een boekje/DVD kunt leren en dat persoonlijke begeleiding veel handiger is!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:09

OP www.parelliconnect.com (een soort facebook voor parelliërs) kun je een 30 day free trail doen. Op de website kun je het gehele nieuwe level 1 volgen, inclusief theorie en achtergrondinformatie onder het kopje E-learning. Ook kun je er de savvy club dvds en magazines terugvinden vanaf oktober 2010 (als ik me niet vergis). En het kost dus niets! Lijkt me een mooie start voor iemand die echt nieuw is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:10

ik zet hier weer wat omdat ik het onzin vind om een nieuw topic te openen.....
Ondertussen heb ik t volgende binnen

nieuwe pathway lvl 1 t/m 4
Patterns
Succes serie
en horse behaviour

wat ik vooral lastig vind is te weten waar ik moet beginnen en hoe te starten (zeker omdat ik geen geld heb voor lessen)
heb dit gewoon heeel goedkoop en voor mij betaalbaar met t geld dat ik gespaard heb... (nu doorsparen voor de optoming enzo)
maar goed elk begin is natuurlijk moeilijk, komt nog bij dat ik niet 7dagen in de week over een paard bezit en dat maakt t ook ietswat moeilijker...

Ik hoop echt dat ik nu wel t goede heb en ik hier enigsins mee uit de voeten kom...
Maar MOET ik nu toch nog lid worden van de savy club? meer meer dvd's en toegang op de site? en wat koste dat ongeveer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:14

Savvy club moet niet, ik vind het zelf wel handig. Digitaal lid is iets van 8 euro en gewoon basis, dus tijdschrift en dvd's thuis gestuurt is 15 euro

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:16

Waarom begin je niet gewoon? Je kunt gewoon bij level 1 beginnen nu. Het duurt echt wel even voor je uit bent geleerd met hetgeen je nu hebt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:18

H_Nalanta schreef:
Ik zou zeggen, volg een lesje! :)
Ik ben van mening dat je niet alles uit een boekje/DVD kunt leren en dat persoonlijke begeleiding veel handiger is!

Nou inderdaad.. zelf ben je je er vaak niet van bewust wat je fout doet..
Ik vond de DVD's ook erg langdradig :Z
Heb een paard Parelli lesjes gehad en dat ging supergoed en was erg leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:37

Ik denk dat je voldoende pakketten binnen hebt om iig aan de slag te gaan, al is het maar met het bekijken van al die DVD's.
Dat lidmaatschap van de Savvy Club kan echt nog wel even wachten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:31

Ik zou zeker nog voor de free trial gaan. Dat is gewoon gratis, kost niets en heb je gelijk een idee wat het is om (digitaal) savvy club lid te zijn.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:35

en vwb de optoming: een touwhalster knoop je zelf van action touw

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:27

Een touwhalster behoort correct te zitten en niet bij het minste of geringste af te vallen.
Ik zou adviseren om een touwhalster te kopen en niet zelf te knutselen. En mijn ervaring is dat de touwhalsters van Parelli de beste pasvorm hebben.

Er zijn verschillende modellen en verschillende diktes aan touw.
Maar een touwhalster behoort zo te zitten:

Afbeelding

Alles wat lager hangt of losser zit, kan met een paar flinke schudbewegingen van het hoofd vallen, en dat is niet wat je wilt.

En als je een filmpje wilt zien hoe verfijnd je met een touwhalster kunt werken (je ziet Pat Parelli, en filmpje is helaas met Duitse Voice-over)

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:40

erg bedankt.. ja ik vroeg t even na omdat er mensen zijn die zeggen dat de club nogal van belang is

tis wel handig dat je hem zelf kunt knopen(had ook al gezien hoe een paar jaar terug) maar de eerste koop ik toch even, zit namelijk met leadrope enzo in 1 pakketje :)