hoe snel door de 7 games?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

hoe snel door de 7 games?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:13

Ik heb level 1 van parelli op dvd. Nu wil ik gaan beginnen met de 7 games maar wat ik niet goed weet is hoelang je per game bezig bent en hoe snel je naar de volgende kan.
Stel ik begin met de friendly game en mag haar overal aanraken en aaien met de stick en string. Kan ik dan direct door met game 2?
Ik las eerder in een topic ook dat je snel door de 7 games moet gaan en dat het vooral belangrijk is dat jij het begrijpt aangezien je paard het wel weet. Maar als je paard niet goed reageert op jou pogingen heeft het toch geen zin al verder te gaan???

Arabesk

Re: hoe snel door de 7 games?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:16

Dat ligt aan jezelf en je paard. Je kunt er met een maand doorheen zijn :j

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:18

Er is niet echt een tijdsduur voor( is mijn mening) , het is meer hoe snel jij en je paard het oppakken.
Ik heb nu een kleine 3 maanden les ( 1 x in de 2 weken, waarbij ik zelf verder oefen als ik geen les heb), en ga nu echt verder met andere dingen.
Je bent in het begin voor bezig met Friendly, Porcupine en Driving. Dat is laat maar zeggen een beetje de basis, en daarmee kun je de andere oefeningen uit gaan breiden. Zo heeft mijn instructrice dit teminste uitgelegd. Dit gebruik je bij alle andere games namelijk.
Ik vind het wel erg leuk en interessant.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:28

ok nou ik ga gewoon beginnen en ik kijk wel hoe zij (en ik) het oppakt. Als ik het idee heb dat we verder kunnen,probeer ik dat gewoon en dan zie ik wel hoe het gaat... Heb er in ieder geval heel veel zin in! :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:18

Het voorgaande spel hoeft niet perfect te lukken, als je daar te lang in blijft hangen is het uiteindelijk dodelijk saai voor het paard. Met een uitzondering, en dat is de friendly game. Je zult keer op keer terugmoeten naar friendly, en als je paard daar een probleem mee heeft, hebben de daaropvolgende games niet de gewenste impact.

Er zijn mensen die jaren bezig zijn met level 1 en niet verder komen of niet verder willen. Parelli level 1 is voor je eigen veiligheid, geen jaren over doen. Dat zou hetzelfde zijn dat je jaren doet over het longeren bij een in te rijden paard, en dat is niet de bedoeling...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:19

Cassidy schreef:
Het voorgaande spel hoeft niet perfect te lukken, als je daar te lang in blijft hangen is het uiteindelijk dodelijk saai voor het paard. Met een uitzondering, en dat is de friendly game. Je zult keer op keer terugmoeten naar friendly, en als je paard daar een probleem mee heeft, hebben de daaropvolgende games niet de gewenste impact.

Er zijn mensen die jaren bezig zijn met level 1 en niet verder komen of niet verder willen. Parelli level 1 is voor je eigen veiligheid, geen jaren over doen. Dat zou hetzelfde zijn dat je jaren doet over het longeren bij een in te rijden paard, en dat is niet de bedoeling...

Hihi ik zie het al voor me :')

Maar zoals mensen voor me verteld hebben, het verschilt. De ene combi loopt er sneller door heen dan de andere.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:56

nou ik ga nu naar mn paardje toe en starten met de friendly game,zal later wel ff vertellen hoe het ons is vergaan... :-)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:57

Nou ik ben weer terug en het ging redelijk hoop ik...
Ik had haar tevoren bespoten met muggen spray waardoor ze eenmaal los in de bak eerst steeds bij me wegliep. Ik ben rustig blijven staan en nadat ze 2 x kwam snuffelen en snel weer wegging vertrouwde ze meer en kon ik haar het halster omdoen. Daarna heb ik haar geaaid overal en toen ik dat met de stick probeerde draaide ze steeds haar hoofd naar de stick om te snuffelen. Uiteindelijk heb ik haar overal kunnen aaien met de stick,al was ze niet zo blij bij haar kont. Ook de string kon ik over haar heen zwaaien.
Maar als ik bijv de porcupine game wil doen bij zone 4,dan draait ze al weg voordat ik haar aanraak. Verder als ik de porcupine wil doen draait ze als het ware met me mee,ook als ik block.

Ik denk dat les voor mij goed is aangezien ik toch te onzeker ben over wat ik doe etc...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:06

Ze draait d'r kont al weg als je met stick aankomt. Dus friendly is niet bevestigd. Dan heeft het geen zin om verder te gaan. Porcupine is op dit moment nog helemaal niet aan de orde.

En hoe kan een paard bij je vandaan als je hem met halster en leadrope vasthebt?

Kijk even onderstaande filmpjes. Is methode Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel. Zie wat het paardje doet, zie dat de man op de grond ook doorgaat als ze schrikt en pas stopt als paardje stilstaat. Stop je te vroeg, ontwijk je gedeeltes van het paard met de friendly, heb je later in het traject een probleem. En neem beide kanten mee, want je hebt twee hersenhelften in je paard, die je apart moet trainen en later kunt samenvoegen tot een paard...

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Ik zou je dan ook ten allen tijde aanraden om les te nemen. Bij voorkeur van een gecertificeerd Parelli instructeur.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:03

ok de friendly is dus niet bevestigd. Ik zal die filmpjes ff bekijken en naar lessen kijken.

Ze kon bij me weg omdat ik toen ik haar in de bak zette haar stalhalster afdeed, ik pakte het parelli halster en de stick en toen liep zij al ergens anders. Toen ik haar naderde ging ze rondrennen en toen ben ik gaan wachten tot ze bij me kwam en bleef... (neem aan dat je dat bedoelde)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:36

Waarom doe je het Parelli halster niet om in de stal? Kunnen zulke acties niet meer voorkomen.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:40

omdat ik haar eerst uit de wei gehaald had en ben gaan poetsen. Normaal plakt ze echt aan je vast en is het geen probleem, maar omdat ik haar met anti vliegen spray heb bewerkt (wat ze dus niet leuk vond) was ze even heel erg op haar hoede...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:19

Als je de Aussie Tie ring gebruikt, kun je je paard met touwhalster een leadrope gewoon vastzetten.
Dus dan kun je haar met touwhalster en leadrope uit het land halen en is een dergelijke actie te voorkomen.

Ik ben normaal geen voorstander van vastzetten met touwhalster omdat er niets breken kan, maar met de Aussie Tie ring kan het paard schrikken en achteruit lopen, het touw geeft mee (weerstand is in te stellen).

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:28

die ken ik niet,zal het eens opzoeken... klinkt wel handig!
Maar goed dit was iets onvoorziens en dat kan natuurlijk altijd gebeuren, al doende leer ik (hoop ik)
Ik ga vandaag nog weer friendly proberen,zal eerst weer wat filmpjes en de dvd bekijken en dan hoop ik dat het beter gaat... :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:38

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:43

Bedenk je dat jij het moet leren, je paard weet het al.
Friendly game is in eerste instantie goed genoeg als je hem gewoon kan aaien met je stick, je touw en je handen. Als dat goed gaat, ga je verder.
Friendly game doe je eigenlijk constant tussen alle andere dingen in. Loopt je paard al weg voordat je de porcupine hulp gegeven hebt, ga je dat op dat moment oplossen met friendly game, totdat je paard er weer ok mee is. Dan ga je gelijk weer verder met porcupine.
Het is logisch dat paarden vaak in het begin het verschil nog niet weten tussen wanneer je hand druk geeft en wanneer je hand vriendelijk is. Dit verschil moet jij aangeven met je lichaamshouding. Als jij dus een keer wat meer druk hebt gegeven, zal je altijd weer heel even wat meer tijd moeten besteden aan de friendly game.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 16:27

maar moet ze met de friendly game het 100% ok vinden? ze vindt het namelijk niet heel fijn als je bij haar kont komt en dan bijv omlaag... ze loopt niet direct weg ofzo,maar fijn vindt ze het ook niet. Dat zij het allemaal al weet snap ik,zou ook raar zijn aangezien wij proberen te communiceren op een "paarden" manier,toch? Het blijft lastig en ik zal ook zeker een goede lesgever gaan zoeken,aangezien ik onze band wil versterken en niet verpesten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:11

Je paard moet accepteren dat je hem eerst met carrotstick en string, later met leadrope en helemaal op het eind met je handen overal aanraakt. Als je plekjes vindt waar je duidelijk weerstand voelt of voelt dat ze dat daar niet fijn vindt, ga je terug naar een plek waar ze het wel accepteerd en tast je je vervolgens weer naar het plekje toe waar ze het wel accepteerd. Gaandeweg kun je steeds verder kopen (Parelli noemt dat advance and retreat)
Als je zo onzeker bent, is het idd misschien wel heel fijn dat je begeleiding krijgt. Want als je met dit soort dingen niet doorzet, of je te vroeg stopt, sensibiliseer je je paard ipv dat je hem gaat desensibiliseren.

poneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:20

Het hangt er vanaf hoeveel jullie elkaar vertrouwen ;) maar je moet inderdaad eerst oefenen op de dingen die niet lukken vóór je naar een volgende game gaat :D

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:00

ik snap het (denk ik :-) ),thanx voor jullie uitleg! Zij is heel wantrouwend wanneer je bij haar achterhand komt,ook met poetsen en hoefjes geven,dus ik moet met de friendly haar vertrouwen winnen... Ik moet dus wanneer zij negatief reageert terug gaan tot waar ze het wel ok vond en dan weer langzaam opnieuw richting de achterhand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:50

Dat bedoel ik met advance and retreat ja. Gaandeweg zul je steeds verder kunnen komen, tot ze het helemaal accepteerd.

Weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.

Als een paard een aanraking op een bepaalde plek niet fijn vindt, dat duidelijk laat merken, jij daar zo van onder de indruk bent en daar dus vandaan blijft, leert het paard: ik doe lelijk, of ik schrik, dus mens blijft daar vandaan.
Als jij niet opgeeft, je langzaam naar de plekken toetast, zal het paard leren dat lelijk doen niets uithaalt, en het uiteindelijk gewoon accepteren. Ook omdat ze merkt dat je niets kwaad in de zin hebt. en dat je gewoon voor die tijd niet stopt.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:24

Parelli noemt het vooral approach & retreat Cassidy :+

@TS; vliegenspray is ook friendly game he!