Samenwerken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Samenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:12

Hoi allemaal,
In mijn hoofd is het een echte chaos en ik wil zo veel zeggen, dus ik ga proberen de belangrijkste zaken op een rijtje te zetten:
- Ik: onzeker, perfectionist
- mijn paard: merrie, 6 jaar, hoog in het bloed, kijkerig, angstig, sensibel, onzeker, koppig,

Ik heb Friuli zelf gefokt, alles geleerd en ze is van een rebelse (niet zo brave tiener) naar een braaf paard te gegaan.
Ik zou niet zo zeer zeggen dat ze betrouwbaar is, omdat ze in angstige situaties nogal erg kan overreageren.
Friuli heeft ontzettend veel beweging nodig om rust in haar hoofd te hebben, maar beweging alleen is niet genoeg, ze moet mentaal echt uitgedaagd worden, anders blijft het stresslevel in haar hoofd enorm hoog.
In omgang was ze braaf: niet bijten, slaan, duwen,... wel kwam ze in mijn ruimte (en liet ik dat toe)
Als ze schrok, duwde ze me soms weg (al veel minder dan vroeger)

Eind juni ben ik voorzichtig begonnen met grondwerk, halt houden, achteruit, opzij gaan voor mij,...
Ik merk dat sinds dan, Friuli mij veel meer vertrouwd en dat ze veel meer rust in haar hoofd gevonden heeft. Dit uit zich aan de hand, maar ook onder het zadel vertrouwd ze me meer.
Mijn passie ligt bij de dressuur en de samenwerking met mijn paard. Ik wil op een zo luchtig mogelijke manier dressuur in vrijheid doen met mijn meidje.
Nu begint het met het feit dat ze dan wel in mijn buurt moet blijven. Ze loopt wel achter mij aan, maar dan ziet ze een pluk gras, of iets dat erg interessant is (zowat alles is interessanter dan doen wat verwacht wordt :D)
En dan gaat ze op der zelf wat rond lopen in de bak. Ik roep der dan, maar dan komt ze niet, of stapt ze in mijn richting om dan voorbij mij te lopen. Als er dan iemand in de bak bijkomt, gaat ze direct bij die persoon, wel is waar niet op een onderdanige manier, meer op een inbreuk op de privacy- heb je een snoepje voor mij manier. (wat ze bij mij overigens ook niet moet doen, dat weet ze wel)
Nu was ik zondag aan het oefenen daarop, eerst had ze lekker mogen rennen en der uitleven, nadien wat ja en nee schudden en dan het bij mij komen en meelopen oefenen.
Ze kwam soms, waarna ze ruim beloond werd en een stukje appel kreeg, maar even later kwam ze dan weer niet.
Hierop heb ik mijn strategie aangepast, ik heb der weg gestuurd van bij mij en de ingang van de bak (waar ze anders staat)
Na enkele malen der weg sturen, ging ze stil staan, der hoofd zakte en keek me aan. Wat me ook opviel was dat der oren me volgden (ik liep met een bal te spelen en negeerde haar)
Na enkele minuten heb ik men zij naar haar gedraaid en haar geroepen, ze kwam direct. Ik heb haar gewreven, een stukje appel en nadien aangelijnd en mee naar stal genomen.
Gisteren volgde ze me wel, eerst op een afstand. Toen was er een eng lawaai en besloot ze in een drafje dichterbij te komen. Ze heeft een hele tijd achter me aan gestapt, zonder in mijn ruimte te komen.

Maar nu vraag ik me af hoe ik verder moet, wat kan ik doen om haar te ontmoedigen om bij me weg te gaan en jaar te bekrachtigen als ze bij me blijft?
Ik ben nu echt tot de conclusie gekomen dat ik geen voedsel beloningen meer ga gebruiken, het moet gewoon van uit haar uit komen.
Ik wil dat ze graag bij me is, misschien iets te graag denk ik en dat weet Friuli ook :j
Ik wil dat ze graag met me meewerkt.

Ik doe geen parelli, monty of wie dan ook, ik wil mijn eigen ding doen, en gewoon iets waar ik en Friuli ons goed bij voelen, zonder speciale halsters en vanalle gerief om je paard te laten luisteren. Ik wil zonder iets, zweep, touw, wat dan ook, met Friuli kunnen samenwerken.
Is dit realistisch? Wat zouden jullie nu doen als volgende stap en hoe zouden jullie reageren op Friuli?
Of ga ik veel te snel en zijn we nog niet toe aan los (zonder touw) werken?
Brand los..

Edit: wat ik ook nog even kwijt wil is dat Friuli erg koppig is.
Voorbeeld: Ik zwaai met mijn linkerhand naast mijn hoofd, dan schud ze nee, het is altijd de zelfde opstelling en de zelfde hulp die ik geef.
Gisteren vraag ik nee te schudden, doet ze dus werkelijk alles behalve nee!
Ze gaat dan heel hevig ja schudden (is haar manier om achter snoep te bedelen)
Dan draai ik me gewoon om en negeer der even, nadien nog enkele malen het zelfde. Uiteindelijk na de 4e poging deed ze het dan toch en dan heeft ze een appeltje gekregen.
Dit is overigens ook de reden waarom ik niet langer met voedsel beloning wil werken. Ik vind dat Friuli dan niet echt der hoofd gebruikt, maar alleen maar aan eten kan denken.

Sassol

Re: Samenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:40

Je bent natuurlijk los aan het werken. Het paard mag dan zelf beslissen of dat ze mee wilt lopen of niet. Het moet dus leuk zijn om bij jou te blijven en niet leuk zijn om bij jou weg te gaan.

Als ik saai rondjes ga lopen met mijn merrie is ze binnen no-time weg, ook als ik los werk gebruik ik veel oefeningen en dan een beetje in speelvorm (can you keep up? Het paard hè).
Als ze weggaat loop ik meestal achter haar aan en drijf haar dan naar voren en probeer dan weer contact te krijgen. Ik werk nooit met voedselbeloningen.

Ook interessant voor jullie om naar te kijken is de horsenality chart van Parelli. Daarin worden paarden even grof in 4 karaktertypes gedeeld met de bijbehorende eigenschappen en motivaties van het paard. Natuurlijk past een paard nooit 100% ten alle tijden in één hokje, dus kijk wel wat werkt bij jou en jouw paard.
Je hoeft dan niet helemaal Parelli te worden maar je krijgt wel wat meer inzicht in je paard en wat haar motiveert en drijfveer is. Dit kun je dus heel goed gebruiken als je los gaat werken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:18

Sassol schreef:
Je bent natuurlijk los aan het werken. Het paard mag dan zelf beslissen of dat ze mee wilt lopen of niet. Het moet dus leuk zijn om bij jou te blijven en niet leuk zijn om bij jou weg te gaan.

Als ik saai rondjes ga lopen met mijn merrie is ze binnen no-time weg, ook als ik los werk gebruik ik veel oefeningen en dan een beetje in speelvorm (can you keep up? Het paard hè).
Als ze weggaat loop ik meestal achter haar aan en drijf haar dan naar voren en probeer dan weer contact te krijgen. Ik werk nooit met voedselbeloningen.

Ook interessant voor jullie om naar te kijken is de horsenality chart van Parelli. Daarin worden paarden even grof in 4 karaktertypes gedeeld met de bijbehorende eigenschappen en motivaties van het paard. Natuurlijk past een paard nooit 100% ten alle tijden in één hokje, dus kijk wel wat werkt bij jou en jouw paard.
Je hoeft dan niet helemaal Parelli te worden maar je krijgt wel wat meer inzicht in je paard en wat haar motiveert en drijfveer is. Dit kun je dus heel goed gebruiken als je los gaat werken.

Ohw oke, dank je hier heb ik erg veel aan :j
Gisteren bleef ze gewoon bij mij, ik was zo ontzettend happy *\o/*
We hebben aan de touw voordien een beetje wijken voor de kuit gedaan, en dat deed ze super!
Maar ik besef wel dat mijn paard zo gewend is om bepaalde dingen te doen, dat ze niet reageert zoals een paard zou doen. En ze raakt dan wat in de stress omdat ze mij niet begrijpt.
Bvb: Ik stap naast haar om te wijken en ik beweeg me richting schouder, waarop zij denkt dat ik der longeer, dus gaat ze ineens in een mega boog rond me heen draven, om haar cirkeltje te kunnen maken.
Ik zet me dan gewoon terug naast haar schouder en begin opnieuw, nadien had ze het in stap echt goed door, maar in draf ging het nog niet zo goed.
Maar daar oefenen we op, liefst van al loopt ze gewoon achter mij, daar gaat ze eigenlijk altijd zelf naartoe, daar voelt ze zich veiliger en dat is ze gewoon. Misschien moet ik van daaruit maar werken, dat zal ze zelf fijner vinden en beter begrijpen denk ik :j

Over die beloning ga ik eens kijken, gisteren was een aai over der bol en lekker krabben op der rug erg welkom bij haar :j
Wat me wel opvalt is dat ze erg moeilijk te motiveren is, ze stapt wel achter me, maar ik kan haar los (nog) niet motiveren om echt met me mee te werken. En dat is op termijn wel de bedoeling :j

Ik bekijk net de horsenality chart en ik geloof niet dat ze helemaal in 1 karakter past.
Ze is zeker wel extrovert, maar ze kan erg dominant zijn( tov paarden vaak tgv onzekerheid) maar tegen andere mensen zeker, dan kan ze wel eens bijten/uithalen. Ze werkt ook best wel graag tegen met momenten, en ze moet alle aandacht hebben.
Maar anderzijds is ze soms erg angstig, ze rent van hier naar daar, is enorm impulsief en inderdaad hyperalert :j
Dus ik denk dat ik der maar onder rightbrain extrovert plaats :j
Laatst bijgewerkt door Feria op 24-08-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:25

Er zijn veel meer beloningen dan een snoepje, aai of vriendelijke stem.

Zo kun je het paard laten lopen, of juist even lekker stil laten staan, een sprongetje laten maken, een moeilijke oefening vragen of juist iets heel makkelijks.
Het hangt er dus een beetje van af wát jouw paard graag doet.

Heb je een paard wat graag loopt, dan vinden die een rondje ongecontroleerd crossen een veel grotere beloning dan een aai of snoepje.
Zoek dus uit wat jouw paard wel en niet leuk vindt! (Zo kun je haar namelijk ook iets laten doen wat ze niet leuk vindt als ze bijv. wegloopt, dan leert ze: bij het vrouwtje is leuk want dan mag ik.... van het vrouwtje weg is niet leuk want dan moet ik...)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:36

Sassol schreef:
Er zijn veel meer beloningen dan een snoepje, aai of vriendelijke stem.

Zo kun je het paard laten lopen, of juist even lekker stil laten staan, een sprongetje laten maken, een moeilijke oefening vragen of juist iets heel makkelijks.
Het hangt er dus een beetje van af wát jouw paard graag doet.

Heb je een paard wat graag loopt, dan vinden die een rondje ongecontroleerd crossen een veel grotere beloning dan een aai of snoepje.
Zoek dus uit wat jouw paard wel en niet leuk vindt! (Zo kun je haar namelijk ook iets laten doen wat ze niet leuk vindt als ze bijv. wegloopt, dan leert ze: bij het vrouwtje is leuk want dan mag ik.... van het vrouwtje weg is niet leuk want dan moet ik...)

Oke dank je! Ja hier moet ik echt naar zoeken, dit is op het moment echt nog wat moeilijk.
Met mijn vorig paard (hengst) kon ik echt geweldig spelen, hij rende achter mij, dan ik achter hem, lekker rennen en gek doen, hij deed niet liever.
Maar Friuli denkt dan dat ze van mij moet lopen, en als ik dan bij der weg loop staat ze mij aan te gapen, ze begrijpt er niets van :D
Ik denk dat als ik der zo ver krijg mee te spelen, dat ze dat echt geweldig zou vinden :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:39

Als ik het zo hoor denk ik dat jouw paard het een hele fijne beloning zou vinden als je alle druk er af haalt en ze even niets hoeft.

Dus niet aankijken, niet aaien, niets vragen en ook niet naar je toe laten komen. Gewoon even helemaal niks.

Maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast hoor dus je moet maar kijken hoe ze reageert!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:44

Sassol schreef:
Als ik het zo hoor denk ik dat jouw paard het een hele fijne beloning zou vinden als je alle druk er af haalt en ze even niets hoeft.

Dus niet aankijken, niet aaien, niets vragen en ook niet naar je toe laten komen. Gewoon even helemaal niks.

Maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast hoor dus je moet maar kijken hoe ze reageert!

Eigenlijk niet, dat is echt een straf voor haar, dan staat ze me aan te gapen en wil ze echt bij me komen :j
Ik had geprobeerd uit de piste te gaan, en haar even te laten doen, maar dan komt ze gewoon aan de poort van de piste staan. Als ik dan echt weg ga, begint ze te rennen en te roepen.
Ik kan misschien proberen op het bankje te gaan zitten, en haar leren dat ze dan haar eigen ding mag doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:55

Dat ze naar je toe wilt komen is het zoeken naar bevestiging. Terwijl ze ook prima zelf zou moeten kunnen ondervinden dat ze het goed gedaan heeft.

Houdt ze van rondjes lopen?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:50

Sassol schreef:
Dat ze naar je toe wilt komen is het zoeken naar bevestiging. Terwijl ze ook prima zelf zou moeten kunnen ondervinden dat ze het goed gedaan heeft.

Houdt ze van rondjes lopen?

Wat raad je aan dan?
Hoe bedoel je rondjes lopen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:17

Lopen in ronde vormen, dus een volte, achtjes, slangenvoltes etc.

Ik zou haar dus even op zichzelf laten staan en wachten tot ze het gaat verwerken (kauw/likken) en dan pas naar je toe vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:21

Klinkt als een extrovert paard.
Ik zou zeggen, verdiep je eens in Parelli en dan met name Parelli´s Horsenalities. En bekijk ook even de filmpjes van Linda Parelli met Allure. Misschien worden er dingen duidelijk.

Cassidy schreef:
Parelli verdiept zich, voordat hij een paard gaat trainen, in de paardenpersoonlijkheid van het paard. Zijn horsenality. Pas als je weet wat voor persoonlijkheid je paard is, ga je met hem aan de slag. En als je een introvert paard heb, ga je daar heel anders mee om dan met een extrovert. En het moeilijkste is, dat van moment naar moment de horsenality kan veranderen. Het is helaas niet heel zwart-wit.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

En hoe dat in de praktijk uitpakt?

Bekijk onderstaande filmpjes maar eens, en zie de verschillen...

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

Probeer in het koppie van je paard te komen, op een golflengte te gaan zitten. Parelli kan je daarbij helpen...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:41

Sassol schreef:
Lopen in ronde vormen, dus een volte, achtjes, slangenvoltes etc.

Ik zou haar dus even op zichzelf laten staan en wachten tot ze het gaat verwerken (kauw/likken) en dan pas naar je toe vragen.

Op een volte doet ze eigenlijk uit zichzelf, voelt ze zich goed bij geloof ik.

@ Cassidy: ik ga nu aan de filmpjes beginnen. Dank je!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:55

Als ik met Friuli werk, zeker de laatste tijd is ze meer introvert dan extrovert.
Dat is zo wat de grootste verschuiving die ik bij haar de laatste weken zie. De paniek en het schrikken zijn veel minder, maar ik denk dat ik haar inderdaad meer moet gaan motiveren ipv nee zeggen. Dat is mijn probleem, en dat is waarom ze niet wilt meewerken, het is gewoon saai voor haar :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:57

Dan moet je in dat koppie komen en haar meer uitdagen. Parelli is daar de ideale methode voor.

Overigens kunnen horsenalities van moment naar moment veranderen. Een paard kan meerdere horsenalities hebben. Dat maakt het zo moeilijk om ze te lezen en erop in te spelen.

Als je paard moeilijk te motiveren is, bekijk dan ook de filmpjes van Linda Parelli met Remmer...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:57

Heb ik gedaan :j
Ik ga dit weekend maar eens aan de slag met haar. Ik besef echt dat ik het minder moet willen en echt meer naar haar moet luisteren en kijken hoe zij zich op dat moment voelt :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:47

Ik denk dat je paardje Right Brain - extrovert is. (Gebruikt voornamelijk de rechterhersenhelft en wilt graag lopen)

Aangezien je zegt dat het een onzeker paardje is (en ze de laatste tijd richting introvert nijgt) zou ik even een tijdje alleen simpele oefeningen vragen die ze al kan en dan een feestje bouwen als ze het doet *\o/*
En voor nu (tot je een betere beloning hebt gevonden) lekker rondjes laten lopen als beloning en ook daarbij weer vol trots staan kijken 'wauw, wat kan jij goed lopen zeg, kun je ook harder? Waaauw dan loop je nóg mooier, super paard ben je ook <3 '

Als je nog vragen hebt over de horsenality chart als je hem bestudeerd hebt, ben ik er voor vragen =) (En Cassidy vást ook wel)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:18

Sassol schreef:
Ik denk dat je paardje Right Brain - extrovert is. (Gebruikt voornamelijk de rechterhersenhelft en wilt graag lopen)

Aangezien je zegt dat het een onzeker paardje is (en ze de laatste tijd richting introvert nijgt) zou ik even een tijdje alleen simpele oefeningen vragen die ze al kan en dan een feestje bouwen als ze het doet *\o/*
En voor nu (tot je een betere beloning hebt gevonden) lekker rondjes laten lopen als beloning en ook daarbij weer vol trots staan kijken 'wauw, wat kan jij goed lopen zeg, kun je ook harder? Waaauw dan loop je nóg mooier, super paard ben je ook <3 '

Als je nog vragen hebt over de horsenality chart als je hem bestudeerd hebt, ben ik er voor vragen =) (En Cassidy vást ook wel)

Ok doe ik :D dank jullie voor de hulp! Ik heb er echt ontzettend veel aan :j