Join-up schade herstellen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muki

Join-up schade herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 23:10

Hallo,

Ik heb met mijn paard een Join-up gedaan terwijl het eigenlijk niet nodig was. Het is nl. een héél lief, volgzaam, vertrouwend en werkwillig paard. Hij is alleen heel angstig op wandeling en omdat hij mij op die momenten niet echt als leider ziet, wou ik mijn leiderschap op die manier duidelijk stellen. Heel stom achteraf gezien, want nu lees ik overal dat je bij zo'n paard misschien beter géén JU doet :-/
Het resultaat was dan ook navenant (ik dacht dat de JU gelukt was maar nu twijfel ik er al aan): mijn paard is duidelijk in de war en heeft al veel minder zin om in mijn buurt te zijn. Ik kan mezelf wel voor het hoofd slaan, maar dat heeft weinig zin. Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik het goedmaken met hem en onze band herstellen?
Voorheen deed ik al heel veel leuke dingen met hem (poetsen, graaswandelingen, clickeroefeningen, etc.). Gewoon de draad weer oppikken en dan is hij die nare JU-ervaring weer snel vergeten?
Ik hoop het in ieder geval...

Alvast bedankt voor de reacties.

mvg,

Leen

Batlow

Re: Join-up schade herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:13

Als je met je paardje bezig bent, daar vooral niet aan denken. Je moet gewoon blij zijn, als je je schuldig voelt, voelt je paardje dat ook en raakt hij in de war. Het beste is gewoon om hetzelfde te doen zoals je normaal deed. Lekker veel grondwerken

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:13

Precies, de draad weer oppakken en werken aan vertrouwen al zal dat in het begin wat moeilijk zijn.
Lekker kriebelen als hij gewoon tussen zijn vriendjes staat kan ook een hoop goed doen.

Heel veel succes!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:15

Kan je hier even uitleggen hoe je die joinup hebt uitgevoerd meschien kunnen de mensen je hier dan betere tips geven ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:25

Fouten maken is menselijk. Ik denk dat we allemaal wel eens iets hebben gedaan wat achteraf niet zo handig bleek te zijn. Je handelt nou eenmaal naar wat je op dat moment weet.
Ik denk dat het goed is dat je je al bewust bent dat je aan je leiderschapskwaliteiten moet gaan werken. Het hoe en wat kan je niet leren uit boeken en van internet; je moet het voelen en ervaren. Beter is dus les te nemen bij iemand bij jou in de buurt die hier verstand van heeft. Want dan ga je ipv zelf aanmodderen écht wat doen en leren. Wat gewoon heel erg help, is grondwerkles nemen. Theorie is goed, praktijk is beter ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:52

Schade van de Join Up is - als je pech hebt - niet meer te herstellen.
Ik hoop dat je paard weer vertrouwen in je gaat krijgen als je hem kunt laten zien dat je het waard bent dat hij je als leider gaat zien. Dus idd, tijd met hem doorbrengen, je opstellen als iemand waar hij veilig bij kan zijn. Misschien kun je je een keertje gaan verdiepen in Parelli.

Ik hoop voor je paardje dat het nog goed komt.

Maxxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:57

Hoezo kan je beter geen Join up doen bij zo'n paard dan?
Een join up is toch niet alleen voor extreme gevallen, maar ook om duidelijk te maken dat hij bij jou veilig is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:10

en waarop baseer je dat je beter niet de JU had kunnen uitvoeren, hoe uit zich dat, kun je daar een voorbeeld van geven? misschien valt de schade wel mee en denk je zelf dat er heel wat aan de hand is en stel je je daardoor anders op tegen je paard en werkt dát juist averechts op hem en vertrouwt hij jou daarom niet.
Ik zou eerst eens gewoon weer lekker aan de gang gaan met hem zoals je voorheen ook deed en zelf
je niet anders gedragen dan anders.

Maxxime, dat is het slechtste wat je kunt doen een join-up uitvoeren om je paard veilig bij je te laten voelen, dan heb je het duidelijk niet begrepen.
Het is juist alleen voor de extreme gevallen en niet voor alledaags gebruik. heb je dit hele topic wel gelezen?

Maxxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:14

Zo, pittige reactie.
Als je kijkt naar mijn reactie vroeg ik van hoe of wat en sorry dat ik geen vraagteken maar een punt neer heb gezet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:21

precies die reactie geeft een joinup ook bij een paard die het niet nodig heeft, een pittige....
Ik vroeg toch ook of je het hele topic wel gelezen had? Dan had je die vraag nl niet eens gesteld.

Edit: excuse me, ik dacht dat we in het JU topic zaten maar dat zitten we dus niet. :o Ik bedoel dat je het hele join-up topic bovenaan dit forum eens moet lezen dan snap je ook mijn reactie beter.
Laatst bijgewerkt door cissy op 08-08-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Muki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:27

Bedankt voor al jullie nuttige reacties!

Deze middag ben ik al even een kijkje gaan nemen in de weide en blijkbaar heeft de JU toch niet zoveel indruk gemaakt op m'n paard. Waarschijnlijk vindt hij mij maar een grote dramaqueen!
Hij volgde me opnieuw de hele weide door als een hondje, had plezier in de clickeroefeningen etc.

Ik heb m'n les nu wel geleerd en ben blij dat we er goed vanaf gekomen zijn.

Voor de toekomst denk ik inderdaad ook aan Parelli, maar dit keer met de nodige real-life-instructie...

Nogmaals een dikke "danku" aan de helpende handjes! (voor mij mag hier een slotje op)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:29

Nou zeg cissy, deze reacties zijn echt compleet nutteloos. Er wordt om info gevraagd, en jij gaat lopen katten. Zonde.

Edit: sorry, zie nu dat je je vergist had in het topic. Dat verklaart een hoop :)

Maxxime_: een échte Join-Up wordt gedaan door een paard van je weg te jagen en uit de kudde te stoten. Dit neemt voor een paard heel veel stress met zich mee (aangezien het echte kuddedieren zijn). De enige manier om die stress te verminderen is dan om vervolgens zich volgzaam op te stellen en te onderwerpen, waarna jij als leider je paard weer in de kudde accepteert.
Je bevestigt dus niet zozeer jouw plaats als veilige haven, maar je laat ook heel duidelijk weten dat deze veilige haven niet vanzelfsprekend is. Voor een onzeker paard maakt dit de wereld dus alleen maar nog moeilijker: hij kan er niet van uit gaan dat hij bij jou altijd veilig is, want je hebt hem ook wel eens (zonder enige echte aanleiding) de kudde uit gezet! Hetgeen dat voor een onzeker paard het allerzekerst en duidelijkst moet zijn (ik hoor er bij) heb je dus op losse schroeven gezet. Niet aan te raden dus!

Hier wil ik overigens bij opmerken dat ik deze theorie ook alleen uit de boekjes heb, dus mijn excuses als ik het niet helemaal goed heb verwoord.

@ TS: ik wil niet denigrerend doen, maar er zijn maar weinig mensen die echt kaas gegeten hebben van een Join-Up. Waarschijnlijk heb jij het dus niet zo heftig gedaan als bij een echte join-up gebeurd (het is meer dan alleen je paard opjagen en hem vervolgens weer naar je toe vragen ;)). Hoogstwaarschijnlijk kun je de 'gevolgen' zoals jij ze ziet dus wel weer herstellen door dit gauw te vergeten en weer lekker samen leuke dingen te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:14

Het probleem met de Join Up is dat je de reacties van een paard heel makkelijk kunt triggeren en het paard niet anders kan dan erop te reageren, dat zit er in gebakken. En omdat je de reacties van het paard op de JU zo makkelijk kunt triggeren, snap ik de gradatie van "heftig" en "minder heftig" niet. JU is JU. Je moet het paard kunnen lezen, naar behoefte de druk verhogen of verlagen, en idd, ook een keer beslissen dat dit niet de aangewezen methode is voor een angstig paard. Maar een "minder heftige JU" bestaat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:15

cissy schreef:
precies die reactie geeft een joinup ook bij een paard die het niet nodig heeft, een pittige....
Ik vroeg toch ook of je het hele topic wel gelezen had? Dan had je die vraag nl niet eens gesteld.

Edit: excuse me, ik dacht dat we in het JU topic zaten maar dat zitten we dus niet. :o Ik bedoel dat je het hele join-up topic bovenaan dit forum eens moet lezen dan snap je ook mijn reactie beter.

Voor het gemak is hier de link: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:11

Gewoon even veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verwennen met snoepjes en dan houd hij weer helemaal van je ;)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:14

grondwerken, daar kan je paard opnieuw vertrouwen in nemen en jij ook :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:01

shilady schreef:
Gewoon even veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verwennen met snoepjes en dan houd hij weer helemaal van je ;)

Snoepjes gaan dit probleem niet oplossen, die zorgen eerder voor een drammerig paard dat geen respect voor je heeft, omdat jij door afstand te doen van het voedsel laat zien dat je lager in rang staat dan hij.

In de natuur is de ranghoogste degene die het eerst drinkt, of het eerst eet. Als een paard dat lager in rang staat bij een hooibak staat of wil drinken en een ranghoger dier komt eraan, dan maakt de ranglaagst plaats.
Dus wat doe jij door je paard vol te proppen met voer? Jij laat zien dat jij geen leider bent, want jij maakt plaats voor het paard. Jij laat het voer aan hem over. Het paard zal jou daarom niet als leider gaan zien.

Wat hierboven al is aangegeven: grondwerk is een manier om leiderschap te verkrijgen. Parelli is onder meer grondwerk, en biedt je de mogelijkheid om later ook vanuit het zadel voort te borduren om dat wat je vanaf de grond gedaan hebt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:02

Cassidy schreef:
shilady schreef:

Snoepjes gaan dit probleem niet oplossen, die zorgen eerder voor een drammerig paard dat geen respect voor je heeft, omdat jij door afstand te doen van het voedsel laat zien dat je lager in rang staat dan hij.

In de natuur is de ranghoogste degene die het eerst drinkt, of het eerst eet. Als een paard dat lager in rang staat bij een hooibak staat of wil drinken en een ranghoger dier komt eraan, dan maakt de ranglaagst plaats.
Dus wat doe jij door je paard vol te proppen met voer? Jij laat zien dat jij geen leider bent, want jij maakt plaats voor het paard. Jij laat het voer aan hem over. Het paard zal jou daarom niet als leider gaan zien.

Wat hierboven al is aangegeven: grondwerk is een manier om leiderschap te verkrijgen. Parelli is onder meer grondwerk, en biedt je de mogelijkheid om later ook vanuit het zadel voort te borduren om dat wat je vanaf de grond gedaan hebt.

Nee maar omdat ts hierboven even een luchtige reactie erover gaf van het valt wel mee gaf ik even een luchtige reactie terug ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:04

Dus Cassidy, jouw paarden worden nooit gevoerd?

Voer geven is trouwens heel iets anders dan plaats maken voor. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Toestaan dat een paard mag eten, is ook "leiderschap".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:05

En misschien valt het wel mee, wie ben jij om daar vanachter je computer een oordeel over te vellen?
Paarden vergeven gelukkig veel. Als ts een paardje heeft die haar zo te zien vergeven heeft, mag ze in haar handjes knijpen. Er zijn eigenaren die hun paard voor de rest van zijn leven serieus verkloot hebben door maar wat aan te prutsen met de JU. Omdat het zo schattig is dat hij na afloop als een hondje achter ze aanloopt...:D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:07

Lezen cassidy ;)
ik vel geen oordeel maar je kan het duidelijk leven uit haar laatste post dat ze het mee vind vallen ..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:08

Ik heb ook zo'n gevoelig dier die het liefst de hele dag in mijn jaszak zit en overal met me meegaat. Vind het soms al heel naar om hem te longeren(en dus ook 'van me af te jagen'. Voor het paard is het natuurlijk heel erg onlogisch als hij al vol overgave alles accepteert en voor je doet, als je hem dan 'wegjaagt' aan de longe. Ik heb ooit eens gedacht dat het leuk was om met hem te spelen dus ik ren speels op hem af in de wei, hij stond me aan te kijken van: "Wat heb ik fout gedaan baas??" Doe ik NOOIT meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:08

JoviBan schreef:
Dus Cassidy, jouw paarden worden nooit gevoerd?

Voer geven is trouwens heel iets anders dan plaats maken voor. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Toestaan dat een paard mag eten, is ook "leiderschap".

Mijn paarden krijgen geen voer van mij uit de hand. Wil ik wat lekkers geven, doe ik dat in de voerbak, of laat ze dat toevallig in de voerbak of op de grond van de box vinden. Gevoerd wordt door de manegehouder. Tekortkomingen in kennis en fouten tijdens de training ga ik niet met voedsel compenseren. Geen menselijke gevoelens op een paard projecteren, paard volstoppen met lekkers is onze manier van het compenseren van fouten.

Ik sta toe dat mijn paard bij het wandelen aan de hand gaat grazen. Ik hou echter niet van snackende paarden die op ieder grassprietje afduiken, dus heb ik speciale plekken in de omgeving waar ze mogen grazen. Ze wachten op commando voordat ze dat hoofd laten zakken. Grazen sowieso niet met bit in.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:01

Les nemen van iemand die je kan vertellen hoe het wél moet?
Succes!