tips gevraagd: welk hoofdstel ipv hackamore?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

tips gevraagd: welk hoofdstel ipv hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:19

hoi allemaal,

ik rij soms mijn fjordje met een hackamore,en dat bevalt goed,alleen irriteren de bakstukken haar bij de ogen als ik de teugels een keer aanneem.
nu wil ik graag een ander hoofdstel,maar welke komt enigzins overeen qua werking,en heeft een fijnere pasvorm?

alvast bedankt

Anoniem

Re: tips gevraagd: welk hoofdstel ipv hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:23

Wil je een ander bitloos hoofdstel of een ander hoofdstel waar de hackemore aan kan? In dat laatste geval hoeft dat niet perse, ik denk dat je vooral even moet kijken naar de hackemore zelf, die kan je aan de boven en onderkant verstellen. Meestal als je daar de verhoudingen aanpast (maar wel passend blijft natuurlijk) komen de bakstukken niet meer in de ogen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:24

Voor mijn paard heb ik een hackamore voor het buiten rijden.
Daar heb ik bakstukken aan zitten van een normaal hoofdstel, maar dan wel maat cob omdat door de bevestiting en alles, de normale maat bakstukken veel te lang was en bij druk op de scharen van de hackamore, de bakstukken dan omhoog bewegen en inderdaad tegen de ogen kwamen, dat zat gewoon echt heel verkeerd en de hackamore hing daarbij ook nog eens veel te laag, veel te veel op het zachtere deel van het neusbeen.

Voor jou kan een oplossing zijn om na te gaan of je hackamore niet ook wat te laag hangt, of je huidige bakstukken korter kunnen, kijken hoe het dan zit of misschien een kortere maat bakstukken nemen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:25

nou ik heb hem wel aangepast qua hoogte,heb de neusriem een gaatje strakker en losser gedaan,maar het hielp allemaal niet eigenlijk

ik zal nog eens proberen om hem nog wat hoger te hangen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:33

Heb je een foto? Want als de bakstukken de ogen (kunnen) raken, denk ik dat je hackemore niet goed zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:15

ik zal deze week even een foto maken. in 'rust' zit hij vrij goed(imo dan)maar als ik een keer de teugels opneem,dan irriteerd het dus bij de ogen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:14

Halsterhoofdstel nemen, dan trekt de keelriem de bakstukken bij de ogen weg en heb je dit probleem niet meer.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:18

Als je het bij een hackamore wilt houden qua werking zou je ook een S (of comfort) hackamore kunnen proberen. Ik heb het idee dat de rest van het hoofdstel door de vorm van deze hackamores mooier blijft zitten. Heb er zelf destijds ook over gedacht maar ben toch voor het merotische hoofdstel gegaan en die bevalt super.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:41

Met een hackamore heb ik weinig ervaring en kan dus ook niet zeggen wat vergelijkbaar is. Op onderstaande site kun je wel diverse bitloze hoofdstellen vinden en een uitgebreide beschrijving van de systemen. (Bij F.R.A. wordt met systeem 1tm5 gewerkt) Dan kun je zelf wellicht bepalen wat het beste bij je paard past en vergelijkbaar is met een hackamore.

Succes!