Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
manex schreef:Hoe gebruik je het zwiepen van je lijn? Stuur je je paard steeds op dezelfde manier, met dezelfde hulp uit jou ruimte of probeer je het eerst met een kleine aanwijzing en maak je je hulpen steeds groter?
Daar ligt misschien een deel van het probleem.
Als jou paard in jou ruimte komt en jij stuurt hem weg, ben je dan tevreden met 1 aarzelend stapje naar achteren of word je vanlieverlee groter en duidelijker en stuur je hem een aantal resolute passen achterwaarts?
Bij dat aarzelende stapje naar achteren ben je te snel tevreden en jou paard zal je blijven testen en steeds weer opnieuw naar je toe blijven komen (wat ik vermoed dat hij doet aangezien je zegt dat je wat hebt afgezwiept vanmiddag) . Als jij hem een keer of 3 de kans hebt gegeven om met een kleine hulp uit jou ruimte te gaan en ook uit jou ruimte te blijven en hij komt steeds weer terug, dan wordt het tijd om grotere hulpen te geven en duidelijker te zijn.
Dit doe je door jezelf "groter" maken (goed rechtop gaan staan) en uit te stralen dat je het meent.
Ik weet niet precies hoe Voest de hulp met het touwzwiepen doet, maar bij mijn training heb ik geleerd om eerst alleen vanuit m'n pols te zwiepen. Dan beweegt je touw niet hard (hulp 1), reageert hij daar niet op, dan zwiep ik vanuit m'n elleboog (hulp 2) en dan zit er al meer beweging in het touw.
Nog geen reactie, dan vanuit je schouder (hulp 3) en dan gaat het touw dus flink heen en weer.
De meeste paarden zijn dan allang naar achteren.
Misschien kun je er iets mee. Succes!
Cassidy schreef:In het begin moet je doorgaan tot je reactie krijgt. En ik zwaai met daar dan ook nog met mijn stokje bij en loop op een paard af. Krijgt ze dan een tik met de stok, heb ik haar niet geslagen, ze liep gewoon in mijn stokje...
salome_maybe schreef:ik ben snel bang dat als ze niet reageerd dat ze het dan per definitie niet snapt en dat ik dus onredelijk ben... Maar dat schijnd dus veel tijd nog te hebben!
Adil schreef:Maar, even heel erg eerlijk nu, allemaal leuk en aardig wat jullie beschrijven, het gaat om je lichaamstaal etc. Dat doe ik ook. En het heeft imo in de verste verte niet met NH te maken. Ineens is het commiceren met je paard een stuk belangrijker geworden dan "vroegah", en dan komt er een persoon aan die het in een jolige bui NH noemt en ineens is het een hele stroming.
Maar "NH", eerlijk, dat doe je altijd als je je een beetje voor je paard en zijn manier van commiceren interesseert, wanneer je wilt weten wat er in zo'n diertje omgaat etc. Dan doe je al aan "NH" imo. Alleen hoeft wat mij betreft het plakkertje NH er niet op, maakt de boel alleen maar ingewikkeld.