Parelli vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyara27

Parelli vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 00:18

Hallo,

Mijn dochter van 9 jaar heeft sinds vorige week een (huur) pony, Sandy (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=99&t=1505324&view=unread#unread).
Omdat ik denk dat de pony gebaat zou kunnen zijn bij NH vanwege de angsten, en ook omdat ik het zelf wel erg interessant vind, wil ik me gaan verdiepen in Parelli. Mijn dochter is te jong om zelf de oefeningen uit te voeren met Sandy, maar zei is wel degene die de pony berijdt. Als ik de methode Parelli een beetje begrijp ga je eerst veel grondwerk oefeningen doen om een vertrouwensband op te bouwen. Maar als ik naast mijn dochter sta om de oefeningen voor te doen bij Sandy, raakt de pony dan niet in de war? Hoe kan ik dit het beste aan pakken zodat het voor de pony wel duidelijk is dat mijn dochter de "hoofdrol" speelt?

Groetjes afz. Bianca

tamary

Re: Parelli vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:23

Waarom is je dochter te jong om die oefeningen uit te voeren? Kom zelfs foto's tegen van jongere kinderen die Parelli methode op hun pony's toepassen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:28

@Tamary: Jonge kinderen hebben echt nog niet het overwicht om correct Parelli-technieken toe te passen. Tuurlijk, op een paard dat het van voor tot achter kent en waar het veel mee gedaan is, maar om ermee te beginnen, vind ik het zelfs gevaarlijk. Je gaat toch een soort respect van zo'n beestje vragen en soms moet je dan wel beetje stevig in je schoenen staan. Je gaat namelijk de grenzen stellen en laten zien dat jij de kuddeleider bent. Een jong kind heeft echt dat overwicht nog niet.

Een kindje van 9 vind ik nog wel een twijfelgeval. Bovenstaand ging meer over de opmerking: 'wel jongere kinderen gezien die het deden.'

@TS: Ik zou begeleiding zoeken van iemand die er les en begeleiding in geeft. Vanwege de angsten die je beschrijft, zou ik het combineren met schriktrainingen, zodra de basis van het grondwerk is bevestigd. Die persoon kan dan ook helpen met de combi tussen jou en je dochter.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 00:57

Ik denk dat als ik een oefening van te voren uitleg zei het best bij de pony kan doen, maar we kennen deze pony nog maar net en ik heb dus geen idee hoe ze op bepaalde dingen zal reageren. Pas bracht ze Sandy aan het halster naar de wei terug en schrok Sandy van een ander paard wat langsliep. De pony schrok ervan en trok mijn dochter even uit balans waardoor ze tegen het schrikdraad viel. Gelukkig stond het uit, maar hierdoor besef ik wel dat ze voor sommige dingen nog niet stevig genoeg in haar schoenen staat (letterlijk en figuurlijk ;) )

Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden in de buurt die ons kan helpen. Mocht iemand wat weten in de omgeving Gouda, dan hoor ik het graag!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 01:18

Ik denk dat het sowieso goed en leerzaam is voor jou dochter (trouwens voor elk kind) om je bezig te zien met het paard op een correcte manier. Zij leert daar allicht van.

Heb je jezelf al verdiept in Parelli? De tip die je krijgt over schriktraining zou ik op volgen, aangezien je het over angsten hebt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 01:31

Ik lees ontzettend goede bedoelingen uit de beginpost. Maar vraag me eerlijk gezegd af of de pony, als die daadwerkelijk angsten heeft, geholpen kan worden door een 9-jarige of door iemand die zich voor het eerst in grondwerken/parelli verdiept.

Dát je je erin wilt verdiepen is te prijzen, maar mijn persoonlijke advies is toch echt niet zelf te gaan experimenteren (net als met rijden is het voor jezelf prettig de knoppen te leren op een paard dat de kneepjes van het vak al beheerst). Dus helaas kom ik dan maar weer met de standaard bokt-vraag: hebben jullie iemand die jullie hierbij helpt? Je bent er naar op zoek lees ik, maar goed, waar ben je precies naar op zoek?

Want zie trouwens je eerdere topic. Misschien heeft het dier last van haar tanden, of last van iets anders, dat eens zou kunnen worden onderzocht. NH is lang niet altijd de enige oplossing. ;) Goed onderzoek kan soms veel verheldering geven. Net als goede begeleiding en instructie. Dan hoeft bitloos rijden of schriktraining helemaal niet nodig te zijn. Zolang degenen die met de pony omgaan, maar weten wat ze doen. En dat is te leren. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:53

Ook een volwassen persoon kan door een pony omver gelopen worden, dus dat als argument dat een 9 jarige niet aan Parelli kan gaan doen omdat ze daar niet sterk genoeg voor is houdt geen steek.

Wat wel een probleem is, is dat zowel jij als je dochter er niet genoeg ervaring mee hebben. De huurpony is er nog maar net en de vertrouwensband moet groeien. Dat kan met Parelli heel goed.
Level 1 gaat om veiligheid voor de persoon op de grond, maar bij Parelli moet je wel weten wanneer je op kunt houden en wanneer je door MOET gaan als er schrikreacties komen, helemaal bij het desensibiliseren (Friendly Game). Bij een pony die Parelli nog niet kent, ga je een probleem krijgen.

Er is op Youtube een kanaal dat Parellitube heet. Daar zie je kinderen van 7 met paarden op Parelli manier omgaan, maar deze paarden kennen Parelli al.

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... p1w5yx7JP4

Wat je bij een schrikkerige pony kunt verwachten, is dit:

Wat filmpjes (methode Anderson, die Parelli niet zoveel ontloopt)
In het begin friendly game, met stick en string, vervolgens desensibiliseren voor verschillende dingen, zoals plastic zakjes....
Kijk maar hoe lang de trainer doorgaat, en begrijp waarom hij op de momenten stopt waarop hij stopt.

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

En ik denk niet dat jij of je dochter daar genoeg kennis voor in huis hebben.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 15:09

Ik had gisteren al die filmpjes van de Second change foundation al gezien. Voor de pony is Parelli inderdaad nieuw, maar het lijkt me dat dat voor alle paarden en pony geldt voor de eigenaar/verzorger ermee begint. Ik ben zelf niet bekend met Parelli, maar heb wel een goed gevoel als het gaat om paarden en pony's. Ik heb zelf een bijrijd-paard waar ik grondwerk mee doe in de vorm van longeren met dubbele lijnen.

Ik heb gisteren iemand gemaild die al jaren instructie geeft in het NH en grondwerken, wat ik begreep uit haar advertentie is dat ze ook veel met kinderen werkt. Ik hoop dat ze binnenkort tijd heeft om ons op weg te helpen. Als dat niet gaat lukken heb ik al wat andere adressen doorgekregen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:29

Cassidy schreef:
Ook een volwassen persoon kan door een pony omver gelopen worden, dus dat als argument dat een 9 jarige niet aan Parelli kan gaan doen omdat ze daar niet sterk genoeg voor is houdt geen steek.

Dus omdat ook volwassenen niet altijd sterk genoeg zijn, houdt mijn argument geen steek? Niet mee eens. Kinderen zijn te jong om 'leiders' te kunnen zijn. Is imo in de natuur zo geregeld. Een veulen is ook geen kuddeleider (beetje extreem voorbeeld, maar om mijn argument te verduidelijken). Paarden voelen aan dat ze met kinderen (niet volwassen mensen) te maken. Die hebben gewoon het natuurlijk overwicht niet op een paard. En paard wat al wel goed Parelli kent, goed is opgevoed, doet automatisch mee met de oefeningen. Tenzij het een (heel) dominant paard. Dan zal dat voor een kind een stuk moeilijker worden. Dat is mijn mening. Dat volwassen ook niet altijd goede leiders zijn, klopt ook.

Aan TS: Succes met zoeken en veel plezier met de eerste lessen. Dat wordt vast hartstikke leuk.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:37

Dank je! Ik heb er inmiddels meer vertrouwen in. Vandaag bleek wel dat de pony ondanks de angsten heel volgzaam en graag wil leren. Mijn dochter is gek op grondwerk, en geeft veel minder om het rijden, dus dat lijkt me beide geen verkeerde start.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:45

Duke schreef:
Cassidy schreef:

Dus omdat ook volwassenen niet altijd sterk genoeg zijn, houdt mijn argument geen steek? Niet mee eens. Kinderen zijn te jong om 'leiders' te kunnen zijn. Is imo in de natuur zo geregeld. Een veulen is ook geen kuddeleider (beetje extreem voorbeeld, maar om mijn argument te verduidelijken). Paarden voelen aan dat ze met kinderen (niet volwassen mensen) te maken. Die hebben gewoon het natuurlijk overwicht niet op een paard. En paard wat al wel goed Parelli kent, goed is opgevoed, doet automatisch mee met de oefeningen. Tenzij het een (heel) dominant paard. Dan zal dat voor een kind een stuk moeilijker worden. Dat is mijn mening. Dat volwassen ook niet altijd goede leiders zijn, klopt ook.

Het heeft niets met kracht te maken, maar alles met techniek. En die is te leren, en juist door kinderen makkelijker te leren dan volwassenen. Kinderen zijn nog zo vormbaar.
Heb je de filmpjes bekeken? Een niet opgevoed en niet voldoende gesensibiliseerd paard, haalt fysiek ook een volwassen man uit balans. En dat bedoel ik met mijn opmerking. Alleen leer je met Parelli, en ook bijv. methode Anderson, waar je moet gaan staan, om zelf veilig te blijven. Dus een pony die je het schrikdraad inwerkt hoeft niet voor te komen, als je weet waar je moet staan.

Dat je een kind niet met een niet opgevoed paard moet confronteren is helemaal waar. Dat een paard dat de oefeningen van Parelli kent automatisch de oefeningen doet, daar ben ik het dan niet meer eens. Er moet toch wel een aanwijzing van de persoon op de grond komen, hoe miniem ook.

http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08

En als ik bovenstaand filmpje bekijk, ben ik jaloers. Ik denk dat menigeen die in de paarden zit zou willen dat zijn basis er zo had uitgezien...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-07-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:18

Cassidy schreef:
Het heeft niets met kracht te maken, maar alles met techniek. En die is te leren, en juist door kinderen makkelijker te leren dan volwassenen. Kinderen zijn nog zo vormbaar.
Heb je de filmpjes bekeken? Een niet opgevoed en niet voldoende gesensibiliseerd paard, haalt fysiek ook een volwassen man uit balans. En dat bedoel ik met mijn opmerking. Alleen leer je met Parelli, en ook bijv. methode Anderson, waar je moet gaan staan, om zelf veilig te blijven. Dus een pony die je het schrikdraad inwerkt hoeft niet voor te komen, als je weet waar je moet staan.

Dat je een kind niet met een niet opgevoed paard moet confronteren is helemaal waar. Dat een paard dat de oefeningen van Parelli kent automatisch de oefeningen doet, daar ben ik het dan niet meer eens. Er moet toch wel een aanwijzing van de persoon op de grond komen, hoe miniem ook.

http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08

Ja, uiteraard, maar een paardje dat de Parelli games kent, is veel gevoeliger. Als ik een bepaalde houding aan neem, gaat mijn paardje al opzij of in de cirkel lopen, of achteruit. Idd op minimale aanwijzing. Dat bedoel ik met automatisch. Ze weten wat je van ze verlangt. Een paardje waar nog niets mee gedaan is, zou ik eerder door een volwassen laten kennis maken met Parelli om bovengenoemde redenen.

Je gegeven links heb ik idd nog niet bekeken. Zoals je zelf al schrijft: daar moet je wel even voor gaan zitten. Maar ga ze zeker bekijken. En ik ben het wel met je eens dat je een kind veel veiliger met een pony om kan laten gaan door de juiste technieken, maar de pony van TS is nog niet bekend met Parelli en angstig. Dan zou imo een volwassenen dat op kunnen pakken. Als de pony wat verder is, kun je het meisje uiteraard leren hoe ze veilig met de pony om moet gaan.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:17

Even een update:

Inmiddels zijn we een maand verder met het aanleren van Parelli. Ondanks dat Parelli totaal nieuw was voor mij en m'n dochter van 9, en de pony erg angstig is, gaat het lekker en zien we al veel verandering in haar gedrag.

Ze is echt een RB-extrovert, maar we zien haar steeds sneller overschakelen naar LB. We zijn nu bezig met het aanleren van de yo-yo game en de circling game. Friendly, porcupine en driving gaan echt al steeds beter! We kunnen haar inmiddels met de hand overal aanraken en met de stick ook, maar met de stick is ze nog wel wat gespannen. Porcupine doet Sandy echt super! En Alina (m'n dochter) vind het nogal leuk dat Sandy bij haar alles op fase 1 of 2 doet, en ik moet echt aanhouden op fase 4.
We zijn vorige week in de binnenbak gaan oefenen met Sandy nadat er wedstrijden waren geweest. De bak was dus aardig overhoop, overal sporen in 't zand, stoelen en tafels en rare luchtjes. Een paar maanden geleden kreeg Sandy het al op d'r heupen als er een kruiwagen spoor door het zand liep, en nu konden we rustig langs alle tafels en stoelen lopen zonder een gespannen reactie!
Sandy en Alina vinden de games echt leuk om te doen, ik had eigenlijk niet verwacht dat Parelli zo makkelijk aan een 9 jarige te leren was. We krijgen wel regelmatig een training van een instructrice, en verder leren we veel van de dvd's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:01

Menig kind dat met paarden omgaat zou jaloers zijn op de basis die jij je dochter biedt. Waarom zou Parelli voor een kind moeilijker moeten zijn dan voor een volwassene? Kinderen staan er juist opener voor, en er komt minder ego bij kijken. Ze zijn nog zo vormbaar...

Fijn dat jullie zulke vooruitgangen boeken, en verschil zien in gedrag. Blijf alleen niet te lang hangen bij level 1, dit is meer een level voor jullie eigen veiligheid. Het echt interessante werk moet nog beginnen....

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 06:40

Dank je! Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel heel leuk vind om te zien hoe ze samen vooruit gaan. Ik zal binnenkort een filmpje maken.