Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Ook een volwassen persoon kan door een pony omver gelopen worden, dus dat als argument dat een 9 jarige niet aan Parelli kan gaan doen omdat ze daar niet sterk genoeg voor is houdt geen steek.
Duke schreef:Cassidy schreef:Ook een volwassen persoon kan door een pony omver gelopen worden, dus dat als argument dat een 9 jarige niet aan Parelli kan gaan doen omdat ze daar niet sterk genoeg voor is houdt geen steek.
Dus omdat ook volwassenen niet altijd sterk genoeg zijn, houdt mijn argument geen steek? Niet mee eens. Kinderen zijn te jong om 'leiders' te kunnen zijn. Is imo in de natuur zo geregeld. Een veulen is ook geen kuddeleider (beetje extreem voorbeeld, maar om mijn argument te verduidelijken). Paarden voelen aan dat ze met kinderen (niet volwassen mensen) te maken. Die hebben gewoon het natuurlijk overwicht niet op een paard. En paard wat al wel goed Parelli kent, goed is opgevoed, doet automatisch mee met de oefeningen. Tenzij het een (heel) dominant paard. Dan zal dat voor een kind een stuk moeilijker worden. Dat is mijn mening. Dat volwassen ook niet altijd goede leiders zijn, klopt ook.
Cassidy schreef:Het heeft niets met kracht te maken, maar alles met techniek. En die is te leren, en juist door kinderen makkelijker te leren dan volwassenen. Kinderen zijn nog zo vormbaar.
Heb je de filmpjes bekeken? Een niet opgevoed en niet voldoende gesensibiliseerd paard, haalt fysiek ook een volwassen man uit balans. En dat bedoel ik met mijn opmerking. Alleen leer je met Parelli, en ook bijv. methode Anderson, waar je moet gaan staan, om zelf veilig te blijven. Dus een pony die je het schrikdraad inwerkt hoeft niet voor te komen, als je weet waar je moet staan.
Dat je een kind niet met een niet opgevoed paard moet confronteren is helemaal waar. Dat een paard dat de oefeningen van Parelli kent automatisch de oefeningen doet, daar ben ik het dan niet meer eens. Er moet toch wel een aanwijzing van de persoon op de grond komen, hoe miniem ook.
http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08