Paard accepteerd correcties met leadrope niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard accepteerd correcties met leadrope niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 18:33

En dat heeft ons in een behoorlijk dieptepunt gebracht.

Als ik hem corrigeer met het touw, bijv hem van achter aan blijven sporen als we langs een kudde vriendjes lopen, en hij telkens stilstaat, of als hij aan mijn andere kant wilt lopen en ik dat niet wil, of ik hem naar een bepaalde richting wil sturen, word ie helemaal gestressed, gek, trekt ie zich los (dit is hem al 2 keer gelukt, gelukkig bij stal, vandaag buiten probeerde die het weer, niet gelukt) en hij kan het echt niet verdragen.

In het begin ging het eigenlijk allemaal wel, alleen sinds ik echt wat meer games ben gaan doen, en dan specifiek de jojo-game, kan ie het niet meer verdragen. Ik heb er voor nu ook even een punt achter gezet omdat ik niet wil dat onze relatie nog krakkemikkiger en onstabieler word dan dat het al was en is, maar ik vind het wel erg raar en ook een beetje jammer.

Dingen zoals achter mij blijven doet ie braaf. als ik stop, loopt me vaak wel (perongeluk) voorbij, maar corrigeert zichzelf 9 van de 10 keer. En zelfs tijdens het lopen zie ik dat hij zichzelf wel is corrigeert als ie zelf opmerkt dat ie mij voorbij loopt. Ook lichamelijk druk, waar die geen aanraking bij nodig heeft doet ie echt prima. Dus waar ik bijv een straat in wil slaan, dan draait ie gewoon mee ook al is het aan zijn kant, ook rondom bijv een pion of iets doet ie.

Maar dingen zoals aansporen van achter, de achterhand met het touw opzij sturen, een zijkant blokkeren, daar kan die echt niet tegen.

Verder mag ik hem wel overal aanraken, vind ie geen probleem. Hij is ook niet bang van me ofzo want als ik niks van hem wil maar hem gewoon een aai over zijn neus wil geven vind het ook geen punt.

Tips, advies en hulp zijn ontzettend welkom :) Les heb ik al, maar niet frequent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:13

Op grond van het woord yo-yo game, concludeer ik dat je bezig bent met Parelli.
En Parelli zegt dat, op het moment dat je tegen een probleem aanloopt omdat een paard te sensibel wordt, dat je moet desensibiliseren. Terug naar de friendly game dus. En je zegt dat hij hysterisch wordt van de leadrope. Werk je ook met carrot stick? Hoe reageert hij als je hem met de stick begrenst?
En je roept: correctie met de leadrope. Sla je hem er ook mee? En als je hem een tik geeft, wrijf je die daarna ook weer weg?

Ik begrijp ook uit je bericht dat je hem corrigeert op het moment dat er andere prikkels komen. Probeer een omgeving uit te zoeken waarin je gericht alleen maar met die oefeningen bezig bent. En dan beide kanten meenemen. Als hij aan een kant schrikkeriger of loperiger reageert om dingen als leadrope of stick, dien je die kant wat uitgebreider mee te nemen.

Grondwerk is ten allen tijde een balans zoeken tussen desensibiliseren en sensibiliseren. Je moet weten wanneer je kunt stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan. Stop je te vroeg met desensibiliseren bereik je het tegenovergestelde wat je wilt, je sensibiliseert het paard.

Dus terug naar friendly, en al je paard flipt, doorgaan tot hij een paar seconden stilstaat, ontspant, zucht od iig zijn lippen likt.

Zoals Parelli zegt: if he is blinking, he is thinking, if he is not, he is hot...

Wil je weten hoe het er uit kan zien?

Kijk maar even naar dit filmpje (methode Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel)

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... re=related

En kijk maar naar de desensibiliseringsoefeningen in dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g ... re=related

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:53

Woww... Als ik dat met hem kan... Wauwie! :D Ik ben meteen 10 keer meer gemotiveerd!

:o Pff heb meteen zin om er naartoe te fietsen en het uit te gaan proberen...
Hij doet het wel allemaal braaf met de hand, weet ook heel goed wanneer ik iets van hem verlang of wanneer het gewoon een kriebel is. Maar met de leadrope, nee dat heb echt nog wel training nodig... :) Echt geweldig om te zien! Ik ga hier zeker mee aan de gang!

Gebruik nog geen carrot-stick, wilde eerst kijken of het wel echt iets voor ons wat voordat ik dat soort dingen zou gaan aanschaffen.

edit

ik verbaas me er ook zo over hoe een verschil links en rechts voor een paard is. Hij heeft links gedaan en begint met rechts, en eigenlijk begin je praktisch overnieuw!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:10

Volgens mij is je Freindly Game stuk ;-)

Edit: Goede tips hierboven hoe die te repareren.
Mooie filmpjes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:24

Denk dat wij weer even voort kunnen :o Heb er weer in eens zoveel zin in.... Vooral dat was kaduk :+ de zin om er weer naar toe te gaan en een paard te moeten pakken dat hysterisch word als ik een kleine correctie geef.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:53

Ik zou toch een carrot stick aanschaffen. Het is het verlengde van je arm, en je kunt er op afstand ook een kriebel mee geven.

Zie onderstaande filmpjes (methode Clinton Anderson door een leerling die het van de DVD's af heeft gehaald)...

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

en uiteindelijk in het zadel

http://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl ... re=related

en het eindresultaat is dit: Clinton Anderson en zijn merrie Mindy

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

Afsluitingsvoorstelling in Las Vegas. Mindy is nu met pensioen.

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQp ... re=related

En nog een opmerking. De Parelli oefeningen hebben een volgorde. De oefeningen hoeven niet perfect te gaan, maar als Game I niet goed zit, heeft het geen zin om door te gaan tot de volgende oefeningen. Dus als jij bezig bent met Yoyo, moeten Friendly en Porcupine en Driving game bevestigd zijn.
Veel plezier met trainen! En als je tegen een probleem aanloopt, is er Parelli instructie te krijgen. Clinton Anderson heeft nog geen instructeurs in Europa rondlopen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:17

We hebben vandaag geoefend, in eerste instantie ging het zoals in het filmpje. Hij wilde niet stilstaan, hij vond het dood eng. Beide kanten geoefend, daana ook met het touw, dat was het helemaal :+ hij was nog niet helemaal door en door ontspannen toen ik stopte (met de friendly game, het touw gooien op het laatst wel, toen ik overging op swiepen met het touw schoot ie weer in eens wakker :+ ) Maar het ging naar mijn idee eindelijk weer eens echt goed :D

de filmpjes van Mindy ontroeren me :) Pff dat zulke samenwerking bestaat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:32

Clinton Anderson heeft Mindy in zijn bezit gehad en met haar gewerkt vanaf een half jaar. Tel daarbij op dat hij echt wel weet waar hij mee bezig is, en de band die hij door de jaren met haar heeft gekregen en het plaatje is compleet. Voordat je een dergelijke samenwerking hebt bereikt, gaat er heel veel tijd overheen. Veel tijd, en veel uren werk.

Pat Parelli heeft vergelijkbare filmpjes, met zijn merrie Magic...
Niet vanaf de grond, maar vanuit het zadel. Ook heel erg leuk om te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=scxdV7Rm ... D394DE809C

En ook Magic is nu met Pensioen.

http://www.youtube.com/watch?v=t0hkoalbU2M

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:48

Hier weer even een update'tje. Gister weer friendly game gedaan, hij viel bijna letterlijk in slaap van ontspanning :D Na een tijdje deed ie zijn hoofd helemaal naar de grond en ging zo tegen me aan staan met zijn hoofd. Daar schrok die zelf een beetje van dus het duurde maar kort.

Het touw swiepen vond ie erg eng, nu niet meer. Valt ie ook van in slaap nu :') Dus dat is een goede verbetering!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:10

Probeer de balans te vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Fijn dat je iig met desensibiliseren goede resultaten bereikt, maar hij zal ook moeten leren dat hij moet reageren op de minste aanwijzing van jou. Dus als de friendly goed gaat, ga door naar de volgende oefeningen, maar las tussendoor ook weer friendly in. Doorloop de fases, begin zachtjes met je aanwijzing en versterk als je geen reactie krijg. En hou afstand van je paard. Als je paard al slapende voort tegen je aan kan gaan staan, sta je te dichtbij!

Heb je al een stick gekocht? Deze heb je nodig bij het desensibiliseren, en ook bij het versterken van je aanwijzingen later. Want hoe wil het paard onderscheid maken tussen: zwiepen met touw is ok, en een correctie die je met dat touw maakt als je alleen met dat touw werkt?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:40

Nog geen stick gekocht, heb wel zitten kijken ervoor, maar kwam uit op 45 euro met alles (stick, touw en verzendkosten) en dat is het natuurlijk wel waard als ik het echt vaak ga gebruiken, maar tot nu toe heb ik nog niet echt gehad dat ik dacht, dit is wel handig met een stick en string. Dus ik heb nog even gewacht met bestellen, omdat we er nog niet echt fanatiek mee bezig zijn. Heb hier nog wel meer dingen liggen die ik gewoon niet meer gebruik :o Zoals mijn longeersingel en hulpteugels enz. Heb ze ooit eens gekocht maar nu allemaal rotzooi....

Ik wilde inderdaad de volgende keer dat we er mee bezig gaan weer beginnen met de volgende game. Dit zit er nu dus wel goed in, dus dan gaan we de volgende keer de porcupine game weer oppakken.

Cassidy

Re: Paard accepteerd correcties met leadrope niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:37

Ik heb je even een link gestuurd naar een website die sticks en strings verkoopt.
Openbaar op bokt mag ik die niet neerzetten, wordt gezien als spam.

Ik kan je alleen maar met nadruk adviseren om de goede tools aan te schaffen, het resultaat wordt er echt zoveel beter door.

Een plastisch chirurg kan toch ook niet opereren met een slagersmes?

Set yourself up for succes, gebruik de juiste spullen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:20

Millanka schreef:
Nog geen stick gekocht, heb wel zitten kijken ervoor, maar kwam uit op 45 euro met alles (stick, touw en verzendkosten) en dat is het natuurlijk wel waard als ik het echt vaak ga gebruiken, maar tot nu toe heb ik nog niet echt gehad dat ik dacht, dit is wel handig met een stick en string. Dus ik heb nog even gewacht met bestellen, omdat we er nog niet echt fanatiek mee bezig zijn. Heb hier nog wel meer dingen liggen die ik gewoon niet meer gebruik :o Zoals mijn longeersingel en hulpteugels enz. Heb ze ooit eens gekocht maar nu allemaal rotzooi....

Ik wilde inderdaad de volgende keer dat we er mee bezig gaan weer beginnen met de volgende game. Dit zit er nu dus wel goed in, dus dan gaan we de volgende keer de porcupine game weer oppakken.

Bij eplejack (ej.nl, weet niet hoe je het schrijft) hebben ze sticks van FRA, met string erbij, zijn identiek aan die van parelli, maar dan van FRA dus, ik dach voor 21 euro ofzo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:44

Equiplay heeft vergelijkbare prijzen voor de stick, maar daar zit dan geen string bij.

Ik gebruik zelf de stick van Parelli, en als ik die vergelijk met sticks van andere aanbieders, vind ik die van Parelli het lichtst en het meest uitgebalanceerd. Vindt mijn RSI arm wel zo prettig....

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:25

@cassidy klopt de FRA stick is vrij zwaar, maar ik doe geen parelli, hij zat enkel in mijn NH paket zeg maar en ik geruik hem slecht af en toe als hulpmiddel

Wel een handige stick om mee te beginnen, als je niet zeker weet hoe en wat en niet te veel geld wil uitgeven

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:03

Ik vind de stick van parelli ook de fijnste :j En ik heb er op de equitana heel wat in handen gehad....

@TS: fijn dat het al beter lijkt te gaan! Houd je ons op de hoogte?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 23:28

Even een update. De stick is binnen, we hebben er mee gewerkt en we zijn aan de gang gegaan met de achterkant. Hier reageert ie goed op! Hij spant nu als ik de juiste houding neem zijn kont spieren al aan en vaak zonder aanraking gaat ie al om. Als ik daarna om te testen meteen normaal naar zijn kont loop, of met de stick zijn kont kriebel, reageert ie er niet op met weglopen. :)

De voorkant vind ik wat moeilijker. Omdat hij aan de voorkant niet reageert op een specifieke houding, en ik vind het moeilijk om daar wat strenger mee te zijn, omdat ik allang blij ben dat ie aanrakingen bij het hoofd accepteerd en gezwaai zo dicht bij het hoofd. Toen ik hem net had en iemand was wat aan het vertellen terwijl die (met hun rug naar hem toe) en maakte er flinke zwaaibewegingen met hun handen mee, zag ik hem bij iedere zwaaibeweging schrikken en achteruit deinsen. Omdat de vorige eigenaar hem strafde door middel van zwaaibewegingen naar het hoofd toe. Dit laat ie nou gewoon prima toe, en ik kan hier dus moeilijk objectief mee aan de gang. Is het een idee om dit punt even te laten voor wat het is, en dit na te gaan met degene waar ik les van heb?
Waarschijnlijk doe ik zelf de houding ook verkeerd waardoor die niet reageert, en ben ik hier gewoon niet consequent genoeg mee.

Jo-jo game is wel al beter, hij reageert hier niet zo 'gestoord' op, hij gaat al netjes bij een lichte zwaai een paar stappen naar achter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:48

Er zijn twee manieren. Je kunt hem heel lichtjes aanraken, en doorloop daarbij de fases (fase 1 is alleen de haren aanraken, fase 2 de huid, fase 3 de spieren en fase 4 de botten). Versterk je aanwijzingen tot je reactie krijgt, en laat dan de druk meteen varen. Aansluitend druk wegwrijven.

Of je kunt de pulserende methode gebruiken, zoals op dit filmpje vanaf 2.39 min. Het paard voelt het energieveld dat jij met je handen procuceert. http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... re=related

Verder veel friendly game, met name op hoofd en hals, in Parelli termen: zone 2 , de gevoelige zone en zone 1.....

Uitleg over de zones:

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvLsaU
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-08-11 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 00:02

heb even verder op internet gezocht want ik kan echt geen woord duits helaas. Heb dit gevonden: http://iceryder.net/7games.html met dit als foto: http://iceryder.net/images/zonesice3.jpg

Hij laat zich nu redelijk overal aanraken. Hij is niet bang om ergens op zijn hoofd aangeraakt te worden, dat doet ie allemaal super braaf. Laatst ook met een plastic zakje (dat was wel een beetje valsspelen, was namelijk een lege plastic wortel zakje, en dat wist ie :') ) geprobeerd en in eerste instantie schrok ie maar hij liet het al snel toe. Daarna natuurlijk nog wel een echt worteltje gehad :+

Nu ik weer dat filmpje zie, zie ik ook wel weer wat ik allemaal fout doe. Weer mooi een aanknooppunt om mee verder te gaan :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:04

Tekening is idd correct. Maar snap je de uitleg die erbij gegeven wordt? Bij het werken met de druk, zoals het omzetten van voorhand of achterhand, ga je de verschillende zones apart bedienen. Achterhand wegzetten is zone 4, voorhand wegzetten zone 2.

Voorbeeld filmpje, in dit geval porcupine game door duwen met stokje

http://www.youtube.com/watch?v=92gQD5HAI7o

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 20:21

De zones heb ik ook eens uitgelegt gekregen tijdens een les met een ander paard. Maar de grondwerk met dat paard en Mastro zijn wel heel verschillend. Mastro is gevoelig en reageerd op kleine aanwijzingen en verwacht dat jij dat ook doet. Het andere paard was juist ongevoelig, eigenwijs en veel dominanter. De zones bij Mastro zijn goed van toepassing :) Hij reageert er goed op.

De voorkant hebben we ook aan het draaien gekregen. Hij snapte het vrij vlot. Ik heb de schouder als motor gebruikt, met de stick als begrenzing aan de voorkant. Met de achterkant van de stick de schouder aantikkend, en de rest van de stick het hoofd de goede kant op sturen.

Natuurlijk is alles nog niet 100 procent netjes, scherp en vlot erin. Maar we werken er iedere keer aan :) Tussendoor veel friendly games, en elke keer de games even af die we al kennen en het weer iets beter proberen.

Merk wel dat ie een beetje... chaggie? word. Misschien concentratie, ik weet het niet... Maar bijv buiten als ik stop en achteruit loop dan verwacht ik dat ie mee loopt, doet ie dat niet dan tik ik hem aan de voorkant aan. Hij loopt wel braaf mee achteruit, maar zijn oren gaan naar achter. Ook laatst toen we met pionnen gingen oefenen, om een rondje door middel van druk aan de voor of achterkant om de pion heen te gaan. Dan zijn de oren constant naar achter, concentratie? We hebben dan een vierkant aan pionnen en lopen random de pionnen af.

In het begin deed ie dit niet, of het was me misschien nog niet zo opgevallen als nu. Vooral als ik merk dat ie er haast in gaat krijgen en mij voorbij gaat lopen, oefenen we constant. Stoppen, doorlopen. Stoppen, achteruit, doorlopen. Draven, stoppen. Stoppen, achteruit, stilstaan. Achteruit, lopen. Enz. Dan heeft ie al snel zijn aandacht er weer een stuk meer bij :) Ook stappen en draven in verschillende tempo's gaat de leuke kant op :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:20

Ik bespeur de neiging om meteen door te gaan naar een fase vier bij het achterwaarts gaan, door hem meteen aan te tikken geef je hem eigenlijk weinig tijd om het gevraagde uit te voeren. Probeer de fases te doorlopen, dus eerst wiebelen met het touw, in verschillende gradaties, dan pas die tik.

Probeer te voorkomen dat het een "dingetje doen" wordt. De oefeningen hebben een functie, maar probeer het speels te houden, probeer zijn enthousiasme te krijgen. Doe je dat niet, verwordt je paard op den duur tot een robot die een programma afraffelt.
En daar zit hem nu het gevaar in die programma's, probeer toch van tijd tot tijd iemand erbij te halen die je controleert en waar nodig corrigeert.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:51

Dat valt wel mee. Maar ik verwacht wel dat als ik ondertussen achter zijn schouder sta, dat meneer mee achteruit loopt en niet gewoon rustig blijft staan. Met het tikje geven bedoel ik dus wanneer we naast elkaar staan en ik naar achter stap, dat hij mee naar achter stapt.

Ik let er juist goed op dat ik iedere fase voorbij laat komen voordat ik over ga tot heftig geschud. En zodra er een stap word gezet in de goede richting, druk eraf en als ik verder wil gaan, weer terug naar fase één en doorvragen. Ik heb het idee dat we dat op zich wel goed doen. Ik zal nooit zomaar in 1 keer naar fase 4 over gaan als ik niet de eerste 3 fases heb gevraagt en daarmee heb gewacht voor reactie.

Mastro's enthousiasme krijgen is een hele opgave :P Hij heeft de concentratie en aandacht van een garnaal helaas. Maar hij doet wel altijd zijn best om het goed te doen, en dat is nu ook wel terug te zien. Ik probeer alles spelenderwijs met hem te doen, en op creatieve manieren de 7 games toe te passen, niet alleen maar simpel een rondje lopen maar bijvoorbeeld een rondje rond een pion, of een bepaalde vorm te maken zodat we toch ergens op gefocused zijn :) Ook probeer ik het met het wandelen te oefenen, bijv wijken van links naar rechts, draven, stoppen en achteruit, tempo in draf en stap aanpassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:31

Ik vind het goed dat je probeert creatief met de games om te gaan. In hoeverre probeer je ook in zijn koppie te komen? In hoeverre heb je zijn character geanalyseerd?

Parelli heeft in zijn programma onder meer de horsenalities zitten. Je trainingsmethode dien je aan te passen al naar gelang je paard right brain/left brain, extrovert of introvert is. Aan je beschrijving van Mastro te oordelen heb je te maken met een left brain introvert. En dat is een uitdaging om die enthousiast te krijgen.

Dus alleen de games volgen en ze zo creatief mogelijk te volgen, zal je niet de resultaten geven die mogelijk zijn.

Verdiep je eens in de horsenalities...

Als voorbeeld hier een aantal filmpjes, Linda Parelli met twee van haar paarden. Zie de verschillen.

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:26

hallo iedereen,
kheb namelijk een vraagje over het vertrouwen het accepteren van mijn paard!
het zit dus zo kheb hara ng niet zo lang en heb er nog niemand anders laten op rijden sinds ze bij ons staat buiten woensdag was de eerste keer dat ze met iemand anders reed dan mij.
kheb nu een probleem vandaag is de dierenarts gekomen voor een gewonen controle maar de dierenarts kon haar gewoon niet aanraken of ze werd boos en begon met haar poot te stampen nu als ik in de weide ga en wil haar borstelen legt ze ook haar oren plat als ik in de weide ga om gewoon haar te komen strelen over haar buik doet ze helemaal niets als ik dit dan weer doen met een borstel over haar buik word ze weer boos! ik wil namelijk weten hoe dat ik kan te weten komen of mijn paard mij accepteert?
ik moet wel zeggen als ze tekort gebonden graakt slaat ze in paniek en trekt ze gewoon het halstertouw door dus nu binden we haar nietv meer vast maar geef mij gewoon wat tips want ik wil echt weten of zij mij accepteert?

grtn staeltje