De tandarts is geweest vorige week, en die deed de ontdekking dat bij mijn oude lespony Smoesje het gebit heel, heel slecht is.
Nu wilde ik haar over laten gaan op bitloos, om te voorkomen dat ze last krijgt van het bit tegen haar losse kiezen, maar is dit zo makkelijk te realiseren?
Het is een pittige pony, ik denk wel dat ze druk op neus en achter oren prima verdraagt, aan het halster luisterd ze immers ook fijn.
Maar wat zijn de gevolgen voor mijn lesklanten, kunnen die op dezelfde wijze blijven rijden? Dus met contstante verbinding op de teugels.
Ik weet dat er verscheidende bitloze optomingen zijn, ik heb me ook ingelezen in de werking ervan maar wil toch van ervaren "bitloze Bokkers" even horen wat jullie dan zouden aanraden als hoofdstel.
Zou ik de pony eerst even een week moeten laten trainen op bitloos, of dat ik dat haar aanwen dmv. longeren? Ze is te klein en te oud om door mij gereden te worden.
Als bij mij de tandarts geweest is lopen mijn pony's allemaal op een stal halster in de les (shetten, varierend in leeftijd van 4 tm 17 en kwa nivo van net zadelmak tm L/M en voor de wagen zelfs tm ZZ nivo). Met een stal halster rijden met een constante verbinding (in hoeverre de verinding constand is bij de hele kleintjes die mijn pony's rijden ) is geen probleem.
Heb mij verder niet in bitloos verdiept, dus zou geen type hoofdstel aan kunnen raden.
Maar een stalhalster vind ik niet fijn de druk verdelen op het moment dat er op verbinding gereden wordt. Schuiven soms ook voor de ogen enzo.
Hier hebben ze altijd 1 of zelfs 2 dagen rust als de tandarts is geweest, lessen bel ik dan af. Maar deze pony heeft zo'n slecht gebit, kan niet behandelt worden, dus moeten we het zo aangenaam mogelijk voor haar maken door bitloos te gaan rijden!
Tara_Jenny
Geplaatst: 24-06-11 15:25
Je kunt het gewoon een keer proberen met een halster? Dan weet je gelijk hoe het gaat. Als het goed gaat kun je een bitloos hoofdstel aanschaffen.
_PatriciaH
Geplaatst: 24-06-11 15:27
Hoi,
Ik heb een merrie van nu 4 jaar die niet anders gewend is maar we hebben er pas een ruin van 7 jaar bij gekocht en die is beleerd met bit. Nu gaat mijn voorkeur uit naar bitloos en ben ook direct overgestapt toen hij bij mij thuis kwam, het was even wennen voor hem maar hij luisterd ontzettend goed en snapt het ook, ookal is hij heel sterk doet hij toch wat er van hem gevraagt word. Ik rij hem met een kingekruisd hoofdstel van Emiel Voest dit vind ik fijner dan kaakgekruisd. Ik ben het hem aan het leren doormiddel van lange lijnen zodat hij voelt hoe de druk is op beide kanten maar ik denk dat je het ook zeker kan aanleren met longeren. Mijn ruin doet het in een hele korte tijd super het lijkt wel of hij nooit anders heeft gedaan! En wat betreft je lesklanten vind ik moeilijk te beoordelen, ik heb niet het idee dat er bij mij wat veranderd is dus het lijkt mij dat ze gewoon op dezelfde wijze door kunnen gaan.
Succes!
Als je het probeerd met halster maak dan wel de teugels onder vast en niet aan de zijkant!!
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 24-06-11 15:29
Probeer het met een gewone sidepull. Dan verandert er voor zowel de pony als de ruiters vrij weinig. Immers, linkerhand van de hals = druk aan de rechterkant van de neus van de pony, dus gaat 'ie naar links. En andersom. Je ruitertjes zullen wel netjes de hand van de hals moeten doen, hand naar achter trekken zal de pony enkel in de war maken. (Maar dat is met bit natuurlijk ook.) Je kunt een sidepull bovendien als je een beetje creatief bent, al maken door de teugels gewoon aan de neusriem te doen.
Verder zou ik eerst even de hulpen op de grond bevestigen, en dan aan de longe, gaat het goed, dan los. Veel succes!
Tara-Jenny: Ik vind een stalhalster géén hoofdstel dus daarom wil ik dat niet.
Zoek: Ja, dat is dus wat ik moeilijk vindt om te kiezen: Kin of kaakgekruist. Is nogal paardafhankelijk wat ik heb gelezen, maar ik heb geen geld om 3 hoofdstellen aan te schaffen en dan te kijken wat het beste past.
Er verandert met bijv. een sidepull niks voor mijn ruiters, maar er zijn bitloze optomingen waar contstante verbinding niet de bedoeling is, vandaar.
Gypsy: Gefeliciteerd met je eigen paard, lees jouw topics altijd. En ik kwam idd ook uit op een sidepull, dan ff laten wennen aan de longe en met goede ruiter en dan zouden mijn beginners er ook mee weg moeten kunnen rijden dus.
lailapri
Geplaatst: 24-06-11 20:32
Als je er meerdere ruiters erop hebt rijden vind ik het wel belangrijk dat je ze op hun zit leert rijden. Op die manier kan de pony fijngevoelig blijven. Ik heb er bij mij ook een aantal die heel goed bitloos mee kunnen doen, eigenlijk allemaal wel, zolang je maar geen trekspelletje gaat beginnen.
Nee, maar dat is de opzet van ons bedrijf. Onze leerlingen goed en verantwoord leren paardrijden op goed getrainde pony's en paarden. Het zijn alleen privélessen, dus er wordt sowieso goed mee omgegaan.
Maar het zou lastig zijn als ze dan met deze pony geen verbinding meer mogen houden, en dat met alle andere pony's wel zo geleerd is.
Mijn belangrijkste vraag is denk ik vooral: Wanneer gebruiken jullie een kingekruist hoofdstel en wanneer een kaakgekruisde?
lailapri
Geplaatst: 24-06-11 21:42
ik gebruik de marylott sidepulls bij allemaal. Ik rijdt daar wel mee in verbinding, maar er is een verschil tussen rijden op zit of rijden op hand en been (wat enkel de uiteindes mogen zijn als eerdere hulpen niet goed doorkomen).
Tja wanneer kaak en wanneer kin? dat is een wel hele moeilijke vraag want daar kom je pas achter als je het probeerd. Ik weet wel dat je van Barefoot een kaakgekruisd hoofdstel hebt en die kan je proberen voor een week, misschien is dat een optie?
Ik heb nog niet gekeken waar je woont maar anders mag je mijn kingekruisde (en sidepull gaat denk niet passen) wel lenen (kaakgekruisde van Barefoot vond ik niets, veel te lang haar onder de kin, dus heb ik verkocht), ga kijken of het in je profiel staat anders moet je het maar laten weten!!
Als je voor een sidepull kiest, kun je prima met constante aanleuning rijden. Deed ik bij Flame ook toen ik nog dressuur met haar reed, gaat prima. En voor de gevorderde ruiter, gewoon volgens het boekje rijden en dan kun je de paardjes er ook prima nagevelijk mee krijgen.
Ik weet dat op mijn oude manege ook een paard met sidepull gereden werd trouwens, daar reden ook alle ruiters zo mee weg.
3uitenbeen
Geplaatst: 25-06-11 11:04
De systemen 4 en 5 van FRA zijn vergelijkbaar met een normaal hoofdstel. Nanouk, Igor, Janosch, meroth en tinver zijn systeem 4 en werken door druk op neus en wangen met een kingekruiste teugelvoering. De Indy, Palona en Djietsji zijn systeem 5 en werken in door druk op nek, neus en wangen en hebben een kaak/kingekruiste teugelvoering. Voor de overgang en betaalbaarheid is de Djietsji een erg leuk en goed hoofdstel, zie onderstaande site. De meeste mensen die overgaan van dressuurmatig rijden naar bitloos kiezen voor een 4 of 5.
Thanx allemaal, ga er ff voor zitten vanavond, sites ff afspeuren. Zoek: heel lief aanbod, ik woon in Loo nabij Arnhem!
Smoesje is al 28 en heeft haar beste tijd dus gehad, maar ze geniet er zo enorm van kinders het rijden te leren en aangezien rust roest bij oude paarden, hebben we dus besloten haar zonder bit nog steeds in te zetten in de lessen. Vandaar dus mijn topic.
Namens Smoesje, alvast bedankt dat jullie allemaal meedenken met haar gevoelige mondje.
Jammer dar is niet om de hoek, succes met afspeuren!!
Chaos
Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-11 20:14
Ja, maar toch heel erg bedankt!!
Rider01
Geplaatst: 25-06-11 20:17
Ik ben vaak genoeg op manegepaarden gestapt met m'n sidepull. Denk dat maar 2 op de 10 echt in de war waren over het feit dat ze een ander hoofdstel hadden.
Als ervaren bitloze ruiter kan ik wel zeggen dat een sidepull de enige optoming is die mij bevalt en die vrijwel alle paarden accepteren.
Succes ermee
BaileyMix
Geplaatst: 25-06-11 20:35
Bij ons loopt er maar één paard mét bit, gaat prima. De pony's op halster, wat ik zelf wat minder fijn vindt. De Arabieren hebben gewoon een hoofdstel, en dan het bit eraf gehaald De teugels aan de neusriem en het gaat gewoon goed, inderdaad een creatief gemaakte side-pull We hebben ook nog een of ander geknoopt touwhoofdstel ofzoiets, end dat is echt een verschrikkelijk ding
Gewoon side-pull maken van haar oude hoofdstel dus!
Sassol
Geplaatst: 25-06-11 21:37
Ik zou ook voor de sidepull gaan. Ik vind de kin- en kaakgekruist toch wat dwingender overkomen. Daarbij lijkt het het meest op met bit rijden alleen dan bitloos. Constante aanleuning is hier geen probleem mee. Je zou zelfs kunnen kijken voor een extra zachte neusriem of bontjes achter de oren oid.
Ik verwacht eigenlijk niet echt veel problemen, zeker niets wat niet opgelost kan worden in een privéles.
Ruitertje informeren dat ze misschien even het stuur moet oliën maar dat paardje het wel lekkerder vindt zo
Je kunt op een site ook bitloze optomingen lenen. Ikzelf heb een kaakgekruist hoofdstel gekocht voor 30 euro en toevallig reageert de pony waar ik op rij er heel goed op, sommige pony's vinden dit juist verwarrend.
Anoniem
Geplaatst: 28-06-11 13:52
Chaos schreef:
Maar het zou lastig zijn als ze dan met deze pony geen verbinding meer mogen houden, en dat met alle andere pony's wel zo geleerd is.
Waarom zou 'verbinding' (teugeldruk) met een bit in de mond geen probleem zijn en ben je bij het zoeken naar een bitloos hoofdstel zo angstvallig daarin? Dit verbaast me iedere keer weer. Bijna staat niemand stil bij die enorme puntdruk op lagen, tong en slijmvlies, bij bitloos is het opeens 'oei kan dat wel'.
Maar goed, wat je vraag betreft: je moet zelf ervaren waar je pony 't best mee overweg kan, welke hij het prettigst vindt en het meest ontspannen mee is. Dit kan een sidepull zijn, kingekruist of kaakgekruist.
Heb je ondertussen al een passend hoofdstel gevonden?
Als je een kaakgekruist hoofdstel hebt (met goede release!), dan kan de ruiter gewoon een lichte verbinding houden. Stuur komt ook gewoon overeen met een normaal hoofdstel. Sidepull heb ik zelf geen ervaring mee.
Toen ik mijn hoofdstel kocht, heb ik gelijk een andere apart laten leggen. Dus als mijn paard niet goed zou reageren op de kaakgekruiste, dat ik die dan in kon ruilen voor een kingekruiste. Zo hoef je dus ook niet gelijk 2 hoofdstellen aan te schaffen.
Arabesk
Geplaatst: 28-06-11 18:22
Chaos schreef:
Maar een stalhalster vind ik niet fijn de druk verdelen op het moment dat er op verbinding gereden wordt.
Kun je mij dan uitleggen waarom een bit in de mond, gelegen op twee messcherpe botten, dan wél goed de druk verdeelt op het moment dat er met verbinding gereden wordt
Ik denk dat de meningen erg verdeeld zijn en dat laten we ook weten, maar de bitloze ruiters weten waarom we bitloos willen en de met bit rijdende ruiters hebben ook hun mening hierover.....laten we er geen discussie van maken waarom wel of geen bitloos hoofdstel, TS vraagt alleen welke ze het beste kan gaan gebruiken bij een pony die altijd bit gewend is....misschien wordt ze wel zo enthousiast dat ze het met alle paarden gaat proberen!!!