Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fellor schreef:Een paard kan geen diva zijn. Het handelt zoals het dat het voordeligst en best acht in bepaalde situaties. Wat jij noemt aan gedragingen zijn allemaal dingen die voort kunnen komen uit sominantie, fysiek ongemak en onzekerheid. Dit zijn dingen die je per situatie zal moeten leren lezen en een oplossing voor zal moeten vinden.
Waratje schreef:Fellor schreef:Een paard kan geen diva zijn. Het handelt zoals het dat het voordeligst en best acht in bepaalde situaties. Wat jij noemt aan gedragingen zijn allemaal dingen die voort kunnen komen uit sominantie, fysiek ongemak en onzekerheid. Dit zijn dingen die je per situatie zal moeten leren lezen en een oplossing voor zal moeten vinden.
Kom een keer kennismaken met mijn "drama queen", die kan nog een evenement maken van een poep neerdraaienZeker kunnen paarden wel een diva zijn, de vraag is of dat een probleem is.
![]()
TS heeft de uitdaging dat ze niet interessant is voor haar merrie, dat betekent niet dat de merrie "dus" dominant is, maar wel dat TS in de ogen van de merrie niet zoveel te bieden heeft.
TS, als je merrie wel aandacht voor je heeft als ze beweegt, werk dan aan interessante dingen vanuit die beweging, maak het jezelf in het begin niet moeilijker dan nodig. Bij beweeglijke paarden kun je gewoon gemakkelijker een ingang vinden in beweging dan in stilstand. Wijken voor druk kun je ook in beweging aanleren en na verloop van tijd zal het stilstaan ook steeds beter lukken.
Belonen met snoepjes moet je heel consequent mee zijn, alleen beloning voor goed uitgevoerde oefeningen die je gevraagd hebt, dus niet voor dingen die ze spontaan probeert en niet om haar even zoet te houden. Als je daar moeite mee hebt is clickertraining handig om het jezelf aan te leren.
Enne, soms moet je gewoon een keer echt binnenkomen bij een paard, ook als het diva's zijn kan een maat 38 heel goed resultaat geven
Fellor schreef:Graag, ik zou je het tegendeel zeker kunnen bewijzen
Fellor schreef:Dat de merrie geen aandacht voor haar heeft is een vorm van dominantie tenzij ze niet KAN kijken of opletten door een blokkade uit onzekerheid.
Ik kom dit soort dingen in mijn lessen dagelijks tegen.
Fellor schreef:Jouw advies om je paard dan maar eenb trap te verkopen is al genoeg om jouw visie niet direct als DE waarheid aan te nemen..
Correctie heeft alleen zin als:
A de communicatie voor de vraag die je stelt duidelijk is (wat ik aan de hand van het verhaal van de topicstarter al ernstig betwijfel)
B jij als trainer niet corrigeert uit ongeduld, onmacht of woede
C de correctie een reactie uitlokt die beloont kan worden
Een schop is al niet eens meer een reactie en lokjt zeker geen verbetering in het gedrag uit.