Help, mijn paard is een diva...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannavdwerk

Help, mijn paard is een diva...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:53

Hallo Mensen,

Ik hoop dat ik hier goed post, ik ben nog niet zo lang op bokt, dus moet het nog wat uitzoeken allemaal.
Ik ben pas begonnen met werken met mijn paard in de NH richting. Ben de 7games van parelli aan het doen enzo..
Maar nou loop ik er tegen aan dat mijn paardje zich als een echte diva gedraagt..
Het begint al als er iemand op stal komt, dan trekt ze zichzelf helemaal in de krul en wil ze aandacht en lekker hapjes.
Als ik haar ga poetsen zit ze steeds vooruit-achteruit te stappen, erg vervelend. In de wei staat ze ook vaak wat afzijdig en als een paard naar haar toe komt kan ze eerst heel lief doen en dan opeens gemeen happen.
En ze heeft ontzettend moeite met halthouden, en dit is eigenlijk het probleem. Ik wil bezig met wijken voor druk, maar dat gaat het beste als ze eerst stilstaat natuurlijk. Ik kan haar wel stil zetten maar zodra ik niet meer pal voor haar sta begint ze rond te scharrelen en let ze niet meer op mij. Ik lees veel dat paarden welwillende dieren zijn en dat ze vaak iets niet doen omdat ze niet begrijpen wat wij willen? En dat je eigenlijk beter niet kunt straffen maar vooral goed gedrag belonen?
Nou heb ik het idee dat het haar geen biet interesseert of ik haar wel of niet braaf vind en dat ze liever gewoon haar eigen gangetje gaat...
Iemand tips voor mij? Want ik wil haar echt niet een dreun geven omdat ze niet stil wil staan, maar het is wel erg frustrerend en ik zou graag willen dat ze naar mij WIL luisteren en dat ik het niet af hoef te dwingen...

Alvast bedankt!

pinkie87

Re: Help, mijn paard is een diva...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:03

met dat niet willen stil staan.
is gewoon elke keer terug zetten en verders niet op reageren staat ze stil dan belonen gewoon pratend of een aai geen snoepie dat werkte bij mijn paard het snelst.
ben ook echt van het snoepies afgegaan. want ik kan niets meer aan der vragen als weet dat ik die dingen mee heb

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:02

ik heb een hengst die ook niet stil kan staan, na veel gevechten geaccepteerd en gaat beter.
Ik denk dat je eerst moet accepteren dat je paard is zoals ze is, en vanuit daar via samenwerken (betekend niet dat je niet op je strepen mag staan) kijken of je het goede uit je paard naar boven kan halen.

Hannavdwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:23

ow! ja erg goeie tip dankje! want idd als ik mij ga irriteren wil het soiso niet. Ik ben nu tussen door wat aan het balkjes draven en haar bezig houden en dan af en toe stilstaan en dan gaat het al een stuk beter!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:24

Het lijkt er op dat zij jou probeert te leiden, jij moer háár leiden! Ze is heel dominant en heeft totaal geen respect voor jou! Als ze drammerig is en niet stil wil staan, moet jij laten weten dat JIJ de leider bent, en respect moet tonen voor jou omgeving.
Neem even een kijkje in mijn topic, daar hebben mensen ook nuttige informatie gepost waar ik veel aan heb, en jij vast ook:
[NH] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:18

Op ht moment dat het paard niet reageert op "ho", ben je nog helemaal niet toe aan zijwaarts gaan.
Je paard moet "ho" gaan associeren met achterwaarts. Dus drammen, niet stil willen staan? Achterwaarts.
Voordat dit niet is opgelost moet je niet verder willen.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:54

Een paard kan geen diva zijn. Het handelt zoals het dat het voordeligst en best acht in bepaalde situaties. Wat jij noemt aan gedragingen zijn allemaal dingen die voort kunnen komen uit sominantie, fysiek ongemak en onzekerheid. Dit zijn dingen die je per situatie zal moeten leren lezen en een oplossing voor zal moeten vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:27

Fellor schreef:
Een paard kan geen diva zijn. Het handelt zoals het dat het voordeligst en best acht in bepaalde situaties. Wat jij noemt aan gedragingen zijn allemaal dingen die voort kunnen komen uit sominantie, fysiek ongemak en onzekerheid. Dit zijn dingen die je per situatie zal moeten leren lezen en een oplossing voor zal moeten vinden.

Kom een keer kennismaken met mijn "drama queen", die kan nog een evenement maken van een poep neerdraaien :+ Zeker kunnen paarden wel een diva zijn, de vraag is of dat een probleem is. ;)

TS heeft de uitdaging dat ze niet interessant is voor haar merrie, dat betekent niet dat de merrie "dus" dominant is, maar wel dat TS in de ogen van de merrie niet zoveel te bieden heeft.
TS, als je merrie wel aandacht voor je heeft als ze beweegt, werk dan aan interessante dingen vanuit die beweging, maak het jezelf in het begin niet moeilijker dan nodig. Bij beweeglijke paarden kun je gewoon gemakkelijker een ingang vinden in beweging dan in stilstand. Wijken voor druk kun je ook in beweging aanleren en na verloop van tijd zal het stilstaan ook steeds beter lukken.
Belonen met snoepjes moet je heel consequent mee zijn, alleen beloning voor goed uitgevoerde oefeningen die je gevraagd hebt, dus niet voor dingen die ze spontaan probeert en niet om haar even zoet te houden. Als je daar moeite mee hebt is clickertraining handig om het jezelf aan te leren.
Enne, soms moet je gewoon een keer echt binnenkomen bij een paard, ook als het diva's zijn kan een maat 38 heel goed resultaat geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:24

Waratje schreef:
Fellor schreef:

Kom een keer kennismaken met mijn "drama queen", die kan nog een evenement maken van een poep neerdraaien :+ Zeker kunnen paarden wel een diva zijn, de vraag is of dat een probleem is. ;)

TS heeft de uitdaging dat ze niet interessant is voor haar merrie, dat betekent niet dat de merrie "dus" dominant is, maar wel dat TS in de ogen van de merrie niet zoveel te bieden heeft.
TS, als je merrie wel aandacht voor je heeft als ze beweegt, werk dan aan interessante dingen vanuit die beweging, maak het jezelf in het begin niet moeilijker dan nodig. Bij beweeglijke paarden kun je gewoon gemakkelijker een ingang vinden in beweging dan in stilstand. Wijken voor druk kun je ook in beweging aanleren en na verloop van tijd zal het stilstaan ook steeds beter lukken.
Belonen met snoepjes moet je heel consequent mee zijn, alleen beloning voor goed uitgevoerde oefeningen die je gevraagd hebt, dus niet voor dingen die ze spontaan probeert en niet om haar even zoet te houden. Als je daar moeite mee hebt is clickertraining handig om het jezelf aan te leren.
Enne, soms moet je gewoon een keer echt binnenkomen bij een paard, ook als het diva's zijn kan een maat 38 heel goed resultaat geven :j

Graag, ik zou je het tegendeel zeker kunnen bewijzen :)

Dat de merrie geen aandacht voor haar heeft is een vorm van dominantie tenzij ze niet KAN kijken of opletten door een blokkade uit onzekerheid.
Ik kom dit soort dingen in mijn lessen dagelijks tegen. Jouw advies om je paard dan maar eenb trap te verkopen is al genoeg om jouw visie niet direct als DE waarheid aan te nemen..
Correctie heeft alleen zin als:
A de communicatie voor de vraag die je stelt duidelijk is (wat ik aan de hand van het verhaal van de topicstarter al ernstig betwijfel)
B jij als trainer niet corrigeert uit ongeduld, onmacht of woede
C de correctie een reactie uitlokt die beloont kan worden

Een schop is al niet eens meer een reactie en lokjt zeker geen verbetering in het gedrag uit..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:26

Fellor schreef:
Graag, ik zou je het tegendeel zeker kunnen bewijzen :)

Wat wil je dan bewijzen? Dat mijn paard geen drama queen is? Dat is ze wel en daar zit ik ook niet mee :P

Fellor schreef:
Dat de merrie geen aandacht voor haar heeft is een vorm van dominantie tenzij ze niet KAN kijken of opletten door een blokkade uit onzekerheid.
Ik kom dit soort dingen in mijn lessen dagelijks tegen.

Het geen aandacht geven van paard van TS is niet per definitie een vorm van dominantie, maar het geeft wel aan dat TS waarschijnlijk ook niet dominant is en geen herkenbare leidersrol heeft naar het paard toe.

Fellor schreef:
Jouw advies om je paard dan maar eenb trap te verkopen is al genoeg om jouw visie niet direct als DE waarheid aan te nemen..
Correctie heeft alleen zin als:
A de communicatie voor de vraag die je stelt duidelijk is (wat ik aan de hand van het verhaal van de topicstarter al ernstig betwijfel)
B jij als trainer niet corrigeert uit ongeduld, onmacht of woede
C de correctie een reactie uitlokt die beloont kan worden

Een schop is al niet eens meer een reactie en lokjt zeker geen verbetering in het gedrag uit.

Een goed getimede schop (LET WEL: goed getimed!!) kan wel degelijk verbetering in gedrag geven bij bepaalde paarden in bepaalde omstandigheden. Het is niet zo vaak nodig als sommige mensen lijken te denken, maar een enkele keer heeft het serieus opvoedend nut.

Ik ben wel met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dit bij TS aan de orde is, het klinkt meer alsof die niet duidelijk is in haar communicatie, mogelijk te vrijblijvend haar verzoeken aan het paard geeft.
Persoonlijk ben ik erg gemakzuchtig en wil dus graag met kleine aanwijzingen werken naar mijn paarden toe, maar dat betekent niet dat ik niet bereid ben om, indien nodig, een keer degelijk binnen te komen. Mijn diva heeft dat trouwens absoluut niet nodig, maar het "prinsesje" dat erbij is gekomen wel. (ja, ik kies m'n paarden op hun karakter uit :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:26

En dan blijft het toch zo dat je je paard menselijke eigenschappen toekent die niet klopppen waardoor je het risico loopt situaties verkeerd/niet objectief te beoordelen. Persoonlijk ben ik dus niet zo fan van dat termen voor paarden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:42

Ik heb geen diva,wel een dominante merrie,die dus letterlijk een hoef goed gemikt op je voet neerplant.
Ik heb ze vanaf dat ze 2 jaar is,momenteel is ze 5 en nog blijft het oppassen.
Zij zal bij iedere vreemde en nog soms bij mij 'testen' hoe de rollen verdeeld zijn.
Wat zij nodig heeft is duidelijkheid,consequent zijn en ook veel afwisseling in het werk,goede timing is ook erg fijn overigens ;-)
Overigens zijn dit wel hele fijne paarden,je leert er enorm veel van :D

Overigens ben ik heel nieuwsgierig geworden TS over hoe je jouw merrie houd?
Staat ze buiten,met soortgenoten etc.Hoe is haar positie in groep?

miekuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:00

hhaha ik ken het ook eens zon merrie gehad

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:31

Hmm, dat ze bij andere paarden zo in de wei doet kan dominantie of speelsheid zijn, gewoon lekker haar gang laten gaan.

Ik lees veel dat paarden welwillende dieren zijn en dat ze vaak iets niet doen omdat ze niet begrijpen wat wij willen? En dat je eigenlijk beter niet kunt straffen maar vooral goed gedrag belonen?

Dat is al een heel goed stukje, misschien toch nog eens nagaan wat je verkeerd doet. Want vaak ligt de fout voor 99% bij de ruiter. Je schrijft ook in je 2e bericht dat als je je gaat irriteren dat het dan niet wil, het stilstaan. Dan wil het idd ook sowieso niet. Je moet zelf altijd rustig zijn en geduld hebben. Verder ga ik met lalipri mee, ik denk dat als je doet je al een heel stuk verder komt! Misschien kun je ook weleens wat grondwerk met haar doen, kijken of ze dat leuk vind, en dan ook halthouden oefenen. Als het aan de hand beter gaat, dan gaat het meestal erop ook beter. Het hangt dus bijna voor 100% van jou af.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:39

Bovenstaande klopt, maar je moet er ook wel bij in gedachten houden dat WIJ in ons hoofd hebben wat we op een bepaald moment willen en waar we naartoe willen, maar dat een paard geen idee heeft. Ook daarom heeft straffen op dat moment geen zin.

Maar belangrijk is ook dat paarden zich ook niet zomaar bij je wensen aan zullen sluiten, want je fysiek inspannen en gehoorzaam opstellen naar iemand die concentratie van je eist is ook niet echt iets wat er van nature op zo'n preciese manier inzit. In die zin zul je dus consequent moeten zijn om je grnezen aan te geven en iets moeten gebruiken om je paard te motiveren. Dit altijd op een manier waardoor er zoveel mogelijke situaties ontstaan waarin je paard zich prettig voelt (=beloning door ervaren van fysieke en mentale ontspanning/fijn gevoel) of waarin je hem direct kan belonen (voer, kriebeltje/rust/even laten grazen).

je kan er dus ook enit van uitgaan dat een paard ALTIJD iets voor je wil doen. Hij wil alleen niks TEGEN jou doen. Maar als een paard zich angstig voelt en bijv. terug wil naar de kudde en daarna opspeelt heeft hij wel jouw leiderschap nodig, maar dan wel op een vriendelijke manier die voor het paard begrijpaar is zodat je ook echt dijngen verbeterd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:48

Is het nog een jong paard TS?

Mijn eerste pony heb ik gekocht als hengstveulen en is als jaarling levensgevaarlijk bestempeld door veel mensen (aanvallen in de wei enz) en was ook zo'n gek dier. Wou ook nooit stilstaan, altijd drammerig en gek enz. Ik heb hem geaccepteerd zoals hij was en de strijdbijl begraven. Uiteraard wel het slechte gedrag afgeleerd door heel consequent te zijn (het aanvallen en bijten). Dit heeft mij bloed, zweet en tranen gekost! Elk jaar ging het weer iets beter, zolang je hem maar in zijn waarde liet. Eigenlijk vanaf het jaar dat hij 3 werd, ging er een knopje bij hem om, werd hij mooi rustig en kon ook fatsoenlijk stilstaan toen. Daarna ging het steeds beter. Bleef een pony die je in zijn waarde moest laten anders verviel hij weer in zijn oude gedrag, maar dan kon je er ook echt mee lezen en schrijven! Hij is nu 8 en is verkocht aan een meisje van 10 die er alles mee kan, echt heel leuk.
Ik wil maar zeggen, als het een jong paard is; geef het ook de tijd, sommige paarden hebben dat gewoon nodig. Accepteer een paard zoals hij is en probeer er niet iets van te maken wat 180graden de andere kant op is. Met de tijd zul je er steeds meer aan bij kunnen schaven en groei je ook naar elkaar toe.
Uiteraard mag je slecht gedrag wel afstraffen.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:53

heb je je weleens verdiept in de horsenality's van parelli: elk paard is volgens dat schema in te delen in een karaktergroep: heb het idee dat die van jou aardig extrovert is: jij noemt het Divagedrag....
Als je je paard eenmaal in 1 van die groepen hebt kunnen zetten, zijn er ineens een heleboel antwoorden op dingen waar je tegenaan loopt!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:46

Fellor@ Mee eens, klopt ook helemaal!