pony bang van borstels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

pony bang van borstels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:01

Ik heb sinds een maand, misschien ietsje langer, een merrie er bij.
Ze kwam uit een weiland met 200 ponys, en is altijd fokmerrie geweest (is nu 11 en 9 veulens verder!)
Heel brutaal. Bijten, trappen, duwen, en gewoon heel vervelend.
Nu is het meeste er inmiddels wel uit, bijten mag ze niet, en dat weet ze. trappen heeft ze ook niet meer gedaan. Duwen wil ze nog wel eens doen.
Nu houd ze zowiezo niet van aanraken. Maar hier heb ik best veel mee geoefend en gaat nu redelijk. (eerst met een zweepje haar overal aanraken, daarna zweepje door mn hand vervangen)
Maar als ik haar wil poetsen is ze opeens alles kweit. Ze wil trappen, bijten, oren liggen plat in de nek.
hoefjes krabben doet ze goed. Ook haar hoofd kan ik rustig poetsen, vind ze allemaal lekker :D
Haar manen kammen, vlechten vind ze ook prima.
Maar als ik haar vacht wil borstelen (zelfs met een zachte borstel) raakt ze in paniek. stress kip dat het is.
Nu lijkt mij de beste manier omzoiets op te helpen met iets van NH, nu ben ik normaal niet echt van het NH, dus was benieuwt of jullie misschien wat tips of oefeningen hebben? alvast bedankt :o

EngeltjeS

Re: pony bang van borstels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:08

En hoe reageerd ze als je je hand gebruikt op de plekken waar je wilt borstelen?

Ik denk zelf dat je te snel gaat voor de merrie.
Is ze momenteel ook drachtig?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:12

Minder heftig, fijn vind ze het niet, maar ze word er ook niet echt kwaat over.

Helaas ist veulen vergooit, dus niet drachtig.

Over dat te snel gaan, lijkt me eigenlijk sterk. ik ben heel erg tegen heel snel gaan, ivm ontwikkeling paard. dus heb alles rustig gedaan, 4x per week even gewerkt. 1x ohz 2x langelijnen 1x nog iets anders. verder heeft ze lekker op de wij gestaan, wel natuurlijk iederedag even aandacht gehad :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:14

Je hebt haar net een maand, en hier voor is ze fokmerrie geweest.
Ze is 11 jaar, ze moet ook leren aclimatiseren.

Zelf denk ik wel dat je te snel gaat hoor :) ze kent in principe niks.
Ik zou lekker iedere dag lekker kroelen, en overal aanraken met de zweep (aaiend ;) )

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:17

tsjaah. nog zoiets raars. ze heeft een veulen aan de voet, maar ze kijkt er niet naar om. ze staan dan nu met zn 4e, mijn andere 2 ponys staan samen met haar veulen helemaal links in de weide, zij staat alleen helemaal rechts int hoekje. ze zoekt ook geen contact naar de andere. dat het veulen bij haar mag drinken vind ik al heel wat. (het vuelen trekt ook steeds aan de uiers van mn andere merrie :P)

Ik zal het nog rustiger aan gaan doen.. maar er zal toch wel eens een borstel over moeten, anders gaat haar tuigage schuren!

zou het misschien ook met de vliegen temaken kunnen hebben?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:02

Heb je half wilde pony binnen een maand verhuist, aan mensen laten wennen en ook nog omgeturnd naar beleerde menpony? Dat vindt ik namelijk wel ergg snel.. Maar misschien begrijp ik je verkeerd..

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:09

Kheb is ff in de agenda gekeken, this al weer 6 weken (wat gaat de tijd snel!)
Half wild, tsjaa, beetje wel ja, maar absoluut niet bang/schuw!

De eerste week: knuffelen, leren voetjes geven, leren touwtje lopen, buiten wandelen.
Tweede week: knuffelen, poetsbeurt (wat dus niet succesvol was) staart gewassen, hoofdstel om gehad om te passen, wandelen (wat ze super leuk vind!)
derde week: bitje een aantal keer gewoon een kwartiertje in gehad, gelongeerd, geknuffeld en gewandeld.
vierde week: langelijnen, paar hoofdstelletjes geprobeert (wat geknoei kwa tuigage) tuigje op gehad, gewandeld en nog een keer gelongeerd
vijfde week: knuffelen, poetsen, wandelen, longeren, langelijnen, zadel op gehad
zesde week: voor de wagen gestaan, (Wat super ging!) langelijnen, bereden, poetsen & knuffelen

misschien wel snel ja, maar ik heb per stap heel goed op de pony gelet, en ze is gek van werken :) knuffelen en poetsen vind ze minder.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:13

troi schreef:
Heb je half wilde pony binnen een maand verhuist, aan mensen laten wennen en ook nog omgeturnd naar beleerde menpony? Dat vindt ik namelijk wel ergg snel.. Maar misschien begrijp ik je verkeerd..

Ben ik het mee eens

Mijn paard had na een verhuizing een maand nodig om bij te komen en dat is niet eens een 'half wild' paard
Denk echt dat je te snel gaat/wil
Geef het paard even wat rust, je zult zien dat het dan veel beter gaat :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:40

Ik zal haar binnenkort is een weekje op rust zetten :) kijken of dat helpt. alhoewel ze werken erg leuk vind!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:40

Hoe reageer jij eigenlijk als zij bijt en of wil trappen bij het poetsen?
Doe je dan streng, of rustig? Misschien gaat het inderdaad ook wel allemaal wat te snel.
Maar anders als zij zo doet, blijf zelf rustig en assertief. Anders moet je haar gewoon leren om aan borstels te wennen. Laat haar eerst eens aan de borstels snuffelen. Ga dan heel langzaam en rustig van hoofd naar hals, en beloon haar als ze rustig blijft. Zo kun je steeds een stukje verder naar achteren gaan. Of is het misschien iets lichamelijks dat ze op heel veel plekken heel gevoelig is?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:43

Als ze echt uit haalt (of echt bijt) krijgt ze een flinke brul/tik terug. dat mag echt niet.
verder als ze bozig doet (oren in de nek etc) praat ik rustig tegen haar.
Ik laat haar altijd eerst snuffelen, dan hoofd, dan hals en dan kan ik maar beter ophouden...

Tsjaah, maar als het lichamelijk zou zijn, zou ze ook last van tuigage hebben lijkt mij?
Misschien door de vliegen dacht ik?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:45

Dat zou ook kunnen. Anders moet je haar eens laten onderzoeken door een ostheopaat. Misschien dat er iets vast zit of stijf.

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:23

ik zie overal NH. maar waar staat dat voor?;$
ja ik weet nog niet alles en het komt misschien wat stom over maarja.
Je kan altijd nog dingen leren. :p

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:26

NH betekent natural horsemanship.
Horsemanship is snappen waarom je paard zo op jou reageerde, en aandacht besteden aan het gevoel van het paard en weten hoe daarop in te spelen. Paarden begrijpen dus.

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:49

heb je haar al laten ruiken aan de borstels.
mssn is het een idee om een paar borstels in een doos of emmer in haar stal of wei te zetten

jij zou het toch ook eng vinden als je met iets heel nieuws zou worden aan geraakt?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:22

ik rij een Groninger die een verlede heeft met mensen en ze dus (nu niet meer, voorheen) ook probeerde te bijten. als hij bijna raak beet krijg hij een vlinkte tik, maar verder negeerde we zijn gedrag. nu is hij een superlief stoer knuffelpaard. maar hij blijft 'boos' kijken naar vreemde mensen, puur om te laten weten dat je hem niet zomaar mag aaien.