Er is, bij een goede "paardenmens" geen verschil tussen "natuurlijk paardmanschap" en "klassiek paardmanschap" . "Paardmanschap" is, en dat is al genoemd, de vaardigheid om met een paard om te gaan op de manier waarop dat nodig is. Een goed paardenmens leest zijn paard en gebruikt al lichaamstaal om te communiceren.
Ik zie NH als een commercieel opgezet iets om leken iets met hun paarden te kunnen laten doen na een dure cursus, die paardenmensen al vanzelf doen...
Een klassiek getrained iemand doet ook aan "grondwerk" bv alleen gebruikt hij niet talloze Amerikaanse termen en bedachte spelletjes.
Echte paardenmensen zoeken naar eerlijkheid, duidelijkheid en samenwerking op vrijwillige basis. Het is niet eerlijk om aan te nemen dat het niet zo is bij klassieke manier van omgaan met paarden!
Helemaaaal mee eens.
Ik ben zelf iemand iemand die "NH" toepaste nog voordat de term bestond, en ik ben daarin heus niet uniek. Ik ben gewoon een paardenmens met goed inlevings- en observatievermogen.
Met andere woorden, er is geen beter of slechter, omdat er geen feitelijk onderscheid is behalve dat de ene met name Amerikaanse termen gebruikt, spelletjes namen geeft oa en de ander geen namen aan dingen geeft en het wellicht minder aangeleerd gebruikt.
Ik kan wel even doorgaan, maar dan heb ik je papier voor je geschreven