Sinds Pasen is mijn lieftallige 'veulentje' onder het zadel. Ik heb toen ik er in januari mee begonnen ben heel erg zitten twijfelen of ik een hoofdstelletje met of zonder bit wilde. Uiteindelijk is het met bit geworden. Niet in de laatste plaats omdat ik vind dat ze het wel moet kennen en er mee om moet kunnen gaan.
Omdat ze heel erg sterk reageerde op druk op het bit - en dan bedoel ik echt maar lichte druk - heb ik ringetjes aan haar hoofdstel gemaakt voor het longeren. Of met halster. Nu ik in het zadel zit, heb ik wel gewoon de teugels aan het bit vast zitten. Druk op het bit is echter meteen krulletje in de hals, remmen is op zit en sturen is vooral op been. Ze accepteert het bit overigens wel, ze reageert er niet meer zo sterk op en ze knabbelt constant.
En toch blijft het kriebelen. Ultieme 'doel' is Cordeo. Dat vind ik echt machtig mooi om te zien... En dat is ook een idee waar ik al heel lang mee aan het spelen ben. Maar omdat ik toch ergens moet beginnen en een Cordeo dan misschien niet het meest verstandige is, wil ik nog steeds heel graag een bitloos hoofdstel. Maar ik weet bij god niet wat...
Ik vind een Bosal machtig mooi om te zien, maar tegelijkertijd ook té sterk inwerkend - voor mijn gevoel dan. Daarbij heb ik de indruk dat Engels rijden lastig wordt met een Bosal? Ik neig naar een sidepull of een neusgekruist hoofdstel, maar dat is puur gebaseerd op dat je dan de normale teugelvoering hebt én omdat ik ze mooi simpel vind.
Ik weet wat ik mooi vind, ik weet alleen niet wat mijn paard daar van vindt. Ik heb her en der wat opmerkingen gelezen over diverse hoofdstellen uitproberen, maar hoe werkt dat? Komt er dan iemand aan huis, moet je net toevallig iemand kennen die bitloze optomingen heeft, een boel veel hoofdstelletjes kopen, goed inlezen en maar gokken op de juiste optoming voor mij én paard...?