Bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 00:21

Zo, mijn allereerste topic op NA. :)

Sinds Pasen is mijn lieftallige 'veulentje' onder het zadel. Ik heb toen ik er in januari mee begonnen ben heel erg zitten twijfelen of ik een hoofdstelletje met of zonder bit wilde. Uiteindelijk is het met bit geworden. Niet in de laatste plaats omdat ik vind dat ze het wel moet kennen en er mee om moet kunnen gaan.

Omdat ze heel erg sterk reageerde op druk op het bit - en dan bedoel ik echt maar lichte druk - heb ik ringetjes aan haar hoofdstel gemaakt voor het longeren. Of met halster. Nu ik in het zadel zit, heb ik wel gewoon de teugels aan het bit vast zitten. Druk op het bit is echter meteen krulletje in de hals, remmen is op zit en sturen is vooral op been. Ze accepteert het bit overigens wel, ze reageert er niet meer zo sterk op en ze knabbelt constant.

En toch blijft het kriebelen. Ultieme 'doel' is Cordeo. Dat vind ik echt machtig mooi om te zien... En dat is ook een idee waar ik al heel lang mee aan het spelen ben. Maar omdat ik toch ergens moet beginnen en een Cordeo dan misschien niet het meest verstandige is, wil ik nog steeds heel graag een bitloos hoofdstel. Maar ik weet bij god niet wat...

Ik vind een Bosal machtig mooi om te zien, maar tegelijkertijd ook té sterk inwerkend - voor mijn gevoel dan. Daarbij heb ik de indruk dat Engels rijden lastig wordt met een Bosal? Ik neig naar een sidepull of een neusgekruist hoofdstel, maar dat is puur gebaseerd op dat je dan de normale teugelvoering hebt én omdat ik ze mooi simpel vind.

Ik weet wat ik mooi vind, ik weet alleen niet wat mijn paard daar van vindt. Ik heb her en der wat opmerkingen gelezen over diverse hoofdstellen uitproberen, maar hoe werkt dat? Komt er dan iemand aan huis, moet je net toevallig iemand kennen die bitloze optomingen heeft, een boel veel hoofdstelletjes kopen, goed inlezen en maar gokken op de juiste optoming voor mij én paard...? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:30

Je hebt een paar uitleenservices in NL via o.a. www.bitloos.nl, als dat nog steeds zo is. Voorheen wel in elk geval.

Ik heb destijds gewoon veel uitgeprobeerd door diverse optomingen te kopen. :+ Is financieel niet handig, maar ik moest wat destijds, een uitleenservice was er nog niet en je wilt het beste voor je paard (en jezelf). Het is een hele zoektocht geweest, hoor, want ik heb wel een paard wat direct aangeeft wat wel en niet gaat werken. Gelukkig heb ik het e.e.a. gevonden, waarvan eentje er uit sprong. De Marylot Sidepull (een endurance hoofdstel). Maar ik rij ook wel eens met touwhalster e.d., maar dat is meer voor de lol even rijden enzo. ;)
Ik denk dat het handig is als je al het e.e.a. weet over de diverse optomingen en de inwerking ervan. Dan kan je misschien wat beter inschatten wat wel en niet werkt. Ik heb het zelf in de praktijk ervaren, wat handig is, maar het was wel duur. Gelukkig verkoop je ze vaak wel weer goed door, dat scheelde. ;)

Dus tja........ Ik heb mijn paard overigens wel alleen maar bitloos beleerd. Hij kent dus geen bit. Ik vind namelijk niet dat hij dat per se moet leren. Er zijn steeds meer mensen die bitloos rijden, dus...... En als het goed is, blijft hij voor altijd bij mij en zo niet, dan zoek ik toch iemand voor hem die wat 'natuurlijker' ingesteld is. :j
Maar goed, dat is voor iedereen zijn/haar eigen afweging.

Sylvia

Re: Bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 00:40

Ik heb helemaal over de button 'uitleenservice' heen gelezen, sorry :+ Bitloos.nl doet het dus idd nog steeds, voor leden wel te verstaan. Maar goed, dat lidmaatschap zijn de kosten ook niet.

Ik zie iig al veel te veel interessante opties, hahaha! :))

Andere uitleenservices (en ervaringen) zijn heel erg welkom :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:54

Er zijn verschillende soorten optomingen. (Er zijn zoveel hoofdstellen, maar als je ze indeelt zijn het alleen nog maar soorten, scheelt al weer iets. :+)

Als jij dressuur wilt rijden met een constante aanleuning dan vallen de hoofdstellen met een hemboomwerking af, die zijn daar niet voor bedoeld.
Dus idd geen bosal, geen hackamore en in principe ook geen touwhalster.

Dan kun je nog kiezen tussen kruislingse teugelvoering en directe teugelvoering.
Ik ben zelf geen fan van kruislingse dingen, omdat de release vaak niet zo goed is. Let wel, de meningen zijn erover verdeeld, maar ik vind de meeste hoofdstellen niet zo fijn.
(Je hebt weer indeling in gekruisd over de kin, over de kaak, enz.)
Daarbij vind ik directe teugelvoering lekker helder: je krijgt precies wat je vraagt.

Daarom vind ik een sidepull zelf een fijne optoming.
Daarbij heb je variatie in de neusriem: zachte brede stroken leer tot flinker inwerking (met ijzer erin bv).
(Maar je kunt ook een 'bloem' kopen of een halsterhoofdstel oid)

Laat me weten als ik nog vragen van je kan beantwoorden. :)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 01:07

Ik ben niet zo van het dressuren, meer van het buiten hobbelen en springen. Maar ik vraag me af in hoeverre met springen een hefboomwerking aan te raden is, ik kan me voorstellen dat je 'in the heat of the moment' teveel druk op een neus, wang of waar dan ook legt... Dat zou iig een constante angst zijn denk ik. :+

Die bloem is die optoming met een soort van tandwiel dat je al naar gelang je wensen sterker in kunt laten werken, of niet? Dat lijkt mij persoonlijk geen fijne optoming. Ingewikkeld en zo...

Dat ik graag iets simpels wil is, behalve dat ik zelf van simpel hou, ook vanwege paardlief. 't is echt een dametje en als het haar niet bevalt merk je het wel, maar tegelijkertijd laat ze alles wat ik doe over zich heen komen en vertrouwd ze er blijkbaar op dat ik het beste met haar voor heb. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ze het echt laat merken als het haar niet bevalt of zo. Daarom dus liever iets simpels wat niet té hard in werkt dan een hele ingewikkelde optoming... :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:19

Ik zou zo een dingen ook niet pakken, al zijn er mensen die het pakken omdat ze denken buiten wat extra controle nodig te hebben. Ik heb die ervaring niet. :) (Als in: ik rijd wel heel veel buiten maar ik deel die mening niet.)

De meeste hoofdstellen zijn zo ingewikkeld niet, al kan ik me voorstellen dat je nu even door de bomen het bos niet meer ziet.

Orienteer je eens op de sidepull. :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:57

Ik heb een al lof over de nurtural bridle. Ik heb er jaren met mijn pony mee buiten gecrossd, maar nu ook een ander paard (Wat niet altijd de makkelijkste is) reed er zo mee weg. Dit was de 2e keer dat hij het hoofdstel om had. [RT-HAW] Ti Amo, voor de 2e keer bitloos.

Foto van mijn pony met nurtural bridle, hier zie je goed hoe het systeem werkt.
Afbeelding
En deze voor het detail wat dit hoofdstel net iets anders maakt dan de meeste kruislinkse systemen
Afbeelding

Suucces met je keuze.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:03

SIEMxFUNNY, als ik 't goed zie (maar ik kan me vergissen, zo op de vroege morgen ;) ), ben jij zelf de release? Het lijkt alsof je teugels één geheel zijn nl... :)

Ook een mooi hoofdstelletje trouwens!

Ik heb wat te doen van het weekend zie ik wel. :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:10

Ja je bent zelf de release. Het is net hoeveel druk je zelf geeft. Door het kruissysteem is de release veel beter dan bij een 'gewoon' kruissyteem.
Dat heb ik destijds voor mijn pony uitgeprobeerd, een 'gewoon' kruisssysteem, met gevolg dat ze panisch haar hoofd de lucht in deed als de druk bleef, terwijl ik mijn teugels losliet.
Dit hoofdstel was voor ons ideaal. Bij een buitenrit kon ik ze terugpakken waar nodig en daarna gelijk loslaten.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:12

de marylot sidepull ziet er een erg mooie bitloze optoming uit weet iemand of die een harde neusriem heeft of gewoon flexibel? ik rijd normaal altijd met touwhalster maar heb toch het idee dat de haartjes wat beschadigen ondanks dat ik er nauwelijks druk op moet zeten maar gewoon van het touwtje wat wat hen en weer beweegt tijdens dat ze het om heeft. dus was ik opzoek naar iets anders

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:14

Toen ik zo'n 2 jaar geleden mijn interesse begon te krijgen voor bitloos rijden kon ik niks vinden van een passervice. Dus voor mij was het een kwestie van heel goed inlezen in alle soorten en dan daaruit de gok nemen met het maken van de juiste keuzes.
Als eerste twee hoofdstellen kocht ik kruislinge systemen, kaakgekruist en kingekruist.
Maar mijn paardje werd daar absoluut niet goed van en raakte totaal in paniek door die druk rond zijn hoofd.
Dus ik ben toen een tijdje gestopt en daarna eens een keer opgestapt met een gewoon stalhalster.
En dat deed ie eigenlijk super goed dus ben daarin verder gaan zoeken omdat een stalhalster natuurlijk niet optimaal aansluit.
Ben toen bij een sidepull terecht gekomen en dat was omdoen en wegrijden.
Nooit geen problemen mee gehad en het ging meteen super.

Mijn Fjord wilde ik ook graag bitloos gaan rijden, maar durfde niet meteen voor een sidepull te gaan.
Dat is natuurlijk een vrij lichte optoming en zoals ene Fjord beaamd kan hij zijn kracht nog weleens gebruiken.
Ik zeg bewust kan, want hij doet het lang niet altijd.
Dus ik wilde eigenlijk iets wat ik kon combineren en sinds een paar weken probeer ik hem nu ook zoveel mogelijk bitloos te rijden.
Uiteindelijk ben ik naar Goedhard geweest (Endurance shop) en heb daar overlegd over wat het beste zou zijn voor hem. Ze hebben daar toen een model geheel naar mijn eigen wens gemaakt.
In principe gebruik ik dat gewoon als sidepull, wat tot nu toe super gaat.
Maar ik kan hem ook veranderen in een iets sterker model met hefboomwerking als dat ooit nodig zal zijn.
In principe ben ik dat niet van plan, maar het is wel handig om hem achter de hand te hebben.

cyclo86, marylot heeft heel zacht materiaal :j Geen harde kernen ofzo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:15

Wat voor type paard heb je en welke discipline wil je er mee gaan rijden.
Sommige hoofdstellen zijn wel geschikt voor constante aanleuning en sommige niet of naar gelang van de ruiterhand.

Op www.bitloosnederland.nl staan vele hoofdstellen, maar ook veel verkoop punten.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:49

:) thnx silence dan weet ik al wat mijn volgende aanschaf wordt :D.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:21

Op http://www.bitloospaardrijden.info kun je héél veel info vinden over alle soorten hoofdstellen en ook verschillende uitleen/probeerservices. Ik zit in Noord-Holland en Joviban in Groningen, maar misschien zit er ook wel iemand in jouw buurt.

Aan de andere kant; een touwhalster kost bijna niks en een eenvoudige kaakgekruisde van Norton is ook voor 20 eurie te vinden :j
Sidepull kun je min of meer uitproberen door een stalhalster te nemen en de teugels aan de zijkanten te doen ;-)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:25

Ik heb een Marylot Sidepull en vind dat ontzettend fijn. Gewoon duidelijk, en rechtstreeks. Los=Los en vast=vast, en met die gekruiste systemen zie je vaak dat los niet helemaal los is omdat de release niet goed is. En dat is erg zonde.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:28

Annebe, ik heb een Tinker. Ze is pas net onder het zadel. Mijn plan is om te gaan springen, maar of dat uiteindelijk werkelijk gaat gebeuren weet ik natuurlijk nog niet. :) Als ze springen niet leuk vind dan gaan we dat natuurlijk niet doen. :) Buiten rijden vindt ze iig erg leuk, dus dat wordt sowieso gedaan. Voor dressuur heeft ze ook wel potentie denk ik, kind van Baggio en ze heeft hele fijne ruime gangen. Mijn bescheiden mening. :P

Ik lees mijn stukje terug en ik geloof dat 'allround' de samenvatting is. ;)

Werkt een sidepull dermate zacht in dat je in geval van nood niks uit kunt halen? Ik moet zeggen dat ze op dit moment echt super braaf is, ze luistert erg goed naar stemcommando's en reageert goed op druk en zit. Maar het blijft een Tinker en het blijft een dametje met een eigen wil... :+

Ik heb over een touwhalster ook al heel lang lopen dubben. Omdat je daar ook verschillende soorten met verschillende inwerkingen van hebt. Ik heb 0,0 ervaring met bitloos, het enige wat ik weet is wat ik gelezen heb. En ik wil absoluut niet mijn paard als proefkonijn gebruiken, puur omdat ze nog zo jong is en alles. Als het een ouder paard was geweest met wat meer levernservaring zogezegd had ik wat sneller dingen uitgeprobeerd denk ik. :)

Ik heb, wat ik al aan gaf in m'n eerste bericht, ringetjes om de neusriem zitten voor het longeren. Heb ik 't zelfde effect als ik de teugels daar aan vast maak en het bit er wel bij in laat, maar dus zonder teugels? Of leidt het bit teveel af, zit 't in de weg, etc?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:09

Voor grondwerk, de basis van (bitloos) rijden, is een touwhalster en leadrope het beste. En als je dan gaat rijden is het voor het paard heel eenduidig als je de leadrope ook tot teugel knoopt. De aanwijzingen blijven nl hetzelfde als vanaf de grond, alleen zit je er nu op.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:00

Ik vind een touwhalster niet de ideale manier om het bitloze te proberen, zeker niet bij een jong paard... Die mening deel ik niet. :)

En ja, een sidepull heb je in verschillende 'sterktes': die variatie zit in de neusriem.
Je hebt brede zachte leren neusriemen maar ook met rawhide om ijzerdraad.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:31

Bij deze nog een webshop met diverse bitloze hoofdstellen. De uitleg van de systemen (inwerkingen) staan tevens vermeld op de site.
Succes met je zoektocht naar het juiste hoofdstel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:49

Sylvia schreef:
Maar ik vraag me af in hoeverre met springen een hefboomwerking aan te raden is, ik kan me voorstellen dat je 'in the heat of the moment' teveel druk op een neus, wang of waar dan ook legt... Dat zou iig een constante angst zijn denk ik. :+

Het is opvallend dat de meeste mensen hier helemaal niet bij stil staan wat het bit betreft. Die hoeveelheid druk "mag" blijkbaar wel in de mond, terwijl de mond veel gevoeliger en kwetsbaarder is. ;)

Misschien heb je iets aan de info die op dit filmpje gegeven wordt:

Het is dus echt een kwestie van proberen en ervaren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:17

Voor een bit heb ik ook goed moeten zoeken naar iets geschikts... :) Ik hou niet van scherp inwerkende bitten, ondanks dat ik wel al mijn hele leven niet-bitloos rij heb ik wel altijd zachte bitten. En ik weet dat ik nu van een hoop NA-mensen te horen krijg dan een bit nooit zacht kan zijn. ;)

En bedankt voor het filmpje, dat ga ik zeker even bekijken! +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:42

cyclo86 schreef:
de marylot sidepull ziet er een erg mooie bitloze optoming uit weet iemand of die een harde neusriem heeft of gewoon flexibel? ik rijd normaal altijd met touwhalster maar heb toch het idee dat de haartjes wat beschadigen ondanks dat ik er nauwelijks druk op moet zeten maar gewoon van het touwtje wat wat hen en weer beweegt tijdens dat ze het om heeft. dus was ik opzoek naar iets anders

Ik rij met de Marylot sidepull en die heeft een zachte, flexibele neusriem. Ik vind het een heerlijk hoofdstel, vriendelijk, maar wel duidelijk. Ik kan 'm je echt aanraden! :j

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:06

Heeft iemand een overzicht op een website met welke sidepulls er allemaal zijn? Ik ben me al heel lang aan het orienteren op een sidepull en mijn oog was gevallen op de sidepull van Fra, de pardoes. Maar schijnbaar is die pasvorm niet helemaal. Die marylot stond altijd bovenaan mijn lijstje, maar ik wil ook graag bitloos starten op wedstrijden en ik vrees dat de marylot sidepull niet is toegestaan, iemand een idee?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:38

Er zijn enorm veel sidepulls, die kun je onmogelijk allemaal op een rijtje hebben.
De variatie zit hem vooral in de neusriem.

Als je wilt starten bij de KNHS moet ie aan een aantal eisen voldoen, de neusriem moet van glad leer zijn en breed, uit mijn hoofd 2 centimeter. Maar dat valt wel na te zoeken. :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:20

TurdusMerula schreef:
Er zijn enorm veel sidepulls, die kun je onmogelijk allemaal op een rijtje hebben.
De variatie zit hem vooral in de neusriem.

Als je wilt starten bij de KNHS moet ie aan een aantal eisen voldoen, de neusriem moet van glad leer zijn en breed, uit mijn hoofd 2 centimeter. Maar dat valt wel na te zoeken. :)

Ook geen rijtje van sidepulls die het meest weg hebben van een klassiek hoofdstel ;) Iemand bekend met de sidepull van Kieffer? http://kieffer.net/trensen/lindell/?start=36/ Vind hm wat duur om zo maar op de gok uit te proberen, is volgensmij uit mn hoofd 160 euro?! En ik vind die neusriem er zo smal en klein uitzien.
Iemand iets wat er op lijkt behalve de fra pardoes?