Meer die hun paard bitloos gaan beleren of beleerd hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BloodElf

Meer die hun paard bitloos gaan beleren of beleerd hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:59

Hallo,

Ik vroeg me af of er meer bokkers zijn die hun paard bitloos willen gaan beleren (dit of volgend jaar) of beleerd hebben. Het lijkt me wel leuk om een (huiskamer)topic te openen waar we elkaar een beetje op de hoogte houden en gedachtes en ideeen uit kunnen wisselen. :) Is hier interesse voor?

horsii

Re: Meer die hun paard bitloos gaan beleren of beleerd hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:00

Ik ga mn veulen bitloos beleren, dit echter pas over 4 jaar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:01

Ja!
Vorrig jaar mijn paardje van 8 en dit jaar ook aan de slag met mn jonge paardje!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:01

Met mijn Holsteiner kan het gewoon beide.
Buiten rij ik zonder, en in andere situaties met bit :)
Onze Arabier rij ik altijd (endurance) zonder bit.
Laatst bijgewerkt door Frank op 21-04-11 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:02

Ja :j Mijn haflinger Alvaro is 28 maart drie geworden. Ik ga hem volgend jaar bitloos beleren. Hij heeft al wel een bitloos hoofdstel om gehad, en we hebben al wat werk aan de hand gedaan daarmee. Hij reageert er prima op. Mijn ventje gaat nooit een bit in krijgen. :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:02

Ik heb een (toen) 7-jarige IJslander bitloos beleerd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:49

Even nieuwsgierig: wat vind je zo anders aan inrijden zonder bit dan met bit?
Ik ben erg voor bitloos, maar in principe zou het voor mij geen verschil maken in mijn manier van handelen.
Ik kan me wel voorstellen dat je in een HK wilt met mensen die hetzelfde denken over zaken. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:54

Ik ben mijn paard nu bitloos aan het beleren. Ze is nu 5 en het gaat prima. Rond augustus wil ik haar dressuurmatig gaan trainen en dan gaat er dus wel een bitje in. Nu is het gewoon meer wennen aan de ruiter en de stap, draf en halt knop erop zetten. Ze doet het prima. Net nog lekker 'gereden' op haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:00

Ook ik ben mijn merrie bitloos aan 't inrijden.
Het inrijden gaat samen met rechtrichten aan de hand en lange teugelwerk, waarvan het rijden zelf nog een klein onderdeel is. Het onbelast sterk en soepel maken vind ik namelijk erg belangrijk.

Ik ben het met TurdusMerula eens dat het inrijden geen verschil hoeft te zijn als met bit. Hoewel zonder bit natuurlijk veel fijner en vriendelijker is, en mijn manier van inrijden - naast bitloos - ook totaal anders is dan regulier/traditioneel. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:08

Het is niet vriendelijker om je paard bitloos in te rijden hoor, als je het bit vriendelijk gebruikt en het paard de tijd geeft om er aan te wennen (dus niet zomaar in de mond proppen en ermee gaan rijden) is het net zo vriendelijk in mijn ogen.
Ik ga mijn paard voordat ik haar dressuurmatig ga trainen eerst trainen aan de longe om haar zo wat voor te bereiden op het werk. Dat ze al begint te leren wat aanleuning is en wat het lichaam goed gebruiken is. Dan zal ze het werk in het zadel ook veel beter begrijpen hoop ik :D
Ik 'rij' nu 1/2 keer in de maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:18

@xmarliez:
Een paard wisselt tot rond z'n 5e jaar. Het gehele gebied in en rond de mond en kaken is daardoor enorm gevoelig. Over het wisselen zelf nog maar niet te spreken. Om daar dan een ijzeren voorwerp in te leggen waar je vervolgens ook nog met teugels en handen aan gaat zitten, is gewoon niet zo vriendelijk. Daar hoeft geen discussie over te bestaan.

Volgens mij zit je in het verkeerde topic. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:20

Persoonlijk hoeft van mij de discussie bit/bitloos niet zo; ook omdat ik denk dat de ts daar niet op zit te wachten omdat ze zo te horen al een keuze heeft gemaakt. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:21

5 jaar geleden heb ik mijn hafje bitloos beleerd, daarna veel paarden bitloos omgeschoold.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:23

Ik ben ook niet van plan een discussie te gaan houden ik wilde alleen mijn mening over jouw uitspraak geven.... Ik ben namelijk van mening dat paarden onder de 5 nog niet bereden moeten worden dus daarom mijn visie op het bit 8-) maargoed das natuurlijk ook weer een andere discussie.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:26

Ik ben er nu mee bezig. Echt wel op mijn dooie gemak eigenlijk. Ik doe vanalles met paard en heel af en toe kruip ik erop en dan gaan we wandelen. Stop en stap zit erop, een drafje kan er ook ff vanaf maar sturen nog niet echt. Op wandeling valt dat zo niet op, dan volgt ze de weg vanzelf wel :P Paard is nu 5 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:36

@xmarliez: bij het beleren/inrijden hoort toch ook het grondwerk wat er aan vooraf gaat voordat je op het paard z'n rug gaat zitten. En dat werken vanaf de grond kun je ook maar beter zonder bit doen. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:12

Ik ben op de hoogte hoor JoviBan ;) uiteraard gaat er grondwerk aan vooraf. Ben niet voor niets al vanaf de 3 begonnen en het is er langzaam bij ingeslopen dat ik er nu op kan zitten. Ik heb overwogen om mijn paard dressuurmatig vanaf de grond te begeleiden maar na een academische periode heb ik besloten daar vanaf te stappen :D daarom dat we over 1/2 maanden beginnen met longeren (reden heb ik al vernomed) en dan rond augustus pas echt dressuurmatig rijden. Nu zit ik er uiterst 2 keer in de maand op gewoon om haar dat stukje vertrouwen vanuit het zadel te geven. Ze lijkt het leuk te vinden.
Voor de geinteresseerden zo is ons proces verlopen: http://www.youtube.com/watch?v=NvEfBIAbb04 , uiteraard zijn dit maar kleine stukjes en is er nog veel voorbereiding van te voren geweest. Staat ook allemaal op film, ik film mezelf iedere sessie dat ik met haar aan de slag ga om het zo weer terug te kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:26

Erg leuk filmpje!
Dat is een plezier om naar te kijken (in tegenstelling tot veel andere zadelmak- en inrijfilmpjes op youtube).

Super hè, hoe relaxed ze alles oppakken als je alles in kleine stapjes doet. Rust en vertrouwen is zó belangrijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:27

Geweldig zeg xmarliez, echt heerlijk ontspannen hoe je dat allemaal doet! Mag ik vragen hoe jij precies de eerste stapjes hebt 'aangeleerd'? Ik kan het uit het filmpje niet helemaal duidelijk opmaken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:32

Ik ben trouwens momenteel bij het stapje: 'grondwerk'. Maar mijn ventje is ook nog maar 3. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:33

De eerste stapjes? Je bedoeld stap? Ze liep in het begin totaal niet :+ zie je ook wel op het filmpje, de hele tijd draaien etc. Gewoon vol blijven houden maar wel heel rustig blijven. Been aanleggen, paard liep achterwaarts, been aan blijven houden maar niet meer druk erop leggen en als ze stil ging staan was dat een stap in de goede richting dus been los en daarna weer been aanleggen en steeds herhalen en nu snapt ze dat been aanleggen voorwaarts betekend en als ik mijn gewicht verplaats en beenaanleg dan moet ze achterwaarts of halthouden. Ze loopt nu ook mooi voorwaarts zonder zelf te stoppen, ze wacht gewoon op mijn signalen en hoort ze niets dat doet ze gewoon waar ze mee bezig was dus voorwaarts gaan. De draf doen we nog niet daar ben ik nog niet zeker genoeg van.
Dit paard heeft me ooit een rotschop verkocht (een van de eerste keren dat ik kennis met haar maakte) was een ongeluk maar daardoor heb ik nog niet 100% vertrouwen in haar. We doen dus alles heel rustig en beetje bij beetje bouwen we meer vertrouwen in elkaar op en dan komt de rest vanzelf. Het is ook een heel stressvol paard (niet aan af te zien :+ ) dus daar moet ik ook continu rekening mee houde (rightbrain extrovert voor de mensen die iets met Parelli hebben).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:40

Wat zou voor een paard van 9 die altijd met bit is gereden, het beste zijn om bitloos mee te beginnen?
Er zijn zoveel soorten bitloze hoofdstellen dat ik daarom er eigenlijk (nog) niet mee begonnen ben. Ik zou niet weten wat het beste is.
Maar mijn paard reageert best gevoelig op druk in de mond, dat ik daarom aan wel eens denk om het te gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:43

Het hangen heb ik trouwens wel anders gedaan dan jij, xmarlies.
Ik gebruikte een hoge kruk (die gebruik ik sowieso altijd voor het opstappen) en dan had ik ook iemand bij me om me een voetje te geven (me wat omhoog te duwen), zodat ik geleidelijk aan op de rug van mijn paard kon schuiven. In plaats van plof op die rug terecht te komen. :)
Hoe doen anderen dat?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:45

Ik bedoelde dat stukje vanaf 11.51 in je filmpje. Je stuurt haar daar ook opzij als ik het goed zie?
Maar zoals je het leert is inderdaad wel top! Eigenlijk net als grondwerk. Hulp geven, paard doet wat je vraagt en gaat daarmee door tot dat je stopt met de hulp. (bv. bij circling game). :)

Mika11, ik ben zelf het meest fan van een sidepull (nouja, mijn paard eigenlijk), maar dat is per paard/ruiter-combi verschillend.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:46

JoviBan schreef:
Het hangen heb ik trouwens wel anders gedaan dan jij, xmarlies.
Ik gebruikte een hoge kruk (die gebruik ik sowieso altijd voor het opstappen) en dan had ik ook iemand bij me om me een voetje te geven (me wat omhoog te duwen), zodat ik geleidelijk aan op de rug van mijn paard kon schuiven. In plaats van plof op die rug terecht te komen. :)
Hoe doen anderen dat?

Ik ga het iig met een hoge kruk doen, en mijn paardje is ook kleiner. Maar zo springen zou ik ook niet doen. Ik weet van mezelf dat ik daar niet subtiel genoeg voor kan springen zegmaar. Dus gewoon een hoog krukje, en als dat niet hoog genoeg is inderdaad een voetje van iemand. :)