Inrijden met alleen Cordeo/Neckrope?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Inrijden met alleen Cordeo/Neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:26

Ik ben erg benieuwd..
Uiteindelijk wil ik ook lekker recreatief western gaan rijden, maar ik zat te denken om misschien wel gewoon nooit een bit in te gaan hangen..
Mijn meisje is nog onbeleerd, dus ik kan nog alle kanten op.
Ik begon in mijn hoofd steeds meer 'troep' weg te laten, en uiteindelijk bedacht ik me alleen een cordeo o.i.d.

Nou is mijn vraag.. met een paardje inrijden, is het dan juist verstandig om met alle toeters en bellen te beginnen? of zou inrijden met een cordeo ook kunnen?

sevke

Re: Inrijden met alleen Cordeo/Neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:27

Ik vind het geen goed idee. Een neckrope is niet zo erg duidelijk voor een paard, wat nog alles moet leren. Ik zou met een iets duidelijker hulp beginnen, een sidepull bv.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:29

Bitloos inrijden is een prima idee.
Ik zou als ik jou was ook geen neckrope of Cordeo nemen, maar een gewoon bitloos hoofdstel, daarna kan je altijd nog overstappen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:29

Oke, en dan een sitepull touwhalster? of een dikker leren hoofdstel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:32

Als jij daar genoeg rijtechnische ervaring mee hebt om het paard alles te leren en ook veilig kunt corrigeren als hij besluit dat het een goed idee is om een rondje rodeo te doen terwijl er andere ruiters/ verkeer/ mensen op je pad zijn, moet je dat vooral zelf lekker bepalen. Niemand schrijft de wet voor met wat je een paard zadelmak moet maken.
Voor de veiligheid zou ik zelf echter eerst voor een hoofstel (zonder of met bit onbelangrijk) kiezen, het paard kent de helpen immers nog niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-04-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:33

Ik denk dat jouw ervaring als 'inrijder' belangrijker is dan hoe je een paard inrijd...
Mijn ervaring zegt niet doen, begin met een bitloos hoofdstel, misschien zelfs een kaptoom, vanaf daar kun je een cordeo omhangen én je bitloze hoofdstel, zo kun je langzaam oefenen met je cordeo tot het bevestigd is. (je kunt dan altijd nog teruggrijpen naar wat je paard al kent).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:37

Bij jouw paard hoor je eigenlijk een redelijk goed idee te hebben wat verstandig is. De een doe je op een halster de ander met wat zwaarder geschut. Het ligt totaal aan het karakter en de gevoeligheid van je paard. Als je werkelijk geen idee hebt zou ik je aanraden verschillende dingen aan de lange lijnen te proberen om te zien waarmee je goed kan communiceren en controlleren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:40

Bitloos inrijden vind ik een heel erg goed idee.

Een cordeo zou mijn persoonlijke voorkeur niet hebben, maar niets is onmogelijk...

Ik zou zelf kiezen voor een sidepull. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:40

Ja precies, het is ook wel fijn om iets van hoofdsturing in de basis te hebben.
Ik heb zelf geen ervaring met inrijden helaas, en ik betwijfel ook of ik dit zelf moet/kan doen.

(iedereen op bokt zegt overal, geen ervaring met inrijden? laat het iemand anders doen.. maar ook diegene heeft het ooit voor de eerste keer gedaan toch?)

Als ik zelf zou gaan inrijden, dan doe ik dit onder begeleiding uiteraard. Waarschijnlijk was deze vraag (cordeo, sidepull, bit e.d.) ook beantwoord geweest/kwam aan de orde.. maar ik vind het toch fijn om van te voren eens wat meningen/ervaingen te lezen.

Heeft een paard in het begin voor de balans ook een zadel nodig? of kan een paard juist zonder zadel beter balans vinden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:43

Met zadel, tenzij je zo goed kan zitten dat je er niet bij een angst reactie of bok afdonderd danwel aan zijn hals hangt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:44

Je kunt prima onder begeleiding inrijden.
Maar ik zou eerst beginnen met een hoop grondwerk. :)

Een zadel is vooral voor je eigen balans. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:45

Het is voornamelijk het gebrek aan bespiering en drukverdeling waar een zadel bij helpt/verlicht. Als jij een perfecte balans hebt, dan helpt helpt een zadel niet bij een nog betere balans.
Tenzij je een heel licht meiske bent, zou ik gaan voor een zadel vanwege de drukverdeling.

Tja alles is een eerste keer natuurlijk, maar doe dat wel met ervaren hulp, zou zonde zijn als je je paardje niet kunt rijden straks. Ik raad eigenlijk ook ervaren mensen hulp aan, elk paard is immers uniek en 2 weten meer dan 1.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:45

Ohw.. natuurlijk (heb ik hier niet bij gezet idd.) .. ik ga dit jaar alleen nog grondwerken.. inrijden gebeurd pas volgend jaar (als ze er aan toe is)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:46

Pentax schreef:
Het is voornamelijk het gebrek aan bespiering en drukverdeling waar een zadel bij helpt/verlicht. Als jij een perfecte balans hebt, dan helpt helpt een zadel niet bij een nog betere balans.
Tenzij je een heel licht meiske bent, zou ik gaan voor een zadel vanwege de drukverdeling.

Tja alles is een eerste keer natuurlijk, maar doe dat wel met ervaren hulp, zou zonde zijn als je je paardje niet kunt rijden straks. Ik raad eigenlijk ook ervaren mensen hulp aan, elk paard is immers uniek en 2 weten meer dan 1.

Ik ben verre van licht helaas..
Dus ik dacht al dat een zadel nodig zou zijn..

Het schaapje is heel mak.. daar niet van, maar het moet allemaal heel goed gebeuren, en lukt dat niet met mij, dan maar een ander..

maar we hebben voorlopig nog even ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:47

Dan heb je dus mooi een jaar de tijd om een optoming te vinden die goed werkt :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 14:51

Precies ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:51

Dat komt vast helemaal goed joh! :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:14

Ik zou niet eerst met een cordeo of neckrope beginnen, daar kun je later weer naar toe werken. Ik zou eerst met een bitloos hoofdstel beginnen. Je kunt als je paardje goed op een bitloos hoofdstel rijd, dus goed meewerkt met de overgangen en het sturen, kun je een neckrope of cordeo om gaan doen. Ondertussen moet je ook besluiten om meer je door je lichaam te gaan sturen. Dan lukt het later ook beter om met de neckrope te rijden. Als je daarnaar toe werken wil, zou ik gewoon de neckrope tijdens het rijden omdoen, maar dan wel het bitloos hoofdstel omhouden. En dan ondertussen proberen om met neckrope en lichaam te rijden. Je zorgt er dus eigenlijk voor dat het paard puur naar je lichaam luistert, en dus geen hulpmiddelen. Kan wel heel handig zijn zodat het wat duideijker voor het paard is. Nou en als je dan uiteindelijk goed met neckrope kan rijden, kun je proberen om zonder ook maar iets te rijden. Wel zou ik dan iemand erbij laten lopen, en voor de zekerheid de neckrope omhouden, dat je gewoon probeert hem zo weinig mogelijk te gebruiken.

Succes nog met het beleren trouwens! Ik ben er nu zelf ook mee bezig om mijn paardje op deze manier te beleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:06

Bij het beleren van paarden begin je met grote hulpen, om je aanwijzingen vervolgens steeds kleiner te maken. Een jong paard moet leren wat de hulpen zijn (hand, been en gewicht). Jij hebt ook moeten leren lopen voordat je kon gaan rennen, laat staan fietsen...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:05

Bedankt voor de duidelijke reacties! :D ik kan hier echt wat mee!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:50

Mooizo! Leuke ava trouwens!
Cassidy@ Lijkt me logisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 01:25

grietje14 schreef:
Mooizo! Leuke ava trouwens!
Cassidy@ Lijkt me logisch.

Vind je dat echt logisch? Ik verbaas me om dat te horen van iemand die in het verleden heeft beweerd dat je je eerst bewust moet worden van jezelf voordat je überhaupt in de buurt van een paard mag komen.

Want je gaat eerst knoppen op een paard monteren vanaf de grond, voordat je er op springt, toch? Tenminste als je het goed doet.
Om in de beginfase van het beleren je simpelweg van jezelf bewust te zijn voordat je er ook maar in de buurt mag gaan komen, en dan verwachten dat je paard op het instralen gaat reageren, daar ga je echt een paard niet zover brengen dat hij naar je luistert, en op minimale hulpen gaat reageren....

Dus hoofdstel om, al dan niet bitloos, al dan niet touwhalster. Basis meenemen via grondwerk. Hulpen overdreven geven...naar verfijning toewerken. Als dat voor elkaar is, gaandeweg steeds meer weglaten.

Beginnen met cordeo/neckrope zonder enige basis, zonder een afspraak met het paard, zonder hem uit te kunnen leggen wat je van hem wilt, zonder backup systeem, gaat NIET werken...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:10

Ik ga niet weer over het verleden praten met je. Hebben we al lang genoeg discussie over gehad. En als je gelezen had wat ik eerst schreef, dan las je dat ik niet zei dat je meteen met cordeo moet beginnen. Maar dat eerst alles goed moet gaan met hoofdstel. En waarom heb je dan geen basis? Je kunt het ook gewoon omschrijven als meer door alleen met lichaam te rijden en daar naar toe te werken.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:37

De optie die ik nog niet gehoord heb is het combineren van een neckrope met bitloze optoming. Dat werkt naar mijn eigen ervaring bij sommige paarden ontzettend plezierig.
Elk paard is anders dus degene die je zal begeleiden met het inrijden zal je vast een gedegen advies kunnen geven over wat de beste methode is voor jou en je paard. In het grondwerk leg je een basis voor het inrijden dus wellicht dat het verstandig is om nu al met iemand om de tafel te gaan zitten over een gedegen stappenplan. En dan natuurlijk regelmatig weer bij elkaar komen om de vorderingen en problemen te bespreken zodat het stappenplan daar waar handig en noodzakelijk aangepast kan worden. Als je zelf geen ervaring hebt met jonge paarden dan raad ik je een dergelijke intensieve begeleiding zeker aan.

Succes! En bovenal veel plezier.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:03

Zo ga ik het later ook proberen, dan doe ik de cordeo gewoon om terwijl ze ook een bitloos hoofdstel om heeft. Eerst ook wat grondwerk, want als je het eerst op de grond oefent, is het later makkelijker voor een paard om het met een ruiter erop te doen.