ik heb mij een halfjaartje geleden een op maat gemaakt cross-rope-bridle aangekocht voor mijn 2 paarden. Eerder heb ik al een Dr. Cook uitgeprobeerd, maar het systeem ging mij niet goed af.
Nu is het zo, mijn 2 paardjes zijn extremen, ik zal ze bij naam noemen zodat jullie ze uit elkaar kunt houden. Ze zijn beiden 8 jaar.
Dior is een hyperkineet, maar extreem gevoelig paard, eerder bruut en onoplettend in omgang, lange rug en moeilijk te verzamelen, zeer licht in mond, en gevoelig te rijden.
Debola is een braaf, maar sterk karakter, niet snel bang, maar als ze iets niet wil, dan doet ze het écht niet (Randel Z-karakter)... Is dressuurmatig vergevorderd eenmaal verzameld, is sterk gebouwd op de voorhand, moeilijkere mond, stopper op hindernissen - door sterke voorhand-
Nu is het zo, dat ik zoals eerder gezegd ben begonnen met mijn crossropebridle. Ik moet zeggen, de eerste keer dat ik Debola ermee reed, ging ze super, ze was verzameld, net op de achterhand etc, maar zoals ze stemmingswisselen heeft, vind ik haar regelmatig sterk op de voorhand, waardoor ze met 5/6 van haar gewicht op haar voorhand loopt, en ik er dus héél weinig aan te zeggen heb met het touwhalster. Ik kan dan zitten sleuren en nog steeds geen respons. Dan vind ik ook dat de CRB véél te sterk inwerkt op haar neus als ik er zo moet aan sleuren (en dan weet ik niet meer of ik mijn hand meer naar buiten moet halen, zelf opheffen, lager doen of iets anders, ze reageert -als ze op de voorhand is- ook niet op binnenbeenhulpen. Als ze op de voorhand is, heb ik er ook bitter weinig aan te zeggen, en begint ze te kantelen in bochten (wat ze met bit nooit doet!). Nu, het is een gelijkaardig probleem met bit, maar dan krijg ik na het inrijden wel meer opgericht... Met de CRB lukt mij dit totaal niet!
Dior daarintegen, die soms spurten neemt 'zonder rug', reageert veel beter bitloos, ik heb er deze week zelfs voor het eerst mee gesprongen, zalig. Het probleem dat ik bij Debola heb, heb ik totaal niet bij Dior, noch met bit, noch bitloos, ze is volledig in evenwicht. Maar zeer moeilijk te verzamelen.
Nu, ik weet hoe het 'voelt te horen' met een bitloos hoofdstel, dus een opgericht en ontspannen paard. Graag zou ik dit bekomen bij Debola, maar ik vind nergens een uitweg. Hoe haal je haar naar boven met dat hoofd met een CRB ? (en het druk geven met benen etc al geprobeerd)
Ik zou hier graag respons op hebben van mensen die ook recreatief een bepaald niveau willen halen (ik zou ze dus graag bitloos zowel dressuurmatig en springmatig op gelijk niveau willen krijgen bitloos als met bit), alleen zit ik vast bij de oprichting. Ik zeg eerlijk dat ik weinig tijd heb voor grondwerk etc door de studie,... Dus dat is voor mij geen optie.
Ik hoor het graag