Haflinger wilt op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Haflinger wilt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:54

Een beetje lastig allemaal, maar ik heb tijdelijk een haflinger bij mij staan; Pluis heeft op haar vorige adres in het weiland gestaan voor een paar weken en toen ze daar weer op stal stond (lett. in een box) was ze veel braver bij haar eigenares. De eigenares rijdt haar met bit en Pluis doet na 2 jaar trainen met haar eigenares alles braaf mee, maar ik ben niet echt voorstander van op stal zetten. Maar haar eigenares zegt dat Pluis van haar stal houdt, maarja, 'daar is natuurlijk het eten' zei ik zo. Daar antwoordde de eigenares op 'Als ik geen slot op de box zet loopt ze direct naar het voerhok'.
Nu weet ik dus niet of ik voorstander van haar mening moet zijn, want het lijkt me dat ieder paard niet graag ik een box staat.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:22

Ik zou zeggen; laat het paard spreken. :)
Zet de box open en zorg dat het voerhok en eventuele andere gevaarlijke plekken niet bereikbaar zijn, en zie wat hij doet. Blijft hij in de box staan? Loopt hij naar de wei? Wisselt hij af?
Als je dit een tijdje probeert kom je er vanzelf achter.

Arabesk

Re: Haflinger wilt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:56

Ik denk dat de haflinger bij een open box er vast in zal lopen en daar 23 uur zal blijven staan :+

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:57

Arabesk schreef:
Ik denk dat de haflinger bij een open box er vast in zal lopen en daar 23 uur zal blijven staan :+

Dat denk ik ook. :j :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:01

Mijn paarden vinden hun stal ook heel fijn
ze voelen zich er beschermt :) Als ik ze in de regen buiten zet blijven ze ook echt in hun schuilhok best preuts zijn ze :+
omdat het mooi weer is staan ze nu wel gewoon 24/7 buiten hebben ze geen problemen bij maar nog zie ik ze veel in het schuilhokje
als het slecht weer is en er is veel blubber hebben ik ze een een aantal uren buiten en dan weer op stal en dat vinden ze niet eens zo erg gaan gewoon relaxt liggen of op wat hooitjes kauwen .

het zijn ook hafjes :) Kan je het voerhok niet op slot doen?

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:15

Ik heb Pluis nu 2 dagen op stal staan, en ik bedoelde het eigenlijk dat Pluis het allemaal voor eten doet, maar kennelijk is het heel normaal dat dat soort paarden graag op stal staan, maar zo'n open box ga ik zeker voorstellen! Dankjulliewel :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 01:48

Je zit wel goed hoor, met 'paard hoort niet op stal'. :)

Box openlaten klinkt als een goed plan. :j

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:03

Ik heb de eigenares overtuigd! Pluis vindt het allemaal wel leuk ;)

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:05

mijn haffie staat ook graag op stal :+ maar ze kan zelf weten of ze buiten gaat staat hoor.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:05

:D fijn voor pluisje

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:07

Sommige paarden vinden het naar mijn mening geen probleem om savonds op stal te staan (en hierbij doel ik dus op paarden die overdag wel buiten komen, niet paarden die 24/7 op hun stal staan). Mijn haf vond het geen probleem, maar hij laat nu wel merken dat ie er aan toe is om lekker buiten te blijven, meneer doet in eens alsof ik er niet meer ben en gaat fanatiek op zoek naar stukjes gras tussen de stenen als ik zijn stal in loop om hem terug te zetten :+

Maar ik ken ook paarden die het denk ik fijner zouden vinden als ze savonds lekker naar binnen kunnen in hun stalletje en er smorgens dan weer uit mogen :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:08

Mijn verzorg haflingers kunnen ook kiezen, de ene staat eigenlijk altijd buiten en de ander is zodra er een druppeltje regen valt alweer binnen. Ze staan in de zomer tussen twaalf en twee ook vaak binnen.

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:03

et de box open en zorg dat het voerhok en eventuele andere gevaarlijke plekken niet bereikbaar zijn, en zie wat hij doet. Blijft hij in de box staan? Loopt hij naar de wei? Wisselt hij af?

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:21

Het is volgensmij ook het beste voor het paard om hem gewoon te laten kiezen, met de mogelijkheid wei/paddock en stal :-)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:47

Mijn bijrijdhafjes hebben ook de keuze. Overdag op het land (met veel beschutting van de bomen), 's nachts in de paddock met schuilstal (ook bijna volledig onder de bomen). Ze staan 99% van de tijd gewoon buiten de schuilstal hoor! Ze gaan er in ieder geval zeker niet staan omdat ze droog willen blijven ofzo. Eerder omdat daar het zoutblok hangt, of gewoon omdat ze daar ook kunnen lopen. Verder geen specifieke andere reden!

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:49

ik denk ook dat je je paard best kan laten kiezen
ik heb namelijk ook een haflinger maar bij mij was het verhaal het totaal tegenovergestelde
bij zen vorige eigenaar stond hij altijd buiten bij de koeien en bij ons heeft hij een stal.
hij kan altijd in zen stal als hij wil voor vliegen e.d
maar slapen ofzo zal hij er nooit in doen. als je de stal lekker dik voor strooit in de winter gebruikt hij het gwn als toilet en ligt hij in de sneeuw ^^
als je de kieze aan je haf laat zal je vanzelf wel merken wat hij het liefste doet :j
alleen idd wel opletten dant hij niet in het voerhok geraakt want die haffie weten van geen ophouden als het op eten aankomt. althans de mijne toch :p

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:02

Tja, moeilijk. idd. proberen te laten kiezen.

je schrijft wilt trouwens als wild.