De weg naar Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

De weg naar Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:59

Omdat ik niet off topic wil gaan in de bestaande topics heb ik toch maar even hier een nieuwe aangemaakt, want ik ben wel heel blij dat ik dankzij o.a. Cassidy me wat meer ben gaan verdiepen in Parelli. Ik ben er nu pas een paar weken mee bezig en oefen de 7 games met mijn 3 jarige Lusitano hengst en het resultaat is al zo merkbaar! :))

Ik ben zeker niet onervaren met paarden, dit is niet mijn eerst en ook niet mijn enige paard. Ik heb me in mijn 32 paardenjaren verdiept in bijna alle disciplines en natuurlijk.. still learning. Natural Horsemanship is mij ook niet onbekend en zeker niet onbemind. In de dagelijkse omgang met mijn paarden is dat echt wel de rode draad. Ik moet alleen toegeven dat ik me niet lang genoeg verdiept heb in één persoon of stijl. Ik heb veel bekeken, op film en in real life en nog meer gelezen. Her en der heb ik bruikbare tips eigen gemaakt en pas ik toe in het dagelijkse werk of sla ik op in "mijn rugzakje met handige tools". De reden hier achter is waarschijnlijk omdat ik ook altijd wel iets zie wat me niet bevalt of wat ikzelf gewoon nooit zou doen, omdat het me niet past. Om eerlijk te zijn vond ik Parelli al snel erg commercieel en dan vooral heel Amerikaans overkomen en dat stuitte me tegen de borst. :o De massa er om heen stond me tegen.

Daarbij ben ik altijd een beetje van mening dat het weliswaar leerzaam is voor iedereen, maar niet altijd volledig beheersbaar is voor iedereen. De man in het midden, in dit geval Parelli kan en heeft ook iets wat ik niet heb of kan.. En veel mensen met mij. Horsmanship van binnenuit? Bij sommige mensen is het echt natural en bij andere is het aangeleerd?

Hoe dan ook.. Je wordt natuurlijk dood gegooid met Parelli filmpjes hier op bokt. ;) Niet alleen hier maar ook bij "omgang & gedrag" kwam ik ze steeds weer tegen en ja, ik kijk ze wel braaf, want ik wil immers leren. En omdat ik nu weer met een jong paard ga beginnen met veel Portugees temperament sprak de Parelli methode me steeds meer aan. Ik had zelf ook behoefde aan structuur, een programma. Ik wilde duidelijkheid aan mijn paard bieden en niet steeds improviseren. Het is een brave vent hoor, dat paard van mij, maar wel gevoelig en dat zet hij om in druk gedrag, ook terug te zien in zijn houding en beweging. Dus ik kocht een boek "Natural Horse-man-ship" en las het van voor naar achter en weer terug. Ik schafte een touwhalster en leadrope aan en ging aan de slag..

Mijn paard vindt het geweldig leuk! Hij komt naar mijn geïmproviseerde round pen rennen als hij ziet dat ik die richting op ga. Heel enthousiast doet hij mee, altijd zeer geconcentreerd op mij en de hulpen die ik geef. En na een keer of 4 had ik een heel ander paard! *\o/* Rust in zijn lijf, rust in zijn beweging. We zitten helemaal op één lijn nu. (was eerst echt even aftasten.. Wat bedoel je nou??! >;) )

Dus Parelli, ik (of wij) zijn er helemaal happy mee! Ik ga er ook zeker mee verder. Ik zou ook graag een lesje willen volgen om mezelf te laten controleren. En wat leren op paarden-gebied ben ik net een spons, altijd honger naar kennis!

Bedankt mensen die mij de weg hebben gewezen en aan de mensen die twijfelen, verdiep je er eens in. Wie weet wat je allemaal tegenkomt. :wave:

TurdusMerula

Re: De weg naar Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:01

En nu moet je een filmpje maken, en dan 'later' nog eens terugkijken. En met ons delen als je durft. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 23:10

Ik wil mezelf zeker eens laten filmen, al is het maar om mezelf weer eens een spiegel voor te houden! Of ik 'em durf te delen... ENG!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:49

Ik ben erg blij dat je zulke vorderingen ziet bij je paard en jezelf, en ergens ben ik ook blij dat ik een bijdrage heb mogen leveren door het advies om je eens te verdiepen in Parelli. Probeer het programma ook in de toekomst te blijven volgen, want er zit systeem in, en de volgorde van de oefeningen heeft een reden en de oefeningen die gebruikt worden, hebben een doel. Niets aan overslaan, geen dingen weglaten. Hoe dom bepaalde oefeningen ook lijken, gewoon meenemen.

En idd, documenteren is leuk...al is het maar voor jezelf...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:07

Filmen is zeker aan te raden! Niet alleen jij zelf kunt achteraf zien wat er verbeterd kan, maar anderen zien vaak nog beter wat net even anders kan of juist wat goed gaat. :j

Ben zelf ook sinds enkele maanden bezig met Parelli en het past helemaal bij mij en mijn pony. Ik heb een heel dominante pony, zelf ben ik vrij ongeduldig, dus je raadt het al; het is erg confronterend! Maar de vooruitgang die we nu al geboekt hebben had ik nooit zonder de juiste begeleiding kunnen krijgen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:44

leuk om te lezen :j