wat doet NH met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

wat doet NH met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:50

Nee, dit is geen vraag, maar eerder een antwoord. ik weet niet of het juist staat (mss eerder bij VVVD), maar ik ben sinds anderhalve week begonnen met mijn moeilijk paard te trainen in mijn roundpen, via Parelli. Ik wou jullie even meedelen hoe goed het wel gaat! Ik ben echt superblij *\o/*

Om te beginnen is mijn paard een zeer extreme right brain extrovert. vroeger wist ik dit niet, maar sinds ik NH ken, kan ik alles wel beter plaatsen. Mijn paard is een tweetal jaar niet bereden geweest, maar wel enorm verwend geweest. hij ken de dus geen leider, toch niet in de vorm van een mens :)
Hij is bij mij gekomen in september, samen met een pony. De eerste keer dat ik ermee wou rijden, liep het al mis: bokken, stijgeren en staken, gewoon niet willen. Gevolg: als hij me nog maar zag afkomen met een halster, draafde hij rustig naar de andere kant van de wei en duurde het een half uur voor ik helm beet had. Door de winter niet meer verder kunnen oefenen, maar het contact verliep slecht. ik kon hem op den duur zelf niet meer poetsen, hij negeerde mij constant.

Dus, in de winter tijd genoeg gehad om hiervoor een oplossing te zoeken. ondertussen ook een roundpen aangelegd.
Vorige week ben ik nogmaals naar een uiteenzetting over Parelli geweest en toen dacht ik: ok ik begin er gewoon aan. Weliswaar nog zonder stick, maar die heb ik nu ondertussen al.

Wel je kunt echt niet geloven hoe dit paard in anderhalve week zoooo hard veranderd is (positief dan). Hij aanvaardt mij nu als leider. Ik heb nu ook door dat zijn staken ook voortkomt uit angst, omdat hij zo lang geen omgang met mensen heeft gehad (hij stond er maar gewoon met andere paarden in de wei en paddock). De roundpen is heel goed voor mij, omdat hij soms mijn persoonlijke ruimte nog wel eens durft te negeren (door op mij te lopen). Als ik hem los heb, kan ik hem wegsturen met de stick of met mn lichaam, zodat hij uit mijn ruimte blijft. De roundpen is ook ideaal om los te longeren. ik ben er nu al in geslaagd om hem gewoon met stem in lichaamstaal stap, draf en galop aan te leren. Fantastisch toch. Wanneer hij gedaan heeft met de "oefening" komt hij naar het midden en raakt hij met mn neus mn schouder aan. ik kan hem ook overal aanraken en hij volgt mij, over boomstammetjes en tussen paaltjes. Dat was enkele weken geleden gewoon nooit kunnen waar zijn. ik kan hem nu ook rustig borstelen, hij geniet er zelf van, terwijl hij dit vroeger associeerde met werken (poetsen = voorbereiding op zadel = werekn= niet fijn). Ik merk wel nog dat de angst heel groot is, dan kan hij ineens voor een vliegje twintig toertjes rondlopen in de roundpen met opgeheven hoofd. Maar dan laat ik hem doen, en dan kalmeert hij terug en komt hij terug bij mij.
Een minpuntje, het wijken voor de druk op de voorhand lukt niet, dan verzet hij zn achterhand om zo zn schouder te verplaatsen, in plaats van enkel de schouder te verplaatsen.

Ach, ik wou het alleen even meedelen met jullie. Het moment dat je paard zomaar naar je toekomt en je zonder enig touw volgt, dat is toch gewoon zo fantastisch? hij komt zelf naar me toe in de wei!

Nee, dit is geen pleidooi voor Parelli, maar ik ben er gewoon van overtuigd dat je veel meer naar je paard moet luisteren. Je moet gewoon paardentaal aanleren in plaats van je paard mensentaal aan te leren.
Hoe meer je er van leert, hoe logischer het allemaal wordt!

cissy

Re: wat doet NH met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:38

Toppie! Leuk is het als je resultaat ziet he! Dat wijken van de voorhand komt wel, je bent nog maar net bezig....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 01:22

Fijn dat je zulke veranderingen in je paard ziet, en dat je nu door Parelli's horsenality analyse wat beter op je paard in kunt gaan. Heel veel plezier verder, het gaat alleen maar nog mooier en beter worden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:02

Hartstikke fijn dat je al zoveel veranderingen in je paard ziet!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:07

Super hoor! Ik ben er afgelopen najaar ook achter gekomen hoe geweldig NH is. Mijn paard is er ook compleet door veranderd. Geweldig gevoel geeft dat he! :D

En over het wijken om de voorhand. Het heeft ook een paar maanden geduurd voordat mijn merrie dit kon. Dit is niet makkelijk voor een paard, dus ik ben er gewoon rustig mee bezig gegaan. Eerst het wijken om de achterhand goed voor elkaar, en wijken achteruit enzo, en toen heb ik het van de week weer geprobeerd, en nu gaat het prima.. dus ik zou dat gewoon nog wat tijd geven.

Maar verder, echt toppie! Ik hoop dat jullie steeds vooruitgang blijven zien! :D

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:13

Ik ben trots op je +:)+

Zelf heb ik ook enorm veel baat bij deze methode !
Fijn he als zoiets zo goed uitpakt dat geeft zo'n kick om weer verder te gaan!
Heel veel succes met je verdere NH avontuur!

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:54

supper!!+:)+
ik ben met mij en mijn paard zijn we dankzij NH ook veel vedder gekomen!!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:21

Hoi,

ik wil nog even meedelen dat ik zaterdag mijn eerste buitenritje heb gemaakt. Welliswaar niet alleen, maar met z'n ponyvriendje erbij. We hadden eerst lang geoefend aan de hand. ij was dan echt extreem rustig en ontspannen. Dus ik had wel kriebels om erop te kruipen.
Dus eerst even thuis geoefend met het zadelen. geen enkel probleem. vroeger begon hij te draaien en te keren, nu bleef meneer rustig staan en kon ik hem met gemak zadelen.
Dan erop. Poeh, dat was wel even eng. Ik dacht oeioei straks staakt hij weer en wil hij niet meer verder en dan gaat hij stijgeren en bokken. Maar raar, maar waar, meneer deed alles wat ik vroeg.

En dan zaterdag was het zo ver: eidelijk een toertje gaan wandelen. Wel het viel heel goed mee, als was hij wel veel nerveuser als toen ik aan de hand met hem liep. Er was ook veel wind, dat maakte alles wel wat 'gevaarlijker'. éen keer ben ik moeten afstappen. Hij schrok van wapperende plastiek. Normaal zou hij dan gaan lopen, maar ik had hem de dag ervoor aan plastiek laten wennen. hij schrok dus wel, maar verstijfde toen in plaats van op hol te slaan. Op dat moment kwam er net een auto af met een aanhangwagen (dus veel lawaai). Toen keerde hij zn poep op straat en wou hij niet meer vooruit. Toen ben ik afgestapt, heb hem aan de kant gezet, auto laten voorbij rijden en er terug opgekropen. Was wel effen schrikken, maar het ritje was toch geslaagd.

Op naar de volgende *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 02:02

Aan de ene kant ben ik blij met je positieve ervaring,
Aan de andere kant had dit ook vreselijk verkeerd af kunnen lopen.
Je zei dat je aan Parelli deed.
Parelli heeft in zijn opleidingstraject ook dingen als "controlled catastrophies".
En die komen pas later in het hele opleidingstraject.
Het feit dat je paard met zijn achterhand (=poep) de weg op dook, betekend dat hij het gevaar niet met twee ogen tegenmoet zag. Op het moment dat het paard zijn achterhand naar het gevaar toedraait, is het probleem voorgeprogrammeert.
De paniek en het instinct om dan een sprong naar voren te maken en ongecontroleerde de benen te nemen, is op dat moment het logische gevolg van het feit dat het paard zijn achterhand naar het gevaar zet.
De volgende keer (en ik hoop dat je daar nog even mee wacht en aan jullie vertrouwensband gaat werken, want idd, in het zadel is een heel ander verhaal dan ernaast), buig het hoofd van het paard naar het gevaar toe. In dat geval niet het plastic, maar de auto met aanhanger.
Dat plastic was de trigger maar daar gaat hij niet dood aan.
Als hij voor een auto springt is dat gevaar er wel degelijk.

Ik zou je willen adviseren dat je de One Rein Stop op je paard monteerd, voordat je weer een buitenrit gaat maken (op wandeling gaat)...is de beste levensverzekering als je paard echt ergens van schrikt en de benen neemt....

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:09

Cassidy,

Ik begrijp met wat je bedoelt als je zegt dat ik misschien te hard van stapel gelopen ben om nu al op stap te gaan. Daarom geef ik je wat meer achtergrond over dit paard en mijn weg naar NH.

Het paard is tot zijn 8 jaar bij zijn eerste eigenaar gebleven. Daar was hij heel rustig en verkeersmak. hij stond toen bij een heel dominante merrie die hij steeds beschermde. Dit leidde ertoe dat hij nogal Right Brain is. Hij houdt constant alles in de gaten maar schrikt ook snel. Hoe dat schrikken zich bij zijn eerste eigenaar uitte, weet ik niet. Toen werd hij verkocht. De tweede eigenaar kon met hem niet goed overweg, omdat hij ging staken wanneer iemand op hem kroop en hem vooruit dreef. Waarschijnlijk hebben zijn niet dieper gekeken en ook nooit aan een vertrouwensband gewerkt. Men heeft daar ook nooit geen moeite gedaan om het paard zn leider te worden, zodat het paard die persoon ging aanvaarden. Gevolg: paard werd op de wei gezet, vet gevoerd en er werd een jaar niet naartoe gekeken.

Toen heb ik het paard gekocht, als zijnde een uiterst verkeersmak paard. Toen ik er de eerste keer mee ging rijden, staakte hij ook. Hij weigerde mij als leider te zien, liep van me weg, had geen interesse, wilde niet werken.. Door enkele maanden te werken, heb ik gemerkt dat dit paard een leider nodig heeft, op wie hij kan vertrouwen. ALs hij je vertrouwt, werkt hij ook voor je. Omdat hij in mij geen leider zag, gebruikte hij zn right brain. Maw, hij dacht niet na, gebruikte alleen instict (had ook een jaar op de wei gestaan, dat zal er ook wel mee te maken hebben). Dus, omdat hij het niet meer gewoon was, schrok hij ook van alles. En er was geen dominante merrie die hem kon aantonen dat het allemaal niet erg was. Dus daar kwam ik aan de beurt. Elke keer hij schrok, ging hij lopen. Zo ook van de parelli stick, een spuitbus, een borstel,... Door steeds meer te oefenen, ging hij inzien dat ik hem geen kwaad ging doen. Hij accepteerde mij ook als leider. Als hij van iets schrok, ging hij niet meer lopen, maar verstijfde hij heel even, ging snuffelen of kijken, en ontspande dan. Dus meer gebruik van zn left brain als het ware.

Daarna gingen we aan de hand wandelen en dat ging heel goed. Auto's raasden soms op een halve meter voorbij, tractors passeerden, fietsers, brommers,honden,... Allemaal geen probleem. Dat komt volgens mij omdat hij die basis wel goed gekregen heeft. Ik heb dan ook de indruk dat hij buiten goed zn left brain gebruikt (als ik dat zo kan zeggen). Enkel voor kleine dingen, die hij door dat jaar op de wei niet meer kent, reageerde hij dus instinctief (dus right brain). Die dingen heb ik dus kunnen veranderen naar left brain.

Toen hij dus op wandelin was en het plastiek zag, is hij dus wel daarvan geschrokken. Hij reageerde met zn right brain, hoewel hij de dag ervoor nog left reageerde. Hij is toen gaan verstijven. Op dat moment wou ik hem inderdaad naar het plastiek brengen, zodat hij zou gaan nadenken en niet weglopen ervan. maar op dat moment kwam net die auto aan. En nu ik erover nadenk, schrok hij niet van de auto, maar wel van het plastiek. Maar omdat die auto stopte (wat uiteraard wel een mooi gebaar is van die chauffeur), kon ik hem niet naar het plastiek brengen. Dus ik denk eigenlijk niet dat het plastiek de trigger was maar juist hetgeen waar hij wel schrik voor had.

Wat je zegt van die one rein stop, daar heb je helemaal gelijk in. Dat zou dan ook mijn reactie zijn als ie op hol slaat.

Btw, ik rijd zonder bit, kreeg ik daar alweer commentaat op als: ja maar als die op hol slaat kun je die nooit houden. En toen legde ik dat uit van de one rein stop

Poeh, als ik het zo lees, lijkt het allemaal wel eenvoudig uit te leggen, maar ik ben me er zeker van bewust dat het niet zo in hokjes te plaatsen valt. In ieder geval ik blijf verder doen met schriktraining, want dat voorval deed mij inderdaad nadenken en was ook een teken dat het toch nog niet genoeg was!

Ik wil trouwens niet beweren dat ik mijn paard van een right brain naar een left brain heb omgetoverd, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik zoveel mogelijk probeer hem te laten nadenken over iets, en niet louter op zn instinct te laten afgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:25

Op het moment dat hij van dingen schrikt, is hij daar niet goed genoeg voor gedesensibiliseerd. Hoe ver ben je met friendly en extreme friendly games? Ook met wapperende plastic zakjes bijv?

Een paard filmpjes om te zien hoe bijv. Clinton Anderson het aan zou pakken. Hij ontloopt Parelli niet zoveel. Wat je op de filmpjes ziet is een trainer die volgens zijn methode werkt. Paardje waar hij mee werkt is zeer sensibel en erg right brain in het begin. Kijk naar de filmpjes en zie het paard veranderen. En zie dat het gewoon heel belangrijk is om op bepaalde momenten door te gaan tot het paard ontspant en zijn lippen likt. En dat je dan pas mag stoppen.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Het schrikken van het plastic is in een thuissituatie na te bootsen. Nu je weet dat hij daarvan schrok, kun je het probleem aanpakken. Maar dan wel thuis, in veilige omgeving.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:38

Hoi,

Friendly game is vrijwel het enige wat we doen. Omdat ik steeds op andere dingen stoot waarvan hij schrik heeft. Ik had het thuis inderdaad al getest met een plastiek zeil. Eerst liet ik het wapperen en daarvan ging hij dus lopen. Tot hij zelf doorhad dat het niet erg was, dan legde ik het plastiek terug op de grond. Dus ik hield eigenlijk maar op wanneer hij zelf begon na te denken (likken en kauwen, rustiger worden)

Dit ging heel goed, op den duur kon ik met hem gewoon over het zeil heen lopen.

Maar Spyke heeft dat dikwijls. De ene dag 'leert' hij iets, de volgende dag kan ik weer opnieuw beginnen. Zo heb ik bv een veer met handvat dat ik eens per ongeluk los liet schieten. ik denk dat ie toen tien toertjes in de roundpen heeft gelopen. Dus nu laat ik de veer iedere dag een keer schieten, maar soms gebeurt het nog dat hij schrikt, maar meestal niet. Dus blijven oefenen met allen zeker ;)

Bedankt voor de filmpjes, ik bekijk zeker eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:43

Als je met plastic gaat wapperen voordat alle andere dingen bevestigd zijn, ben je al bij C en heb je A en B overgeslagen.

Er zit een volgorde in de games, hou je daaraan. Begin bij 1, ga vervolgens door naar de volgende. Je kunt nooit teveel friendly doen, en daar moet je tijdens het oefenen ook iedere keer weer naartoe gaan. Blijf niet hangen bij game 2 totdat dat perfect gaat.

Als je paard iedere keer weer schrikt en jij het gevoel hebt dat je opnieuw mag beginnen is er iets niet goed gegaan....

En buitenritten maken terwijl je niet verder bent gekomen dan friendly is veel te vroeg!

Bekijk de filmpjes maar....

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:48

wat fijn dat 't allemaal de goede kant op gaat!
cassidy: Het valt me altijd op wat 'n kennis jij hebt zeg! :j

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:02

Cassidy, Wat heb ik volgens jou dan over geslagen? (A en B). Ik ben ook begonnen met het wennen aan de stick en aan het touw. Paard schrikt trouwens niet iedere keer, maar heel af en toe (ik heb het misschien een beetje verkeerd verwoord). maar je kan toch nooit zeker zijn dat je paard echt nergens meer van schrikt? Ik heb bv een pony die heel left brain is, gaat alles uitzoeken enzo, maar ook bij hem kan ik toch nooit 100 procent zeker zeggen dat hij nergens van schrikt?

Maar bij de pony zal ik gaan 100 keer met plastiek moeten wapperen vooraleer hij doorheeft dat dat niks erg is, dat heeft hij na 1 keer al door. Bij Spyke kan het 1 dag heel goed gaan, en de volgende dag kan hij dan weer schrik hebben van iets waar we al lang 'over waren'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:06

Bekijk de filmpjes nou maar. En als jij met eer en geweten kunt zeggen dat je deze oefeningen allemaal met je paard kunt doen (Parelli heeft er andere benamingen voor, maar de oefeningen zijn hetzelfde, voorhand wegzetten, achterhand wegzetten (porcupine game) vooruit en achteruit zetten (yo-yo game), zijgangen meenemen (sideways game) en door krappe doorgangen heengaan (squeezing game) heb je de basis te pakken.

Pas daarna ga je in het zadel, passenger spelen, ook vanaf het zadel dingen doen als voorhand wegzetten en achterhand wegzetten, complete bodycontrol krijgen.

Vervolgens ga je situaties opzoeken in veilige omgeving.
Je installeerd de ORS.

En pas als dat lukt, ga je naar buiten.

Rijden op Fancy:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... r_cq42BtH0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... 2Oom-ZA_FM

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... bz2mhSCDE4

En zo pak je het aan als het paard ergens van schrikt. (persoonlijk had ik het probleem met de modderpoel vanuit het zadel nog wat langer aangepakt)

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... kSCOpAkNFU

Omdraaien en er weer overheen of langs. En weer, en weer, en weer. Honderd keer tot hij geen krimp meer geeft.
Niet denken: phieuw, dat hebben we gehad, dus snel door...nee, als je een probleem tegenkomt, aanpakken. Omdraaien. Paard heeft twee hersenhelften die moet je apart gaan trainen, om ze vervolgens tot een paard om te vormen. Dus alles wat je paard met een oog ziet, ken het andere oog niet, dus dat is weer nieuw voor hem. Dus als je denkt dat je het allemaal de dag ervoor al gehad had, heb je je paard er echt met beide ogen apart naar laten kijken? Heb je hem van beide kanten minstens 100 keer ergens langs gestuurd waar hij voor die tijd van schrok? ?

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:19

Ow, ik ben inderdaad al verder als friendly en ik heb ook de andere spelletjes doorlopen. Squeeze moet ik nog meer op oefenen. Vandaar dat ik net vind dat het zo goed gaat. Alleen is de friendly in ons geval het moeilijkste en daar moeten we dan ook vaak op terugkeren. Ok, dan heb je misschien gelijk dat ik nog niet geslaagd ben in spel 1. Maar ik vind van wel, alleen niet voor 100 procent.
Aan de andere kant denk ik dat het wel meespeelt dat het paard wel een degelijke 'buitenritopleiding' heeft meegekregen. Ik zie Parelli dan ook als een aanvulling, om de problemen op te lossen waar we tegen aan lopen. En die problemen zijn er gekomen omdat hij een jaar heeft stil gestaan.

Maar stel nu dat je met een ongetraind paard deze seven games overloopt, zou jij je dan genoeg getraind voelen om ermee naar buiten te gaan? Wennen aan auto's zou in dit geval friendly game zijn, maar je kan toch moeilijk een auto in je round pen laten rijden? Ik vraag me dan ook af, als een paard in paniek raakt van een auto, je yoyo game of je porcupine game je kan helpen. Wat denk jij daarover?
Ik kan niet geloven dat Parelli alleen een paard verkeersmak maakt. Want zoals ik al zei, kan Pareli je garanderen dat je paard nergens meer van schrikt?

Ps Ik heb je filmpjes bekeken en dit sluit echt perfect aan op hetgeen ik met mijn paard heb gedaan. Ik heb ook een cursus gevolgd.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:29

Wat ik ook nog wou zeggen Cassidy: Als we op een probleem stuiten, zoals bijvoorbeeld het plastiek zeil, dan oefen ik daar echt mee tot hij niet meer verkrimpt. Ook al is het 100 keer over en weer. En dan lukt het. Maar het kan goed zijn dat het de volgende keer weer verkeerd gaat; Als ik dan weer opnieuw het probleem wil oplossen, zal het wel na 50 keer heen en weer gaan volstaan.

Dat laatste filmpje is wel een goeie tip. Oefeningen doen onderweg zal ik ook doen :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:45

Een paard dat bang is voor een auto, of brommer, of scooter, of koeien, schapen wat weet ik, die kun je zeer zeker in een veilige omgeving zoals een bak daarmee confronteren. Laat de auto in de bak rijden en ga er op je paard achteraan. Zodat het ding, waar hij bang voor was, voor hem blijft. Dat kweekt zelfvertrouwen. Doe dat in stap, draf en galop.

Vervolgens ga je stilstaan in de bak, en laat je de auto rondjes om je heen rijden. Op het moment dat het paard schrikt zet je hem op een klein cirkeltje, blijft hij staan, kun je aan de bestuurder van de auto vragen om de rondjes steeds kleiner te maken, en vervolgens weer groter te maken. Druk verhogen en verlagen.

Dat voorkomt nog steeds niet dat hij gaat schrikken als er iets recht op hem afkomt tijdens een buitenrit, maar als jij de ORS hebt geinstalleerd, het neusje naar je stijgbeugel vraagt en daar houdt (en dan wel de kant op van de auto, anders ziet hij hem nog niet aankomen) en een plek uitzoekt waar hij een meter of twee kan uitwijken (dus niet vlak langs prikkeldraad of een greppel of een slot oid) dan kan hij ook zijn voeten bewegen...en als je hem op een cirkeltje kunt zetten en de ORS bevestigd is, zijn schrikreactie wel niet uitgesloten, maar ontaarden niet in ongecontrolleerd er vandoor gaan.

Een paard dat bang is voor koeien kun je ook op bovenstaande manier desensibiliseren. Koppel koeien los in een weiland of in een rijbak en er met je paard achteraan...de koeien gaan weglopen, en paard wordt er zo moediger van...

Parelli met Troubadour (waar hij tijdens de competitie On The Road to the Horse vanaf gevallen is, en het dier daarop heeft gekocht :D)
Dag 2 op de ranch, achter de koeien aan.

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

en de lange versie;

http://www.youtube.com/watch?v=9feKDTcO ... re=related

en deze zie ik net pas voor het eerst: ropend van Troubadour

http://www.youtube.com/watch?v=ZR2cpxGb ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:58

Fleur1984 schreef:
Wat ik ook nog wou zeggen Cassidy: Als we op een probleem stuiten, zoals bijvoorbeeld het plastiek zeil, dan oefen ik daar echt mee tot hij niet meer verkrimpt. Ook al is het 100 keer over en weer. En dan lukt het. Maar het kan goed zijn dat het de volgende keer weer verkeerd gaat; Als ik dan weer opnieuw het probleem wil oplossen, zal het wel na 50 keer heen en weer gaan volstaan.

Dat laatste filmpje is wel een goeie tip. Oefeningen doen onderweg zal ik ook doen :-)

Dingen die je niet blijft oefenen, zakken op een gegeven moment weg. Er is maar beperkt plek tussen die oren, dus als je left gaat trainen, gaat er niet veel plaats zijn voor right.
Probleem is dat je wel moet blijven oefenen. Dingen die je niet onderhoudt, zakken weg. En dan neemt instinct het over.