In eerste instantie ben ik er helemaal voor dat je doet waar jij en je paard plezier in hebben.
Dus tegen je zin toch een bepaalde richting op trainen omdat dat zo 'hoort' vind ik nooit een goed idee. Maar ik vind wèl dat een paard fysiek moet aankunnen waar hij voor ingezet wordt, en ook al is het recreatief; een ruiter op de rug is een belasting en het is in het voordeel van je paard (en jou) als je paard zijn lichaam dan zo optimaal mogelijk gebruikt. Dus in die zin vind ik dat trainen wel 'moet', maar dat kan natuurlijk helemaal op je eigen manier!
Ik heb geen bepaalde richting, rijd een mixje western/freestyle/engels en ik rijd sowieso niet veel en als ik rijd dan meestal buiten. Maar dan pak ik toch altijd wat oefeningen mee; veel overgangen rijden, tempowisselingen in de gangen zelf, achterwaarts, rollback (vanuit stap eerst nog), slalommen tussen de bomen etc. En in de bak kun je het ook leuk maken; balkjes lopen, een pionnenparcours uitzetten om tussendoor en langs te sturen etc. Trainen kan ook gewoon leuk zijn.