Alleen gericht op lekker rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Alleen gericht op lekker rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:21

Hallo,

Ik zie zo veel topics en dan denk ik vaak: "Huh? zou mijn paard dat moeten kunnen? Is dat nodig? Zou ik daarin moeten trainen?"
Ik heb niets met dressuur, evenmin als mijn paard.
Ik doe soms wat nageeflijkheidoefeningen, rijd veel overgangen om de achterhand wat te trainen, maar meer weet ik er ook eigenlijk niet van. En ik heb soms het idee; zou ik dat wel moeten?
Ik rijd bijna alleen buiten, boomloos en deels ook bitloos,
en ben gericht op de ontspanning van Thom,
en niet of hij zijn draf kan verruimen en of hij zijn benen er goed onder zet.
Is dit slecht?
Ik pik wel veel op en dingen waarvan ik zeker weet dat ik ze begrijp train ik gewoon tijdens het rijden.
Mijn paard kan niet zijn draf verruimen, heeft maar een matig gebruik van de achterhand maar loopt recht en soepel
(op een beetje stijve linkerkant na, wat we veel oefenen met wenden etc).
Mis ik dan iets? Zou mijn paard, ondanks alleen voor recreatief en ontspannen gebruik,
baat hebben bij een draf terwijl hij nageeflijk loopt?
Terwijl ik het nooit zelf zou gebruiken omdat ik wil dat hij laag en ontspannen loopt?
Tijdens zijn tolt (ijslander) zet hij zijn achterhand ook niet veel onder,
wat we wel gaan trainen in toltlessen omdat hij anders gewoon niet goed kan tolten.
Vinden jullie dat ik ondanks mijn instelling en doel dressuuroefeningen/lessen zou moeten doen/volgen
en hem dingen moeten laten doen die zowel hij als ik niets vinden(en waar hij een rotbui van krijgt omdat hij een hekel heeft aan bakwerk) en waar ik het eigenlijk ook niet mee eens ben,
maar waardoor hij wel nageeflijk kan leren lopen, zijn draf kan verruimen en dat soort dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:47

In eerste instantie ben ik er helemaal voor dat je doet waar jij en je paard plezier in hebben. :) Dus tegen je zin toch een bepaalde richting op trainen omdat dat zo 'hoort' vind ik nooit een goed idee. Maar ik vind wèl dat een paard fysiek moet aankunnen waar hij voor ingezet wordt, en ook al is het recreatief; een ruiter op de rug is een belasting en het is in het voordeel van je paard (en jou) als je paard zijn lichaam dan zo optimaal mogelijk gebruikt. Dus in die zin vind ik dat trainen wel 'moet', maar dat kan natuurlijk helemaal op je eigen manier!
Ik heb geen bepaalde richting, rijd een mixje western/freestyle/engels en ik rijd sowieso niet veel en als ik rijd dan meestal buiten. Maar dan pak ik toch altijd wat oefeningen mee; veel overgangen rijden, tempowisselingen in de gangen zelf, achterwaarts, rollback (vanuit stap eerst nog), slalommen tussen de bomen etc. En in de bak kun je het ook leuk maken; balkjes lopen, een pionnenparcours uitzetten om tussendoor en langs te sturen etc. Trainen kan ook gewoon leuk zijn. :)

mika11

Re: Alleen gericht op lekker rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:08

Ik rijd ook 'voor de lol'. Ik heb wel 1x in de week dressuurles zodat ik weet hoe ik mijn paard het beste kan rijden. Ze kon bv in het begin slecht buigen omdat ze vrij stijf was. Dat gaat nu allemaal goed en ze is soepel aan 2 kanten. Dat vind ik wel belangrijk, om dat goed bij te houden. Ook dat ze goed aan het been is en dat ik goed het tempo kan controleren (ze is nl looplustig en loopt graag onder je weg)
Maar verder rijd ik voor mijn plezier, naar het bos, langs de weg stappen, en ik vind het belangrijk dat ik een goede band heb met m'n paard.

Maar door de dressuurlessen en de oefeningen die ik leer, wordt mijn paard wel sterker en soepeler.
Ik denk dat het voor het paard wel goed is om in ieder geval de basis goed te kennen, zodat het paard zo lang mogelijk lichamelijk goed blijft.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:20

Dankjulliewel :D
@Redpassion; Dingen zoals jij beschrijft doe ik ook zeker, juist dat.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:02

Ik vind het wel belangrijk dat je bepaalde oefeningen doet, om hem soepel te houden enzovoort. Heel erg vaak zie je dat paarden die echt alleen recreatief worden gereden ontzettend stijf zijn omdat ze alleen maar lange stukken rechtuit gaan op het bospad.
Maar echt dressuurlessen? Nee hoor, dat vind ik ook weer overdreven. Heel veel dingen kan je zelf ook wel uitfiegelieren en dan hebben jij en je pony er ook nog plezier van. En die oefeningen hoef je ook helemaal niet in de bak te doen. Je kan best wel langs de rand van het pad schouder-binnenwaartsen of op brede bospaden een volte meepakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:48

Mijn doel is, om zo fijn mogelijk samen de tijd door te brengen :j

Dressuur kan je ook tijdens een bosrit doen, je bent echt niet veroordeeld tot 20 x 40 m. Grondwerk is ook al heel dressuurmatig in de zin van trainen. Zijwaards, achteruit, circling game, overgangen etc, allemaal dingen die het paard sterker maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:07

Ik heb laatst sinds lange tijd m'n eerste rijles gehad. Wat m'n instructrice opmerkte, was dat ik een heel ander persoon was als ik ging dressuren. (Ik hou er ook niet van, maar vind wel dat het af en toe moet)
Paard kreeg niet meer de rustpauzes om te verwerken die ik wel met het grondwerk geef.

Met dressuren in de bak heb ik nog steeds een associatie met de manegelessen (rij nu al 6 jaar niet meer op een manege).
Ze heeft me wat oefeningen uitgelegd die puur bedoelt zijn zodat je paard langer meegaat. Niet omdat het een mooi kunstje is.

Ik ga hier dus wel mee bezig net zoals ik met grondwerken zou doen. Ik heb een doel, volg de stappen die ervoor nodig zijn en als ze het gedaan heeft krijgt ze even rust om het te verwerken en kunnen we iets anders doen.
Ik ga nu weer even opnieuw beginnen met rijden (jaha, altijd leuk nieuw materiaal^^) en met buiten grondwerken. Zodat ze buiten ook lang en laag loopt ipv het sterrenkijken wat ze nu doet. In de hoop dat ze zo lang mogelijk sterk blijft^^

Ik denk dat het dus eigenlijk vooral aan je eigen houding ligt dat dressuren in de bak niet leuk zou zijn. Misschien net als ik, toch een iets te traditionele associatie mee?